journeyman_brezen




Duel tříhrnků: Triumph Street Triple vs. Yamaha MT-09 Street Rally

Tříválcové motory jsou v kurzu. Na ostrovní prvotřídní stíhačku v podobě motocyklu Street Triple útočí Japonský bombardér MT-09. Obě mají svůj styl, jinou koncepci a filozofii, ale tři válce a slovo Street v názvu je spojují. Rozdíl je ale ve skutečnosti tak velký, že vám spadne brada.

Kapitoly článku

Kdo neokusil kouzlo tříválcového motoru jako by nebyl. Už dost bylo poslušných řadových čtyřválců a neustále brblajících dvouhrnků, je čas na malý kompromis. Na trhu velkou plejádu tříválcových motocyklů moc nenajdeme, ale dva přímí konkurenti se nám sešli v redakčním testu. Japonská Yamaha MT-09 Street Rally a Triumph Street Triple s anglickým přízvukem. Oba stroje mají své vytříbené charisma, a je pouze na vás, kterému řeknete své: „Pojď mi  hop!“
Do rukou mi přistál, svým designem neotřelý, Triumph Street Triple. V repertoáru anglických streetových naháčů je ještě jeden kousek s eRkem na konci, který má řadu vylepšení. O něm se zmiňoval kolega Petr již v loňském roce. Seznamovačka se základní verzí z pohledu designu nebyla nikterak náruživá a v podstatě mě motorka zaujala především svým barevným provedením pod názvem karibská modrá. Tu ale bohužel už letos neseženete a je k mání již pouze v černém a bílém provedení. V porovnání s Yamahou MT-09 Street Rally jde o elegantní, vcelku nenápadné řešení nesoucí DNA silnějšího modelu Speed Triple. Dvojice obrovitých světel jsou jakási výjimka, která potvrzuje pravidlo. Přestože oba stroje razí vizáž v podobě ostře říznutých tvarů, Yamaha na můj vkus vypadá o mnoho lépe a působí více sportovním dojmem. Ona je tak trochu střižená do motárdového stylu, neboť určité prvky z této kategorie tam prokazatelně jsou. Například rovná řídítka, jednolité rovné sedlo a jeho o pět centimetrů větší výška nad zemí jsou hlavní rozdíly mezi tříválcovými naháči.
Anglický krasavec je zase ztělesněním opravdového pohodlí a svou konstrukcí je přímo vhodný i pro ženské pohlaví. Absenci větrného štítku zastupuje přístrojová deska, která nabízí analogový otáčkoměr s výrazně modrými světelnými kontrolkami, ukazující maximální otáčky. Vlevo od něj pak najdeme digitální displej ovládaný dvěma tlačítky. Pod užším pohodlným sedlem je dostatek prostoru například pro povinnou lékárničku. V dnešní době u sportovních motocyklů je docela problém vyřešit tuto situaci, neboť místa pod sedadly je opravdu pomálu a mnohdy nemáte kam dát ani peněženku. S podivem si tyto dvě rivalky konkurují a i japonská gejša nabízí víc úložného prostoru, než na jaký jsme zvyklí.

Pozice jezdce je v sedle Triumphu o malinko jistější díky úzkému sedlu a hlavně jeho nižší výšce nad zemí, která činí 800 mm. Street Triple se během jízdy nepouští do žádných větších akcí. Podvozek je oproti Yamaze měkce naladěn a pěkně baští městské nerovnosti. Je škoda, že tahle základní verze nemá stavitelné pérování, se kterým by člověk mohl alespoň trochu laborovat a přizpůsobit motocykl svému jezdeckému stylu a tělesným hodnotám. Dobře se ale vodí především díky její lehké váze, v suchém stavu činí 168 kilogramů.
Yamaha je přesně opakem pohodlné jízdy a po zacvaknutí prvního převodového stupně je jasné, že se jedná o sportovně laděný motocykl. Pérování je celkově o dost tužší a čitelnost podvozku je záhy přesnější než u konkurenta. Navíc u ní lze nastavovat předpětí a útlum předních vidlic.
Po prvním usednutí za řídítka Yamahy jsem nemohl udržet smích a poprskal mou oblíbenou přilbu. To, co má jezdec před sebou, se nedá nazvat ničím jiným než parapetem na květináče. Takto přeplastované řízení jsem dlouho neviděl a člověk si tuhle prapodivnost uvědomí opravdu až v sedle motocyklu. Je pravda, že Rally nabízí motárdový posed a někomu by mohl více vyhovovat. Řídítka jsou dost široká a řízení je sensitivnější.
Porovnání endžinů je trochu na zváženou, oba mají velmi podobnou konstrukci, ale finální výstup je poměrně odlišný. Čtyřdobý, tříválcový hnací agregát posazený do anglického naháče má přesný zdvihový objem 675 ccm a je tedy v nevýhodě oproti Yamaze přesně o 172 kubíků. Pokud vezmu v potaz tento velký rozdíl, nejvyšší výkon 106 koní téměř ve dvanácti tisících otáčkách je hodně slušné maximum. Se sílou motoru je to o malinko horší, 68 Nm je na tříválec o tomto objemu méně, než jsem očekával. Yamaha dokáže ze svého řadového tříválce vymačkat 115 koní a téměř 88 Nm. Přesně tyhle katalogové údaje reflektují mé pocity při jízdě na obou motocyklech. Anglán má v celém svém spektru otáček příjemnou odezvu za plynem a nabízí velmi čistý a jemný přenos točivého momentu na silnici. Očekával jsem od tříválce větší jiskru ve spodních a zejména ve středních otáčkách, ale velký třesk se děje až kolem osmi tisíc. Pokud se člověk chce alespoň trochu povozit a líznout si o pojem akcelerace, musí do toho více bušit. Na druhou stranu je to ta správná výzva pro ty motorkáře, kteří nevědí, jaký motocykl koupit své milé, protože hlavními atributy jsou – lehkost ovládání, dobrá manipulace, jemná odezva na otočení plynové rukojeti, čistá práce se spojkovou páčkou a motor bez vražedných sklonů. Zvuk je u této motorky nezaměnitelný a skrývá v sobě velký respekt mezi auty hlavně v kolonách, kde si svým projevem dělá volnou cestu až k semaforům.
V sedle Yamahy je to opět otočka o 180 stupňů. Mnohem větší síla motoru je znát již od spodních otáček, tam má znatelně navrch. Dá ihned pocítit tu radost z jízdy a bez čekání se nechá velmi rychle vytočit. V těch nejvyšších to už tak markantní není a Triumph dokáže bezostyšně sekundovat. Oproti rivalovi z Anglie, který nabízí pouze jeden základní režim chodu motoru, má Yamaha na výběr tři režimy palivových map. Motor vychází z prvotního modelu MT-09, kterou jsem na konci minulého roku testoval a dost v redakčním videotestu kritizoval jeho agresivní chování. Asi bych byl hodně naivní, kdyby se něco stalo a u tohoto kousku bylo všechno jinak. Bohužel se mé předpoklady naplnily a nešťastné cukání motoru na prvotní otočení plynové rukojeti bylo opět doprovázeno několika slovy hanlivého charakteru.
Tímto chováním mě motocykl zcela ihned vybídl k úplně jinému zacházení a zde platí pouze jediné, oplatit to japonskému stroji stejnou mincí. Posléze zjistíte, že čím více použijete agresivní zacházení, tím více si budete se strojem rozumět. Nicméně, není to motocykl, který bych uvítal třeba na jízdu do práce, to bych se musel dennodenně zavírat do mrazáku, abych vychladl a trochu sklepal srdeční tepy. Je tu možnost jezdit s nastavenou mapou B, se kterou je jízda už trochu kultivovaná a motor přesto nabízí dostatek výkonu. Motor jako takový je ale  opravdu skvělý, má neskutečný potenciál, je pružný od nízkých otáček a poskytuje hromadu točivého momentu.

Oba stroje řadí s naprostou přesností a i šestistupňové převodové skříně jsou dobře odstupňovány, jediné co nás nenechalo chladnými, byla trošku nepředvídatelná funkčnost spojky u MT-09tky. Opět razantní zacházení v podobě rychlého rozjezdu, byl lék na tento drobný neduh. Brzdové ústrojí je k účelům těchto dvou motocyklů plně dostačující a během testu jsem neshledal sebemenší chybičku. Triumph nabízí i u základní verze bezpečnostní systém ABS, který lze pomocí tlačítek na přístrojové desce jednoduše deaktivovat.
Přestože jsme měli ve srovnávacím testu nahaté motocykly se stejným typem motorů, jedná se o dva zcela odlišné stroje, na které si musí udělat názor každý sám. Pokud bych se měl rozhodovat mezi těmito dvěma, dal bych přednost trochu zlobivé, o to sportovnější, Yamaze. Pokud by ale vedle stála ještě eRková verze Triumphu nabízející drobná vylepšení, asi bych neodolal anglické nabídce.

Informace o redaktorovi

Tomáš Mikšovský (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 174 cm
Tomáš Procházka (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 177 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

Triumph
+ Ovladatelnost
+ Pozice jezdce
+ Skvělý společník

Yamaha
+ Průběh motoru
+ Design


Triumph
- Oproti Yamaze slabší motor
- Nastavení podvozku pouze u verze R

Yamaha
- Nedoladěná mapa
- Pozice zrcátek


Který motocykl byste si vybrali vy?

  1. Hlasováno: 140x
  2. Hlasováno: 124x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):



TOPlist