globalmoto_duben_nolan




Moto Guzzi Norge 1200

Kapitoly článku

Podvozek je laděný do cestovna, s přehledem polyká nerovnosti českých silnic a při poklidné jízdě nemá chybu. Burácivý motor a rychlá porce zátahu při otočení rukojetí plynu již od středních otáček ale svádějí trochu to popohnat. Při svižnější jízdě se potom projeví pohupování v zatáčkách a ponořování předku při brzdění. Takže honem k pumpě na kafe a předek i zadek pořádně přitvrdit. Motorka je rázem jako vyměněná, ochotně se vrhá do náklonů, na svoji váhovou kategorii se krásně lehce překlápí mezi zatáčkami a na rovném povrchu drží stopu a vykreslí přesně takový oblouk, jaký za řidítky vyberete. Pokud se trochu víc odvážete, narazíte na limity v podobě škrtání stupačkami o asfalt, zvláště ve dvou. V levých zatáčkách to jako první odnese páka hlavního stojanu, však taky byla od předchozích redakcí ubroušená skoro o čtvrtinu tloušťky.


Motorka je dobře vyvážená a prudké brzdění, náklon do zatáčky i následné srovnání s akcelerací jde s příjemnou jistotou. I ve dvou jdou vracečky projet opravdu svižně, kromě prudkého brzdění a zátahu spolujezdkyně snad ani nepozná, že už taháte tygra za ocas. Ale abych to nepřechválil - jakmile do cesty připletou nerovnosti, jistota v zatáčkách klesá. Bavorácká kombinace Paralever/Telelever to zkrátka nikdy nebude, přestože odezva od předku zůstává dobrá a jízda je možná právě občasné nestabilitě ještě zábavnější.

Brzdy, pneu


Použité čtyřpístkové brzdy vepředu jsou ideálním řešením pro cesťák s občasnými sportovními ambicemi. Dovolují snadno dávkovat slabá přibrzdění při běžném provozu, při drsnějším stisku dokáží pořádně zabrat. V případě potřeby maximálního brzdění, kdy páčku stisknete opravdu co to jde, pustí motorku až na hranu adheze, a až pak aktivují ABS. Zadní brzda je ve dvou užitečný pracant, v jednom možná blokuje zadní kolo trochu brzy, ale přesto zůstává použitelná a odvede svůj díl účinku.
Pneumatiky Metzeler Roadtec Z6 mi během testu dělaly radost a člověk o nich prostě nevěděl.


Systém ABS u takhle těžké motorky určitě má svůj smysl a dovolí vám pustit se i do situací, kam byste se s klasickými brzdami už obávali - brzdění před zatáčkou třeba můžete posunout ještě o kousek dál, protože případný štěrk nebo mokrá silnice v neznámé krajině přinejhorším vyřeší ABS.

Spolujezdec a cestování, spotřeba


Na spolujezdce čeká podobně komfortní sedlo a pohodlí pro nohy jako pro řidiče. Stejně příkladná je i ochrana před větrem a deštěm. Proti konkurenci v tomto segmentu je sedlo spolujezdce o něco kratší a spolujezdec tak sedí trochu blíž k řidiči. Díky tomu je schovaný před větrem a řidiči se možná i díky tomu ve dvou lépe řídí. Na dlouhých dovolených, kde spolujezdec kouká po okolí a mává foťákem to možná bude trochu na obtíž?
Při průjezdu historickými centry na dovolené v cizině, jakož i v kempech a trajektech oceníte užší stavbu motocyklu a kompaktnější rozměry než u konkurenčních cesťáků. Na cestách se určitě vyplatí připlatit k základní ceně 369 tis. (únor 2007) ještě dvacet tisíc a sáhnout po lépe vybavené verzi GT, která již zahrnuje boční kufry v barvě motocyklu, elektricky stavitelný štítek a vyhřívané hefty. V nabídce je ještě verze GTL, kde za dalších 25 tis. získáte ještě topcase a navigaci TomTom Rider.
Menší slabinou je absence schránky v palubovce vedle přístrojové desky, kam by se dal odložit mobil, foťák či peněženka. U konkurence obvykle nabízejí jednu uzamykatelnou a jednu odemykatelnou schránku na drobnosti, tady musíte mobil nacpat do kapsy nebo investovat do tankvaku Guzzi, protože obyčejný magnetický tankvak na plastovou nádrž nepřiplácnete.
Spotřeba během testu kolísala okolo pěti litrů při vyhlídkové jízdě až po 8 litrů při sportovnějším řádění a nadzvukových přesunech po dálnici, abychom stihli focení.


Závěr


Moto Guzzi Norge 1200 mi opravdu docela sedla. Sice nedisponuje takovým výkonem, jako konkurence v této třídě, ale dvouválcový motor zase dokáže nabídnout o hodně víc charakteru a radosti. Podvozkový základ převzatý z Brevy a motor posilněný o 100 kubíků dávají ve výsledku lahůdkovou kombinaci, která snese dlouhé dovolené do dálek, ale láká i ke krátké projížďce do Karlštejnských zatáček. Je na každém, jestli si vybere stopadesátikoňovou porci čtyřválcového nářezu, hi-tech podvozek a boxera od BMW, nebo dunění charismatického véčka v Italském provedení.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jan Sommer - (Odebírat články autora)
Petr Szabó - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):
Motokatalog.cz



TOPlist