husqvarna_svartpilen_801_2




Peugeot Geopolis 500

Přestože doménou francouzské značky jsou dvoustopá vozidla, ani ve výrobě skútrů nepatří Peugeot mezi žádné outsidery. V jeho katalogu najdete pestrý výběr modelů se sportovním, praktickým i luxusním charakterem, v kubaturách od 50 až po 500 ccm. Právě jednu z pětistovek jsme provětrali v našem testu.

Kapitoly článku

Vedle modelu Satelis, který se robustní figurou řadí mezi cestovní pohodlné maxiskútry, se v nabídce francouzského výrobce objevil další skútr se stejným motorem, ovšem v podstatně subtilnějším provedení. Do řada Geopolis se tak ke 125, 250 a 400 ccm modelům postavila už čtvrtá motorizace. Štíhlé linie a velká kola předurčují Geopolis spíš do městského provozu, ale pořizovat skútr s půllitrovým motorem výhradně na přesuny v rámci aglomerace by bylo poněkud rozmařilé. Kdo ale musí každé ráno, dřív než ponoří do městské džungle, absolvovat pár desítek kilometrů jízdy po dálnici, výkonnější motor ocení.
Design celkem zřetelně napovídá, odkud tento štíhlý elegán pochází. Ani kdyby typický znak lva na přední masce nebyl, kultivované křivky kapotáže, světlometů a směrovek dávají tušit francouzskou designovou školu. Velmi ladně působí vyklenutí podsedlové části kapot, zakončených integrovanými světlomety a decentně dimenzovaným nosičem. Přístrojové desce s dominantním analogovým tachometrem ani přes jednoduché uspořádání nechybí šarm, a v přehledné sestavě nechybí žádný podstatný údaj. Rychlost jízdy je zobrazena v km a mílích, stejně jako celková a denní ujetá vzdálenost. Digitální palivoměr upozorňuje na docházející benzín v dostatečném předstihu, a údaj o aktuálním času najde při každodenním použití skútru své uplatnění velmi často. Rezervy by se našly u kontrolky blinkrů, kde pravou i levou zapnutou směrovku hlásí jedno společné světýlko, což při časté změně směru v městském provozu nestačí. Informace o tom, na které straně blinkry momentálně blikají, by pomohla víc.
Hluboko zapuštěné sedlo jezdce slibuje vysokou úroveň komfortu, stejně jako vysoký plexištít a prostorná podlaha.Nedostatkem místa nohy skutečně netrpí, ale při delším pobytu v sedle by ocenily možnost změny polohy. Šikmé nášlapy pro opření natažených spodních končetin, jaké lze najít například na modelu Satelis, ale i jiných skútrech menších kubatur, se pravděpodobně na Geopolise nevešly kvůli rozměru předního kola. Jinak kapotáži nelze prakticky nic vytknout – i přes subtilnější tvary poskytuje nohám kvalitní ochranu před větrem a jinými nežádoucími vlivy počasí. Dobrou práci odvádí také plexištít, který nijak zásadně nekazí výhled, a zároveň dobře chrání jezdce v celé výšce. I cesta za chladnějšího rána se dá komfortně zvládnout v otevřené přilbě, a dokonce ani déšť nemá žádnou možnost, jak se dostat jezdci na kobylku. Z velkých rozměrů plexi ale bohužel pramení horší stabilita skútru ve vyšších rychlostech, což lehce devalvuje výkonové parametry motoru.
Sedlo i po několika desítkách minut jízdy udržuje vysoký standard pohodlí, přestože nepatří k naprosté špičce v dané kategorii. Jeho mírný handicap spočívá v užším rozměru ve srovnání s klasickými maxiskůtry, výhodu naopak můžeme vidět třeba ve snazším došlapování na zem. Úložný prostor pod sedlem není nijak velkorysý – o moc víc než nízká otevřená přilba se do něj nevměstná. Uložit do uzamykatelné schránky pod sedlo například patnáctipalcový notebook je v případě Geopolisu neřešitelný úkol, a jediná možnost, jak transport větších zavazadel realizovat, je háček mezi koleny jezdce. K převozu polárkového dortu na delší vzdálenost než pět kilometrů je háček vhodnější i z toho důvodu, že podsedlový prostor se od motoru celkem vydatně vyhřívá.
Další variantu zvětšení přepravní kapacity představuje zadní top box, kterým se musí výhoda velkých kol kompenzovat u všech podobných skútrů. Ani v přední schránce není místa nazbyt, a vejdou se do ní pouze předměty velikosti peněženky a mobilu, který si v případě potřeby můžete rovnou dobít z integrované 12V zásuvky. I v malém prostoru se ale může skrývat velké překvapení – v tomto případě háček na přilbu, který alespoň trochu vynahradí nedostatek místa pod sedlem.

Spolujezdec si na nedostatek místa k sezení rozhodně nemůže stěžovat, na prostornou zadní část stupňovitého pousedla by se vešli skoro dva pasažéři. Nosič dobře poslouží jako pohodlná madla s různými variantami uchopení, o něco horší hodnocení si zaslouží výklopné stupačky spolujezdce, ze kterých noha sklouzává.
Jízdní vlastnosti se hodně blíží chování motocyku, za což Geopolis 500 vděčí především přednímu šestnáctipalcovému ráfku, který doplňuje zadní čtrnáctka, a poměrně tuhému podvozku. Skútr vyniká překvapivou stabilitou v náklonech, jaká není u modelů na menších kolech vůbec představitelná. Podvozek i přes tvrdší nastavení odpružení dobře zvládá pohlcovat nerovnosti, a při kličkování v městském provozu se Geopolis díky štíhlé postavě snadno proplétá. Průjezd rychlou zatáčkou nebo utaženým vracákem v sedle Geopolisu vyvolá dokonce úsměv na tváři, a jediná disciplína, ve které podvozek trochu zaostává, je stabilita ve vyšší rychlosti. Na to, že se po našich dálnicích smí legálně jezdit nejvíc 130 km/h nemusíte vůbec pamatovat – Geopolis se stejně při překročení tohoto limitu začne chovat tak nevypočítavě, že dobrovolně vrátíte pravé zápěstí o kousek zpátky a na zjišťování maximálky raději zapomenete. Zdroj problémů se stabilitou nejspíš není schovaný ani v podvozku, jako spíš ve velké čelní ploše plexištítu, který ovšem z hlediska ochrany jezdce funguje bezvadně, a nevytváří ani citelné turbulence.
Motor Geopolisu vzbuzoval po celou dobu testu mírné rozpaky, nebo spíš nenaplnil očekávání, která jsme do pětistovky vkládali. Vzhledem k předurčení do městského provozu variátor neumožňuje dostatečně razantní rozjezdy, a v akceleraci by Geopolis asi sotva stíhal leckteré třístovce. Na klasické závodění od semaforu k semaforu evidentně není určen, protože svůj potenciál odkrývá až notnou chvíli po rozjezdu. Motor se nejlépe cítí na městských obchvatech a radiálách, kde dokáže z konstantní rychlosti 70-80 km/h pružně zareagovat a zrychlit. Ke stotřicítce skútr akceleruje celkem přesvědčivě, pak bohužel začíná motoru kazit dojem prudký pokles stability. Zlepšení charakteru by prospěla úprava variátoru ve prospěch lepší akcelerace, klidně na úkor maximální rychlosti. Dlužno dodat, že jednoválec o objemu 493 ccm vydává citelné vibrace a je poněkud hlučnější. Při každodenním dojíždění za prací se na tím ani nepozastavíte, ale pokud byste v souvislosti s Peugeotem Geopolis uvažovali o častějším cestování na delší trasy, mohou vibrace a hluk hrát důležitější roli.
Dvojice kotoučů na předním kole, svíraná dvoupístkovými Nissiny, zajišťuje nadstandardní brzdný účinek, který se dá dobře dávkovat a po stisknutí páčky nastupuje s příjemnou progresivitou. Když se na povrchu s horší adhezí přidá ještě zadní kotoučovka, zastavíte Geopolis rychle a bezpečně i na méně kvalitním povrchu. Parkovací brzda v základní výbavě chybí, a při zastavení v kopci je proto bezpečnější použít centrální stojan. Průměrná spotřeba v testu těsně přelezla hranici 4 litrů na 100 km, což u takové kubatury není žádné překvapení.
Přestože si Geopolis 500 v testu vysloužil poměrně kladné hodnocení, neumí nabídnout prakticky o nic víc než čtyřstovka, kterou jsme testovali loni. Nepatrně vyšší výkon motoru se nedá reálně využít, a rozměrnější agregát naopak zabírá místo pod sedlem a zvyšuje hmotnost skútru. Peugeot by se měl raději vydat opačným směrem, a v duchu současného trendu se zamyslet nad novým motorem o objemu 300 ccm. Konkurence už v této  kubatuře  má své zástupce, kteří jízdními vlastnostmi ani dynamikou nijak nezaostávají.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist