yamaha_mt09




Piaggio ZIP 50

Fenomén s názvem Zip patří mezi největší obchodní úspěchy v historii italského koncernu Piaggio. Od uvedení prvního modelu se prodalo více než třičtvrtě milionu kusů tohoto skútru a před nedávnem se vrátila do výrobního programu opět varianta poháněná dvoutaktní padesátkou. Jak se dokáže nejmenší Piaggio vypořádat s nástrahami velkoměsta jsme zjišťovali během redakčního testu.

Kapitoly článku

Dětská postava skútru Piaggio Zip 2T, jak zní jeho celý oficiální název, nejvíce vynikne, když vedle něj stojí v řadě další městská přibližovadla - s celkovou délkou 167 centimetrů bude Zip jen těžko hledat na parkovištích rovnocenné sparingpartnery. Ale kompaktní rozměry nemusí být vždy nutně na škodu, zvlášť když vezmeme v úvahu k čemu a komu je  Zip 2T především určen. V městském provozu obvykle nebývá příliš místa nazbyt, a na chodníku před školou Zip také mnoho prostoru nezabere.
Ruku v ruce s celkovou stavbou skútru kráčí také jeho design, který jako by byl podřízen kolébkovému rámu. Při pohledu z boku podporuje dojem houpací hračky linie podlahy, na kterou navazuje oblouková spodní hrana podsedlového prostoru, a z opačné strany je zakončena zdvihající se maskou skútru. Také ostatní přechody jsou elegantně zaoblené, a kromě okraje podlahy a zadního spoileru se světlem nenajdete nikde ostřejší hranu. Veškeré osvětlovací a signalizační prvky jsou šikovně integrovány do siluety skútru, což kromě designové čistoty přináší řadu praktických výhod. Pomyslnou třešničku na dortu pak představuje společný plexisklový kryt předního světlometu a přístrojů, připomínající bublinu.
Kostru skútru tvoří již zmíněný jednoduchý kolébkový rám z ocelových trubek, osazený vpředu teleskopickými vidlicemi. Zadní kolo je uchyceno přímo do variátoru a odpruženo jednostraným tlumičem. Oba šestipaprskové ráfky o průměru deset palců jsou vyrobeny z hliníkové slitiny. Jejich roztáčení má v popisu práce nový vzduchem chlazený dvoutakt HiPER 2, a naopak zpomalování má na starosti hlavně přední kotoučovka, doplněná zadní bubnovou brzdou.
Piagio Zip 2T je uředně homologován pro dvě sedící osoby, ale k tomuto údaji by měly být v technickém průkazu ještě specifikovány maximální přípustné rozměry obou pasažérů. Při průměrné výšce postavy evropského teenagera bude jízda v tandemu spíše nouzovou záležitostí. Aby si urostlejší kvintán mohl přivézt spolužačku na domácí doučování, bude muset zatlačit kolena hodně hluboko do plastového interiéru. Zato sólo jízda, to už je jiná káva. Jen nepatrné odstupňování dvojsedla umožňuje využívat celou jeho délku k nalezení ideální jizdní pozice nebo zpříjemnění delšího pobytu na skútru. Umístění řídítek odpovídá celkovým rozměrům skútru, ale při 186 centimetrech výšky mi připadalo přirozené. Také všechna tlačítka a páčky najdete na obvyklých místech.
Motor se dá uvádět v činnost jak tlačítkem elektrostartéru, tak i klasickou nakopávačkou, přičemž předpokladem úspěšného nastartování za asistence elektrické energie je stisknutá páčka zadní brzdy. Kickstartér klade spíše symbolický odpor, a v případě problému s akumulátorem jej v pohodě dokáže sešlápnout i křehká dívčí nožka v plážové obuvi. HiPER 2 bez protestů začne ševelit ve dvoutaktním rytmu, a k rozjezdu  už stačí jen přidat plyn. O všechno ostatní se postará převodovka s variátorem.
Ciferník tachometru má rozsah cejchování limitovaný hodnotou 80 km/h, ale u testovaného modelu se ručička poměrně svižně dostala jen na konečnou pětašedesátku. K dosažení ještě vyšší maximálky by nejspíš stačilo trochu laborovat s válečky ve variátoru, ovšem taková úprava s sebou zákonitě přináší slabší akceleraci, která má v městském provozu větší význam. Pokud tedy budete chtít zvyšovat  výkonostní limity skútru, svěřte práci  raději zkušenému ladiči.
Rychlé starty z křižovatek koneckonců představují v městském provozu hlavní zbraň všech jednostopých motorových vozidel, a ani Piaggio Zip 2T není výjimkou. Jakmile se na semaforu objeví oranžová, stačí otočit plynem nadoraz a křižovatku opouštíte jako vítěz – pokud s vámi zrovna nesoupeří kromě aut ještě nějaký další skútr vyšší kubatury. Vyvinout padesátikilometrovou rychlost je otázkou krátké chvilky, takže v běžném městském provozu výkon dvoutaktní padesátky úplně stačí. Úplně jiná situace ale nastává na městském okruhu nebo jiné komunikaci s vyšším rychlost ním limitem než je pro město standardniá. Na úsecích, kde je značkou povoleno jezdit 70 nebo 80 km/h se standardně nastavený Zip 2T stává kořistí i starým Aviím a to už představuje zbytečné riziko.
Se všemi ostatními nástrahami městské džungle se ale Zip 2T v klidu vypořádá. Desetipalcová kola s rozvorem 1 215 mm poskytují skútru až překvapivou stabilitu v náklonu i při brzdění, a ani jednoduchý rám za solidními jízdními vlastnostmi nijak nezaostává. Podvozek pochopitelně nevyřeší všechno, a hlavně do nerovného boje s většími výmoly a kanály se musí aktivně zapojit i jezdec, jehož úkolem zůstává čelit hrozbám pozornými úhybnými manévry. To už ale tak nějak ke kultuře jízdy na malém skútru patří, a rozhodně nejde o nic mimořádného. Motor se nezadýchá ani při jízdě do kopce, a šedesátku na tachometru vykouzlí spolehlivě vždycky.
Z praktických prvků si zaslouží pochvalu dostatečná velikost podsedlového prostoru, kam se vejde otevřená přilba, a nechybí obligátní háček na tašku v prostoru před koleny jezdce. Další vychytávkou je nastavitelná výška sedla ve třech polohách, v rozmezí 75-78 cm nad zemí. K parkování je Zip 2T vybaven pouze hlavním stojanem, což ale při suché hmotnosti 80 kilogramů nebude překážkou ani pro mladé dámy. O bezpečné odstavení se postará oko na zámek, navařené k rámu z levé strany pod podlahou. Směs benzínu s olejem mixuje automatický směšovač, takže se nemusíte u pumpy starat o nic víc, než ostatní motorkáři. Naopak, s téměř osmilitrovou nádrží a spotřebou na úrovni dvou litrů budete u čerpací stanice nejméně vídaným návštěvníkem.
Piaggio Zip 2T nemá větší ambice, než být praktickým, svižným a obratným dopravním prostředkem do města, ale tuto roli plní na výtečnou. V době, kdy temperamentní dvoutakty postupně mizí z nabídky renomovaných výrobců zůstává nejmenší Piaggio jednou z mála posledních jistot v moři asijských plagiátů. O tom, že kvalitou zpracování a spolehlivostí je poráží rozdílem třídy není třeba dlouze polemizovat, ale nejlepší zprávou je, že jim dokáže konkurovat cenou. Držitelé průkazů AM tak nemají mnoho lepších možností na výběr.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):
Motokatalog.cz



TOPlist