yamaha_demo_tour




Malaguti Madison K400

Malaguti, rodinná italská značka s více než sedmdesátiletou tradicí a velmi pestrou nabídkou jednostopých vozidel od 50 do 500ccm, nejprodávanější značka na italském trhu v kategorii do 50ccm u nás ještě příliš nezdomácněla. Díky brněnské společnosti AZ servis, která je výhradním zástupcem Malaguti pro český trh se však situace rychle mění k lepšímu a tak máme možnost stále častěji potkávat především velmi půvabné skútry z produkce tohoto italského výrobce. My jsme pro vás testovali vlajkovou loď značky, luxusní maxiskútr Malaguti Madison K400.

Kapitoly článku

Madisona jsem si jel vyzvednoust se zvědavostí, co může stroj, který v celém světě vyvolavá vlny nadšení a který vedl dokonce k založení celosvětového klubu příznivců tohoto vozidla "Madisonmania" nabídnout mě, člověku zvyklému na nádrž mezi koleny, spojkovou páčku a početné stádo koní pod sedlem. Ale již první setkání s tímto elegánem rozptýlylo poslední zbytky obav. Mohutnost, umocněná elegantní stříbrnou metalízou, která stroj opticky ještě zvětšuje a jeho osobitý, do detailu propracovaný design bere dech. Mohutná přední kapotáž na kterou citlivě navazuje vysoké čelní sklo je členěna decentními prolisy, které zjemní její tvary aniž by skútru ubíraly cokoli z jeho majestátního vzhledu, slibuje již od prvního pohledu dobrou ochranu proti větru i nepřízni počasí. Široké, měkce polstrováné sedlo poskytuje vskutku pohodlné posezení a symbolická opěrka mezi částí pro řidiče a vyvýšeným sedlem pro spolujezdce přijde vhod při startech ze křižovatek. V nabídce příplatkového příslušenství naleznete mimo jiné i opěrku pro spolujezdce.
Před vysokými řidítky, která jsou efektně zabalena do plastových krytů je přehledný a bohatě vybavený přístrojový štít, vyvedený opět v italsky uchvacujícím designu. Všechny čtyři kruhové přístroje jsou opatřeny efekními rámečky, které velmi zdařile imitují hliník včetně imbusových šroubků na jejich obvodu, analogové ukazatele rychlosti, teploty chladící kapaliny a stavu paliva mají černobílé provedení, velký displej palubního počítače má oranžové podsvícení a zobrazované údaje se dají měnit tlačítkem u pravé rukojeti řidítek. To však vyžaduje chvilku studia uživatelské příručky, ovládání jediným tlačítkem je poměrně komplikované. Digitální i analogové ukazatele jsou dobře čitelné, jen kontrolky za jasného dne splývají se svým pozadím. Ještě více nadšení přinese provedení přístrojové desky po setmění, standardní bílé podsvícení je doplněno modrofialové světlo emitujícími rámečky a celek tak ve tmě působí doslova magicky.

Jak se na správný maxiskútr sluší, má i Madison celou řadu větších či menších úložných prostor. Největší z nich je pod sedlem, které se odjišťuje klíčkem ve spínací skříňce zapalování, což je praktické, ale vyžaduje to trochu cviku a občas i síly v prstech. Vyklopení sedla napomáhá plynová vzpěra a obrovský prostor, který se takto odkryje je dokonce osvětlen integrovanou lampičkou. Vejde se sem dokonce i integrální přilba nebo spousta nákupu. Trochu trpělivosti a cviku vyžaduje opětovné uzavření podsedlového prostoru, uchycení sedla v pantu v přední části totiž umožňuje jeho značné stranové výkyvy a znesnadňuje tak zaklapnutí sedla do zámků. Další dvě schránky nalezneme pod řidítky, větší z nich je uzamykatelná a vedle slušného prostoru pro řadu drobností ukrývá i pojistky a 12V zásuvku, což umožňuje například dobíjení mobilního telefonu nebo napájení notebooku. Poslední místo, kam je možno odložit drobnosti se skrývá pod uzamykatelnými dvířky na středovém tunelu mezi stupačkami. Zde je sice uložena brašnička s nářadím, avšak vzhledem k jeho rozsahu i kvalitě jej jezdec může s klidným srdcem nahradit něčím praktičtějším.

Madison K 400 je poháněn kapalinou chlazeným čtyřtaktním jednoválcem o objemu 383 ccm, který produkuje výkon 23kW (31 koní) při 7.000 ot./min a točivý moment 34Nm při 5.750 ot./min., který je prostřednictvím variátoru přenášen k zadnímu kolu. Pro nastartování je třeba stisknout brzdovou páčku. Pohodlnější je mačkat tu vlevo, která ovládá zadní brzdu. Kdo je zvyklý na "opravdovou" motorku, sáhne po ní intuitivně, stejně jako na motocyklu po spojce. Motor startuje i studený bez sytiče, prvních asi 30 sekund má velmi nervózní projev, po krátkém ohřátí se však uklidní a dále již vyluzuje jen tlumené a vyrovnané bublání. Obě hliníková kola mají shodný rozměr 13 palců, přední obouvá pneumatiku o šíři 120mm, zadní potom 140mm. O odpružení se stará hydraulická teleskopická vidlice vpředu a motor sloužící zároveň jako zadní kyvné rameno je odpružen dvěma pružícími jednotkami s možností nastavení předpětí pružin. To se provádí za pomoci C klíče a díky špatné přístupnosti vyžaduje trochu šikovnosti. Brzdy jsou kotoučové, hydraulické na obou kolech. Přední kotouč má průměr 270mm a zakusuje se do něj třípístkový třmen, zadní 240mm.

I přes značné rozměry, hmotnost téměř 180kg a výšku sedla 820mm nědělá manipulace s Madisonem problémy ani něžnému pohlaví a to zejména díky nízko umístěnému těžišti, které i křehkým dívkám a ženám umožní postavit skůtr bez větších obtíží na centrální stojan. Po rozjezdu se lehkost ovládání stane ještě překvapivější, po otočení plynovou rukojetí variátor na okamžik zaváhá, ale poté již následuje hbitý start. Madison se velmi dobře vede i ve velmi nízkých rychlostech, takže ani při proplétání se dopravní zácpou není nutné příliš často sundavat nohy z pohodlných a rozměrných stupaček. To naopak musí udělat jezdci vyšších postav při snaze o natočení předního kola do plného "rejdu", kdy dochází ke kontaktu řidítek s kolenem. Madison K400 nenalezne své uplatnění jen ve městě, kde navzdory svým rozměrům i hmotnosti doslova exceluje, lze s ním bez obav vyrazit na odpolední vyjížďku. Výkon 31 koní postačuje na svižnou jízdu v takřka sportovním duchu, kdy jezdec ocení kvality podvozku, který po přitvrzení zadních pružin jejich předpětím dovoluje i velmi razantní jízdu v zatáčkách, ve které jej podporují i velmi kvalitní pneumatiky.

Já jsem se při testování pustil do souboje s "dvouapůllitrovým" automobilem střední třídy, který byl k jistě velkému překvapení svého řidiče zcela deklasován a já jsem si tak mohl vychutnávat suverénní chování Madisona v zatáčkách, zatímco se mi za zády pozvolna vzdaloval zvuk kvílejících pneumatik pokořeného automobilu. V ještě větším rozletu tento maxiskútr brzdí paradoxně jeho velká přednost, kterou je nízko položené těžiště. Konstruktéři mu obětovali světlou výšku a stroj tak při větším náklonu škrtá v zatáčkách hlavním stojanem. V této souvislosti je třeba zmínit také to, že kombinace malé světlé výšky a velkého rozvoru může způsobit, že si Madison škrtne "břichem" například při přejezdu retardéru nebo při najíždění na obrubní a to zvláště při jízdě ve dvou. Rovněž brzdy zaslouží malou výtku - ačkoli bohatě dimenzované kotouče slibují dostatečný brzdný účinek, první kontakt s brzdovými páčkami přinese překvapení, brzdy se zdají být velmi slabé, až větší ovládací síla na páčkách přiměje skútr k razantnější deceleraci. Poté se však předvedou v plné síle a i rozparáděný stroj s dvoučlennou posádkou zkrotí spolehlivě, nicméně brzdný efekt by se mohl dostavit při mírnějším stisku brzdových páček. Připouštím však, že výše uvedený jev mohl také souviset s tím, že náš testovací Madion měl najeto pouze 1.000km a další kilometry mohou přinést zlepšení. Lepší naopak už nemůže být ochrana proti proudícímu vzduchu, přední kapotáž a vysoké plexi řidiči zaručují ničím nerušený komfort i při maximálních rychlostech. Ty skútr předurčují i k pohybu po dálnici, aniž by se stal brzdou provozu. Nám se jej na rovném dálničním úseku podařilo rozjet až na 146kmh a rychlost 130kmh lze bez potíží udržet i v táhlých stoupáních. V takovém režimu se však spotřeba snadno přehoupne přes 6 litrů. Ostatně ani průměrná spotřeba, která se v testu pohybovala okolo 5,4 litrů/100km není rozhodně nízká, dlužno však přiznat, že jsme naplno využívali potenciál motoru v městském provozu, kde se Madison díky velmi agilní akceleraci stává králem startů ze semaforů.

Malaguti Madion K 400 je typickým italským strojem. Úžasný design z něj dělá hvězdu kdekoli se objeví a jízdní vlastnosti jsou bezchybné, takže mu snadno odpustíte i drobné nedostatky v dílenském zpracování, vyšší spotřebu, nutnost posilovat prsty při snaze o prudší brzdění nebo fakt, že větší nerovnosti musíte překonávat s velkou obezřetností. Madison K 400 je nebývale komfortní dopravní prostředek se skvělou manévrovatelností a svižným zrychlením, které zpříjemní pohyb v přeplněých ulicích měst. Zároveň dokáže nabídnout mnoho radosti z jízdy při výletech mimo město a nezalekne se ani cestování po dálnici. Jeho masovému rozšíření na našich silnicích tak bude bránit pravděpodobně jen vyšší cena, která činí 194.900 Kč a dělá z něj klenot pro vyvolené. S přihlédnutím ke kvalitám tohoto luxusního stroje se však jeví jako zcela adekvátní.

Informace o redaktorovi

Michal Moucha - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):
Motokatalog.cz



TOPlist