journeyman_brezen




Norton Dominator: Motocykl

Pokud bych měl malému dítěti vysvětlit, co to je motocykl, nejspíš bych mu ukázal fotku Dominatora. Jednoduchý příklad, a přitom zároveň nemluvím jen o vzhledu. Velkolepé představení totiž čeká právě na jezdce, nemluvě o reakcích okolí, kdekoli se ukážete. Ať už projíždíte Pařížskou, nebo u dědy na vesnici, i při dálničním průletu, tak všude jste středem pozornosti..

Kapitoly článku

Jízdu si nechme na později a nejprve se soustřeďme na vzhled. Líbivé tvary a návrat v čase tu hrají dominantní roli. Retro vzhled je podpořen poctivým materiálem každého kousku kovu či karbonu na motocyklu. Z každé strany oceníte odlehčený vzhled a především z boku je vzdušnost stavby doslova strhující. Minimalistické sedlo a jeho vlastnosti si zaslouží prostor při jízdě, ale sledujete ten strohý funkcionalismus?

Mimochodem - jedná se pouze o nalepený kus tužšího molitanu, a tak asi tušíte, že na pohodlí se tu nehraje. Zezadu pak jednoznačně dominují dvě výfukové koncovky, na nichž trůní podsedlovka, která je svým tvarem pomyslná třešinka na dortu. Celkově pak právě pohled zezadu odhalí promyšlený design, kde vykrojená nádrž elegantně navazuje na kapkovitý tvar podsedlové části, paráda!

Pohled řidiče však směřuje především na elegantní budíky. Další pohlazení po motorkářské duši a upřímně - díky za ně. Orientovat se zde není sebemenší problém a v okénku na displeji se zobrazují základní údaje stisknutím tlačítka mezi dvojicí budíků. Řídítka, která jsou proklatě nízko, uchopíte a trochu znejistíte. Na trhu není nic podobného, chápejte podobně sportovního. Rejd předního kola je velmi malý a až komicky musíte cupitat dopředu a dozadu, abyste se na místě vyhnuli nějaké překážce. Nedej bože kdybyste se chtěli někde otočit. Sedlo je vysoko, ve výšce 810 mm nad zemí, a daleko od povrchu to mají i stupačky.

Ovšem tak to má být, jedná se totiž jen o přání zákazníků, aby homologovaný Dominator byl co nejblíže svému vzoru. Mluvíme tu o závodním modelu Domiracer, který byl předlohou a na tomto motocyklu je to zatraceně znát. Fortelnost šasi, bytelnost všech detailů a sportovní pozice jezdce jsou jen začátek dějství. Ihned zjistíte, že motocykl potřebuje prostor a jakékoli nerovnosti na vozovce nebo pomalá auta nese nelibě, stejně jako řidič. Můžeme se na to ale podívat i z druhé strany, a to tak, že pokud hledáte něco výjimečného, máte právě teď jedinečnou šanci. On totiž Dominator oplývá i značkovým podvozkem, perfektními brzdami a charakterním motorem.

Motocykl pohání řadový dvouválec o objemu 961 cm3, který svírá trubkový rám. Maximální výkon je 80 koní v 6500 ot/min a u kroutícího momentu je to ještě lepší, přesněji 90 Nm v 5200 ot/min. Po nastartování se ozve solidní chraplák. Mechanický tlukot srdce se k naturelu motocyklu velice hodí a výfuky pak tento tón už jen podtrhují. Motor, který disponuje suchou klikovou skříní a je chlazen kombinací vzduchu a oleje, potřebuje čas k zahřátí, a tak ještě zkouším pozici jezdce, respektive rozložení váhy na ruce, nohy a zadek. Naposledy jsem se takto cítil na BMW R NineT Raceru, takže žádná sranda. Jenomže jakmile se do toho vrhnete po hlavě, jste v tom až po uši.

Motor má snahu vás vtáhnout do děje od prvních metrů. Ať už se loudáte v ucpané Praze a přejete si zmizet, nebo jen zkrátka zvolníte tempo, jde vám na ruku. Na sportovce dokáže být tedy příjemný a převalovat se na vlně nízko položeného kroutícího momentu. Občasné zaváhání, jako je cuknutí v extrémně nízkých otáčkách, není vůbec nic, nad čím byste museli přemýšlet. Hlídat si otáčky nemusíte, ale snaha se tu cení a i motor vám to vrátí. Charakter tedy ve městě jen zatím naznačil, že výkonu není mnoho, o to větší zážitek z jízdy je, když se soustředíte.

Síla a tah na branku je tu cítit z každého koně, který se zapřáhne do akce, kdykoli otočíte rukojetí. Možná jsem čekal víc, ale rozhodně to neznamená, že nejede. Kroutící moment spoustu věcí vyřeší a tam kam Dominator míří, tedy na zatáčkovité úseky, tam oceníte nezáludnost a možnost bez omezení drtit plynovou rukojeť. A již zmiňovaných 90 Nm? Společně s dobře odstupňovanou pětirychlostní převodovkou, která je tuhá jak šutr, ale přesná, je radost kličkovat. Zajímavostí je, že všechny kvalty, včetně prvního stupně, při přeřazení doprovází stejně tuhý odpor i hluk. Kdy naposledy vám jednička nechtěla utrhnout nohu? Cvaknutí a zapadnutí správné rychlosti je v obou směrech rovněž takřka stejné. Mazlit se ale s řadičkou v obyčejných keckách, tak si zaděláte minimálně na naražený nárt. Tohle je sport! Motor by s převodovkou možná dostal víc prostoru, kdyby však podvozek nebyl tak perfektní...

První zatáčka a je jasné, že značkové tlumení Ohlins a brzdy Brembo jsou jako z jiné planety. Kratší rozvor, ruce nízko a minimalistický rejd. Tady se již zmíněný Racer od BMW nemůže s Nortonem rovnat. Samozřejmě pokud jde o pohodlí, je BMW lepší. Jeho sedačka, ale i tlumení je měkčí, a tak vás tolik netrápí ve městě. Tady a teď se ovšem misky vah převažují k podobném zážitku, jako na Ducati Sport 1000, ale ani to není přesné srovnání. Za městem je to Norton, který přináší ty pravé pocity závodníka a není to jen fráze, protože tu máte perfektní podvozek. Jde o spojení všech detailů a začnu u tvrdého sedla.

Cítíte motocykl jako nikdy předtím, každý přejezd nerovnosti, ale i každou perfektní zatáčku doslova sjíždíte svým tělem. Přední 43mm USD tlumení, kde je nastavitelné předpětí, útlum a komprese je festovní, ale pracuje. Progresivně se tlumiče zhoupnou nepatrně, veškerá práce, kterou odvedou je bryskní, strohá a přesná. Zadní část pak dělá rovněž to samé a navíc si lze upravit světlou výšku. Ano, toto je čistý sportovec. Nic podobného, jako je toto spojení pevného trubkového rámu, sedla a tvrdého podvozku, nikde jinde nenajdete.

Pokud tedy hledáte motocykl, na kterém budete muset makat a máte rádi staré, sportovní věci, jste tu správně. I když se slovem starý bych byl opatrný. Dominator vás přenese v čase zpět, ovšem máte k tomu nářadí, které je jen natolik moderní, aby nerušilo zážitek. A o zážitky tu není nouze ani u přemístění řidiče po sedlu. Perfektní. Dostatek prostoru jak dozadu při zalehnutí, tak do strany. Můžu se tu téměř převalovat a i to dotváří výjimečnou jízdu a je dalším dílkem do skládačky. Brzdy Brembo jsou velmi citlivé, ale není potřeba se jich bát. Jde o velmi silný stisk destiček a zároveň cítíte, jak se brousí o kotouče. Zadní brzda je pak hodně ostrá a dlouho jsem nezažil tak čisté dávkování na zadním kole.

V zrcátkách je toho dost vidět, ale nesmíte motor podtáčet nebo naopak držet u červeného spektra. To se pak rozklepou a i vy sami vnímáte vibrace jak do stupaček, tak i do sedla. Řídítka jsou kupodivu v klidu a mají i příjemný materiál rukojetí, které jsou tím jediným jemnějším místem na Nortonu. Po všem chladném, doslova chlapáckém a ultravtrdém, si v řízení libujete a i díky nim se s Dominatorem alespoň o trochu rychleji lépe sžijete. 

Nebude to ale hned. Někdy vás doslova bude štvát, ale ne jeho vlastnostmi. Jde o provoz okolo vás a další věci, které jsou pro náš rybníček tak specifické. Dominator potřebuje prostor, hladký povrch a perfektní počasí. Všeho u nás máme poskrovnu, ale tak to bohužel je. Stejně tak obviňovat tento motocykl pro jeho cenu, nebo právě pro výše uvedené, nemá smysl. Zkrátka je takový a je zaměřen pro určitý typ jízdy a vyžaduje víc, než jiní. Odmění se ale víc, než by nádherný design napověděl. Jsou tu sice další drobnosti, jako že stojánek je pod motorem příliš schovaný a když už jej vyklopíte, musíte si dát sakra pozor na sklon silnice, aby vám motocykl nepadl. Anebo se mi také podařilo, když jsem střídal levou a pravou zatáčku a jezdil po sedačce sem a tam, odlepit nepatrně molitanový potah sedla, ale čert to vem.

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 177 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ Designová podívaná, kvalitní materiály, fortelnost stavby
+ Podvozkové komponenty, použitelnost na perfektním asfaltu
+ Charakterní motor, spjatý s parádní převodovkou
+ Chcete stavbu, máte peníze, ale chybí vám čas a zručnost
+ Sedlo by mohlo být mínus, ale tohle je sportovec, takže plus


- Stojánek potřebuje naprosto rovný povrch a i tak máte strach, že to padne


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 102 Kč od 18 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Hostmir přispěl 6 Kč
Jarin1 přispěl 3 Kč
volkswagen přispěl 6 Kč
cuir přispěl 6 Kč
Petr7474 přispěl 6 Kč
kubas_zn přispěl 6 Kč
chrochtato přispěl 6 Kč
pernik92 přispěl 6 Kč
Jiroos přispěl 3 Kč
Capt.Orr přispěl 6 Kč
marafzs600 přispěl 6 Kč
masi přispěl 6 Kč
oolan přispěl 6 Kč
BobRF přispěl 6 Kč
vopák přispěl 6 Kč
azy1 přispěl 6 Kč
Destroyer přispěl 6 Kč
Freddy_X přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist