yamaha_mt09




Suzuki GSX 1400

Kapitoly článku

Jízda

Už při vzpřimování z bočního stojánku je váha GSXka znát. Není to žádná lehkonohá holka, ale v téhle kategorii je to pro většinu zájemců spíše plus. Pak plně dosednete do sedla, které vaše pozadí jakoby obejme sametovou náručí a okamžitě máte pocit, že jste hýčkán v sultánském paláci. Ten, kdo by nedosahoval nohama na zem, zde má k dispozici nejméně 5 cm výšky pro možné „ruční“ doladění. Ale dopředu říkám, že by to byla velká škoda. Sedlo je i při vysokém komfortu příjemně tuhé a nemá tendenci se jakkoli boulit nebo nechtěně deformovat.


Trojúhelník sedlo, stupačky, řidítka je trochu více rozměrný, ale vše je jaksi intuitivně připraveno snad pro mne a moje vnímání těchto rozměrů.
Mačkám startér áááá nic. Ehm opět jsem zapomněl zmačknout spojku, která u motocyklů Suzuki funguje jako pojistka při startování. Se spojkou se startér jen otočí a z výfuku se okamžitě rozlehne poměrně hlasité brumlání. To se mi začíná hodně zamlouvat.
Jednička jemně klapne a já se začínám sunout od nového showroomu Suzamota. Dole u silnice přichází ke slovu brzdy a hned mi dávají, že mají lehký nástup. Při standardním domáčknutí se účinek poměrně silně zvyšuje a není vůbec nutné na páčku tlačit s maximální silou. Opravdu stačí tři prsty. Další den si dáváme klasický testovací okruh a zde musím potvrdit první pocity. Pokud se motorky nebudete bát, především její vyšší hmotnosti, bude se vám odvděčovat krásným vykroužením oblouků, pohodlným přesunem z místa na místo a není problém za den spolknout v sedle 450 km. Samozřejmě, je potřeba se s motocyklem sžít, ale zde to přichází poměrně rychle. GSX 1400 je hodně dobře čitelná a dává jasné odezvy co ano a co už se blíží ke kritické hranici, která hrozí ztrátou přilnavosti pneumatik. Ale je to také tím, že u Suzuki dobře zvolili Bridgestonky. Pro tento motocykl je to ta pravá pneumatika. Pokud ještě přitvrdím zadní tlumiče na víc než polovinu, stává se z GSXka slušné náčiní pro broušení stupaček.


Zcela zásadně nedoporučuji v první polovině ostřeji „střižených“ zatáček nebo těsně za polovinou oblouku ubírat na zvoleném tempu. Protože jakmile motorka začne brzdit motorem, začne vám „utíkat“ ven ze zatáčky, protože vyšší hmotnost a zpomalované zadní kolo je silnější než energie, která vás drží v zatáčce. Lepší je opravdu ještě trochu přimáčknout stroj do oblouku. Pokud tedy máte tu možnost a nervy. První „zadrnčení“ stupačky mne však odradilo dále pokoušet možnosti GSXka. I tak jde o slušný náklonový úhel a myslím, že kdo se rozhodne pro tuto kategorii strojů nečeká obroušené slidery na kolenou. GSX 1400 dává adrenalinu i tak dost - při rozjezdech, zrychlování, zkrátka akceleraci. Stačí jen trochu prudčeji pootočit plynem a stroj vám naservíruje takový příděl krouťáku, že vám budou rukavice klouzat z rukojetí. Tenhle stroj to prostě umí. Na třech tisících už má asi 80 % hodnoty kroutícího momentu, a to je prostě „těžká nálož“. Zvlášť když si uvědomíte, že otáčkoměr má k dispozici další tisíce otáček, ale vy je prostě nepotřebujete. I na šestku při stodevadesáti je možnost dost silné akcelerace. Ale mám pocit, že toho bude využívat málokdo.




Dalším zajímavým poznatkem je pro mne fakt, že tenhle masivní stroj rozráží vzduch přes čelní část a budíky tak silně, že do 150ti máte pocit jako na menších strojích už ve 120ti. Navíc při této rychlosti, pokud vám nestačí krásné hučení, stačí podřadit a z výfuku se ozve mladší bratr helikoptéry.
Naprosto neuvěřitelné se mi zdály hodnoty při tankování. Motor se stříkačkou dokáže jezdit kolem 5,5l a spíše míň. Povedlo se mi při jízdě na cca 108 km trati jet za 4,9l - je pravda, že jsem využíval na otáčkoměru značku maximálně 4 tis otáček, protože jsem jel se začátečníkem a vlastně jsme striktně dodržovali předpisy. Ale zas takové courání to zase nebylo.



Zhodnocení

Takže opravdu je to motorka pro velký kluky s cestovatelskými ambicemi, které podporuje neuvěřitelně pohodlný posaz, silný a úsporný motor. Suzuki GSX 1400 se dá osadit spoustou originálních i neoriginálních doplňků, počínaje změnou rukojetí s logem a cestovatelskou sadou kufrů konče. Navíc je GSXko i stabilnější podvozkově víc než konkurence a dá se s ní jet i slušná palba. Chce to jen zažít si ty správné návyky na tomhle bigbiku a myslím, že kdo se pro ní rozhodne nebude dlouho měnit.

Informace o redaktorovi

Marek Hrodek (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Radek Žemlička - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (23x):
Motokatalog.cz



TOPlist