yamaha_demo_tour




LML Star Dlx 150 4T

Indických skútrů LML jste si možná všimli na březnové výstavě Motosalon 2011. Na první pohled jsou téměř k nerozeznání od starých dvoutaktních Vesp, které si pro svou jedinečnou kombinaci elegance a účelnosti získaly srdce milionů lidí po celém světě. Ale jak to, že LML vypadá jako Vespa? A jak na tom je indický skútr po technické stránce? Letos se LML začalo dovážet do České republiky, a tak jsme si nemohli nechat ujít příležitost otestovat ho.

Kapitoly článku

Za vším stojí společnost Lohia Machines Ltd. ze severoindického Kanpuru. Ta nejprve v osmdesátých letech vyráběla v licenci indickou verzi populární Vespy PX, od devadesátch let pak produkovala tyto dvoutaktní modely také pod značkou LML. Po ukončení partnerství s Piaggiem v roce 1999 navázalo LML spolupráci s jihokorejským výrobcem motorů Daelim a od té doby jsou základním pilířem jeho nabídky čtyřtaktní skútry v objemech 125, 150 a 200 ccm, jež jsou od letoška oficiálně dováženy i k nám.  Na LML jsem byli opravdu zvědavi, přece jen, jak často se svezete na „exotickém“ indickém stroji s manuálním řazením…?
Jak už bylo řečeno, LML zpočátku spolupracovalo s Piaggiem, což se v designu indických skútrů odráží dodnes, a tak už skoro třicet let vznikají prakticky nezměněné modely s charakteristickým „vespím“ vzhledem. Malá kola, hluboký přední blatník, vysoká přední část korunovaná úzkými řidítky s velkým kulatým světlem a chromovanými kulatými zrcátky, prostě jednoznačně italský styl, jen v indickém provedení v bytelné ocelové konstrukci. A jako u každé správné Vespy - pardon, u LML, nesmí chybět dlouhé měkké sedlo a dva postranní odnímatelné blatníky. Pokud znáte klasické italské skútry, ani LML vás konstrukčně nepřekvapí – pod pravým blatníkem najdete motor, který vyvažuje vlevo ukrytá rezerva s akumulátorem. Ten však není nezbytností, neboť indický skútr má i klasickou nakopávačku. Navenek se prostě LML drží vzhledu a provedení starých Vesp z počátku osmdesátých let. Tento elegantní a roky prověřený design je prostě absolutní stylová klasika a bylo by asi zbytečné na něm něco měnit. Po stránce vzhledu LML Star Dlx 150 rozhodně nezklame, pokud hledáte pěkný retro-skútr a nemůžete sehnat zrovna originální Vespu, LML posluží jako pastva pro oči podobně.
LML Star Dlx 150 se tedy navenek tváří jako elegantní Italka, pojďme se s ní ale seznámit blíž. Asi první, čeho si po usednutí na LML všimnete, je docela vysoké, ale měkké sedlo, které poskytuje pohodlí vám i spolujezdci, který sice nemá k dispozici žádná madla, ale může se držet alespoň přezky přes prostředek sedla. Na LML se sedí skutečně příjemně, podlaha s protiskluzovými gumovými pásky nabízí dostatek místa pro nohy, jejichž polohu můžete během jízdy i měnit a stále budou vaše kolena dost daleko od prostorné schránky, do níž se kromě pouzdra s nářadím vejde ještě dost dalších věcí (peněženka, mobil, rukavice, tričko…). Jen musíte dát pozor na křehké předměty, skříňka je, jako ostatně celá karoserie, z poctivého plechu, a tak v ní tvrdé předměty při přejezdu velkých nerovností docela mlátí.
Naopak na rukojetích a ovládacích prvcích na řidítkách se plasty nešetřilo. Na pravé straně nejdete dvojici kolébkových přepínačů parkovacích, potkávacích a dálkových světel a tlačítka klaksonu a elektrického startéru. Bohužel tyto detaily svým zpracováním trochu kazí elegantní dojem, který LML Star Dlx 150 jako celek budí. Plasty jsou docela měkké, místy i nepřesně odlité, mají nezačištěné otřepené hrany… Třeba takové tlačítko startéru musíte zmáčknout silně a přesně uprostřed, jinak se ve svém krytu ohne do strany a žádný impuls ke startéru motoru nevyšle. Že kvalitní plasty zrovna nejsou doménou LML si ostatně všimnete i třeba na umělohmotném háčku na tašku nebo na zámcích sedla či přední schránky. Pokud byste si doposud mysleli, že sedíte na italské Vespě, indická úroveň zpracování ovládacích prvků vás rychle vyvede z omylu! Naopak výhrady nelze mít k jednoduché a maximálně účelné decentně podsvícené přístrojovce, kde se okolo přehledného kulatého ukazatele rychlosti shromáždily kontrolky blinkrů a světel a nahoře také malý palivoměr. To hlavní nás ale čeká na levé rukojeti. Najdete na ní páčku spojky (pedál zadní brzdy je na levé straně podlahy) a celá je otočná se čtyřmi vyznačenými stupni… Ano, tušíte správně, jde o manuální převodovku, takže hurá do sedla!
Čtyřtaktní jednoválec 125 ccm
z produkce Daelim lze spouštět startérem i nakopávačkou, stylově tedy volím druhou variantu. Vytáhnout sytič, jednou prošlápnout na prázdno a na druhé nakopnutí se už pod vámi ozve tlumené blafání, které se po přidání plynu rozštěká do ostrého, nikoliv však hlučného projevu. Teď tedy přichází to hlavní - zmáčknout spojku a otočením celého heftu dolů z neutrálu zařadit za jedna. Trochu to cukne, převodovka si přepočítá pár zubů a směle vpřed. Spojka je docela ucukaná a ve spojení s krátkou a rychlou jedničkou vyžaduje trochu citu, pokud však potřebujete zběsile vyrazit ze semaforů, skvěle první kvalt poslouží. Plynuleji, i když pomaleji, se ale v pohodě rozjedete i na dvojku, kterou budete mít v hustém městském provozu zařazenou asi nejčastěji. Stopadesátkový motor není žádný drtič asfaltu, ve vyšších otáčkách mu brzo dochází dech a spíše začíná vibrovat, pochvalu si ale zaslouží jeho agilní zátah v nízkých otáčkách, díky němuž dojde při plynulejším provozu také na trojku a na rychlých úsecích se uplatní i čtyřka, která je schopna skútr od šedesátky sice pozvolna, ale vcelku jistě rozpohybovat až ke hranici 100 km/h. Motor je sice možná až moc velký kliďas a schází mu větší pružnost, této charakteristice však odpovídá i nízká spotřeba necelých 2 litrů. Manuální převodovka navíc umožní zapojit motor přesně v jeho nejsilnějším pásmu, tedy odspoda, a z LML Star Dlx 150 se tak díky vašemu vlastnímu řazení stává pěkně živé vozidlo. Z manuální převodovky není třeba mít obavy, je docela přesná, řadící grif se vám dostane rychle do ruky a při kličkování v hustém provozu budete sázet kvalty naprosto intuitivně.
Takže vzhled jako Vespa, řezení z Vespy, horší zpracování a uhlazený čtyřtaktní motor; jaké jsou jízdní vlastnosti LML? V Kanpuru vyztužili klasickou ocelovou karoserii původních Vesp ještě pomocným trubkovým rámem. Rám je tuhý, podvozek však rozhodně nebudí dojem kdovíjaké pevnosti a stability. Může za to především slabé přední odpružení řešené klasicky jednoramenným zavěšením s tlumičem, které je měkké, kroutí se a vůbec působí, jako by spolu s designem skútru nedoznal desítky let vylepšení. Slabé zavěšení jednoznačně zaostává za přední kotoučovou brzdou, která svým více než solidním účinkem dokáže celý předek při brzdění i v nižších rychlostech nepříjemně rozvlnit a zkroutit na pravou stranu. Bojovat s řidítky nemá cenu, a tak je lepší si dávat při brzdění trochu pozor a pomocí pedálu více využívat slušný účinek zadní brzdy.
Podvozek však není neklidný jen při zabrzdění, kroutící se předek nepotěší ani v zatáčkách, do nichž se skútr sice díky své léty prověřené geometrii naklápí na malých kolech lehoučce a zcela ochotně, ale v nichž je potřeba si dobře hlídat stabilitu. Na běžných nerovnostech českých ulic zase často uslyšíte, že zadní tlumiče šly natvrdo. Kromě rány ze spodku toho můžete slyšet při jízdě na LML ostatně víc - přerušovač blinkrů je doplněn akustickým signalizátorem, který blikání doprovází výrazným „mňoukáním“ dobře slyšitelným z projíždějícího auta i při zapnutém rádiu. Zvukový efekt na vás při předjíždění kolon upozorní, řidiči si vás všimnou a ti ochotnější i uhnou, při stání na semaforech je však po delší době na obtíž a chodci na přechodu se dokonce nechápavě rozhlíželi, odkud se ten zvláštní zvuk line… A nemohu si odpustit úsměvné odbočení - mnohem sympatičtější zvuk totiž vyluzuje vinutá pružina, za kterou je ve schránce ukotveno nářadí. Na nerovnostech totiž drnčení pružiny občas připomene zvuk tradičního indického hudebního nástroje, sitáru. To jistě nebylo při výrobě v Kanpuru účelem, tato iluze ale vtipně dotváří „exotickou“ atmosféru a nevšední „retro“ jízdní zážitek, který LML poskytuje.
Celkový dojem z indického skútru je tedy trochu rozporuplný, LML rozhodně neosloví každého. Krásný a stylově čistý retro design, kterým se živé a obratné LML Star Dlx 150 se solidním úsporným motorem a ručním řazením může chlubit, poněkud sráží úroveň zpracování detailů a slabší podvozek. Svérázným jízdním vlastnostem je potřeba se přizpůsobit a tento netuctový samorost prostě musíte brát takový, jaký je – jde o kus historie přenesené do současnosti, se všemi klady a zápory. Pokud tohle vezmete na vědomí, bude vás jízda na krásném indickém exotovi neuvěřitelně bavit. A kamkoli navíc přijedete, budou všichni obdivovat vaši „krásně zrestaurovanou starou Vespu“. Při těchto úvahách nad stylovým strojem jsem však nechal stranou cenu – ta je bohužel stejně neobvyklá, jako celý skútr. LML Star Dlx 150 totiž stojí bez stovky sedmdesát tisíc korun, což je za svérázný kus historie opravdu spousta peněz! Uvidíme, zdali si neotřelé LML za takovouhle sumu nějaké příznivce najde. Originální Vespy jsou dnes sice ještě dražší záležitostí, ale ty jsou svým zpracováním a jízdními vlastnostmi přece jen už docela jiná kategorie…

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):
Motokatalog.cz



TOPlist