Moto Guzzi Griso 1100

Podzim se již přehoupl do své chladnější části a většina našich motocyklů se definitivně odebrala k zimnímu spánku. Studená temná rána, mlhy a nepříjemné mrholení, tak to je nejčastější obrázek těchto dnů. O to více mi dělalo počasí vrásky, když jsem viděl v kalendáři výrazně vyznačený nápis Griso. Kdo by zde však váhal, nadšení převládlo, počasí nepočasí zde není pochyb, tenhle stroj stojí i za trochu té nepohody. V záloze bylo kvůli dešti a focení několik termínů, avšak vše vyšlo hned na poprvé a tak jsem mohl v pátek 4.11. vyrazit na kratší dostaveníčko s touto dvouválcovou novinkou z italské stáje.

Moto Guzzi Griso 1100

Kapitoly článku

Vývoj a design:


Tento stroj se těžko řadí do nějaké škatulky motocyklových příznivců. Pojetím je sám sobě vzorem, který jen stěží něco překoná. Netradičnímu vzhledu dominuje mohutný motor, kterému je vše ostatní v tomto podání jen doplňkem. Ať na motocyklu sedíte, stojíte opodál, či jen letmo sledujete, jak se kolem Vás řítí. Vždy první, co Vás upoutá, bude právě vzduchem chlazený dvouválec. Není divu. Jak se v oficiálním materiálu píše, název Griso pochází z italské novely, kde se takto jmenoval silný bodyguard. Konstruktéři z Mandella del Lario, tak plně pohlceni literární předlohou, nezůstali svému hrdinovi nic dlužni a reálné podobě motocyklu stejného jména vtiskli maximálně možný robustní vzhled.




Na stroji není nic laciným pozlátkem, vše má své místo a účel. Střídmost je zkrátka pro Griso základem, pro originální vyjádření jeho hřmícího srdce. Nutno dodat, to o sobě dává vědět neméně impozantní, velice vydařenou koncovkou s mohutně kroucenými svody. Kromě vzhledu a zvuku však pozornost vzbuzuje i řada technických vymožeností. Za vše hovoří například praktické letmé uložení kola, či sekundární převod, který zajišťuje patentovaný kloubový hřídel (CA. R.C.). Ten měl premiéru již v modelu Breva V1100 a jeho předností je především samotná konstrukce, kde je kloubová hřídel přímo součástí jednoramenné kyvné vidlice z hliníkových slitin. Vše následuje k minimalistické zádi s integrovanou dobře čitelnou svítilnou a výraznými blinkry.


Důkazem pečlivosti zpracování je u této Moto Guzzi kvalitně čalouněné nedělené sedlo. To lze sice velice snadno odklápět, nicméně podsedlový prostor budete hledat marně. Většinu místa totiž vyplňuje dobře přístupná baterie a mohutný vzduchový filtr. Jezdec tak má k dispozici pouze malou schránku na nářadí přímo v sedle. Mohutný kolébkový rám z ocelových trubek svírá kromě motoru i na první pohled menší poněkud zploštělou nádrž s výrazným leteckým uzávěrem. Zdání však klame a její skutečný objem 17 l, zajišťující slušný dojezd, chytře zakrývá právě rám a lehké plasty. Za klasiku lze považovat přední kulatý světlomet, který je pro značku typický. Ovládací prvky jsou vcelku standardní a přehledné.


Za pozornost stojí spíše multifunkční LCD display kombinovaný s klasickým ručičkovým otáčkoměrem. Motocykl totiž disponuje užitečným palubním počítačem. Ten se společně s ostatními funkcemi na display ovládá pohodlně prostřednictvím tlačítka přes ukazováček a přepínačem přes palec na levé rukojeti. K dispozici máte dva režimy denního počítadla a funkci “mode“, která nabízí další volby. Všechny funkce potvrzujete a vybíráte tlačítkem na úrovni ukazováčku, počítadla a funkce “mode“ se vybírá palcem. Vše tak lze v pohodě a bez větších komplikací sledovat i za jízdy bez nutnosti uvolnění rukou z řidítek. Kromě běžně známých funkcí zde můžete např. objevit aktuální a průměrnou spotřebu, dojezd, teploměr, stopky a další méně či více důležité údaje, které známe z podobných systémů používaných u automobilů. Zajímavá je i možnost změny do několika jazykových mutací (Čeština překvapivě chybí). Velkým pozitivem je zjištění, že i přes řadu možností zůstává při jízdě vše vcelku přehledné a nemáte problém požadované údaje rychle najít.


Motocykl je standardně vybaven pouze pohotovostním stojanem, který je však maximálně bytelný a stroj bez větších problémů udrží za každé situace. Jediný problém spatřuji v jeho umístění při sklopení, kdy ho při parkování chvíli musíte podrážkou lovit v bezprostřední blízkosti rozpálených svodů. V současné době vzhledem k plnému náběhu výroby je Griso k dispozici pouze v černém provedení, nicméně chystá se navíc žlutá, červená a modrá varianta. Podobně je na tom stroj i s doplňkovou výbavou, kde lze do budoucna více než doporučit vzhledem ke stylu a usazení jezdce alespoň minimalistické doplňkové plexi.


Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička - Výška testovacího jezdce: 182 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 3x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist