globalmoto_duben_nolan




Suzuki B-King

Suzuki B-King byl poprvé představen jako koncept na Tokio motor Show již v roce 2001. Ačkoliv od té doby uplynulo relativně hodně času, na základní podobě tohoto mohutného naháče se to příliš neprojevilo. Odvaha konstruktérů dotáhnout stroj z rýsovacího prkna až k reálné podobě téměř v nezměněné podobě je sama osobě v této kategorii nevídanou záležitostí. Na trhu podobných motocyklů moc není. Vše je velké, vše je technicky propracované a navíc zabalené ve futuristické podobě, kterou jen stěží mezi ostatními přehlédnete. Tento nehraje na kompromisy. Buď ber, nebo nech být.

Kapitoly článku

Vývoj, design a historie

Jak se zdá, B-King si lepší načasování vstupu na motocyklovou scénu nemohl vybrat. Přišel na trh s předstihem před konkurencí a jeho současní marketingově nejbližší konkurenti Yamaha V-Max a Ducati Streetfighter své místo teprve hledají. Na druhou stranu otázkou zůstává, zda lze vůbec takto výjimečné stroje mezi sebou vzájemně srovnávat. Osobně si myslím, že technicky ano, svým pojetím z pohledu zákazníka však nikoliv.
Pokud bych měl hledat v historii stroj, ze kterého jsem měl obdobné pocity jako z tohoto motocyklu, napadá mě snad jen kdysi testovaná Honda X-Eleven. Jedná se zčásti o podobný přístup. Podobně jako dnes B-King vyšel z modelu Hayabusa, tak stejně i historická Honda X-Eleven vycházela technicky ze vzoru cestovně sportovního motocyklu. Tehdy šlo o upravenou techniku z legendárního modelu CBR 1100XX Super Blackbird. V obou případech jde o nahý stroj vycházející technicky ze svého kapotovaného vzoru. Cíl je rovněž v obou případech jasný - nabízet jezdci pocit velkého naháče s masivním nástupem výkonu v té nejryzejší podobě, podpořené navíc technickými vymoženostmi doby.
Těžiště vzhledu B-King tvoří svalnaté proporce mohutného řadového čtyřválce s kroucenými svody a především velká palivová nádrž přecházející v doširoka otevřené sání. Nepřehlédnutelné jsou bezesporu vytažené koncovky výfuků, které divoce ční z podsedlové části. Zpředu si motockyl sjednává respekt rovněž svým velkým, aerodynamicky tvarovaným krytem chladiče a velkým multireflexním světlometem doplněným o integrovaný kokpit. Výrazným prvkem určujícím celkový vzhled jsou také velké přední blinkry umístěné právě nad již zmiňované mohutné sání.
Všechny tyto základní poznávací znaky vtiskují motocyklu výraz neotřelého až lehce futuristického vzhledu. V centru tohoto dění na nás vzhlíží masivní páteřový rám, který zdůrazňuje celkovou mohutnost motocyklu. Z boku B-King vypadá vcelku kultivovaně až nerobustně, ale jakmile na něj vzhlédnete z pohledu jezdce či z čelního pohledu, musíte notně poopravit svůj mylný úsudek.
Mohutná nádrž doplněná o sání působí na jezdce tak, že si připadáte při jízdě, jako byste seděli spíše uvnitř než na motocyklu. Při tom zadní snímatelné sedlo s plastem Vám zároveň dobře slouží jako opěrka při mohutné akceleraci ve vyšších rychlostech. Díky celé koncepci si užíváte poryvů větru opravdu dosyta. Řidítka přesahují celkovou šíři stroje jen o kousek a vy sedíte vcelku přirozeně a vzpřímeně. Přes klasicky vyhlížející pochromovaná zrcátka máte dostatečný přehled o dění za strojem.
Usazení na širokém tužším sedle je vcelku pohodlné. Ochrana jezdce před nepřízní počasí a poryvy větru je díky nízko položeným budíkům na světle opravdu nulová. Ty jsou jinak vcelku přehledné. Dominantní je především kulatý středový otáčkoměr analogového vzhledu. Oproti standardu jiných strojů jsou zde navíc ovladače na nádrži, kde je důležitá především možnost volby režimu jízdy (A-normální, B-nižší výkon).
Jinak neobvykle výše sedí na tomto stroji spolujezdec, který si tak všechno to dění užívá s náležitým nadhledem. Při jízdě samotné je to se spolujezdcem docela trápení. Z hlediska pohodlí nadšený příliš nebude především díky malému sedlu. Dost často se také setkají Vaše přilby při prudkém brždění, či naopak při svižnějším zabrání za plyn. S přítelkyní, která měří 168 cm jsem tak měl docela problémy. Mimo jiné i díky tomu, že její nohy jsem měl kolem těla v úrovni svých žeber. I z tohoto důvodu, lze tak jednoznačně doporučit na delší trasy spíše jízdu sólo.
Jinak do špičky vybíhající podsedlovka vypadá dost sexy a spolu s koncovkami odkrývá mohutné zadní kolo o rozměru 200/50 ZR17. Oba sedáky lze velmi snadno odklopit a sundat, ale jde v podstatě jen o záležitost údržby, protože výraznější zavazadlový prostor budete hledat marně. B-king je v nabídce aktuálně ve třech barevných provedeních. Testované černo-stříbrné, kompletně černé a velice pěkné perleťově bílé barvě.

Motor a jízdní vlastnosti

Mohutný řadový čtyřválec o objemu 1340 ccm, jednoznačně nezapře svůj původ. S výkonem 184 k při 9500 ot/min jde v tomto podání o pořádné sousto k zakousnutí. Motocykl disponuje samozřejmě aktuálními novinkami výrobce jako je vstřikovací systém SDTV, či sytém umožňující zvolit optimální jízdní režim motoru S-DMS (Suzuki Drive Mode Selector). Velice prostorově, ale koneckonců i funkčně výrazný je přední chladič, doplněný navíc vespodu o menší olejový. Vše si vyžádalo díky těmto novinkám i posílení palubního hardware a tak vše řídí 32 bit ECU jednotka s 1024 ROM. I přesto, že se jedná o naháče, zastavila se hmotnost až na uctihodných 235 kg. I tak je celkové ovládání B-Kinga bez problémů a např. průjezdy ranní špičkou jsou bez větších potíží. Jen je třeba počítat s větší nabubřelostí a šířkou stroje.
Co si velice cením v malých rychlostech je celkové rozložení hmotnosti. Motocykl v těchto jízdních režimech nemá tendence nijak přepadávat nebo se kymácet. Malinko horší je to již při svižnější jízdě mimo město, kde je stroj limitován z pohledu jezdce hlavně problematickou aerodynamikou. Sportovnější odpružení je mi k tomuto motocyklu s klasickými rovnějšími řidítky velice sympatické. Svižnější průjezdy zatáček je však třeba volit s náležitou obezřetností především s ohledem na výše uvedené předpoklady pro jezdce, hmotnost, ale také délku stroje.
Díky výkonnostnímu potenciálu motocykl svádí v zatáčkách k opravdu sportovní jízdě. Nejedná se však o čistě vyhraněné sportovní náčiní a chování je tak přeci jen dost specifické. B-King je zkrátka velký a silný motocykl. Pružnost motoru je díky objemu a celkové síle naprosto bezproblémová a stroj dokáže akcelerovat pružně takřka z jakéhokoliv rychlostního stupně. Převodovka pracuje naprosto bezchybně a rozhodně vám nebude nijak bránit v rozletu. Výkonnostní potenciál stroje a zátah při akceleraci je opravdu famózní, ale po pravdě řečeno na tento typ motocyklu skoro až zbytečný. Přeci jen, jedná se o velkého naháče a to má ze své podstaty určité jízdní limity.
Jízda ve vyšších rychlostech je samozřejmě krátkodobě možná, nicméně při delší cestě přichází zákonitě podstatně dříve velká únava jezdce. Krátkodobé přesuny po dálnici jsou tak možné, ale delší cesta je opravdu unavující. Přijatelná dlouhodobá jízda bez větších útrap, je tak kolem 130km/h. Při testu na letišti, kde rychlosti dosahovali podstatně výše, je v rámci přežití možných tak lehce přes 200 km/h. Více je bohužel v případě B-kinga spíše o tom, jak se držet a neulítnout, než o samotné jízdě. Motocykl má samozřejmě technicky na mnohem více.
Čeho jsem si opravdu cenil, a je třeba vyzdvihnout, jsou brzdy. Účinek předních radiálních třmenů Nissin kousajících do 310 mm kotoučů je naprosto dostačující i při nabubřených proporcích celého stroje. Celou hmotnost stroje zvládají s naprostou samozřejmostí snad v každé situaci a v tomto ohledu je na ně spolu se zadním 260 mm kotoučem osazeným jednopístkem Tokico dostatečné spolehnutí. Průměrná spotřeba v testu se nám ustálila na slušných 6,8 l/100 km.

Závěr

Futuristický design, mohutná stavba a výkonnostní potenciál v objemu, který Vám bude závidět nejeden zastánce čtyřkol v plechu, tak to je prosím pan B-King. Rozhodně dost individualistická a vyhraněná záležitostí pro každého, kdo chce opravdu velký a silný motocykl. Na druhou stranu k tomuto stroji byste neměli přijít v “showroomu“ a zvolit si ho jako módní doplněk letošního léta. K tomuto motocyklu byste měli postupně dospět. Cena testovaného stroje činí 379 900 Kč.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ neotřelý až lehce futuristický vzhled a design
+ špičková technika motor a převodovka
+ jízdní vlastnosti typické spíše pro vyhraněné sportovní stroje

+/- není pro každého, těžce individualistická záležitost


- absence sebemenší ochrany proti poryvům větru (aerodynamika)
- nulové pohodlí pro spolujezdce
- zavazadlový prostor


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):
Motokatalog.cz



TOPlist