globalmoto_duben_nolan




Piaggio Liberty 125 iGet ABS: pohodlnější a silnější

V italském týmu Piaggio hrál model Liberty vždycky roli neúnavného dříče, který zastane každou práci. Ve srovnání s ostatními to nebyl žádný nafintěný elegán ani extra rychlý sprinter, zato na něj byl absolutní spoleh – však jej fabrika ladila k dokonalosti skoro dvacet let. Když se k takovým obyčejným kvalitám přidá lidová cena, asi nikoho nepřekvapí, že se po světě prodalo už 900 tisíc kusů. K milionu už však Piaggio směřuje s výrazně modernizovaným modelem Liberty, který jsme jako letošní novinku měli možnost vyzkoušet. A bylo to hodně příjemné překvapení.

Kapitoly článku

Moje jediná dosavadní zkušenost se skútrem Piaggio Liberty se váže k verzi Postal plus, což je speciálně upravená užitková varianta pro italské pošťáky, která však byla a stále je (spolu s podobnou dodávkovou verzí Delivery) běžně k dostání, a tak jich spousta slouží i v civilu. U tohoto speciálního modelu je všechno podřízeno co největší nákladní kapacitě, takže pro jezdce zbývá jen životní minimum a s druhým členem posádky se vůbec nepočítá. Ani specifikace předchozího modelu Liberty - a to i v normální „osobní“ verzi - nejsou nijak ohromující; vzduchem chlazený motor, úzké ráfky a zadní bubnová brzda nezastírají, že hlavní roli tu hraje rozpočet. Jak už však bylo řečeno, díky svojí jednoduchosti a s ní spojené spolehlivosti si Piaggio Liberty našlo úctyhodný počet zákazníků, kteří nepotřebují cestovat do práce drahou první třídou.

Nová generace, která přišla na trh letos, ale zůstala u původní filozofie lidového přibližovadla jen zčásti. Nejpatrnější je to na designu, ze kterého už tolik nečiší střídmost, a - především v testované verzi Sport - vypadá Liberty o dost luxusněji než předchozí model. Jsou to sice jen detaily, které jej odlišují od základního modelu, ale i červené prošívání sedla nebo černě lakované paprsky ráfků a zadní nosič i zrcátka ve stejné barvě umí potěšit každého, kdo dává přednost sportovnímu dynamickému designu. Zvlášť, když tyto drobnosti nemají žádný vliv na cenu. 

Na atraktivnějším vzhledu novinky se asi nejvíc podepsal větší podíl chromových ploch. Hlavně přední maska s charakteristickou nablýskanou "kravatou" uprostřed a vodorovně zaseklými klíny  blinkrů a pozičních LED světel předehnala design starého Liberty o míle. A kromě toho nejenže vypadá opticky o dost větší, ale poskytuje i víc ochrany před větrem. Přední světlo zůstalo nahoře na řídítkách, ale jeho nový tvar pěkně ladí se zbytkem čelní plochy skútru. Moderněji a honosněji působí i zadní část, kterou designéři rovněž přikrášlili většími plochami chromu a čiré optiky.

Bez povšimnutí nezůstala ani řídítka, respektive ovladače na nich. Až na poněkud zbytečný a designově rušivý štítek, který neustále připomíná že vzadu je jenom bubnová brzda, a ABS tím pádem hlídá jenom přední kotoučovku, je pracoviště řidiče vkusně a přehledně uspořádané. Všechna tlačítka jsou přesně tam, kde je popaměti hledáte, a vpravo navíc přibyl kulatý knoflík Mode. Tahle zdánlivá maličkost souvisí s novým uspořádáním přístrojové desky, která dostala nejen luxusnější vzhled, ale také větší displej, zobrazující víc údajů. A právě tlačítko Mode slouží k listování mezi jednotlivými položkami. Tento způsob ovládání je mnohem pohodlnější a bezpečnější, než původní mačkání gumových čudlíků uprostřed přístrojovky.

Další oblast, která už nutně potřebovala změnu, je prostor. Ať už se podíváte na sedlo nebo pod něj, všude teď najdete víc místa než u předchozího modelu. Když to vezmeme odshora, sedlo je celkově delší, což uvítají nejen ti, kdo často za sebou vozí pasažéra, ale i jezdci s delšíma nohama. Pokud se totiž nevejdete do vymezeného prostoru, poměrně plochý tvar sedla dovoluje pohodlně využít i jeho zadní polovinu. Se 186 centimetry jsem nohy poskládal za kapotáž pohodlně a s rezervou. I na podlaze je dostatek místa pro botu velikosti šestačtyřicet, a s nikým jiným se o něj dělit nemusíte - spolujezdec dostane vlastní výklopné stupačky.

Úložný prostor pod sedačkou teď má 17 litrů (místo dřívějších 12,5), což už stačí alespoň na menší otevřenou přilbu. Větší je i přihrádka vepředu u kolen - za to díky baterce, která se odstěhovala jinam. Zásuvku na dobitá mobilu sice v základní výbavě nenajdete, ale za příplatek si jí můžete nechat do kaslíku domontovat.

Pokud se o skútry trochu zajímáte, není pro vás asi žádnou novinkou, že Piaggio letos v souvislosti s příchodem normy Euro4 začalo do nových modelů montovat motory s označením iGet (viz náš test modelu Medley). Téma pohonná jednotka bychom tedy měli rychle odbyté, pokud by však v novém Liberty byla úplně stejná stopětadvacítka jako v Medley. Jenže není. Oba motory v sobě mají nové technologie snižující tření, ale jednoválec levnějšího Liberty je na rozdíl od Medley chlazený vzduchem a má jen tři ventily, což vysvětluje o něco menší výkon (8 kW/10,8 k). Pořád je však o 10% silnější než motor předchozího modelu, a zároveň si vystačí s menším množstvím paliva. Spotřeba v testu vyšla zhruba stejně jako u Medley, tedy 2,5 litru na 100 km. Dojezd je kvůli menší nádrži o něco kratší, dvě stovky kilometrů na jedno tankování ale najedete bez problémů. Pro ty, které u staršího modelu děsily podivné zvuky při startování, je tu ještě jedna dobrá zpráva. Nové Liberty má podstatně tižší chod startéru.

Menší výkon se projevil hlavně na maximální rychlosti. Jestli název Liberty znamená svobodu, pak tato svoboda končí s nájezdem na dálnici, kde se přes devadesátku dostanete jenom za opravdu ideálních podmínek - tedy s větrem v zádech a z kopce. Dynamika v městkém provozu je naopak srovnatelná s výkonnějším "vodníkem", a při odjezdu z křižovatky Liberty reaguje na plyn velmi svižnou akcelerací. Oproti Medley musíte kromě pár koní oželet také funkci Start & Stop.

Liberty je prostě pořád levnější alternativou, i když na pohled není rozdíl tak patrný, a také jízdní vlastnosti se hodně přiblížily ke skútrům vyšší cenové kategorie. Díky novému rámu a upravené geometrii je nový model stabilnější v zatáčkách, a projevuje se také výhoda většího šestnáctipalcového kola. Úzké pneumatiky - vzadu je pouhá stovka - snesou překvapivě dost, a přitom ponechávají Liberty tu úžasnou obratnost při proplétání mezi auty.

V rámci úsporných opatření chybí vzadu jeden tlumič, což skútr trochu limituje v celkovém zatížení. Při jízdě sólo podvozek stíhá žehlit nerovnosti celkem zdatně, ale v náklonech se zadek dostane brzy na svůj limit. To samé platí o brzdách; přední kotoučovka s deklarovaným ABS funguje bezvadně, samotným zadním bubnem však krizovku nevyřešíte. Cenový rozdíl proti modelu Medley se ale někde projevit musí, a za necelých 70 tisíc je Liberty férovou nabídkou.

 

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ moderní design
+ úsporný motor
+ dostatek prostoru


- zadní odpružení
- bubnová zadní brzda


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):
Motokatalog.cz



TOPlist