KTM 450 Rally: bestie podřízena vytrvalosti a rychlosti

Nestává se každý den, že by zazvonil telefon a vzduchem letěla nabídka vyzkoušet si dakarový speciál. Neváhám ani vteřinu a jdu do toho, i kdyby trakaře padaly. Skočit do stupaček vyšlechtěné kačeny pro dálkové soutěže je totiž zážitkem jako hrom, ovšem je mi jasné, že aklimatizace z běžného endura nebude jen tak.

KTM 450 Rally: bestie podřízena vytrvalosti a rychlosti

Kapitoly článku

Koncem sezony se naší redakci poštěstilo osedlat dakarovou KTM, která má za sebou start v nejtěžší dálkové soutěži na kontinentu Jižní Ameriky. Jde o nářadíčko Milana Engela, startujícího za český tým Moto Racing Group. Jak asi všichni dobře víte, jeho KTMka si na Dakaru postavila hlavu a tři etapy před finišem si Milan prošel peklem. No řekněte sami, znáte motorku, kterou v písečných dunách táhlo koňské spřežení a pak se na laně proletěla pod vrtulníkem? Tahle ano!

Milan se v písečných dunách dostal do problémů, když se mu zadřel motor. Bojoval do poslední chvíle a když ještě žila alespoň teoretická šance, zapřáhl ji za koňské spřežení přihlížejících domorodců a snažil se ji tak dostal do bivaku k mechanikovi. Marný boj v písečných dunách však ukončila noc. Bylo vymalováno a nezbývalo, než přenocovat v poušti a ráno motorku pověsit pod vrtulník.

Tohle všechno má mašina za sebou a teď ji mám potrápit ještě já. Každopádně v tuto chvíli je opět v nejlepší formě a netrpělivě vyhlíží Dakar 2017. Je tedy víc než jasné, že ji nesmím zkřivit jedinej vlásek.

Jak se sluší a patří, motorku ve stručnosti představím. Jde o čtyřtaktní jednoválcovou čtyřistapadesátku chlazenou kapalinou. Motor je krmen pomocí vstřikování a benzín nasává z dvou předních a jedné zadní nádrže. Do každé přední se vejde 7,5 litrů a do zadní dalších osmnáct, což je v součtu 33 litrů benzínu. Velice praktickým prvkem je transparentní proužek, skrz který je možnost kdykoliv zkontrolovat, jak to s palivem v nádržích vypadá. Převodovka dostala šest rychlostí, spojka je hydraulická a motor se probouzí výhradně elektrickým startérem. Vzduchový filtr by jste marně hledali pod sedlem, protože jeho místo je přímo za krkem řízení. Měl by tak být méně na ráně a tím pádem vydržet déle čistý. Kompletní hmotnost dakarové KTM je bez natankovaných nádrží 139 kilo.

Čtyřtaktní úderník je uložen v příhradovém ocelovém rámu, který se hodně podobá enduru 690 a s běžným endurem EXC má pramálo společného. Sedlo leží ve výšce 960 mm. Světlá výška je 280 mm a rozvor 1 520 mm. Pérování nemůže mít pod palcem nikdo jiný než WP a je pochopitelně plně stavitelné. Právě to je alfou a omegou dakarové motorky a závodním týmům se zde nabízí možnost zainvestovat a motorku osadit ještě o level lepším továrním podvozkem. Nicméně „sériové“ pérování má zdvihy 305 mm na předku a 300 mm na zadku. Přední jednadvacítkové kolo obouvá pneumatiku 90/90, zadní osmnáctka pak 130/80. Brzdy pochází z dílen Brembo a na předku je jeden plovoucí kotouč o průměru 300 mm a na zadku 280 mm. Samozřejmostí je tlumič řízení, který se dá nastavovat v několika polohách.

Český tým MRG vsadil na pár českých firem, které se díky svým výrobkům mají šanci podívat na Dakar. Lahůdkou je bezesporu kompletní výfukový systém RP, který byl vyroben a naladěn přímo podle požadavků týmu a nahradil tak sériový Akrapovič. Také sedlo MXS Seats vyrábí české ručičky a je ušito na míru Milana Engela. Kromě českého výfuku a sedla je na KTM namontován řetěz ČZ. Právě řetěz je spojen na tvrdo bez spojky a tím pádem se do jisté míry eliminuje jeho přetržení. Pro demontáž řetězu je nutné odmontovat celou stupačku, včetně jejího držáku. Tohle řešení si mechanici nemohou vynachválit.

Motorka pro Dakar musí splňovat celou řadu předpisů a musí být pochopitelně technicky způsobilá pro jízdu v běžném provozu, protože přejezdy na Dakaru znamenají tisíce kilometrů po běžných komunikacích. Například pod motorem je umístěna nádrž na 2,5 litrů pitné vody, na komínu má své místo speciální světlice pro případ nouze a tím pádem je povinnost vézt také zapalovač. Do výbavy patří alespoň základní nářadí, montpáky, kompas, termofólie a stroboskop. Zajímavostí je zařízení Sentinel, které vysílá signál od klaksonů jezdců v okolí a využívá se například ve chvíli, kdy rychleji jedoucí kamión dojede motorkáře a skrz toto zařízení mu dá signál pronikavým 110 dB hlasitým „pípnutím“. Tím se na Dakaru podařilo poměrně úspěšně redukovat kolize mezi motocykly a auty či kamiony. Vyhláška mluví také o tom, že motocykl musí dokázat ujet minimálně 250 kilometrů v nejtěžším terénu na své vlastní palivo. Velice zajímavé počtení nabízí tento článek, který odhaluje nejrůznější informace o Dakaru z pohledu motocyklového týmu.

O navigační výbavě se rozepsal Martin zde, a tak zmíním alespoň to nejdůležitější. V zorném poli zabírá největší místo roadbook. Je to zařízení, které elektronicky převíjí papírový itinerář. Ten důkladně popisuje trať a jezdec si v něm večer před etapou dělá poznámky a zvýrazňuje kritické body. Nad ním je speedocup a repeater. Pod roadbookem pak jezdec čte údaje o ujetých kilometrech z takzvaného tripmasteru, který je kalibrovaný na GPS.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - Výška testovacího jezdce: 171 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 8x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist