Sherco day 2016: modrožlutý čarodějnický rejd

Na čarodějnice se v Brodku nelétalo na košťatech, ale na žlutomodrých šestnáctkových „faktorkách“ a to v sakramentsky pekelném tempu. Výhradní dovozce značky Sherco hodil do placu tři soutěžní endura a příchod jara tak oslavil tím nejlepším způsobem. Soutěžáky šly hezky z ručky do ručky a zastavily se jen ve chvíli, kdy se přihlásily o nášup oktanového moku.

Sherco day 2016: modrožlutý čarodějnický rejd

Kapitoly článku

Prezentace snad nemohla dostat lepší místo, než pískovnu v Brodku u Prostějova. Sherca je možné prohnat po úzkých „pěšinkách“, dát si s nimi prudké výjezdy a ve velkém kalupu protáhnout po rychlých úsecích, kde jedna zatáčka střídá druhou. O enduráckých kvalitách něco napovídají zakopané pneumatiky a lehčí skoky dokazují, že ani plachtění vzduchem jim není cizí.

Také my máme šanci oťuknout trojičku ostrých frantíků a tak si do parády bereme jednoho po druhém. Dvoutakty reprezentuje model 300 SE-R a čtyřtakty 300 SEF-R. Vedle těchto dvou vymazlených šestnáctkových modelů ve verzi Factory je možnost skočit do stupaček také patnáctkové čtyřipade 450 SEF-R Zdeňka Gottvalda.

O technice modelů 2016 jste si mohli podrobně počíst v tomto článku a tak Sherca představíme jen v rychlosti. Endura mají ocelový rám s hliníkovou podsedlovkou a zadní kolo odpružené klasickým přepákováním, přičemž pérování má pod palcem značka WP. Zdvih přední USD vidlice dělá 300 mm a zadního centrálu 330 mm.

Brzdy jsou svěřeny značce Brembo, stejně jako hydraulická spojka. Převodovka kapalinou chlazených čtyřtaktů i dvoutaktů s disponuje šesti kvalty a všechna endura bez rozdílu startuje pouze elektrický startér, který je umístěn pod motorem. Nádrž dvoutaktů pobere 9,5 litrů a čtyřtaktů o jeden litr méně. Sedlo mají všechny Sherca bez rozdílu ve výšce 950 mm.

Endura Sherco zaujmou velice precizním zpracováním a kvalitními komponenty. Z enduráckého pohledu je fajn, že všechny mají elektrický startér, ke vzduchovému filtru pod sedlem se dostanete bez použití nářadí, můžete si výbrat z dvojice map, pod motorem je alespoň plastový chránič a za sedlem najdete madla, za které můžete Sherca čapnout a vytáhnout z bryndy.

Oproti standardním modelům mají Factorky pérování WP s uzavřenými kartridžemi 4860 MXMA, transparentní nádrž, racing brzdové kotouče, AXP chránič motoru a neklouzavé sedlo DG3. Dvoutakty dostaly FMF výfuk a čtyřtakty kompletní systém od Akrapoviče. Oku lahodící jsou „tovární“ polepy, modré ráfky DID nebo dvoubarevné gripy. Z mého pohledu je pak škoda, že Sherca nemají elektrický startér podpořen mechanickým kick startem…opravdu bych přítomnost nakopávačky uvítal a nějaké to kilíčko navrch klidně oželel. Bohužel, takový je dneska trend a my se s tím budeme muset smířit.

Sherco 300 SEF-R Factory

102 kilo, sedlo 950 mm, nádrž 8,5 litrů enduro třída E2, cena 234.900 Kč

Čtyřtaktní tříkilo jsem měl šanci vyzkoušel už loni po boku dvoutaktních třístovek. Už tenkrát  jsem byl velice mile překvapen jeho lehkou ovladatelností a pohodovým hlaďoučkým motorem. V Brodku se na čtyřtaktu cítím od samého začátku jako doma. Během lítání po úzkých enduro cestičkách mě Sherco opět přesvědčuje výbornou ovladatelností a lehkostí řízení. Prostě žádné přemlouvání do zatáček a to bez rozdílu, jestli jde o utažené vingly kolem nohy nebo rychlé táhlé zatáčky. Motorka je hezky stabilní a ani ve vyšším tempu nejeví sebemenší známky nervózního chování. Podvozek WP v sériovém nastavení funguje opravdu perfektně a pro moje potřeby není důvod cokoliv měnit. Při pohybu v sedle mi trošku vadí baculaté boční tabulky, o které zavázím lýtkem.

Motor má výkonu dost a nedochází mu dech ani při výjezdu příkrých výjezdů, kde se mi osvědčuje jemnější palivová mapa „soft“. Ta je totiž o něco hladší a reakce na plynovou rukojeť krásně jemná. Právě po této stránce se mi čtyřtaktní tříkilo moc líbí. Díky tomu se hravě zdolává těžší krkolomný terén, ale i umělé překážky z pneumatik. Člověka motorka zbytečně nepotahá za ruce a dovolí mu jet velice plynulou jízdu. Právě tohle je při enduru potřeba jako sůl a člověk to ocení hlavně při delších celodenních výletech nebo několikahodinových crosscountry závodech. Také brzdy odvádějí svou práci jak se sluší a patří a přispívají k celkovému dojmu velice příjemného endura, které padne až nečekaně rychle do ruky.  

Sherco 300 SE-R Factory

105 kilo, sedlo 950 mm, nádrž 9,5 litrů, enduro třída E3, cena 219.900 Kč

Ani dvoutaktní tříkilo není na našem portálu nováčkem. Loni si to na ostří nože rozdalo s další evropskou konkurencí a rozhodně se nekrčilo někde v koutku, ba naopak. Je tomu tak i dnes, protože boduje pružným motorem a příkladnou ovladatelností. Motor tříkila disponuje dvojicí výkonových režimů, které se dají volit pomocí přepínače na řidítkách. Přepínač je stejný pro všechny modely a popravdě, uvítal bych trošku jinak řešený a na jiném místě. Hned vedle plynu je totiž dost na ráně a může dojít k nechtěnému přepnutí. Mě se na tříkilu maximálně osvědčuje jemnější režim a musím přiznat, že ho používám téměř pořád. Výkon se dá mnohem lépe dávkovat a reakce na otevření plynu je hladší než u „zbrklejšího“ ostrého režimu. Nic nového pod sluncem, protože jemná reakce na plyn se skvěle hodí na výjezdech, při zdolávání těžších pasáží, ale i přejíždění pneumatik.

Do krámu se hodí také příjemně ovladatelná hydraulická spojka, díky které není předloktí za chvíli jako šutr. Mimochodem, tohle mají s předchozím čtyřtaktem společné. Jsou zde výjezdy a další nejrůznější překážky, kde se spojka netrhne a jízda se bez spojkování neobejde. Všeobecně má 300 SE-R výkonu opravdu dost a když se dostane do plných, letí neskutečně hodně. Po této stránce asi sedne těžším jezdcům a pomůže jim lépe zdolávat například příkré výjezdy.

Nezbývá mi než pochválit také skvělou ovladatelnost a úzkou stavbu, stejně jako perfektní nastavení sériového podvozku. S mou výkonností a váhou jednoznačně trefa do černého.

Čím déle jezdím a přesedám z dvoutaktu na čtyřtakt, mám v hlavě větší otazník, který bych si ustájil v garáži. Věřte, že rozhodování by to nebylo vůbec jednoduché, ale nakonec bych nejspíš skočil po čtyřtaktu, který by byl skvělým parťákem při enduro ježdění a poměrně dobře bych si s ním skočil také na motokrosové trati.

Šestnáctkové modely na chvíli nechávám ležet ladem a skáču do stupaček patnáctkové čtyřipade, která říká pane Zdendovi Gottvaldovi. Hned úvodem musím přiznat, že si s ní moc nerozumím a nějakou tu chvíli si na ní zvykám. Jde hlavně o ovladatelnost, kdy čtyřipade působí oproti předchozím modelům těžkopádněji a vrásky na čele mi dělají také řídítka, která mají tendenci se zamykat. Proto mám trošku hoňky zdolat pneumatiky a zrovna tak se proplést krkolomným terénem, který je nutné projíždět krokem.

Motor čtyřipade má velice mohutný spodek a tím pádem se toho dá hodně zachránit plynem. To se hodí například na výjezdech z utažených vinglů nebo při šplhání po příkrých výjezdech. Není pak takovou pohromou zapomenutý zařazený vyšší kvalt a motor v nízkých otáčkách.

Suma sumárum, Sherco den potvrdil, že poměrně mladá francouzská značka dokáže postavit hodně povedené enduro nářadí. Je dobře, že svět endura má další „barvu“, která si nedělá hlavu z daleko větší konkurence a dokáže jí být zdatným soupeřem. Ano, Sherco u nás není zatím tolik rozšířené, ale jsem si jist, že kdo se sveze, bude mít slušně nasazeného brouka.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - Výška testovacího jezdce: 171 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 9x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist