globalmoto_duben_nolan




Quadro 350S

Existuje kromě stopětadvacítkového skútru nějaká silnější alternativa k osobnímu autu, když nemáte jiný řidičák než "béčko"? Odpověď zní: Ano, tříkolové skútry. Ty jsou z hlediska legislativy - díky rozchodu předních kol a nožnímu brzdovému pedálu - klasifikovány stejně jako osobák. Na našem trhu se vedle notoricky známých empétrojek od Piaggia slušně zabydlela další italská značka Quadro, která letos přišla s inovovaným modelem 350 s příponou S, jako Sport.

Kapitoly článku

S prvním modelem 350D jste se už mohli před dvěma lety seznámit jak v našem samostatném, tak i srovnávacím testu. Právě při porovnání tříkolky z produkce Quadra s podobným modelem značky Piaggio vyšlo jasně najevo, že když dva dělají totéž, nemusí to pokaždé mít totožný výsledek. Řeč je hlavně o dvou naprosto odlišných systémech naklánění a nezávislého odpružení předních kol, které sice pochází z jedné hlavy (autorem obou je Luciano Marabese), ale každý funguje úplně jinak. Quadro využívá konstrukčně jednodušší pneu-hydraulický systém s A-rameny a centrálně umístěnými tlumiči, Piaggio zapojilo do systému dvou nezávislých vidlic i elektroniku.
A proč se vlastně novinka značky Quadro chlubí přízviskem Sport? Nejpodstatnějším rozdílem proti předchozímu modelu je o třetinu silnější čtyřventilový motor s výkonem 27 koní a točivým momentem 28,8 Nm. Když se k tomu přidá 12 ušetřených kilogramů na váze, musí nárůst dynamiky poznat i naprostý laik. Z věcí, které nejsou patrné na pohled, se změnily také zadní tlumiče - ty dostaly kvůli většímu pohodlí měkčí pružiny - a prostor pod sedlem, kam se teď vejde o pár litrů víc. Tlumiče jsou ale pořád ještě hodně tvrdé a tuhé.
Pouhým okem pak lze identifikovat nové Quadro 350S podle jiné koncovky výfuku, zadního nosiče s madly pro spolujezdce a jinak lakovaných ráfků. Z pozice jezdce je poznat vyšší a pohodlnější sedlo, dále nová přístrojovka, na které přibyly dva modré postranní displeje s ukazateli teploty vzduchu a vody, a ti pozornější si všimnou i jiných rukojetí s hrubším vzorkem a lepším gripem.
Ostatní zůstává víceméně při starém: na známých místech jsme našli všechny ovladače i dvě odkládací přihrádky v prostoru před koleny. Nic se nezměnilo ani na jednoduché, ale praktické páce ruční brzdy, která slouží zároveň jako aretace náklonu. Když potřebujete nechat stát skútr v kopci, parkovací brzda se vždycky hodí, protože odpadá pracná manipulace s hlavním stojanem. Tady se nemusíte o stojan starat vůbec, protože zajištění ve svislé poloze i zabrždění zvládnete naráz, jediným pohybem. A není postatné, jestli zrovna skútr zastavíte přesně kolmo k zemi - se zataženou ručkou může bezpečně odpočívat i v poměrně velkém náklonu, a nevadí mu ani různá výška terénu pod předními koly. Za to vděčí jejich nezávislému zavěšení, které ukazuje svou hlavní výhodu až za jízdy po nerovném povrchu.
Zkoušeli jsme na Quadro políčit všechny obvyklé nástrahy města - dlažební kostky, tramvajové koleje, propadlé kanály - ale nenachytali jsme ho na švestkách ani jednou. Přední kola drží na zemi jako přibitá, ať už v přímém směru, nebo v náklonu. Tady je výhoda proti klasickému jednostopému skútru zřejmá. Osamocené přední kolo (zvlášť pokud je vyrobeno v nejobvyklejším třináctipalcovém rozměru) si na hrbolu rádo poskočí, a když v té chvíli zrovna řežete zákrutu, problém je na světě raz dva. Quadro je kromě tuplovaného počtu předních kol vyzbrojeno většími, čtrnáctipalcovými ráfky, a vzadu žehlí nerovnosti dokonce patnáctka.
Na druhou stranu, kvůli systému HTS (Hydraulic Tilt System), který má na starosti naklánění do zatáček, vykazuje Quadro v této činnosti výraznou neochotu. Quadro se nechá hodně přemlouvat, než opustí svislou polohu, a chová se jako mírně nedotáčivé. Pro někoho, kdo má na jednostopých vozidlech hodně odježděno, je to nezvyklý až nepříjemný pocit. Prostě občas v půlce zatáčky zjistíte, že se do ní sotva vejdete. Tady je ale třeba si uvědomit, že cílová skupina modelu 350S proseděla celý motoristický život za volantem. Autaři mívají po přesednutí za řídítka občas problém s rovnováhou, a tuhle formu zvýšené stability ocení. V situacích, kdy se běžný skútr rychle začne kácet na stranu - jako třeba při otáčení, a obecně v nízkých rychlostech - zůstává Quadro stabilní a klidné.
Víc kol mimo jiné znamená také více brzd. U Quadra jsou všechny tři kotoučové brzdy navíc spřažené do nožního pedálu a levé páčky, zatímco pravou rukou se ovládá samostatně přední brzdový okruh. To je další výhoda pro začátečníky: při šlapání na pedál nebo brzdění levou rukou se brzdný účinek automaticky rozloží na všechny třmeny, a riziko zablokování se snižuje skoro na nulu. I tak ale brzdy mají dost velký potenciál na zastavení dvoumetrákového skútru. 
Hodně příjemným překvapením je nový motor. Předchozí model při rozjezdu nebo předjíždění přeci jen trochu ztrácel dech, ale čtyřventilová technika tenhle nedostatek odstranila. V akceleraci teď Quadro může klidně závodit s lehčími jednostopými skútry, a maximálkou kousek za hranicí 130 km/h si taky ostudu neudělá. Zůstal mu sice trochu hlučnější projev, ke kterému se v otáčkách nad 5 000 přidávají i vibrace, ale proti staršímu dvouventilu udělali v motorárně Quadra krok dopředu. Na třistapadesátku není motor  ani moc hladový - v průměru jsme se dostali na spotřebu lehce přes 4 litry.
Nové sedlo a měkčí zadní odpružení určitě prospělo cestovnímu komfortu, i když podvozek zůstal pořád dost tvrdý i na sportovnější styl jízdy a polstr na sedačce se neprosedí ani za delší dobu. Místa na sezení i na nohy je tu dost, za přední kapotu a plexi se v pohodě schová i dvoumetrový chasník, a spolujezdec nedostatkem prostoru taky trpět nebude. Pod sedlo se teď vejde integrální přilba a větší bágl nebo druhá menší helma k tomu, na drobnosti jsou vepředu dva příruční kaslíky.
S novým Quadrem 350S se můžete vydat i na delší cestu, stejně jako na běžném maxiskútru. Těch je sice na současném trhu celá řada, ale pro majitelé řidičáku skupiny B je výběr strojů s výkonem nad 11 kW poměrně omezený. Quadro nabízí skoro dvojnásobný výkon, příjemný cestovní komfort i dostatečnou maximální rychlost, takže poslouží nejenom jako přibližovadlo do města, ale i jako zábavný dopravní prostředek na víkend či kratší dovolenou.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ výkon motoru
+ stabilita na nekvalitním povrchu
+ cestovní komfort


- neochota k zatáčení
- hluk a vibrace motoru
- tvrdší zadní odpružení


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):
Motokatalog.cz



TOPlist