husqvarna_svartpilen_801_2




Piaggio MP3 500 Business - komfort na třech kolech

MP3 je etalonem tříkolových skútrů už od roku 2006. Model představený v tomto redakčním testu je poslední generací, která byla uvedena na trh loni v květnu. Obliba dvou a tří kol přímo úměrně stoupá díky stále hustší dopravě a omezením v městských aglomeracích. Je pravda, že se nejedná zrovna o skútr za hubičku, ale je tu jedna základní maličkost, proč to rozjet zrovna na tři kola a to je legislativa. Pokud chcete být ve městě opravdu rychlí a zachovat si komfort, není asi snadnější cesty jak přesedlat ze svého čtyřkolového pelechu. Stačí to rozjet a zvládnout tahle tři divoká kola. Ta vám vykouzlí na tváři opět trochu úsměvu a navíc budete znovu pomyslným králem ranní špičky. Ano je to tak, stačí k tomu pouze „béčko“ v řidičáku.

Kapitoly článku

Nám se dostala do redakce MP3 500 ve verzi LT Business, což v praxi znamená variantu v bílé nebo černé metalíze s elegantně lesklými šedými lemy a prošívaným sedlem hnědé barvy. Jak již název napovídá, tato modelová varianta cílí především na kancelář a každodenní shon, kde je důraz kladen zároveň na určitý stupeň elegance a komfort provozu. Jak se na první pohled zdá, toto se povedlo. Nejen že tři kola nabízí více ochrany proti nepřízni počasí oproti běžným skútrům, ale zároveň s touto generací přichází i řada vylepšení, co se zavazadlového prostoru týče. Není tajemstvím, že velkou inspirací je maxiskútr X10, z kterého si MP3 vypůjčila i aktuální pětistovkový agregát.
Předek zůstává víceméně věrný předchozí generaci, ale právě záď a podsedlový prostor nezapřou jasnou vazbu na aktuální X10. Příslibem lepšího zdolávání překážek jsou i zvětšená přední kola, která mají aktuálně 13“. Větší zavazadelník pojme dvě integrální přilby a ještě zůstane prostor na několik drobností. Samozřejmostí je osvětlení a 12V zásuvka. Není tak snadnější cesty, jak ráno pobrat batoh s laptopem či důležitým šanonem dokumentů. Pokud se k tomu přidá velké cestovní plexi a rovněž příplatkový 50l „top box“, uspokojí MP3 i ty největší nároky. Nejen, že kufr za sebou díky koncepci takřka necítíte, ale navíc diametrálně stoupá i komfort spolujezdce, díky integrované opěrce. Řadu drobností je navíc schopna pojmout i velkoryse dimenzovaná schránka nad palubními přístroji s přípravou připojení USB.
I když je v našich končinách MP3 stále poměrně raritní záležitostí, ve světových metropolích si získává stále více příznivců. Ne náhodou jich už bylo od uvedení v roce 2006 prodáno přes 150 000 ks a nová generace to má v tomto ohledu rozjeté ještě o pomyslný stupeň lépe. Při navrhování současné MP3 se v toskánské Pontedeře soustředili nejen na ergonomii a vzhled, ale rovněž na novou techniku. Elektronický management tak nabízí řadu moderních vymožeností od kontroly trakce ASR (protiprokluzový systém kol) až po protiblokovací systém ABS. Součástí výbavy je možnost využití i multimediálního kitu pro chytré telefony, který je ve zkratce soustředěn pod koncernové označení PMP (Piaggio Multimedia Platform). Tento informační management je využíván i pro aktuální modely X10 a propojení chytrého zařízení (iOS, Android) se samotným strojem je realizováno prostřednictvím protokolu BT. Kromě zobrazení pokročilejších funkcí jako úhel náklonu apod. může váš telefon sloužit zároveň jako navigace, či základní diagnostika stavu, což se může hodit, ale není nutností.
MP3 navíc disponuje i celou řadou dalších bezpečnostních a elektronických vychytávek. Samotné ovládání je víceméně klasické a srovnatelné s klasickým skútrem, ale je zde díky tříkolové koncepci samozřejmě několik specifických prvků, které se odráží i v aktivní bezpečnosti. Tříkolová konstrukce přináší pocitově větší stabilitu i v náklonech, ale samozřejmě všechno má svoje hranice a jízda na samostatně odtlumených předních kolech na výkyvných ramenech má určitá specifika hlavně v nižších rychlostech a při zastavování. Důležitým prvkem je tak tlačítko aretace (blokace) přední nápravy. Pokud jezdec nechce, nemusí tak na semaforech dávat nohy na zem. O stabilitu se postará elektronika, a staší jedno stisknutí tlačítka na pravé straně řidítek, jakmile stroj zpomalí pod 10 km/h. Samotné rozjetí a odblokování lze naopak při rozjezdu realizovat pouze plynovou rukojetí nebo opět přes přepínač na pravé straně. Zpočátku to chce sice trochu tréninku, ale po několika zastaveních jste pánem situace. Navíc je zde pro parkovací režim a několik dalších specialitek.
Krom vcelku běžného táhla parkovací brzdy je zde ještě kontrola zatížení. Pokud není jednoduše sedlo zatížené jezdcem, nic se po otočení plynové rukojeti nerozjede a nedojde k nechtěnému odblokování přední nápravy. V rámci redakčního testu jsme parkování a možnosti docela intenzivně testovali i v klidovém stavu. Při zastavení v kopci a při vytočených řidítkách (i přes varování) je stroj i nadále stabilní, ale samozřejmě všeho s mírou. U MP3 je součástí výbavy i standardní centrální stojan, ale při pohotovostní hmotnosti 276 kg to chce už více síly, abyste dostali stroj do požadované polohy, takže je určitě praktičtější využít aretace předních kol a parkovací brzdy. Z pohledu ergonomie usazení je vše pohodlné a bezproblémové, ale jednu velkou výhradu bych přeci jen měl. Zádrhel je právě v integrované nožní brzdě, která spolu s širším rozchodem kol 465 mm zajišťuje výše zmiňovanou homologaci v kategorii LE-L5e. Díky tomu je poloha vaší nohy, potažmo usazení za řidítky, docela jasně dána. To se sice může zdát jako zanedbatelný detail, ale při delší trase to neumožňuje příliš měnit polohu za řidítky, což se ukazuje jako dost nepohodlné. Naopak spolujezdec v tomto ohledu vůbec netrpí.
Motorově jde stále sice o pětistovku, ale původní koncepce motoru Beverly 500 byla nahrazena aktuálním motorem MASTER o zdvihovém objemu 493 ccm, který poskytuje nejvyšší výkon 40 koní při 7250 ot/min. Ten pohání také již výše zmiňovaný model X10. Odezva na přidání plynu je okamžitá a motor výrazně zabírá již od nižších otáček. Kapalinou chlazený jednoválec se vstřikováním paliva a technologií Ride-by-Wire je navíc možno snadno přepnout do režimu ECO, což se při pomalých pojezdech ve městě může občas hodit.
Z prvního usednutí a jízdy si odnesete pocit výborné stability a pocit bezpečí za každé situace, což je výrazně ovlivněno právě konstrukcí se dvěma koly vpředu. MP3 vám dovolí opravdu velké náklony bez náznaku ztráty stability. To platí i pro nerovnosti, či menší díry, které zvládá v městském provozu s nenucenou lehkostí. Delší rozvor a hmotnost poskytují dostatečnou stabilitu při vyšších rychlostech a výraznější pocit jistoty zažijete také při jízdě na mokré vozovce nebo dlažebních kostkách. Nic však není zadarmo. Vyšší hmotnost přináší větší nároky na brzdový systém. Ten je zde nově vybaven ABS, ale i tak má co dělat, aby se vše udrželo v bezpečných mezích. Brzdy jdou opravdu nadoraz. Využívat můžete samozřejmě i nožní pedál, který ovládá zadní i přední třmeny dohromady, ale osobně jsem se držel díky zmiňované ergonomii a pohodlí spíše osvědčeného ovládání na řidítkách. Dle očekávání je MP3 spíše příměstský dopravní prostředek a jeho orientace tímto směrem je zřejmá.
Dálniční přesuny a dovádění není dle očekávání pro tento typ stroje úplně to pravé hřiště, kde by se cítilo tohle Piaggio nejlépe. Přeci jen odpor vzduchu i s příplatkovým plexi je poměrně značný a při vyšších rychlostech a poryvech začíná být tříkolka na menších kolech lehce nervózní. Maximální tachometrová rychlost je přitom někde kolem 140-150 km/h. Rovněž vzhledem k celkové hmotnosti není vždy výkonu na rozdávání a je třeba si některé předjížděcí akce ve vyšších rychlostech již více rozmýšlet a počítat s tím. Celková hmotnost o několik kilo narostla, což je zapříčiněno především modifikací zadní části rámu a zvýšenou tuhostí zadních partií. Podle mého názoru to ale na škodu není. MP3 nabrala více na stabilitě, což je nakonec jedině dobře. Motor běží velice kultivovaně a hladce bez zbytečných vibrací. S variátorem je sladěný dobře a záběr je plynulý a jasný. Jednoválec se čtyřmi ventily si v běžném provozu řekl o 4,5 l/100 km, což mu vzhledem k 12l nádrži předurčuje dojezd někde kolem 250-260 km a to není rozhodně špatná vizitka.
Pokud bych měl vypíchnout hlavní přednosti, je to výborný podvozek a ovladatelnost v městském provozu. I přes logicky širší proporce se do zatáček vodí super a je vám do města opravdu zdatným pomocníkem. Je třeba se samozřejmě s touto koncepcí trochu sžít, zvláště pokud jste doposud příliš netrénovali ani dvě kola. Pocit bezpečí svádí i méně zkušené jezdce tlačit více na pilu, což logicky nemusí za každé situace vyjít. U zadního odpružení lze volit ze čtyř poloh předpětí, ale pravdou je, že opravdu velké nerovnosti a díry přes 14“ kolo pocítíte. MP3 není vzhledem k proporcím i pořizovací ceně pro každého a možná i mnohé odradí. Naopak legislativní možnost přesedlat pohodlně z automobilu a zajistit si tak svižnější mobilitu při zachování dostatečného komfortu a užitné hodnoty může přilákat i řadu příznivců, které jinak vlna skútrů a jedné stopy příliš nezasáhla nebo stále odrazuje. Cena testovaného modelu MP3 500 LT Business je pro český trh stanovena na 239 990 Kč.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ nezaměnitelný charakter bezpečného podvozku a jízdy na třech kolech
+ dobrá ochrana proti nepřízni počasí
+ v základu velký zavazadlový prostor


- pohybu nohy vadí nožní pedál (nutnost pro homologaci a možnost jízdy s ŘP na automobil)
- brzdy


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):
Motokatalog.cz



TOPlist