husqvarna_svartpilen_801_2




Peugeot Vivacity 50

Dnešní zelené normy již vytlačily dvoutaktní agregáty ze supersportů i naháčů a jedinými místy, kde stále ještě hrají svoji roli, jsou endura a právě skútry. A že dvoutaktní padesátka nemusí být jen uřvaný sporťák, to dokazuje bílý elegán z Francie.

Kapitoly článku

Lva ve znaku můžete najít kromě aut samozřejmě i na skútrech. U nás jsou tyto do detailu dotažené skútry zatím spíše raritou a moc jich na silnicích nepotkáte. S tím se ale snaží něco udělat společnost Scooters, která nám Vivacity zapůjčila k redakčnímu testu.
Vidina slaboučké padesátky k testu nebyla moc lákavá, ale už při přebírání skútru se mé pocity pomalu obracely. Co upoutá první, je samozřejmě design. Bílá je momentálně v módě a o to víc, když je perleťová. Velké jednobarevné plochy spojené ostřejšími hranami doplněné stříbrnými detaily a koly dávají skútru nečekaně elegantní vzhled a dělají z něj luxusnějšího zástupce své třídy. Vše pak dokresluje chromované logo na přední i zadní kapotě.
Sedlo je z kvalitní koženky a působí stejně jako celý skútr velice solidním dojmem. Po jeho odklopení se objeví překvapení v podobě slušně velkého prostoru skrývajícího navíc zásuvku na 12V. Integrální přilbu sem ale stejně jako do většiny skútrů nenasoukáte. Vedle podsedlového kufru je pak hrdlo olejové nádržky, která pojme 1,2l oleje. Mazání tedy probíhá automaticky a na jezdci je jen, aby si hlídal stav oleje. Za sedlem jsou dvě velká madla pro spolujezdce, nosič zavazadel chybí. Ke skútru se ale dodává široká škála příslušenství včetně kufrů.
Co je ale mnohem zajímavější než prostor pod sedlem, je schránka v přední kapotě, kterádokáže pohodlně pojmout otevřenou přilbu nebo další část nákupu. Zde je Peugeot o několik kroků před konkurencí. Za celkový úložný prostor by se nemusel stydět ani mnohem větší skútr.
Posez na skútru je uvolněný a pohodlný, ale přeci jen bude spíš vyhovovat dámám nebo menším postavám. Já se svými 186cm a v motooblečení jsem si musel poposednout až téměř na sedačku spolujezdce. Chrániče na kolenou pak trochu vadily při plném rejdu, ale ruku na srdce, kdo jezdí na skútru v kombinéze? Řidítka padnou do ruky tak akorát a najdete na nich vše, co potřebujete. Palubní deska je vybavena čitelným displejem s ukazatelem stavu paliva, teploměrem, hodinami a tripem, vedle je mechanický tachometr a nezbytné kontrolky. Překvapením jsou ovšem zrcátka, která vyčuhují daleko do stran a je v nich perfektně vidět okolní provoz.
Motor lze do chodu uvédst buďto nožní pákou na levém boku, nebo elektrickým startérem. Oběma způsoby to jde naprosto hladce. Nechávám vzduchem chlazený jednoválec trochu prohřát a pomalu vyrážím do džungle velkoměsta. Motor se vytáčí naprosto hladce a při volnoběhu ho není skoro slyšet. Z prvních semaforů vyrážím trochu se strachem, zda vedle mě stojící auto nebude akcelerovat rychleji než dvoutaktní padesátka, na které jedu. Všechny obavy se se zeleným světlem rozplynuly a skútřík hbitě vyrazil vpřed, bohužel však akcelerace trvala pouze do rychlosti 45 km/hod. Dál už se ručička tachometru nehne. Homologační předpisy jsou bohužel nesmlouvavé a na tomto skútru mohou jezdit i patnáctiletí. I v „maximální“ rychlosti je ale jasné, že motor by měl ještě síly na rozdávání a na vině je variátor, to mi ostatně potvrdil i dovozce Peugeotu. Poměrně jednoduchou úpravou se dá skútr otevřít a peláší pak až osmdesátkou, to už je i do Prahy solidní rychlost.
O potenciálu motoru svědčí i podvozek, který je pro takový skútr bohatě předimenzovaný a klidně by snesl podstatně vyšší rychlosti. Odpružení je pohodlné a dává jezdci v rámci možností slušný komfort. Přeci jen je padesátka postavena na malých kolečkách, které cítí každou nerovnost. Perfektně fungují i brzdy, jen u zadní bubnové bych očekával lepší nástup, na druhou stranu dá hodně práce zablokovat zadní kolo. Zato předek brzdí opravdu hodně, ale předvidatelně a citlivě. Jediné, co bych při brždění vytknul je velice kluzké sedlo, po kterém jezdec doputuje až koleny k přední kapotáži. Je možné, že na vině jsou textilní kalhoty na motorku, které mi klouzaly i na supersportím sedle.
Co říci závěrem? Peugeot Viva city je rozhodně skútr pro jezdce, kteří rádi dobře vypadají a mají rádi stylové a kvalitní věci. Nabídne prefektní jízdní vlastnosti, extravagantní přední schránku, slušný výkon a v neposlední řadě je opravdu pěkný. Za všechny tyto přednosti je ale třeba zaplatit, takže nečekejte cenu jako u čínských napodobenin.

Informace o redaktorovi

Matěj Oliva (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist