yamaha_demo_tour




Peugeot Ludix Blaster 50

Zajímavě řešený kousek. Na první pohled jednoduchá konstrukce malého skútříka. Ale už při bližším pohledu zjišťujete drobné odchylky od běžného průměru.

Design a rozměry


Jak jsem zmínil, Blaster je na první pohled pár jednoduše ohnutých trubek, které tvoří i část designu. Vpředu rám kryje kus zaoblených plastů, do kterých je zasazeno čočkovité světlo a jsou tam zakomponovány otvory pro přívod vzduchu k chladiči. Přední část ještě zaujme předsazeným přístrojovým panelem. Umístěným mimo hlavu řízení. Je osazen tachometrem, počítadlem km, teploměrem a pár dalších potřebných kontrolek. Na zalomených řidítkách byste marně hledali přepínač na dálková světla. Varianta s čočkovým světlem prostě přepnutí neumožňuje.


Přední část pokračuje strmě dolů a prostor pro nohy je podélně oddělen vyšším tunelem, pravděpodobně kvůli zvýšení tuhosti konstrukce. Prostor pro nohy je dostačující a je osazen hliníkovým perforovaným plechem. Sedlo je spíše od pohledu pro jednoho, něž pro dva lidi, i když má Blaster výklopné hliníkové stupačky i pro spolujezdce.


Zadní část je až roztomilá, trubky a kousky kapoty včetně zadního světla jsou velmi pěkně uspořádány. V jednoduchosti je krása i síla. Madlo za sedačkou je malé, ale skútr se za něj dá klidně poponášet nebo i držet. Váha 72kg je nicotná a člověku ani nepřijde, že něco drží. Po odklopení pěkně tvarovaného a pro řidiče pohodlného sedla se „vyloupne“ víčko nádrže a nádržka na olej. Také asi nejmenší zavazadlový prostor na světě. Vejde se do něj maximálně stočený zámek na kolo a řidičák. Do nádržky by se mělo vejít cca 1,2l oleje a benzinová nádrž o obsahu 5,7l by měla posloužit k dojezdu cca 150 km dokud se nerozbliká „hladové oko“, pak se dá ujet asi 30-40 km, kdy je nádrž úplně suchá.
Malá 10“ černě lakovaná kolečka jsou osazena hodně bantamově vypadajícími pneumatikami, ale ke skútru se hodí. Přední pneu o rozměru 120/90 a zadní 140/90 nesou značku Hutchinson Rooder. Přední kotoučová brzda je jednopístková a svírá zubatý děrovaný kotouč, zadní je bubnová. Poměrně i zajímavý výfuk doplňuje celkový sportovnější dojem. Motor je ukrytý před zadním kolem na oválné jednoramenné kyvné vidlici. Při bližším zkoumání, místo větráku naleznete vodní pumpu.


Jednostranný zadní tlumič nemá možnost seřízení, přední teleskopy jsou ve zlatém provedení a vypadají velmi dobře. Za jízdy v jednom se dostávají na své limity jen zřídka, hlavně při prudkém brždění, ale jeví se jako plně uspokojující pro tuto kategorii.

Jízda a dojmy


Nastartování je stejné jako u každého skútra. Jen světla se zde neaktivují, svítí automaticky. Hlavně nechat prohřát, je to „vodník“. Blaster měl najeto pouze 280 Km, takže jsem do 500 Km jezdil max. do 45 km/hod. Po překročení této hodnoty na počítadle jsem začal tedy testovat sportovní ambice skútra. „Váhová“ kategorie je opravdu muší. Rozměry také a je to vodní chlazení. Navíc asi 90% testu jsem strávil na mokrých silnicích. To co jsem od tohoto diblíka nečekal, byla maximální rychlost. Rozjezd je velmi slušný, pak jakoby to chviličku ztratí na síle, ale od třicítky táhne až k pětašedesáti poměrně slušně a konzistentně (v ohledu obsahu 50ccm). Dál se skútr rozjíždí pomaleji, ale není problém tachometrových 80 překonat. Jízda do kopce kolem Bulovky je pohoda, tachometr neklesá pod 60 km/h. I při jízdě na maximum není ani po 10km znát nějaké vadnutí, či přehřátí motoru.


Náklony jsou velmi slušné, až na to, že i se skútrem vážíte málo a setrvačnost není tak velká, aby se daly brousit slidery. K tomu není ale tenhle typ určen. Podvozek je slušný a pneumatiky držely na suchu dobře. Horší to bylo za mokra, což ze 4 denního testu bylo skoro 90%.
Ač skútr není pro dva prioritně určen, vyzkoušel jsem to. V tomto případě se dost odlehčilo přední kolo a skútr se stal nervózním při zatáčení. I spolujezdkyně nejevila radost nad tím mini prostorem co za mnou zbyl. Ovšem dva patnáctiletí se poskládají jinak. Navíc mají ještě radost, že se k sobě mohou mačkat. Brzdný účinek zadní brzdy je od čtyřicítky výše spíše jen sporadický. Pod tuto rychlost bych ho klidně doporučil. Předek vezme všechno. V součinnosti obou je to na solidní úrovni. Ovšem nedoporučuji pod 40 nasadit k obou - kolovému „zběsilému“ brždění, protože minimální váha a malé setrvačné hmoty nemají tu správnou váhu k točení s koly a ta se bloknou a hrozí pád. To se mi stalo výjimečně při dojezdu. Páčky jdou ovládat s lehkostí a jsou příjemně dávkovatelné. Mají u mě velké plus.


Mě osobně vadily minimalistické rozměry odkládacích prostor, ale zbytek mě mile překvapil. Je zde háček na který se asi umísťuje igelitka s nákupem, ale toho já využívám málo. Možná je k dispozici u prodejce i malý kufřík místo madla.
Sedlo je pro řidiče povedené a v kuse jsem ujel asi jen 50 km. To ale nesnižuje jeho příjemně tuhý charakter, spíše ukazuje na kvalitně odvedenou práci.
Dohromady jsem najel asi 310 km a spotřeba se pohybovala od 1,9 – 2,7 l na sto kilometrů. Což je údaj dost nepřesný, protože jsem tankoval jen dvakrát, ale stejně je to opravdu málo.

Hodnocení


V této kategorii je velká tlačenice, ale tento Peugeot je opravdu na špičce. Na příměstské cestování to není to pravé ořechové, ale ve městě, v zácpách, při běžných pojížďkách je to ideální varianta. Navíc jestli začínající motorkáři(řky) chtějí vypadat cool a mít pod sebou i solidně „našláplý“ stroj, mohu to jen doporučit. Určitě se neztratí a „vyprášit“ kdejakou padesátku nebude problém. Vodní chlazení je velmi účinné, ručička se nevyšplhala ani nad polovinu stupnice. Vysoko profilové pneu hodně pomáhají eliminovat nerovnosti a smazávají se tak nedostatky malých koleček. Provedení je na velmi slušné úrovni. Pohodlí na tuto kategorii až nadprůměrné. Myslím, že tahle varianta u nás bude mít úspěch.

Informace o redaktorovi

Marek Hrodek (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist