globalmoto_duben_nolan




Piaggio Liberty Postal plus

O skútrech obecně platí, že jsou to hodně praktická motorová vozidla s nízkými nároky na obsluhu, provoz i údržbu. Však je také pro svou práci využívá většina pražských kurýrů, a žádnou výjimkou nejsou ani ve vozových parcích dalších rozvážkových služeb. Stačí přidělat na zadní nosič kufr patřičných rozměrů, a doprava zásilek nebo jídla po městě je mnohem rychlejší a efektivnější než dodávkou či pickupem. V Itálii došlo poptávka po nákladních skútrech dokonce tak daleko, že značka Piaggio začala úspěšně prodávat model Liberty v "dodávkovém" provedení.

Kapitoly článku

Na českých silnicích Liberty Postal / Delivery - jak se skútr s rozšířenou nákladní kapacitou oficiálně jmenuje - moc často nepotkáte. To ale neznamená, že by si jej Italové škudlili jenom pro sebe. Nákladní Liberty ve dvou verzích se k nám normálně dováží, a v pražské prodejně A-Spirit mají dokonce k dispozici i jeden zkušební kousek.
Když kolem něj projdete, poznáte hned že má sloužit především k práci. Řada detailů je podřízena získání co největšího úložného prostoru - zadnímu nosiči nadstandardní velikosti muselo ustoupit například i místo pro spolujezdce. Vzniklý prostor okupuje trubkový rám, na který se pak montuje buď originální plastový kufr o objemu neuvěřitelných 75 litrů, jaký je vidět u testovaného modelu (varianta Plus), nebo jiná nástavba podle účelu použití. Kurýrům či pošťákům stačí holý plast, pro rozvoz pizzy či jiného fast-foodu ale bude lépe vyhovovat nějaký tepelně izolovaný box.
Testovaná verze Postal je na rozdíl od modelu Delivery vyzbrojena ještě dalším nosičem vpředu, který zvyšuje kapacitu o pěkných pár balíků navíc. Jak si v Piaggiu poradili s náhradním umístěním světlometu a předních blinkrů je nejlépe vidět z obrázků. A protože nezapomněli ani na cenné zásilky, v prostoru před koleny jezdce nechybí textilní kapsa formátu A4, kam se vejdou složenky i důchody. Protože nenechavci se ale najdou nejen u nás, dá se kapsa jednoduše odepnout a hodit přes rameno jako taška. Jedním slovem, skútr jak dělaný pro poštáky, což potvrzuje i objednávka od Poste Italiane, která si jenom vloni nechala od Piaggia vyrobit skoro 18 tisíc kusů.
Každodennímu rozvozu zásilek a zboží je přizpůsoben nejenom nákladový prostor, ale také pracoviště řidiče. Za obrovským plexištítem se jezdec schová před větrem i deštěm, ruce a kolena navíc chrání koženková plachta. Počítalo se také se zvýšenou zátěží, a proto jsou obě nákladní Liberty upraveny také na podvozku a výbavě. Zesílené je zadní pérování i samotný rám, časté zastavování a vystupování zase řeší boční stojánek, doplněný o aretaci zadní brzdy na páčce kvůli zajištění skútru proti rozjetí. Pro případ vybití baterie častým startováním je v záloze i nožní mechanický startér.
Když si odmyslíte všechny tyhle užitkové doplňky a úpravy, stojí před vámi léty prověřené Piaggio Liberty. Tedy s jediným rozdílem - o něco hůř se na něj poskládáte, pokud měříte víc než metr osmdesát. Se zády opřenými o kufr to ale není žádná tragédie, jen je třeba pamatovat na to, že když si při přejíždění větší nerovnosti nezajistíte patřičný odstup od kufru, ta velká plastová věc vám uštědří nepříjemnou masáž. Běžné terénní vlny ale podvozek filtruje s přehledem, na čemž mají velký podíl hlavně rozměry ráfků. Kombinace přední šestnáctky a zadního 14 palcového kola dodává skútru i hodně slušnou stabilitu v zatáčkách, kde se není třeba obávat ani hrubšího vzorku pneumatik. Řízení je citlivé a přesné - tedy za předpokladu, že dodržíte třicetikilový limit zatížení předního nosiče. Ten by totiž klidně uvezl i dvojnásobnou váhu, ale bez záruky zachování jízdních vlastností.
Vzduchem chlazený čtyřtaktní dvouventil o objemu 124 ccm s maximálním výkonem 10,5 k při 8 250 otáčkách za minutu dokáže rozdovádět nákladní skútr až ke stokilometrové rychlosti, přičemž zhruba do sedmdesátky je akcelerace hodně svižná. Na krátké přesuny po městě je výkon naprosto dostačující, ale ani delší trasa motor neunaví. Nastavení automatické převodovky s variátorem odpovídá rozložení výkonu, a po rozjezdu začne naplno zabírat až když se motor dostane do optimálních otáček nad  osmi tisíci. Přesto motor není žádný nenasyta - v testu si vystačil s necelými třemi litry naturalu, a na plnou sedmilitrovou nádrž bez problémů zdolal denní porci dvou stovek kilometrů.
Z pohledu jezdce si lze těžko představit jednodušší a vstřícnější skútr. Velká a přehledná přístrojovka nezatěžuje informacemi, ale na druhou stranu na ní najdete všechny potřebné údaje včetně aktuálního času v digitální podobě. Stejně tak ovladače - startér, blinkry, klakson a přepínání světel k jízdě stačí, žádné další zbytečnosti nejsou potřeba. Za brzdy se díky jejich rozvážnému nástupu rozhodně nemusíte bát  vzít, ale zároveň vás nenechají ve srabu. Zadní bubnovka je navíc vybavena zmíněnou aretací, která po zaseknutí do čepu na páčce supluje parkovací brzdu až do chvíle, než levou páčku stisknete a plechová západka vyskočí zpátky.
Piaggio Liberty Postal plus je v první řadě spolehlivý dělník s minimálními nároky, který by mohl najít uplatnění nejenom ve službách České pošty. K jeho řízení v současné době stačí papíry na osobák, a ovládání si osvojí během pár hodin i naprostý začátečník. A když se k pořizovací ceně pod sedmdesát tisíc korun připočítá pouhá koruna za každý ujetý kilometr, těžko budete na krátké pojížďky spojené s rozvozem menšího nákladu hledat ekonomičtější alternativu.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (13x):
Motokatalog.cz



TOPlist