globalmoto_duben_nolan




KTM 1190 Adventure MSC - patron bezpečnosti

Z dnešní doby kompjůtrů těží i většina účastníků silničního provozu a to v ohledu své bezpečnosti potažmo bezpečnosti ostatních. Mnozí z nás motorkářů kritizují všelijaké bezpečnostní a asistenční systémy jako je ABS, TC, Launch a Wheelie Control a je to téma opravdu ožehavé a každý si jejich pozitivní či negativní přínos umí vyhodnotit sám. Ovšem, když je takový systém přiveden k dokonalosti, jsou podobné výhrady mnohdy neoprávněné. Jedním takovým je stabilizační systém Bosch montovaný na KTM Adventure 1190.

Kapitoly článku

KTM Adventure je oblíbený motocykl především mezi cestovateli, dobrodruhy a motorkáři, kteří chtějí zkombinovat více kategorií dohromady. 1190 Adventure z rakouské továrny je enduro jedenadvacátého století a bezpečnost na silnicích si bere opravdu k srdci. Zdánlivě jednoúčelový stroj nabízí více možností, než by si člověk myslel. Se sportovně laděným endurem lze lítat pěkně rychle a v zatáčkách potrápit i kapoty, můžete ho vzít na projížďku lesem či na dlouhou štreku do východních zemí. Všechno tohle s přiměřeným komfortem nový Adventure nabízí.
Už z pohledu se dá usoudit, že KTM to se sportovní jízdou myslí skutečně vážně. Vyrýsovaná konstrukce do ostrých tvarů je příslibem dravého charakteru. Oproti své konkurenci je nebývale štíhlá bez jakýchkoliv zbytečností, zkrátka připravená i do těžkého terénu. Přestože jsem měl tu čest jet na této KTM již několikrát, nikdy jsem vzhledu nepřišel na chuť. Obzvláště přednímu světlometu, který je lemován LED diodami. Na něj navazuje flexibilní plexi štítek s možností manuálního nastavení do dvou poloh, reflektující momentální charakter jízdy.
Kokpit skrývá multifunkční přístrojovku s kombinovaným analogovým otáčkoměrem s dvojicí digitálních displejů. Menu je značně rozsáhlé a nastavovat můžete jízdní režimy Sport, Street, Rain a Offroad. S nastavením jízdních módů se automaticky upravuje i kontrola trakce zadního kola. Trakci však lze i zcela deaktivovat a mít případný prokluz zadního kola na bedrech řidiče. Přístrojová deska s dobrou čitelností i v záři slunce nabízí i nastavení v oblasti asistenčního systému ABS. Nabízí v zásadě tři možnosti, On, Off a Offroad. S tímto systémem montovaným na téměř každý nový motocykl se pojí i novinka, kterou se KTM pyšní a její název nese zkratku MSC (Motorcycle Stability Control).
Společnost Bosch vylepšila již takto dobrý systém ABS a KTM 1190 Adventure se historicky stává prvním modelem, který tuto vychytávku použil. Hlavním přínosem je bezpečné brzdění s motocyklem při nenadálých situacích v zatáčkách při velkém náklonu a tvrdém zmáčknutí brzdové páky. Vše má na starosti senzor náklonu v blízkosti předního světlometu, jenž je součástí celého MSC systému. Ten měří cca stokrát za sekundu úhel náklonu motocyklu, zatímco ostatní sensory sledují případný prokluz kol. Data ze všech čidel jsou prakticky propojena a zpracována v řídících jednotkách a na základě výpočtu dojde k optimalizaci brzdné síly, což eliminuje případný pád ve velkém náklonu. Zároveň ale také dochází ke stálému brzdění v maximální možné intensitě. Systém MSC vlastně redukuje počet extrémních situací, při kterých by za normálních okolností došlo k jedinému a to k políbení matičky země.
V praxi to funguje velmi dobře, i když k prvotnímu testu jsem se moc neměl, asi pud sebezáchovy. V maximálním náklonu je zkrátka hazard vzít za přední brzdu jako dobytek, či necitlivě jako kdybych měl místo prstů jitrnice. Nicméně, neustálým zkoušením a přesvědčováním sebe samotného, že je chování tohoto systému vlastně přirozené, jsem dospěl k závěru, že se jedná o skutečně brilantní bezpečnostní prvek, který člověk využije každý den a to zejména na českých silnicích. MSC, při sebemenším náznaku prokluzu předního kola, ihned vyvolá korekci, čímž upraví brzdný účinek nebo sílu a zachovává vysokou intenzitu brzdění. Díky tomuto systému je brzdná dráha velmi krátká a motocykl nijak nevybočuje se svého směru či dokonce protisměru. Tohle se skutečně povedlo a KTM potažmo vývojový gigant Bosch si zaslouží metál, protože to je to, co je potřeba pro nejvyšší bezpečnost.
Řekl bych, že tento systém má větší efektivitu v extrémních situacích, nežli třeba kontrola trakce. Smyk zadního kola se totiž dá mnohdy ustát a člověk z toho vyvázne mnohokrát s podělanými kalhotami. Jenže smyk předního kola a ještě v zatáčce pod plným náklonem umí ukočírovat jen ti nejlepší a s velkým štěstím. Příkladem může být Colin Edwards a jeho legendární návrat do sedla na španělském okruhu Jerez.
Pozice jezdce v sedle endura je pěkně uvolněná a přitom v poloze hodné motokrosového ražení. Úzké sedlo je opět sportovním signálem, lépe se člověk s motocyklem sžije a ovladatelnost je mnohem lehčí a sensitivní. Sedlo je vycpáno 3D výplní, takže každý by měl své proporce hezky usadit. Výhodou je i nastavení výšky v rozmezí -/+15mm. Stupačky lze používat s gumovou výplní pro větší pohodlí a eliminaci případných vibrací nebo bez ní jako pro motokros typické stupačky.
KTM 1190 Adventure patří mezi nejsilnější cestovní endura na trhu a to právoplatně, neboť jeho dvouválec s obsahem 1195 ccm disponuje 150 koňmi, což je neuvěřitelná hodnota. Při představě, že honíte 150 vraníků někde po lese či v terénu, se naježí chlupy po celém těle. Obrovská síla motoru (125 Nm) je cítit už od třech tisíc obrátek a zdvojené zapalování pro každý válec lehce eliminuje nechtěné cukání či větší vibrace. Agilní enduro je našlapaný motocykl plný emocí a je jen na každém řidiči co z něho dokáže vymáčknout. Zatopit se s ním dá i rychlým supersportům, zkrátka to není žádné nudné ořezávátko.
KMT tasí další kalibr a to v podobě podvozku. Konstrukce rámu je taková klasika, chrom molybdenové trubky a hliníková zadní kyvná vidlice. Rakouští inženýři Adventura tradičně osadili pérováním od společnosti White Power. I sem přišla vychytávka elektronického ovládání podvozku dle zatížení motocyklu a popravdě mi to přijde u tohoto typu více smysluplné, než u kapotovaných sporťáků. Tlumení lze nastavit ve třech režimech Comfort, Street a Sport. Dále můžete podvozku sdělit, jestli jedete sám nebo se spolujezdcem a případnou bagáží.
Jízda je s KáTéeMkou velmi překvapující a jsem si jistý, že každému vyrazí dech. Ovladatelnost stroje, který bez paliva váží 212 kilogramů je ohromná a zde se projevuje její štíhlost. Přestože je to vysoký motocykl, reaguje na rychlé změny směru pohotově bez dlouhého přemlouvání. I jízda ve dvou je po přitvrzení podvozku krásně stabilní a nájezdy do zatáček se dají náramně vychutnat. To samé o stabilitě platí i z výjezdu, i když pod plným plynem dost často sepíná kontrola trakce, protože jde vážně o silné zrychlení i díky kratším převodům. Přední radiálně uložené třmeny značky Brembo odvádějí skvělou práci a ve spojení s novým systémem MSC je to opravdu lákadlo pro potencionální zákazníky.
Když to vezmu křížem krážem, rakouské enduro patří mezi největší dravce na trhu. Ve své kategorii nemá v podstatě konkurenci, pokud se zaměřím na cestování se sportovním charakterem. A jako první na světě nabízí funkční bezpečnostní systém MSC, který bude takovým andělem strážným na každém vašem kilometru.

Informace o redaktorovi

Tomáš Mikšovský (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 174 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ bezpečnostní systém MSC
+ nabušený enduro motor s kořeny RC8
+ velmi dobrá ovladatelnost stroje
+ celková funkčnost


- ne moc atraktivní vzhled
- dlouhodobý (ne)komfort na cestách


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):
Motokatalog.cz



TOPlist