Royal Enfield Bullet 350 Diesel

Dobré svezení není naštěstí jen o rychlosti, důkazem pro mě byly příjemné chvíle v sedle veterána Enfield Bullet 350 Diesel. Dopředu jsem moc nedokázal odhadnout, co s námi jízda na pětikoňové motorce a ještě k tomu ve dvou udělá, když je člověk rozmlsán trošku větším stádem. Představa nudné jízdy byla zbořena hned po pár metrech a nepřišla ani po delší jízdě v kuse.

Royal Enfield Bullet 350 Diesel
V roce 1955 Indie podala objednávku na 800 ks motocyklů Enfield Bullet, v té době ještě vyráběných v anglickém Redditchi. Továrna zakázku zvládla a časem se stroje osvědčily natolik, že obdobné zakázky následovaly. Takové objemy zakázek se už nevyplatilo vyrábět přímo v Anglii, proto vznikla dceřiná společnost v indickém Chennai. Model Bullet v roce 1962 v Anglii končí a pokračuje výroba v Indii. Tento stěžejní model se takřka bez změn vyrábí dalších 40let. Do roku 2002 i ve verzi diesel 350 a diesel 500ccm.
Nám byl zapůjčen motocykl z roku 1964, který koncem 20. století prošel jistou renovací ve své rodné Indii. Rám, motor a další základní věci jsou původní, nové jsou pouze přepínače a část elektriky, která je díky koncepci motoru nutná jen z důvodu osvětlení motorky. Vznětový motor, lidově dýzl,  má mechanické čerpadlo a není nijak řízen elektronikou. Startování je nožní pákou a pokud se člověk naučí, co motor požaduje, tak nakopnutí je takřka se 100% úspěšností.
Oproti běžnému motocyklovému motoru je motor umístěn se sáním vpředu a výfukový kanál najdeme v místě, kde bychom standardně hledali sací potrubí. Na výstupu výfukového kanálu z hlavy je umístěn dekompresor, který pomáhá startování motoru - bez jeho pomoci s motorem o kompresním poměru 18:1 nemáte šanci ani hnout. Startovací páka je vpravo, kousek od páky řadící na bloku samostatné čtyřstupňové převodovky. Konstrukce pochází z Anglie a tak se není čemu divit, že jsou oproti našim zvyklostem prohozeny páky zadní brzdy s pákou řazení. Očekával jsem podstatně více zmatků, zvláště když jsem během dne přeskakoval z motorky s klasickým levým řazením na Enfielda. K tomu všemu je řazení s jedničkou nahoře a zbytek dolů. Naštěstí na Enfieldu běží čas mnohem pomaleji a na všechno je podstatně více klidu, člověk na něm nespěchá (ono to ani nejde) a najednou vidí okolí jinak než jak je zvyklý.
Zadní bubnová brzda brzdí docela slušně, a i když se o to člověk nesnaží, tak i ve dvou dostane zadní pneumatiku do smyku. Podstatně hůře je na tom předek. Přestože je buben vybaven dvouklíčovou brzdou, funguje u tohoto veterána podstatně hůř než zadní simplex. Když si vybavím jízdu na Jawě 350 se stejnou konfigurací brzd, nevymyká se Enfield nijak tomuto standardu. Síla (spíše slabost) motoru je znát především do kopce, kde trošku větší stoupání stáhne ručičku tachometru na 40 km/h. Ve dvou po rovině je schopen pelášit 80 km/h a v této rychlosti funguje vše přijatelně. Podvozek se nevlní, brzdy jsou schopny bezpečně zastavit a obě kožená odpružená sedla dávají dostatek komfortu.
Motor
dává v nízkých otáčkách svými vibracemi silně najevo, že má pouze jeden válec, ale nad volnoběhem je to snesitelné. Přesto je potřeba pravidelněji sledovat všechny šrouby. Maximální otáčky končí zhruba ve 3200 ot/min a rovnoměrnost chodu motoru má na starost obrovský setrvačník na pravé straně motoru skryt pod chromovým krytem. Je to přibližně 8kilový litinový disk s odlitými lopatkami pro lepší chlazení motoru.

Elektrika má za úkol pouze osvětlovat motorku a je velmi jednoduchá. Alternátor s regulátorem a usměrňovačem pro dobíjení akumulátoru. Vpředu klasický světlomet s potkávacím a dálkovým světlem, z horního krytu světla vykukují dvě malé lampičky coby parkovačky. Vzadu obrysové světlo s brzdovým a pod nádrží klakson. Tím celá elektrovýbava končí.
50 letý naftový stařík měl na našich silnicích podstatně více příznivců než leckterý nabroušený supersport a byl středem zájmu i zákazníků, kteří si přišli do servisu pro motorku. Pokud člověk přistoupí na pomalejší jízdu s pěkným výhledem po okolí bude s Bulletem spokojen. Malý diesel ve dvou lidech a takřka pořád na plný plyn srknul pouhý 1,7 litru nafty na 100km. Věřím, že se dá dostat i na deklarovaných 1,5 litru. Pětistovka diesel papírově spotřebuje jen asi o 0,3 litru nafty více a zvládá rychlost 105 km/h. Bullet 350D jsem zkusil změřit na dynamometru, kde hlavním problémem byla absence zapalování a tím i problém určit solidně otáčky motoru, které potřebujeme pro celé měření (převodový poměr, určení ztrát, určení momentu na motoru). Graf je tedy spíše orientační co se týče hodnot, odpovídá však průběh, který bylo nutno více vyhladit než u běžně měřených motorek.

Motorka byla zapůjčena od CK Rajbas, která pořádá zajímavé výlety v sedle Enfieldů jejich rodnou Indií. Náplň putování jak po Indii tak i po dalších exotických zemích najdete na jejich stránkách. Mmůžete si objednat perfektně zpracovaný DVD z cesty v roce 2006, které má něco přes hodinu. Pokud někdo zvažuje zabrousit do takto vzdálených končin, rozhodně by se měl na film podívat. Jedny odradí, druhé navnadí...

Technické parametry uváděné výrobcem

Motor: Greaves 325D
Obsah: 325ccm
Max. výkon: 5 kW
Max. kroutící moment: 15Nm při 2500ot./min
Kompresní poměr: 18:1
Max rychlost: 85Km/h
Spotřeba: 1,5l nafty /100km
Přibližná cena: 100 000,-

Royal Enfield Motors Ltd.
P.O. Box 5284
Chennai
INDIE

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.10
Známkováno: 10x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist