journeyman_brezen




Kymco New Downtown 125i ABS vs. Yamaha Xmax 125 Tech Max: Má se král bát o trůn?

Stejně jako ve škole, také v motocyklových a skútrových kategoriích najdeme premianty třídy. Stroje, které jsou synonymem pro daný segment, komerčně mega úspěšné. U maxiskútrů s osminkovým objemem je takovým králem třídy Yamaha Xmax. Je ale spousta konkurentů, kteří se ho snaží z trůnu sesadit, nebo mu aspoň kralování pořádně znepříjemnit. Loni jsme Yamahu konfrontovali s Hondou Forza, která se na trůn cpe aspoň půlkou zadku. Jakým bude soupeřem Kymco New Downtown?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Když Yamaha svého Xmaxe 125 inovovala pro sezónu 2018, psala u něj, že se ho od začátku jeho existence v roce 2006 prodalo už přes 140 000 kusů. Teď o dva roky později už to bude zase o nějakou tu tisícovku, možná desetitisícovku víc. K tomu má ještě dva sourozence, třístovka nahradila už před časem dvěstěpadesátku a má podobný status jako stopětadvacítka ve své třídě, čtyřstovka si to potom rozdává s Burgmanem, Xcitingem a Bavoráky mezi čtyřstovkami. Zkrátka když chcete dobrý maxiskútr a nechce se vám s jeho vybíráním trávit bezesné noci, jděte do jakéhokoli Xmaxe a chybu s ním neuděláte. Ty prodané statisíce kusů jsou toho jasným důkazem.

Aktuální generace stopětadvacítky jednoznačně těží z toho, že vypadá úplně stejně jako větší třístovka, rozdíly jsou jen v naprostých detailech. A když už jsme u toho, vypadá prostě skvěle, tahle poslední generace zase výrazně prokoukla a rozhodně to není žádný dědeček, který by se chystal do důchodu. Pro letošek navíc Yamaha přidala verzi Tech Max, kterou jsme si do testu vzali i my. Rozdíly jsou jen optické: zlatá kola, jiné sedlo, kožené prvky v interiéru, rukojeti na řídítkách s logem, hliníkový povrch podlážky, chromovaný rámeček budíků, zadní kouřové světlo a vlastní barva, taková matná šedo-olivová nazvaná Tech Kamo. Můžete vzít i verzi Power Black s lesklými černými prvky, ale ta mi přijde moc obyčejná. Za jiný design si připlácíte rovných 10 tisíc korun, Tech Max se prodává za 129 990 Kč.

Tchajwanské Kymco už dávno není v pozici, kdy se muselo podbízet cenou. I tak je ale 126 990 Kč za New Downtowna takhle na první pohled docela sebevědomá cenovka, základní Xmax je o sedm tisíc levnější. Jenže on ani tenhle skútr není v kategorii žádným nováčkem. Zkraje dekády přišla první generace nazvaná pouze Downtown, s kterou Kymco definitivně vstoupilo do segmentu prémiových maxiskútrů s kapalinou chlazenými čtyřventilovými agregáty o výkonu na samém legislativním limitu – už to nebyl jen výrobce chrlící různé verze městských žihadel Agility a sice praktické, nicméně po designové i technické stránce spíše zastaralé maxiskútry Grand Dink. Přijetí trhem bylo velmi vřelé, Downtown se navíc nabízel i jako třístovka, z níž se potom stala 350. Větší objem přišel s výrazným faceliftem, s druhou generací nazvanou New Downtown, a bylo to o rok dříve než u stopětadvacítky, která kroutí již svou pátou sezónu. Novinkou je implementace infotainmentu Noodoe, ovšem bude to v kombinaci s poměrně vysokou cenovkou a již trochu věkovitostí na Xmaxe stačit?

První dojem a ergonomie

Už když k oběma skútrům přicházíte, vidíte, že jsou každý z jiného těsta. Yamaha, ač její rodný list byl málem ještě tesaný do hliněné destičky, působí mladistvě a sportovně štíhle. Kymco si jede svoji designovou linku s velkými světlomety, rozdělenými obdélníkovou nosní dírkou, a působí zavalitějším dojmem. Sport? Hm, ani na to moc nevypadá, zato působí pohodověji. Zpracování obou strojů je na vysoké úrovni, Yamaha však vypadá hodnotněji tím svým provedením Tech Max – vidíte ty zlaté ráfky, pěkné sedlo nebo kožené prvky pod řídítky, to vše Kymcu chybí, to je „jen“ pěkně udělaný skútr. Porovnávat se základním Xmaxem v černé by bylo férovější, v případě stříbrných variant (Yamahy i Kymca) by to ale stejně asi lépe vyznívalo pro Japonku. No, když nad tím tak přemýšlím, Kymco by mohlo nad barvičkami možná více zapřemýšlet a něčím grafickým ty velké plastové plochy rozbít.

Prvotní dojem, který jste získali při pohledu zvenčí, se potvrzuje i v okamžiku, kdy přehodíte nohu přes sedlo (tunely jsou poměrně vysoké, takže nad tím ani moc nepřemýšlíte a nasedáte jako na motorku) a uvelebíte se na palubě. To „uvelebení se“ jde lépe na New Downtownu, ten je takový velebivější. Je citelně nižší (papírově pouze o 5 mm, pocitově aspoň o dva centimetry) a zavalitější, lépe dosáhnete na zem. Máte z toho takový pocit bodrého malého Itala s bříškem, skútr hned působí důvěryhodně. Řídítka jsou tam, kde mají mít, zbývající dva body ergonomického trojúhelníku ale vyžadují trochu popisu. S čím mívají maxiskútry Kymco zpravidla trochu potíže, je prostor pro nohy. Ne že by se vám tam nevešly, když je máte pod sebou, je prostor královský, jakmile je ale chcete natáhnout před sebe, překvapí vás, že ty opěrky pro nohy jsou docela blízko a kolena tak máte docela pokrčená. New Downtown není v tomto výjimkou, prostě od takhle velkého skútru čekáte v podélném směru pro vaše kopyta více místa. Sedlo potom je trochu zvláštní. Má poměrně měkké polstrování a v přední části citelné vyboulení (že by kvůli tomu, aby se pod sedlo vešla helma?), vlastně sedíte zapadnutí vzadu před zvednutím pro bedra. Není to nepříjemné, jen trochu zvláštní a ještě více to podporuje pocit, že sedíte nízko uvnitř skútru.

Koho příroda příliš neobdařila ve vertikálním směru a je zároveň prostořeký, může na Yamahu nadávat, že to je koza vysoká. Ač je sedlo papírově ve velmi příjemných 795 mm, celkově působí Xmax jako mnohem vyšší. A také štíhlejší. Také těžiště se zdá být výš a poznáte i ta větší kola, prostě Yamaha je taková rozhlednička, s níž je manipulace na místě nebo při velmi nízkých rychlostech jezdecky náročnější než na nižším a zavalitějším Kymcu. Co se ergonomie týče, tak řídítka jsou sportovně níž, sedlo tužší a lépe tvarované a nohy si tady můžete natáhnout více než na Kymcu. Celkově je tu více prostoru pro dlouhány, i my krátcí potom lépe vidíme přes auta v provozu a svou stavbou a ergonomií Yamaha více ponouká k dynamické jízdě.

Přístrojovky a výbava

Jsme v kategorii prémiových maxiskútrů, kde rozhodují detaily. Yamaha na první dojem působí hodnotněji, jenže jak už jsem říkal, je to hlavně zásluhou té edice Tech Max, kdy se celou dobu díváte na kůží (vlastně dvěma druhy) potažená víka úložných prostorů, hliníkové stupačky či ten chromovaný (tedy má být chromovaný, spíše je však hliníkový a vypadá dost podobně jako u standardní verze) lem přístrojového panelu. Právě přístrojovka je prvek, v němž se oba skútry zásadně rozcházejí. Yamaha sází na luxusně vypadající klasiku, vlevo tachometr, vpravo otáčkoměr a mezi tím trojpatrový inverzní LCD displej, ovládaný z pravého řídítka. Nevypadá špatně, ale v dnešní době už bych tam čekal něco hodnotnějšího.

Jednou z funkcí, kterou na displeji ovládáte, je také kontrola trakce, jíž je Yamaha vybavena – ne že by to bylo u stopětadvacítkového skútru nezbytné, ale potěší a za horších povětrnostních podmínek dokáže zachránit před průšvihem. Takže za mě fajn. Ta přístrojovka se mimochodem rozsvítí poté, co otočíte ovladačem pod řídítky, dalším prvkem výbavy Yamahy je totiž bezklíčkové zapalování. Někdy mě rozčilovalo, skútr velice rád vříská, když ho necháte s ovladačem v některé nestandardní poloze (má strach, abyste si nevybili baterku), ale jinak je to samozřejmě komfortní. Pod otočným ovladačem jsou dva čudlíky, jeden na sedlo a druhý na jeden z dvojice úložných prostor pod řídítky. Ty jsou poměrně hluboké, levý uzamykatelný má v sobě i nabíječku.

Kymco se ale nechce dát zahanbit. Také má dva „kastlíky“ pod řídítky, levý s nabíječkou, akorát nejsou tak hluboké ani zamykací a jejich panty působí fórovějším dojmem. Zapalování je klasické klíčkové, což může pro někoho být plus a je to klasická spínačka Kymco, kterou lze po vyjmutí klíčku uzavřít, takže do ní neprší ani se v ní nikdo nemůže šťourat, plus z ní dokážete otevřít podsedlový prostor v jakékoli poloze, klidně s běžícím motorem. Přepínače na řídítkách známe již z vlajkové lodi AK 550 (působí trochu bakelitově) a přístrojovku ovládáte též z pravého řídítka kombinací oranžového tlačítka a šedé kolébky. Když už jsme u těch řídítek, ještě zmíním nastavitelné páčky brzd a slušná velká zrcátka.

Přístrojová deska Kymca je tvořena též třemi segmenty, ovšem rozdělení je tady úplně jiné. Vlevo najdete analogový tachometr s poměrně dynamickým designem, vpravo je klasický LCD displej zobrazující prakticky vše, co umí Yamaha, tedy teploty, palivo v nádrži, spotřeby a tady i otáčky. Protože uprostřed není otáčkoměr, nýbrž barevný displej infotainmentu Noodoe. Ten je hlavním lákadlem výbavy New Downtownu, doposud jej měly jen větší modely. Stáhnete si appku a můžete si hrát, je tam bambilion možností zobrazení, přičemž si můžete zvolit, co chcete zobrazovat, vidíte i další uživatele, samozřejmě nechybí propojení s telefonem, takže vidíte, když vám někdo volá nebo píše, a především je to GPS. Prioritou je plánování tras s následným zobrazováním pokynů, ale zmínit musíme ještě možnost ukládání cesty nebo třeba navigaci z telefonu k zaparkovanému skútru. Jenom pozor, zdarma si můžete stáhnout do telefonu mapu pouze jednoho státu, každá další už je za pětikilo. Já si před lety v testu úplně jiného Kymca stáhl ze zvědavosti mapu Německa, protože Česká republika tehdy ještě nebyla k dispozici, a i když jsem appku dávno odinstaloval a účet zrušil, Noodoe mi nyní pořád tvrdilo, že už jednu mapu mám a další si musím koupit. Ta potvora si pamatuje telefon a těžko říct, jestli by pomohl jeho hard restart. Skoro bych řekl, že ne.

Co dále z výbavy zmínit? Oba skútry kombinují LED diody a normální žárovky, lépe vypadá Yamaha, která má z ledek hlavní světlomety. Spolujezdci na obou mají k dispozici prostorná sedla a vyklápěcí stupačky, Yamaha má výš madla, u Kymca přecházejí v maličký nosič vzadu (spíš další držátko), Japonka navíc uveze o 20 kg těžší náklad. Podsedlové prostory, u skútrů tak důležité a u maxiskútrů zejména, mají oba soupeři velikánské, pojmou dvě integrální helmy a mají osvětlení, u Yamahy je však nabídka prostoru přeci jen o něco větší, Kymco má zase kobereček.

Motory, podvozky a jízda jako taková

Skútry prozkoumány, tak můžeme vyrazit do víru velkoměsta. Nebo i maloměsta, případně okresek – jsou to přeci maxiskútry, které se hodí i pro příměstské dojíždění. A vzhledem k nabídce úložných prostorů a ochraně proti větru vlastně klidně i na nějaké to lehčí cestování. A rovnou se můžeme kouknout na ty krycí schopnosti. Na Kymcu sedíte níž, více ve skútru, a jeho plexi funguje moc pěkně, navíc ta určitá optická zavalitost zepředu pracuje pro vás. Yamaha je štíhlejší, plexi má vyšší, nicméně chrání asi dost podobně. Ovšem dokážete si ho pomocí vercajku ještě zvednout, a to už Kymco nemá. Na pohodové vejletění bych však i tak dal přednost New Downtownu.

Jako pohonná jednotka slouží u obou skútrů vlastně to samé – čtyřventilový vodník se vstřikováním, Kymco je čtvercové, Yamaha výrazně dlouhozdvihová. Výkonové parametry se trochu liší, Kymco udává 9,8 kW/13,3 k, Yamaha o trochu víc 10,5 kW/14,3 k při naprosto stejných otáčkách, točivý moment má Yamaha o půl newtonmetru vyšší. Celý jeden kůň v téhle kategorii není málo, zejména když se hmotnost obou konkurentů liší o jediné kilo – 175 vs. 176 kg.

Prvotní dojem z jízdy papírové údaje také podporuje, Yamaha působí z rozjezdu hbitěji. Kymco na rozjezd potřebuje více otáček, jeho odpich není tak svižný, ovšem když už jede (a má k dispozici ty vyšší otáčky), tak vůbec nestrádá. Yamaha je taková hrubší a lineární, Kymco sice akusticky výraznější, ale jeho motor je jemnější a akcelerace je progresivní, s přibývajícími otáčkami dychtivější. Z Yamahy máte dramatičtější dojem (samozřejmě v rámci třídy 125 cm3), ale Kymco potěší tím, jak zvesela nabírá otáčky. Xmax z křižovatky vystřeli a New Downtownu na začátku trochu ujede, jak však rychlost narůstá, zůstává rozestup konstantní až do oblasti maximálky, kdy je Yamaha přeci jen trochu rychlejší. V TP najdete údaje 99 a 110 km/h, realita je trochu vyšší.

Po stránce jízdních vlastností jsou oba skútry trochu rozdílnější – ne snad v tom, že by jeden byl horší a druhý lepší, ale že jsou jiné. U Yamahy poznáte ta větší kola a vyšší těžiště, také je tvrdší, zejména na zadku. Celkově je jízda taková sportovnější, vyloženě vás vyzývá k tomu, abyste prasili. Na hrbolech drncá, ale díky velkým kolům drží směr.

U Kymca máte díky nízkému těžišti větší pocit „přilepenosti k povrchu“, a i když na hrbolech o palec menší kola neoceníte, jejich okamžik přijde při kličkování v pomalejších rychlostech, kdy přispívají lepší ovladatelnosti. Nicméně i tak bych se přimlouval za jejich zvětšení, myslím, že by tím New Downtown jenom získal. Kde určitě posílit nepotřebuje, jsou brzdy. Nepamatuji si Kymco, které by špatně brzdilo, tyhle prémiové modely byly vždycky na špici své třídy a New Downtown není výjimkou. Že ABS zasahuje častěji než u Yamahy, je pouze důsledek toho, že tady jsou ty brzdy ostřejší. Nechápejte to špatně, Yamaha brzdí velmi dobře, ale Kymco prostě nadstandardně.

Kdo usedne na trůn?

Je dobojováno, po městě v kolonách stojí spousta padlých aut, benzínové pumpy zejí prázdnotou, protože tam ani Kymco, ani Yamaha nezavítají příliš často. Objektivně vzato bych řekl, že Xmax svůj trůn ubránil. Do tohoto souboje si nasadil zářivější brnění, které mu pomohlo získat pár bodů k dobru, byť za něj utratil více peněz z královské pokladnice. Jenže to bylo jen nepatrně víc, než kolik byly výdaje na vojsko v případě Kymca. To na svou stranu dokázalo zlákat příznivce pohodovějšího pojetí městského a příměstského skútrování, kteří o chloupek horší dynamiku rádi vymění za lepší brzdy, nižší sezení, komfortnější podvozek a především infotainment Noodoe. Yamahu podržel na trůnu silnější motor, sportovnější nádech, větší kola, lepší výbava a celkově hodnotnější dojem. Nicméně coby léty a intrikami protřelý vládce Xmax ví, že si New Downtowna do budoucna musí důkladně hlídat.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 174 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Honza Fuka - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

Kymco
+ nižší sezení
+ větší důraz na komfort
+ brzdy
+ infotainment Noodoe

Yamaha
+ design (zejména provedení Tech Max)
+ silný motor
+ velká kola
+ výbava (kontrola trakce, bezklíček, větší podsedlák...)


Kymco
- poměrně vysoká cena
- měkké sedlo
- typické cvakání blinkrů

Yamaha
- vyšší těžiště
- tvrdý podvozek na dírách


Který skútr byste si vybrali vy?

  1. Hlasováno: 17x
  2. Hlasováno: 68x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 45 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
buchtik přispěl 9 Kč
WobRetnuh přispěl 9 Kč
Mafianek přispěl 9 Kč
Zdenek54 přispěl 9 Kč
Benda.s přispěl 9 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist