globalmoto_duben_nolan




Kawasaki Z750S

Kapitoly článku

Motor a jízda


První start a jemně se mi zježily chlupy na zádech. Nádherný zvuk linoucí se z pěkné koncovky a i charakteristický zvuk z motorového prostoru, ovšem ne tak hlasitý, jak jsem to čekal. To vše ve mě vyvolalo pocity z mé první Kawasaki, kterou jsem měl možnost řídit a tou byla GPX 750. Opravdu je to unikátní a na dnešní „tichošlápkové“ normy poměrně masivní zvuk.


Už jen nastavit páčky a nezbývá než zmačknout spojku a zařadit jedničku. Jde to lehce, převodovka naprosto bez problémů a za zvukových rošád vykonává mé příkazy. Řadím dvojku, chce to trošičku více razance, ale je to stále v normě. Další kvalty tam „padají“ velmi lehce a přesně. Převodovka je 6ti stupňová a její projev je bez možnosti něco vytknout. Jen na místě chce více citu na vyřazení neutrálu. Je to vše o zažití a cviku řidiče.



Zkouším brzdy a třmeny Tokico, v součinnosti s destičkami a kotouči nedávají pneumatikám moc šancí protestovat. Prostě zpomalení motocyklu je příkladné. Při obsazení spolujezdcem se motocykl i nadále při brždění chová solidně a neutrálně. Ovšem zadní brzda při sólo jízdě není v pozici alespoň 30% účinku v součtu brzdných sil. To vše se mění s obsazením i druhého místa na motocyklu. Změna těžiště a váha hodně napomůže a i zadkem se dá solidně brzdit. Nástup předku je předvídatelný a velmi dobře dávkovatelný. Páčku jsem obsluhoval jen dvěma prsty.


Začínám této kombinaci pomalu přicházet na chuť. Chce to pevně držet „otěže“ a nepodvolovat se letargii z dlouho trvajících rovinek, neboť kapotáž velmi dobře funguje a proud vzduchu odvádí od helmy a prsou až do 160tky naprosto bez problémů. Pak přeci jen musím trochu zalehnout, abych mohl pokračovat v rychlejším tempu. Motor táhne silně a síla je znát při každém drbnutí do plynu. 110 kobyl už je stádo k pohledání. Při dvoustovce stále nemáte pocit, že by motor byl na konci sil. Nechávám se strhnout a pokračuji až k tachometrovým 220, kdy už přece můj pud sebezáchovy bije na poplach. Motor se stále tváří, že by klidně pokračoval dál a atakoval i poslední číslici na tachometru, kterou je 260 km/hod. Tlumení je na komfortnější vlně a zvládá nerovnosti velmi solidně. Pouze ostré a velké přechody nedělají předku dobře. Zadní tlumení je bezproblémové a velmi zajímavě konstrukčně řešené. Přepákování tlumiče je krásně vidět, je to opravdu lahůdka.
Přicházejí pasáže dlouhých táhlých zatáček a tady se mi opravdu líbí, motorka jede „jak z praku“, na plno si vychutnávám sílu motoru a brzd, ovšem v první „zavřené“ smyčce se stává při drsném dobržďování a hlubokém náklonu z Kawy trochu svéhlavá bytost. Chvění řidítek a poměrně nepříjemný „napřimovací“ efekt. Nepatrně zvolňuji a zkoumám, jestli by se s tím nedalo něco dělat. Přitvrzení předku je nemožné, přichází na řadu změna stylu jízdy. Pomáhá pouze velké vysednutí, aby se předek zklidnil. I přes tyto úpravy nemám z podvozku dobrý pocit.




Poslední možností je snad kontrola tlaku v pneumatikách. Dofukuji 3 desetiny a hle 95% nepříjemných náznaků je pryč. Zbyl jen drobný, jakoby z hlouby rámu přenášený neklid do celého stroje, který se ovšem projevoval jen při agresivní jízdě. Ovšem po skoro šestistech kilometrech, jsem to už ani neregistroval. I když si myslím, že motor má prostě na víc než podvozek zvládne. Před změnou tlaku v pneumatikách to bylo klasické: „Motor slíbí, ale podvozek nedodrží.“ Po dofouknutí se to opravdu výrazně zlepšilo. Motocykl zrychluje, brzdí, zatáčí. Vše podle přání řidiče, ale při necitlivém pravém zápěstí hrozí, že motor opravdu bude vykonávat co mu poručíte.
Běžná jízda je velmi uvolněná a pohodová, pomyslný trojúhelník řidítka, sedlo, stupačky je nastaven spíše na cestovní variantu. Sportovní jízda je na dobrém standardu a závodní ambice doporučuji trochu zchladit, nebo předem otestovat, jak vám motorka sedne a zažít si její projev, než se do nich pustíte. Řekl bych, že Z750S má slušné cestovatelské ambice, nejen kvůli funkční kapotáži a příjemnému posazu, ale spotřeba se pohybovala taktéž na velmi přijatelné hranici. Tou bylo 6,5 litrů při hodně svižném průměru. Čekal jsem minimálně o litr víc, protože ručička otáčkoměru se stále pohybovala kolem hodnoty 9 tisíc, což je spíše horní třetina dovoleného spektra. Bez problémů vydržíte na silnici i 250 km v kuse bez rozblikání posledního dílku palivoměru, protože 18 litrů v nádrži opravdu postačuje i na víc, ale při dodržování rychlostních limitů.


Podle mne druhý a poslední nedostatek jsem postřehl a tou byl bídný výhled ze zrcátek. Ty jsou sice dost vysoko, ale nedá se v nich nastavit víc než venkovní krajní třetina k pozorování dění za vámi. Navíc při otáčkách nad 8 tis máte pocit, že za vámi jede 2 až 6 aut, protože se i dost chvějí.

Zhodnocení


Z750Sko mě překvapilo svou silou motoru a příjemným svezením. Velmi příznivou spotřebou, solidními brzdami, ale také podvozkem. Kdybych to shrnul: "Čekal jsem od podvozku více" = ve srovnání s Z1000 je to trochu jiná záležitost. Neříkám že špatná, ale člověk si musí zvyknout. A snad právě, za ty peníze co se nabízí k prodeji jako nový stroj to je velmi příjemná nabídka. Stáhnout zvuk motocyklu (469 kB)
Stáhnout video (18 MB)
Model Kawasaki Z750S



Motor kapalinou chlazený čtyřdobý řadový čtyřválec
Rozvod DOHC, 16V
Vrtání x zdvih 68,4 x 50,9 mm
Objem 748 ccm
Výkon 110 PS / 11000 ot
Kroutící moment 75 Nm / 8200 ot
Počet rychlostí 6
Pneu přední 120/70 ZR17
Pneu zadní 180/55 ZR17
Brzdy- vpředu/ vzadu dvojkotouč, 300mm-čtyřpístková / jednoduchá, kotouč 220mm
Sekundární převod řetěz
Vnější rozměry d x š x v (mm) 2080 x 780 x 1180
Průměrná spotřeba 6,5l /100 km (záleží na zátěži)
Výška sedla 805 mm
Max. rychlost 250 km/h
Suchá hmotnost 195 kg
Objem palivové nádrže 18 l
Cena: (ke dni 26.8.2005) 239 000 Kč

Informace o redaktorovi

Marek Hrodek (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):
Motokatalog.cz



TOPlist