yamaha_demo_tour




SYM Maxsym 400: Sportovec z Tchaj-wanu

Tchajwanská značka SYM zcela zásadně omladila svůj model Maxsym 400 a výsledkem je o dost líbivější, lépe vybavenější a dynamičtější skútr, který se neztratí v městské džungli a zároveň se nezalekne cestování na delší trasy. Úplně dokonalý ale není.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Nový Maxsym 400 navazuje na osobitost předešlého modelu. Hlavní změny se týkají nejen vzhledu, ale také technologií a výkonu. V prvé řadě dostal skútr oproti starší verzi evropštější vzhled, přibylo pár ostřejších hran, LED osvětlení, takže nyní vypadá daleko agresivněji, navíc šedé lakování v kombinaci s černými plasty dává skútru hodně svěží a sportovní vzhled. Další změna není až tak moc patrná a viditelná, ale díky nové konstrukci rámu výrobce dosáhl v porovnání s předchozím modelem snížení hmotnosti skútru o 18,5 %. Pohotovostní hmotnost tak nyní činí stále ne úplně zanedbatelných 215 kg. Dalším novinkovým řešením je nastavitelný plexi štít ve dvou polohách bez nutnosti použití nářadí. Nová čtyřstovka také dostala nové bezpečnostní prvky, jako jsou kontrolu trakce a nouzové brzdové světlo (ABL), které se aktivuje v rychlostech nad 70 km/h při intenzivním brzdění.

Navenek Maxsym 400 vystupuje poměrně dost sebevědomě, o čemž svědčí i jeho cena 179 900 Kč. Za tuto částku dostanete kromě výše uvedených novinek ještě bezklíčkové zapalování, což není zase tak málo, ale ani úplně moc. Konkurence v tomto ohledu dokáže být štědřejší a dokonce za méně peněz. Ačkoli on zájemce o plnotučné čtyřkilo vlastně moc dalších možností nemá. Nejpřímějším konkurentem Maxsymu 400 je Kymco Xciting S 400i ABS, který pořídíte za stejnou cenu 179 900 Kč. Kymco nabízí téměř stejný výkon i podobnou výbavu, avšak jako bonus přidává moderní přístrojovku s konektivitou. Kdo má rád italskou produkci, může sáhnout po legendárním Piaggiu Beverly 400 za 157 900 Kč. To má dokonce nepatrně vyšší výkon a o poznání nižší cenu. Dále už je potřeba slevit z nároků na objem a případně zalovit v třistapadesátkových vodách, kde je možnost volby podstatně větší. Zajímavou alternativou může být lépe vybavená a o dost levnější Honda Forza 350 za 154 900 Kč, případně novinková dobrodružnější Honda ADV350 také za 154 900 Kč. Také modely tchajwanského Kymca Downtown 350i ABS za 144 990 Kč nebo DT X360 350i ABS za 159 900 Kč nemusejí být špatnou volbou. Na druhou stranu, BMW C 400 GT stojí více než 210 tisíc korun, a přitom jej pohání motor o objemu 350 kubíků.

Fešák s chytrými detaily

Pojďme si skútr obhlédnout zblízka. Vzhled už dávno nepřipomíná levné stroje z nejlidnatější země světa a musím uznat, že nový Maxsym hodně prokoukl. Odtučňovací kůra mu neskutečně prospěla. Hodně svěží a sportovní styling včetně moderního šedého lakování mu hodně sluší a za mě se jedná v současné době o jeden z nejhezčích skútrů v této třídě. Pěkně jsou zakomponovaná LED světla včetně blinkrů, většina částí vypadá hodně bytelně a jsou poctivě zpracované. I když výjimky se určitě najdou, například nedoléhající špatně slícovaná víčka odkládacích kapes nebo lacinější provedení ovladačů na řídítkách.

Tvůrci SYMu si u tohoto modelu pohráli se zajímavými a chytrými řešeními. Jedním z nich je velké plexi nastavitelné do dvou poloh bez nutnosti použití nářadí či jiné štelovací páčky. Prostě se jednoduše posouvá z jedné aretované polohy do druhé. Tento pokus o neotřelé technické řešení má své malé „ale“, jsou k tomu totiž potřeba obě ruce, a tudíž to nelze činit během jízdy, což na druhou stranu zase není taková tragédie. Další „simply clever“ řešení jsme našli u vyklápěcího stojánku. Ten je totiž spřažen se zadní brzdou a v okamžiku, kdy stojan vyklopíte, dojde k zabrzdění zadního kola, tedy jakási ruční brzda. Je to super vychytávka, kterou mívaly už starší BMW C 650, člověk nemusí přemýšlet o tom, jak skútr při parkování ve svahu nasměrovat.

Také se SYM konečně dočkal bezklíčkového zapalování, takže není potřeba stále lovit klíče po kapsách. A aby těch chytrých řešení nebylo málo, máme tu ještě jedno zajímavé v podobě zpětných zrcátek, která se v případě potřeby jednoduše otočí dopředu či dozadu a pak se opět lehce vrátí zpět do aretované polohy. Možná někomu tyto vychytávky připadají zbytečné, ale právě takové drobnosti tvoří na konci úspěšný celek.

Pohled z výšky

Po usednutí na rozměrné a vcelku pohodlné sedlo si člověk připadá jak někde na rozhledně. Sedí se tu totiž fakt hodně vysoko, což někomu může vyhovovat, protože má přehled, ale já osobně takovou jízdní pozici právě moc v lásce nemám. Vzápětí přichází malé rozčarování a z mého pohledu největší nedostatek tohoto jinak krásného skútru – málo prostoru. Rovnou říkám, že pokud máte víc než 180 cm, tak na tenhle skútr zapomeňte. Já se svými 194 cm to mám jen tak tak, koleny se téměř dotýkám plastů před sebou. Navíc například při otáčení si musím dávat pozor a vždycky vnitřní koleno prostě vyklonit do strany.

Řidiči běžnějšího vzrůstu kolem 170 cm zde budou spokojeni. Tedy až na jedno… přestože výška sedla je papírově zcela nevýjimečných 800 mm, ověřili jsme si, že postavy kolem 170 cm už budou mít poměrně problém dosáhnout nohama na zem, a těm ještě menším bych to už vůbec nedoporučoval. K samotnému rozmístění a provedení ovladačů pak už nelze vytknout nic, vše je intuitivní a pěkně po ruce.

Analogově a bez konektivity

Pět ódy bohužel nelze směrem k přístrojové desce. Z hlediska funkčnosti jí sice v podstatě nelze nic vytknout, ale důvod k velkému jásání tu také právě není. Dva analogové budíky, tachometr, otáčkoměr, modře podsvícené vypadají pěkně, ale mají dost malá a tím pádem hůře čitelná čísílka. A ten obrácený otáčkoměr, proboha proč? Pánové z Tchaj-wanu se nejspíše nechali inspirovat u francouzských aut, ale nepřijde mi to jako právě nejšťastnější volba.

Uprostřed mezi budíky je pak velký LCD displej po vzoru digitálek z „osmdesátek“. Ten má naopak obrovské číslice, ale naprosto zbytečně, protože nepočítám-li ukazatel stavu paliva v nádrži a teplotu chladicí kapaliny, vlastně dohromady nezobrazuje kromě tripu, voltmetru a hodin vůbec nic. Navíc se jednotlivé hodnoty přepínají dvěma gumovými čudlíky na displeji. O konektivitě či navigaci se může tomuto SYMu tak akorát zdát. Zkrátka u moderního skútru za téměř sto osmdesát tisíc mi to přijde jako slabota. Tím jsem ale vyčerpal asi veškerý prostor ke kritice a dále už tady jsou jen samé důvody k radosti.

Užitečný pomocník

V praktičnosti totiž nový Maxsym boduje velice slušně. Opravdu velký osvětlený podsedlový prostor pojme dvě XL vyklápěčky, za což tleskám. Navíc se na Tchaj-wanu nechali inspirovat u japonských značek a pro snazší uložení je zde zobrazen piktogram s návodem na rychlé poskládání. Chválím i chytře vyřešený přístup k baterii přes gumovou krytku uvnitř prostoru, díky níž se lze snadno dostat ke kontaktům akumulátoru pro snadné nabíjení.

Samé maličkosti, které ale ve výsledku dokážou nadělat spoustu radosti. Sedačka se navíc otvírá tlačítkem vedle multifunkčního přepínače, jak se u skútru této kategorie sluší a patří. Pro uložení drobnějších předmětů se vpředu před koleny řidiče nachází dvě hodně hluboké odkládací schránky, přičemž pravá z nich obsahuje zásuvku. Jen je velká škoda, že při zamknutí skútru zůstávají obě přihrádky otevřené. A komu by ani taková porce místa pro uložení zavazadel nestačila, příplatkový horní kufr problém vyřeší.

Naladěno na sportovní notu

A nyní se dostávám k tomu úplně nejlepšímu, co nový Maxsym 400 nabízí. Tím je plnohodnotná kapalinou chlazená jednoválcová čtyřstovka o výkonu 25 kW. Tvůrcům SYMu se totiž podařilo naladit elektroniku a mapu motoru tak mistrně, že se ze skútru rázem stává řízená střela. Když zalovím v mé chatrné paměti, tak jsem v této kategorii hodně dlouho neseděl na něčem podobném. Naposledy takto podobně jezdilo Piaggio Beverly 350 ještě před všemi EURO šílenými změnami. Troufám si říci, že Maxsym 400 je nyní ve své třídě jeden z nejdynamičtějších skútrů. Piaggio Beverly 400 by mohlo závidět a zajímavá by byla přímá konfrontace třeba s Forzou 350. Zrychlení z nuly je fakt parádní a na startu od semaforů spráskáte kdekoho na dvou i čtyřech kolech.

Ještě parádnější je pak dynamika v rychlostech nad 100 km/h, kdy se z cestování se stodvacítkou na tacháči stává úplná brnkačka. Na dálnici není problém usadit se dlouhodobě v levém pruhu s cestovní rychlostí kolem 150 km/h. Maximálku se mi podařilo dosáhnout na tachometrových 170 km/h, a to je na čtyřkilo s EURO 5 zajímavá hodnota. Inu nová čtyřstovka se fakt povedla. Motor v celém spektru otáček běží tiše a neobtěžuje vibracemi, takže největší hluk během jízdy obstarává zvukový projev blinkrů po vzoru starých škodovek stodvacítek. Zpočátku mě to trošku vyděsilo, ale pak jsem si na to zvyknul a bral to jako užitečnou věc. Kymco to dělá také, asi nějaký tchajwanský předpis nebo co…

Rychlému motoru zdatně sekunduje podvozek, který je spíše tužší, což je super na pěkných silnicích, ale na hrbolech a dírách vás dokáže pěkně naklepat. Předpětí zadních pružin lze nastavit ručně dle potřeb posádky. Černě nalakovaná hliníková kola vpředu 15“ a vzadu 14“ jsou obutá do tchajwanských pneumatik Maxxis. Maxsym je na nich skvěle ovladatelný a po městě se nechá vodit s lehkostí stopětadvacítky. Mimo město si pak výkon motoru a sportovněji naladěný povozek nejlépe užijete na klikatých a kvalitních cestách. K parádním dynamickým výkonům jsou naprosto adekvátní brzdy. Účinek dvou předních 275mm kotoučů a stejně velkého zadního je perfektně dávkovatelný, uvítal bych snad jen jejich ostřejší nástup. Schází jim totiž taková ta jedovatost, která by se k takhle rychlému skútru hodila. Pochvalu si zaslouží nastavitelné obě páčky.

V dnešní složité době a současných cenách paliv potěší i spotřeba, která se při normální jízdě pohybuje lehce nad 3 l/100km. Pokud se budete opájet dynamikou, kterou skútr nabízí, budete jezdit spíše za čtyři. Nádrž má objem 13 l, z čehož nám vychází reálný dojezd cca 350 km na jedno tankování. Servisní intervaly jsou celkem krátké a pravidelný servis je potřeba řešit každých 5000 km.

Závěrečné zhodnocení

Nový SYM Maxsym 400 je hodně povedený a pěkně zpracovaný skútr s parádní dynamikou, vysokou užitnou hodnotou a spoustou chytrých řešení. Perfektní motor z něj dělá doslova stíhačku na dvou kolech, a proto je opravdu velká škoda, že nabídkou prostoru pro řidiče bude zapovězen zájemcům vyšších postav. Svou ne právě skromnou cenovkou míří poměrně dost vysoko a rozhodně to nebude mít v dané kategorii vůbec jednoduché, ale dobré předpoklady pro úspěšný život určitě má.

Informace o redaktorovi

František Hadt (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 193 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ výkonný a úsporný motor
+ úložné prostory
+ kvalitní zpracování a chytrá řešení


- málo místa pro vyšší postavy
- vzhledem k pořizovací ceně zastaralá přístrojovka
- vysoká cena


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist