Peugeot Vogue
Text: Petr Poduška | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 13.6.2013 | Zobrazeno: 33 148x
Vzpomínáte si, jak se před volbami v roce 2010 herci Martha Issová a Jiří Mádl v provokativním klipu "Přemluv bábu" snažili dostat starší generaci na svou stranu? Tak přesně na tenhle předvolební spot jsem si vzpomněl, když se před redakcí objevil moped Peugeot Vogue. Takže jestli sami sebe neřadíte do kategorie důchodový věk, předejte následující informace raději někomu staršímu.
Kapitoly článku
Peugeot Vogue je v současné době prakticky jediným dostupným modelem na českém trhu s novými mopedy, a to se začal vyrábět už zhruba ve stejné době jako naše slavná "bába". Na rozdíl od díla Povážských strojíren ale přežil s několika mírnými obměnami dodnes, i když výroba ve francouzské fabrice přestala být ekonomicky udržitelná už před pěknými pár lety. Firma jí proto přesunula do svojí další továrny v Číně, kde se dá relativně slušná kvalita pořád ještě produkovat za rozumný peníz. Pohled na cenovku může pro někoho být poněkud překvapivý, ale jízdní kolo už také dávno nestojí patnáct stovek.
A na tomhle zařízení se zdaleka nemusí tolik šlapat jako na běžném bicyklu - v průměru stačí šlápnout asi tak pětkrát na začátku každé cesty, a pak už jen přidávat plyn. Vogue má navíc odpružený rám - tzv. celopéro, řečeno cyklistickou hantýrkou - takže si zachovává jízdní komfort i v lehčím terénu, a cesta na ryby nebo za sběrem lesních plodů je v jeho prostorném sedle stejně příjemná, jako honba za akčními slevami do Tesca. Mimochodem, ani takhle velkou sedačku jen tak u nějakého bicyklu nenajdete, o úložném prostoru nemluvě.
Obsluha přitom díky jednoduché konstrukci není o moc složitější než u běžného bicyklu - před rozjezdem například není třeba panikařit kvůli ztrátě klíčku zapalování, protože tu žádná zapalovací skříňka není. Stačí stisknout levým palcem páčku sytiče, párkrát se opřít do pedálů, přidat plyn a rázem se z kola stává samochod. Alespoň do té doby, než v šestilitrové nádrži dojde směs Naturalu s dvoutaktním olejem. A to se při spotřebě 2 litry na sto zas tak často nestává.
Občasné doplnění nádrže palivem je prakticky jediná údržba, kterou Peugeot vyžaduje nad rámec servisu běžného šlapacího kola. Moped nemá žádnou olejovou náplň, kterou by bylo třeba kontrolovat nebo měnit, žádný akumulátor, který by potřeboval sem tam dobít, žádnou brzdovou kapalinu, kterou by bylo třeba měnit, ani žádnou složitou elektroniku, která by mohla vypovědět službu. Nemá dokonce ani klasickou espézetku (jen malou tabulku) a tím pádem ani známku o platnosti poslední technické prohlídky, takže ani pravidelné návštěvy STK tady nehrozí. Veškerá servisní činnost tedy spočívá v občasné kontrole tlaku v pneumatikách a namazání řetězu.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)