Kymco People S 200i

Bylo by velkou chybou házet Kymco do jednoho pytle s čínskými značkami, které rostou jako houby po dešti a zaplavují evropský trh produkty s leckdy diskutabilní kvalitou. Tak za prvé, Kymco je značka z ostrovního Tchaj-wanu, který je s Čínou v napjatém vztahu a dělá vše pro to, aby jej Čína nespolkla. Za druhé, Kymco není žádná rychlokvaška, ale výrobce s čtyřicetiletou tradicí výroby jednostopých vozidel. No a za třetí, pokud byste váhali nad kvalitou tchaj-wanské výroby, podívejte se na nápis na zadní straně monitoru nebo notebooku, na kterém tento článek čtete. S velkou pravděpodobností tam objevíte informaci „Made in Taiwan“...

Kymco People S 200i

Kapitoly článku

Design

Dvoustovka People navazuje na dosavadní modely stejnojmenné řady skútrů s velkými šestnáctkovými koly. Rovná podlaha je zárukou snadného převážení velkých nákupů, kapotáž nabízí slušnou ochranu nohou před nepřízní počasí, kterou navíc rozšiřuje zvýšený plexištítek. Na pohled jde o moderní stroj dnešní doby, vyšperkovaný navíc výrazným tělesem diodové zadní svítilny a citlivě zakomponovanými předními směrovkami do kapotáže. Jedinou po stránce designu výtku bych možná směroval k mřížce chladiče v přední kapotáži, která u vzduchem chlazeného modelu působí trochu nadbytečně.




Díky kompletnímu osazení signalizačních světel diodami zbylo v alternátoru dost výkonu na dvě žárovky H4 v hlavním světlometu. People díky tomu v noci opravdu výborně svítí a i ve dne je v zrcátkách aut nepřehlédnutelný.

Posaz, výbava

Klasický skútrový posaz nabízí spoustu místa a osobně jsem ověřil, že ani největší dlouháni budou mít dost místa na kolena a nemusí uhýbat nohou ani při vytočení řídítek do maximálního rejdu. Sedlo je pohodlný cvalík a v pohodlí jsem s ním absolvoval i několik delších cest po severu Čech.


Menší zrcátka jsou pohledná, nevadí při proplétání mezi auty, ale výhled dozadu není zase tak skvělý a při sledování provozu vzadu mě to nutilo se občas přikrčit či vyklonit, abych pohledem obsáhl dostatek prostoru. Zkrátka není to špatné, ale už jsem potkal i lepší.
Přístrojovka s třemi budíky přehledně ukazuje všechny potřebné informace a díky digitálnímu displeji působí sympaticky moderně. Zapnuté směrovky jsou kromě kontrolky na přístrojovce navíc signalizovány hlasitým cvakáním. Zní to trochu „nemotorkářsky“, ale pro stroj předurčený pro pohyb ve městě je to určitě užitečná funkce, protože zapomenutý blinkr za jistých okolností také může znamenat nebezpečnou havárii.
Před koleny jezdce je klasický háček na tašku, vedle něj zámek se spínací skříňkou, která umožňuje také otevření podsedlového prostoru a níže umístěné příruční schránky. Oba odkládací prostory je dokonce možné odemknout i bez vypnutí motoru! Stačí zatlačit klíček a pootočit a otevře se asi dvoulitrová schránka v kapotáži, kam se vejde spousta drobností. Pod sedlo se kvůli velkým kolům bohužel nevejde integrálka, ale otevřenou helmu tam uskladníte v pohodě.


Plexištít není tak vysoký, aby vás plně schoval do větrného pytle, ale oceníte jej v dešti, kdy budete mokří jen od hrudníku nahoru.

Motor

Teď se dostáváme k hlavní slabině této „dvoustovky“ - označení 200 v názvu je totiž spíše marketingový tah, protože objem motoru je 163 ccm. To vysvětluje relativně nízký výkon necelých dvanácti koníků. Pokud se ale smíříme s tím, že jde spíše o stopadesátku než o dvoustovku, zaslouží si motor pochvalu.
Vzduchem chlazený jednoválec je od letoška osazen vstřikováním a chytá na první dotek startéru. S klasickým variátorovým zvukem se skútr ochotně rozhýbe na 80 km/h a při pohybu po městě reaguje na otočení plynovou rukojetí slušným zátahem bez jakékoli prodlevy. Na osmdesátku už jde zrychlování pomalu a maximálka se zastaví na značce 110 km/h na tachometru, v reálu ale spíše na 100 km/h, protože tachometr trochu nadsazuje do plusu. To vše se obejde bez jakýchkoli vibrací.
Zajímavý je průběh vytáčení variátoru - rozjezd se odehrává na nižší otáčky, pak to variátor vyžene do vyšších otáček a ke konci zrychlování zase ubere.


Odpružení, brzdy

Skútr People S 200i je radost řídit. Ve městě je i přes velká kola dostatečně obratný a proplétání v provozu a hledání volnějších pruhů je hračkou. Je naladěný spíš na tužší vlnu, přesto české hrboly zvládá vcelku dobře absorbovat a jen na nejrozbitějších cestách vám naservíruje rány do řidítek a donutí vás držet pevně řidítka, pustit plný plyn ale nebudete muset. Pocitově byste mu ani neřekli 128 kg, což je této kategorii obvyklá váha.
V maximální rychlosti se díky velkým kolům chová klidně a dobře si drží vybranou stopu. V zatáčkách se v při náklonech chová neutrálně a předvídatelně, snad jen pokud se rozhodnete hledat limity a položíte si otázku „čím si asi tak dole škrtnu“, po určité hranici se najednou projeví tenčí pneumatiky a málo odezvy od předního kola. Do těchto fází se ale běžný uživatel nikdy nebude pouštět. Takže pokud to shrnu - podvozek je opravdu na jedničku.


Horší známku bych ale z hlediska motorkáře přidělil brzdám. Zadní dvoupístek je krásně citlivý a má poměrně energický náběh, dobře se dávkuje a díky umístění těžiště hodně vzadu zastane velký kus práce. Naproti tomu přední jednopístek je podstatně slabší, vyžaduje větší tlak na páčku a je méně čitelný. Tohle rozložení brzdných sil vás po přesednutí z motorky moc nepotěší, protože většina vyježděných řidičů v krizi spoléhá spíš na předek. Podle výrobce je to ale naschvál - stroj je totiž určený pro širokou veřejnost, no a široká veřejnost má při náhlém brždění sklony moc nepřemýšlet a pořádně vzít za obě páčky. Smyku zadního kola si nezkušený jezdec leckdy ani nevšimne, poklouznutí předku ale širokou veřejnost s velkou pravděpodobností pošle na zem... Takže jestli kupujete stroj pro celou rodinu, možná to budete brát jako pozitivum.
Tchaj-wanský stroj je osazen tchaj-wanskými pneumatikami KENDA. Při slunečném počasí a na vyhřáté silnici držely jako čert a utrhnout je bylo téměř nemožné. Při krátké projížďce v chladnějším počasí na polosuché silnici už ale měly grip podstatně horší a při brždění se mi podařilo je utrhnout docela snadno.

Jízda, spolujezdec

Motor je orientovaný spíše na zátah než na výkon a jízda se spolujezdcem je vcelku příjemná a stroj se v městském provozu pohybuje docela svižně. Spolujezdec má dostatek pohodlí díky výklopným stupačkám, pohodlnému sedlu a zadním madlům přecházejícím v plotnu na zavazadla.


Na hlavní stojan jde People S 200i doslova jako po másle, s bočním stojánkem je to ale o něco horší - je jištěný pružinou a nedrží ve vysunuté poloze, takže vysunutí je lepší ze sedla vůbec nezkoušet a ani držení stroje není třeba na nerovném povrchu tak jisté.


Shrnutí

Kymco People S 200i důstojně obstojí v porovnání s nejlepšími stroji v této kategorii a poměřovat ho s čínskými stroji této objemové třídy by bylo doslova urážkou. Na své straně přitom má jednu velkou výhodu - skvělou cenu 66 tisíc korun! Za ty peníze opravdu dostanete hodně muziky a pokud hledáte spolehlivý univerzální stroj do města i na výlety či dojíždění na ryby, do zaměstnání či na nákupy a nechcete platit za japonskou značku či italský design, určitě zahrňte Kymco do užšího výběru.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - Výška testovacího jezdce: 195 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 2x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist