yamaha_demo_tour




Suzuki 125 Sixteen

Stopětadvacítka pro fajnšmekry - takový dojem ve mně po týdenním ježdění po městě zanechal model Sixteen na velkých šestnáctkových kolech. Prostě krásná a vyšperkovaná mašinka propracovaná k dokonalosti, která jízdními vlastnostmi neurazí ani vyznavače sportovních motorek. Díky tomu jí člověk odpustí trochu menší praktičnost a vyšší cenovku.

Kapitoly článku

Malé skútry na velkých kolech si pomalu nacházejí cestu i na naše silnice. Lepší stabilita a jízdní vlastnosti a lepší zvládání nerovností, to jsou hlavní plusy velkých kol. K záporům pak patří hlavně omezení praktických aspektů, jako je prostor pro nohy a velikost úložného zavazadlového prostoru pod sedlem. Velká kola také do značné míry předurčují celkový tvar skútru a Suzuki Sixteen je tak po stránce designu hodně podobná konkurenčním strojům, jako je třeba řada SH od Hondy.
Sixteen ovšem sází na perfektní zpracování a špičkové provedení jednotlivých prvků. Například světlomet má propracovaný tvar s výstupky do stran a naznačuje, že pochází ze stejné fabriky jako supersporty řady GSXR. To samé platí i pro mřížku a směrovky zasazené do kapotáže. Výsledkem je luxusní výraz při pohledu zepředu. To samé ale platí i pro pohled z boku, který odkryje dopředu protaženou část zadní bílé kapotáže.
Jezdce po vyhoupnutí do sedla uvítá jednoduchá přístrojovka, která kromě tachometru informuje ještě o stavu paliva v nádrži a teplotě chladicí kapaliny v motoru. Dále zde najdete povinné kontrolky, mechanické počítadlo kilometrů a malé digitální hodiny. Vše v přehledném provedení a plně funkční, ale v porovnání s celkovým image skútru působí přístrojovka až moc plastově a lacině, trochu exkluzivnějšího šmrncu by neškodilo. Ovladače na řídítkách jsou standardní a dobře po ruce, zrcátka plní svoji roli velmi slušně a i designově se k celému stroji docela hodí. Před koleny řidiče je malá uzamykatelná schránka na doklady, pod ní háček na tašku, který nesmí na žádném skútru chybět.
Díky pohodové hmotnosti 135 kg suché váhy jde skútr snadno sesadit z hlavního stojanu, boční stojan u tohoto modelu chybí. Pak zbývá se jen uvelebit na pohodlném sedle a vyrazit do města. Sedlo ve výšce 800 mm mně coby dlouhánovi plně vyhovovalo, ale problém nebudou mít ani menší jezdci. Osobně jsem moc ocenil dostatek místa na kolena, což při mé dvoumetrové postavě není u skútrů nijak samozřejmé. Než vyrazíme, podíváme se ještě pod sedlo, kde najdeme plnicí hrdlo nádrže a menší úložný prostor. Vejde se sem menší otevřená helma, ale s integrálkou nemáte šanci. Tady je jediným řešením pořídit si na zadní nosič nějaký stylový topcase v barvě skútru a helmu a větší nákupy naskládat do kufru.

Suzuki Sixteen díky modernímu vstřikování chytá na první dotek startéru a i za studena se ochotně vrhá do víru velkoměsta. Koncepce motoru pochází z modelu Burgman 125, jde o vodou chlazený jednoválec 124 ccm se čtyřmi ventily, Euro3 je samozřejmostí. Po nastartování se ozve kultivovaný a tlumený zvuk doprovázený jemným chvěním jednoválce. nastavení variátoru je docela zajímavé. Během rozjezdu se motor při přidání plynu napřed pořádně roztočí, pak se otáčky trochu poklesnou a po dosažení zhruba 20 km/h se do toho motor teprve pořádně opře a roztáhne to na vyšší rychlost. Přestože z každých světel vyrazíte zaručeně jako první, pocitově má jezdec dojem, že rozjezdy nejsou nijak extra razantní. Ve vyšší rychlosti ale skútr jakoby získal na síle a táhne a táhne, dokud nevyžene rafičku tachometru za stovku (při příznivých podmínkách vám ukáže i 120 km/h).

Trvalá rychlost kolem stovky se skvěle hodí na přesuny po městě a okolí, protože na víceproudých silnicích rozhodně nejste za brzdu, spíše si naopak klestíte cestu mezi pomalejšími auty. v tom vás podpoří další dvě důležité prvky - podvozek a brzdy. Odpružení se dokáže vypořádat s nástrahami českých komunikací, přestože v porovnání s konkurenčními stroji je trochu tužší. Díky tomu a díky velkým kolům dokáže Sixteen ve vyšších rychlostech nabídnout skvělou stabilitu a řidič se nemusí bát ani rychlých táhlých zatáček, které jinak na skútrech nebývají tou nejjistější záležitostí. Držení stopy při jízdě maximálkou je na skútr až překvapivě poslušné.

Poslední pochvala patří brzdám - levá páčka ovládá propojený brzdový systém, kdy kromě zadní brzdy přibrzďuje i předek, pravá páčka pak ovládá pouze předek. Vše funguje předvídatelně a uspokojí to nejen mladé začínající jezdce, ale dokáže to nabídnout i razantní záběr pro vyježděnější motorkáře. Dobré jméno si dělají také pneumatiky Metzeler Feelfree, které na suchu udrží i ostřejší manévry. Se spolujezdcem jsem se nakonec ani nesvezl, ale pohodlné sedlo a velké madlo myslím neurazí žádnou slečnu. A ještě údaj o spotřebě - během testu si Sixteen řekl v průměru o 3,5 l/100km, což při velikosti nádrže 8,5 litru zaručuje dojezd přes 200 km.
Jako to celé shrnout? Suzuki 125 Sixteen je luxusní stopětadvacítka s výkonným motorem, skvělým podvozkem a dobrými brzdami, to vše v krásném designovém provedení podtrženém bílou barvou v kombinaci s hnědým koženým sedlem. Velká kola ovšem znamenají menší úložný prostor pod sedlem a majitel se asi nevyhne investici do nějakého stylového topcase. Na našem trhu bych jeho okruh zájemců viděl hlavně mezi motorkáři, kteří shánějí pěkný malý skútr s jízdními vlastnostmi co nejvíce podobnými motorce a nehledají nutně tu nejnižší cenu. Zkrátka tento skútr podle mě není jen o užitné hodnotě, ale z velké části také o požitku z jízdy.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist