globalmoto_duben_nolan




Peugeot Vogue

Vzpomínáte si, jak se před volbami v roce 2010 herci Martha Issová a Jiří Mádl v provokativním klipu "Přemluv bábu" snažili dostat starší generaci na svou stranu? Tak přesně na tenhle předvolební spot jsem si vzpomněl, když se před redakcí objevil moped Peugeot Vogue. Takže jestli sami sebe neřadíte do kategorie důchodový věk, předejte následující informace raději někomu staršímu.

Kapitoly článku

Francouzská firma se lvem ve znaku jak známo nevyrábí jenom auta, ale také širokou modelovou řadu elegantních skútrů a maxiskútrů. S některými z nich jsme se už měli možnost poznat osobně, a byla to pokaždé příjemná zkušenost. Teď tu ale máme něco, co spíš připomíná jízdní kolo s motorem, než klasické městské přibližovadlo. Tedy, ne že by šlo ze strany francouzských expertů o nějaký revoluční objev - vždyť něco podobného už se u nás vyrábělo pod názvem Stadion v šedesátých letech minulého století, a zhruba o deset let později přišla na scénu ještě podobnější Babetta. Jenže sehnat dneska novou "bábuli" je prakticky nemožné, a inzerátů s ojetinami vám gůgl vyplivne tak málo, že jejich prohlížení sotva zabere víc než pět minut.
Peugeot Vogue je v současné době prakticky jediným dostupným modelem na českém trhu s novými mopedy, a to se začal vyrábět už zhruba ve stejné době jako naše slavná "bába". Na rozdíl od díla Povážských strojíren ale přežil s několika mírnými obměnami dodnes, i když výroba ve francouzské fabrice přestala být ekonomicky udržitelná už před pěknými pár lety. Firma jí proto přesunula do svojí další továrny v Číně, kde se dá relativně slušná kvalita pořád ještě produkovat za rozumný peníz. Pohled na cenovku může pro někoho být poněkud překvapivý, ale jízdní kolo už také dávno nestojí patnáct stovek.
A na tomhle zařízení se zdaleka nemusí tolik šlapat jako na běžném bicyklu - v průměru stačí šlápnout asi tak pětkrát na začátku každé cesty, a pak už jen přidávat plyn. Vogue má navíc odpružený rám - tzv. celopéro, řečeno cyklistickou hantýrkou - takže si zachovává jízdní komfort i v lehčím terénu, a cesta na ryby nebo za sběrem lesních plodů je v jeho prostorném sedle stejně příjemná, jako honba za akčními slevami do Tesca. Mimochodem, ani takhle velkou sedačku jen tak u nějakého bicyklu nenajdete, o úložném prostoru nemluvě.
Přesuny v sedle Voguea jsou kromě toho také rychlejší než průměrné cestovní tempo amatérského cyklisty; dvoutaktní jednoválec o objemu 50 ccm a výkonu 2 kW dokáže podle oficiálních parametrů vyvinout rychlost až 45 km/h, a během testu se nám dokonce podařilo vyhnat ručičku tachometru až k padesátce. Není to sice na žádné velké závodění, ale na  silnici s klidnějším provozem se dá při troše trpělivosti zhltnout i desítky kilometrů. Akční rádius by se dal přirovnat zhruba k rozloze průměrně velkého okresu, i když ani delší expedice není pochopitelně vyloučena.
Obsluha přitom díky jednoduché konstrukci není o moc složitější než u běžného bicyklu - před rozjezdem například není třeba panikařit kvůli ztrátě klíčku zapalování, protože tu žádná zapalovací skříňka není. Stačí stisknout levým palcem páčku sytiče, párkrát se opřít do pedálů, přidat plyn a rázem se z kola stává samochod. Alespoň do té doby, než v šestilitrové nádrži dojde směs Naturalu s dvoutaktním olejem. A to se při spotřebě 2 litry na sto zas tak často nestává.
Občasné doplnění nádrže palivem je prakticky jediná údržba, kterou Peugeot vyžaduje nad rámec servisu běžného šlapacího kola. Moped nemá žádnou olejovou náplň, kterou by bylo třeba kontrolovat nebo měnit, žádný akumulátor, který by potřeboval sem tam dobít, žádnou brzdovou kapalinu, kterou by bylo třeba měnit, ani žádnou složitou elektroniku, která by mohla vypovědět službu. Nemá dokonce ani klasickou espézetku (jen malou tabulku) a tím pádem ani známku o platnosti poslední technické prohlídky, takže ani pravidelné návštěvy STK tady nehrozí. Veškerá servisní činnost tedy spočívá v občasné kontrole tlaku v pneumatikách a namazání řetězu. 
Nějaké technické odlišnosti proti normálnímu kolu se pochopitelně najdou, ale není jich zas tolik. Brzdy jsou bubnové, ale ovládají se  stejně - páčkami na řídítkách. Navíc je tu tlačítko klaksonu, a za příplatek se dají doplnit i blinkry. Podstatným rozdílem při jízdě na mopedu je ale povinost vlastnit řidičský průkaz, a to minimálně skupiny AM. Tu donedávna získával každý úspěšný absolvent autoškoly současně s papíry na auto, a podle současné vyhlášky je možné řídit s béčkovými papíry dokonce i větší kubatury. Povinná je také přilba, která by správně měla mít homologaci, takže cyklistická nemusí policejní hlídku uspokojit. Podle zákona je třeba mít sjednané i pojištění zodpovědnosti, a není ani dovoleno řídit pod vlivem alkoholu. Jenže po pár pivech už se nesmí sednout ani na kolo, takže to sem vlastně nepatří.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):
Motokatalog.cz



TOPlist