yamaha_mt09




První ochutnávka: KTM SX 2016 - Motokrosy šlechtěné šampióny

Na plátně běží akční videoklip představující oranžové motokrosové nářadí pro rok 2016. Pak zazní věta „Závodění je naše a chceme být nejlepší“ a v tu ránu hltáme parádní fotky pánů jezdců jako jsou: Ryan Dungey, Marvin Musquin, Tony Cairoli nebo Jeffrey Herlings. Právě tahle motokrosová smetánka výrazně přiložila ruku k dílu a podílela se na vývoji fungl nových motokrosových kačen pro rok 2016. Šestnáctky s sebou přináší obrovské množství změn a procentuálně vyjádřeno, 90% je nové. Kromě zásadní redukce váhy dostaly vzduchovou vidlici a systém Launch Control.

Kapitoly článku

I když se oranžoví stále více soustředí na asfalt, offroad zůstává jejich prioritou, což jen dokazují úspěchy továrních jezdců na tratích světových šampionátů, kde sbírají jeden titul za druhým. Zkušenosti a poznatky ze závoních tratí se dále přenášejí na sériové motocykly. Asi nikoho moc nepřekvapí fakt, že v Mattighofenu stále více spolupracují s jezdci a odborníky za velkou louží, protože tam to motokrosem žije a offroadové závodění je na vysoké úrovni.

Vše se pochopitelně točí kolem jednoduché ovladatelnosti, centralizace hmoty, redukce váhy a maximálního výkonu s ideálním průběhem. Proto není divu, že jsou šestnáctkové motokrosy oproti předchozím ročníkům lehčí, kratší a výkonnější. Největším benefitem vývoje byla možnost vyvíjet motor a šasí v jeden okamžik. Právě tohle si inženýři moc pochvalovali a přiznali, že mělo velice zásadní vliv na kompaktnost a redukci hmotnosti SX modelů. Jen pro zajímavost, 450 SX-F zhubla ze 105,5 kg na 100,4 kg, 350 SX-F ze 104,5 kg na 99,9 kg a SX-F 250 ze 102,2 kg na 98,5 kg. Dvoutaktní dváca si pak odlehčila z 90,4 kg na 87,8 kg  

Pojďme se mrknou na technologické a konstrukční novinky, které s sebou rok 2016 přináší.

Rám je i nadále ocelový, ovšem dostal o něco málo výše položenou hlavu řízení s ostřejším úhlem řízení, což by mělo přispět k lepší ovladatelnosti a lepšímu řízení v zatáčkách. Kromě toho se při konstrukci rámu myslelo na minimalizaci vibrací a jeho křížení. Zásadní změnou prošla také hliníková podsedlovka a systém vyklápění stupaček „NO-DIRT“. Stupačky by se nyní neměly tak lehce zanést bahnem a neměly by po průjezdu hlubokých kolejí zůstávat ve sklopené pozici. Změnou prošla také kyvka, která něco málo gramů odlehčila a získala na tuhosti. Beze změn nezůstala ani geometrie přepákování.

Pérování je u motokrosových speciálů alfou a omegou, a právě proto si s ním chlapíci od „wépéčka“ hodně vyhráli. Výsledkem je kompletně nové zadní pérování, ale i vzduchový předek WP 48 AER. Zadní tlumič je jiný už na první pohled. Dostal větší nádobu, která by měla zaručit mnohem lepší chlazení a tím pádem konstantní tlumící vlastnosti i za extrémních teplot. Velká pozornost se věnovala odolnějším materiálům či nižšímu koeficientu tření. Odolnější je například pístek tlumiče a po stránce materiálu si polepšila pružina. Díky novému závitu by se nyní mělo mnohem pohodlněji nastavovat předpětí. Zadní tlumič šestnáctkových SX modelů váží 3690 gramů, což je téměř o půl kila méně než dříve.

Vzhledem k tomu, že se na přední vzduchové vidlici ušetřilo oproti klasické USD vidlici dalších 1,4 kg, máme ve výsledku na kompletním pérování celé 2 kila dole. Přední vidlice WP 48 AER sice využívá vzduch, ovšem děje se tak pouze z jedné poloviny. Je totiž pouze ve dvou komorách levé vidlice, zatím co v pravé je olej. Zajímavé je to, že levá vidlice dostala ještě třetí komoru, která je zde pouze z bezpečnostního hlediska. Pokud se totiž stane, že ze dvou hlavních komor vzduch uteče, je šance dojet v dojezdovém režimu na spodní „rezervu“. Od této chvíle bude potřeba také u oranžových motokrosů prodaných v Evropě speciální pumpička, kterou se nastaví tvrdost předního pérování. Mimochodem, to se netýká americké verze, protože tam se šestnáctkové modely budou prodávat s klasickou čtyřkomorovou vidlicí WP 4CS. Lehce odpružená jsou také nižší řidítka (o 10mm), díky usazení šroubů představců na gumě.

Šestnáctkové kátéemky bezpečně poznáme díky novému netradičnímu designu. Je jasné, že musí dobře vypadat, to dá rozum, ale mnohem důležitější je to, aby byl design zároveň funkční a jezdci zaručil ideální pohyb v sedle. Proto SX modely dostaly nižší sedlo, upravenou konstrukci airboxu, ale i nové chladiče pro lepší odvod tepla. Dokonce by měly být o něco odolnější proti promáčknutí. Zajímavé je, že upravená pozice airboxu dovoluje použít kratší výfukovou koncovku, která se přiblížila více ke středu motorky. Právě tohle řešení potvrzuje tolik propíranou centralizaci hmoty.

Čtyřtaktní motokrosové kátéemky vůbec poprvé přicházejí se systémem Launch Control, který se aktivuje pomocí přepínače map na řidítkách a je aktivní do té chvíle, než jezdec po startu ubere plyn. Mapy motoru jsou dvě, tedy ostrá a jemnější. Váhu se podařilo ořezat také díky extra lehké lithiové baterce, která ušetřila celé kilo váhy. V sérii už nemůžeme počítat s bástry, ovšem s plnohodnotným chráničem řidítek ano. Novinkou jsou gripy, kdy ten levý není potřeba lepit nebo utahovat drátkem, protože je opatřen objímkou, která se stahuje šroubkem.

Celá čtyřtaktní řada dostala kompletně nové motory, které jsou už na první pohled o dost menší a kratší než u předchozích modelů. To znamená fungl nové vnitřnosti, válec, hlavu a klikovou hřídel. Kvůli centralizaci hmoty se přiblížila spojka blíže k válci. Pětirychlostní motory dvěpade a třipade jsou si v mnohém podobné a výrazně se liší od větší čtyřistapadesátky. Mimochodem motor SX-F 250 je o 1,1 kilo lehčí než předchozí generace a SX-F 350 o 1 kilo. Motor SX-F dostal čtveřici titanových ventilů a pro evropský trh přijíždí pouze se čtyřmi rychlostmi. Pouze Amerika dostane čtyřipade s pětikvaltem.

SX-F 250 dokáže vyprodukovat nějakých 46 koní, SX-F 350 58 koní a SX-F 450 62 koní. V případě čtyřipade to znamená, že od roku 2003 do této chvíle výkonově nárostla o dvanácti koní a snížila váhu o 4,5 kila. Nemakalo se pouze na čtyřtaktech a také dvoutakty dostaly fungl nový  motor. Jak jinak, je pochopitelně menší a lehčí. To se však týká pouze malorážek SX 125 a SX 150, protože dvěpade zůstává s rokem 2016 překvapivě naprosto stejná jako loni a to i po stránce šasí. Dobrou zprávou pro juniory jsou inovované modely SX Mini, na kterých budou moci získávat první zkušenosti s bahnivým světem.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist