Sherco 300 SEF-R Factory: bahno po francouzsku

Když tak stojím před tímhle žluto modrým endurem a kochám se jeho parádním dílenským zpracováním, klidně bych se začal do krve hádal, že francouzské Sherco nemůže být tak mladou značkou, jakou ve skutečnosti je. No řekněte sami, je možné za sedmnáct let existence značky vyšlechtit něco tak pěkného a hlavně fungujícího? Sherco 300 SEF-R Factory během redakčního testu dělá všechno proto, aby přesvědčilo, že ano! Popravdě, tajně doufám, že se něco podobného jednou podaří některé domácí značce.

Sherco 300 SEF-R Factory: bahno po francouzsku

Kapitoly článku

Díky trialovému nadšenci Marcu Teissierovi vzniká roku 1998 značka Sherco, která se specializuje na výrobu trialových speciálů. Až nečekaně rychle začíná slavit úspěchy na všech možných trialových tratích po celém světě a právě díky tomu většina fandů jedné stopy bere značku jako čistě trialovou a na enduro modely kouká jako z jara. Není se čemu divit, vždyť soutěžní Sherca není na tratích až tak často vidět a musím říct, že po první ochutnávce je to fakt veliká škoda. Sherca jsou bezesporu povedená endura, které dokáží být plnohodnotnou konkurencí mnohem větším a historicky bohatším značkám. Je úplně fuk, jestli jde o dvoutaktní 300 SE-R Factory, kterou jsem si vyzkoušeli v rámci testu dvoutaktních tříkil a nebo toto čtyřtaktní tříkilo. Jen pro představu, v roce 2012 spatřilo světlo světa 6000 fungl nových motorek Sherco.

Francouzská značka staví jak čtyřtakty, tak dvoutakty a zejména ve verzi Factory jsou pastvou pro oči. Mě se naskytla příležitost skočit do stupaček čtyřtaktní 300 SEF-R Factory a provětrat jí pírka na parádní enduro trati, kde je vše, na co si endurák může vzpomenout. Pojďme se ale nejprve podívat na technickou stránku věci a nahlédnout čtyřtaktní třindě pod sukénku.

Sherco si vyrábí vlastní motory a jako jedna z prvních značek začalo koketovat se vstřikováním. Podle neoficielních informací už má stříkačku připravenou také pro dvoutaktní motory. Čtyřtaktní SEF-R 300 pohání kapalinou chlazený jednoválec o objemu 303,7 ccm se čtveřicí ventilů a k životu ho probudí pouze elektrický startér. Převodovka dostala šest rychlostních stupňů a stejně jako většina evropských endur má ovládání spojky v režii hydrauliky. Nádrž Sherca dokáže pobrat 8,5 litrů benzínu.

Rám je vyroben z ocelových profilů a plně stavitelné pérování pochází z dílem WP. Přední USD vidlice o průměru 48mm disponuje zdvihy 300 mm a zadní kyvka s klasickým přepákováním zdvihem o 30 mm větším. Sedlo se usídlilo ve výšce 950 mm nad zemí, přičemž světlá výška je 355 mm a rozvor 1480 mm. Suché SEF-R 300 váží 102 kilo. Factory verze se oproti základnímu modelu liší hlavně kompletním výfukovým systémem Akrapovič, lepším sedlem a tovární grafikou.

Z praktického pohledu je fajn, že Sherco dostalo transparentní nádrž, alespoň plastový chránič motoru nebo madla pod zadním blatníkem, které se šiknou pro pohodlnější manipulaci v krkolomných situacích. Popravdě, znám lepší a pohodlnější madla, ale lepší tyto než nic. Stejné je to s elektrickým startérem, který je u endura potřeba jako sůl a za tím si stojím. Startér ovšem není podpořen klasickým kick startem a nebudu lhát, že bych nebral ještě klasickou „nakopávačku“ i za cenu nějakého toho kilíčka navíc. Vzduchový filtr je umístěn pod sedlem a dostanete se k němu bez použití nářadí díky rychloupínáku v zadní části sedla.

Než bych vyrazil drtit enduro tratě, nad rámec série by stačilo pořídit bástry s kovovou výztuhou, kovový chránič motoru a praktické protektory chladiče. Víc není třeba a může se jít do akce.

Už první usazení při nastavování páček prozrazuje, že mám tu čest s hodně úzkou a vysokou motorkou postavenou lehounce na předek. Sedlo je tak akorát tvrdé s neklouzavým povrchem, což je moc dobře.

Na motorce se od samého začátku cítím dobře a líbí se mi především pocitově nízká váha a úzká stavba. Jediným rušitelem jsou vystouplé boční číselné tabulky. Při jízdě ve stoje a hlavně při přenášení váhy dozadu mi totiž vadí a určitě bych byl pro plynulejší přechod bez hrany i za cenu, že by se v těchto místech motorka o něco „nafoukla“.

Na trati se Sherco předvádí jako velice přátelské a nezáludné enduro, které staví na uživatelsky příjemném čtyřtaktním motoru, co nejde člověku po krku. Jasně, ve spodku není Sherco kdovíjaký buldozer, ale i tak je oproti dvěpade třídy E1 50 „kubíků“ navíc sakramentsky znát. Nejpoužitelnější jsou však střední otáčky a až nečekaně živý vršek. V tomto pohledu se Sherco trošíčku podobá malému motokrosovému čtyřtaktu a ve špičce dost slušně upaluje, ovšem nástup odspodu není tak agresivní.

Projev motoru při klasickém enduru se mi hodně líbí a věřím, že svojí charakteristikou určitě sedne jezdcům, kteří se kromě endura čas od času rádi zajedou vyřádit na motokrosovou trať. Pro extrémní enduro a krkolomné trialové pasáže bych přivítal o něco silnější spodek a střední pásmo. Takto se musí poměrně často spojkovat a citlivě pracovat s plynem. Po této stránce si to chce na čtyřtaktní tříkilo chviličku zvykat, než se úplně skamarádíte a naučíte se využívat jeho plný potenciál. Teprve potom si užijete kupu legrace a vychutnáte si třeba umělé enduro překážky nebo přírodní příkré výjezdy. Nutno dodat, že hydraulická spojka jde poměrně lehce a dokáže pošetřit předloktí.

To bezesporu platí i o podvozku a tvrdším pérování. Na rozbitých rovinkách hezky drží směr, což platí i o průjezdu rychlých táhlých zatáček, kdy je Sherco velice klidné a stabilní. Jakmile přichází řada na pomalé utažené vingly ve stupačkách, je mu potřeba do zatáček pomoci. Opět platí, že čím více času v jeho sedle strávíte, tím více ho pochopíte a pojede se vám lehčeji. Charakteristika podvozku nejlépe vyhovuje rychlejšímu enduru a nebo rychlostním zkouškám na motokrosových tratích. Pro jízdu v krkolomném terénu a extrémních pasážích bych si pérování určitě o něco povolil, stejně jako pro náročné několikahodinové cross-country závody.

A co říci závěrem? Asi to, že Sherco 300 SEF-R Factory enduro třídy E2 opravdu umí a konkurence z něj nejspíš nebude mít klidné spaní. Kromě toho, že si na trati vede opravdu dobře, také pěkně vypadá a zaujme precizním dílenským zpracováním. Testovanou Factory verzi pořídíte za cenu 224.900 korun a „obyčejnou“ SEF-R o 15.000 kč levněji. Od věci nejsou ani přijatelné ceny originálních náhradních dílů, které jsou oproti konkurenci o něco levnější. 

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - Výška testovacího jezdce: 171 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 4x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist