husqvarna_svartpilen_801_2




Keeway Zahara 125

Od zavedení nového systému řidičáků je v ulicích našich (velko) měst vidět čím dál víc skútrů, a co je ještě víc potěšující, za jejich řídítka usadá čím dál víc dívek a dam. Aniž bychom chtěli nějak podceňovat technickou zdatnost krásnější poloviny populace, nemůžeme se zbavit dojmu, že elegance je u ní při výběru až na prvním místě. A zrovna tak je to se skútrem Keeway Zahara - technika je naprosto v pořádku, ale je vidět, že si ve vývoji dali hodně záležet na designu.

Kapitoly článku

Kromě praktického využití tak Keeway Zahara 125 poslouží i jako módní doplněk, a protože konec retro vlny je pořád ještě v nedohlednu, vsadili designéři právě na tenhle populární styl. Při pohledu na baculaté tvary, malá kolečka a spoustu chromovaných ploch se nabízí myšlenka, že se přitom nechali inspirovat legendární italskou značkou. Ať už je to pravda nebo ne, na výsledku je vidět i velká porce originality, promítnutá do elegantně zakomponovaných ostrých hran, nebo moderních prvků.
V předním světle se například ukrývá proužek LED diod na denní svícení, všechny blinkry s čirou optikou jsou zase důmyslně zasazené do kapot, aby nemohlo dojít k jejich ulomení.  Příjemně překvapí také kvalita zpracování, a veškeré předsudky vůči zemi původu berou za své hned při první detailnější prohlídce. Kapoty jsou pěkně slícované a nevydávají ani žádné nepatřičné zvuky, a punc elegance dodává skútru elegantní krémový lak kombinovaný s hnědými prvky.
Pokud jde o praktické využití, úložný prostor nepatří mezi největší v dané třídě. Pod sedlem zabírá hodně místa palivová nádrž, takže do kaslíku se sotva vejde otevřená přilba. Vepředu místo přihrádky na drobnosti najdete jenom obligátní háček na tašku, ale celou situaci naštěstí zachraňuje fešný chromovaný nosič. Body za praktičnost získává také boční stojánek, který dámy jistě ocení.
Oldschoolové sedlo nabízí dostatek komfortu pro dvoučlennou posádku, přičemž pro chodidla jezdce je připravena prostorná rovná podlaha, a nohy spolujezdce mohou spočinout na výklopných stupačkách. Prostor pro kolena jezdce evidentně není dimenzovaný na basketbalové postavy, ale téměř plochý tvar sedla naštěstí poskytuje v tomto směru velkou variabilitu. Při sólo jízdě se na skútr nakonec poskládá každý, ve dvou už to dlouháni budou mít horší.
Stejně elegantně jako celý skútr působí také přístrojovka. Poskytuje sice jenom ty nejnutnější informace, a například hodiny byste tu hledali marně, zato však pěkně zapadá do celkové retro koncepce Zahary. Ovládací prvky se nachází na svých tradičních místech, takže si na ně zvyknete během pár okamžiků. Pochvalu si zaslouží dlouhá tykadla chromovaných zrcátek, ve kterých je slušně vidět co se děje za skútrem.
Stopětadvacítkový jednoválec se vzduchovým chlazením není žádný trhač kočičích hlav, ale jeho výkonový hendikep se projevuje víc na maximálce než akceleraci. Příjemně překvapí jeho tichý chod a minimum vibrací, rozjezdy jsou do městského provozu dostatečně svižné a rychlost, kterou potřebujete pro bezpečný přesun po magistrále, Zahara vyvine bez námahy. Limit leží někde u hranice 90 km/h, takže s nějakými dlouhými výlety raději nepočítejte.
Městskému určení odpovídá také podvozek postavený na malých kolech. Přední dvanáctka doplněná zadním desetipalcovým kolem dodávají skútru potřebnou obratnost, která je však zákonitě vykoupena poněkud menší stabilitou - alespoň ve srovnání se skútry na větších kolech. Podobné je to s filtrováním nerovností, respektive děr a kanálů, do kterých malá kolečka snadněji zapadnou. Díky obratnosti se ale dá podobným překážkám vyhnout i doslova na poslední chvíli.
Účiněk přední kotoučovky doplněné o zadní bubnovou brzdu je adekvátní celkovému charakteru Zahary. Brzdy umí zastavit skútr spolehlivě, nicméně jejich nástup není nijak razantní. O to snazší je dávkování, které nevyžaduje žádné velké zkušenosti - za páčku se prostě nemusíte bát pořádně vzít, protože zablokování kola tady prakticky nehrozí.
Za cenu 38 900 Kč je Keeway Zahara kvalitní alternativou k retro skútrům věhlasnějších značek. Ať už jde o design, kvalitu zpracování, spolehlivost nebo poprodejní servis, je tahle čínská značka podstatně dál než v době, kdy vyráběla skútry pro supermarkety. Zaměřením patří Zahara spíš mezi městské skútry a designem i velikostí určitě osloví hlavně dámy.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):
Motokatalog.cz



TOPlist