journeyman_brezen




Kawasaki Z750

Kapitoly článku

V honbě za vyšším výkonem a nižší hmotností se Kawasaki vydala přesně opačnou cestou - k nemalému překvapení zjišťuji, že nový „zed“ váží o celých osm kilo více (model s ABS dokonce o 13 !), zatímco maximální výkon klesl o 4 koně. Ale to, co vypadá na první pohled jako krok zpět, má samozřejmě i svoje opodstatnění. Vyšší hmotnost, kterou mají na svědomí hlavně podélné výztuhy proti vibracím, není za jízdy tolik znát, zato motor se vám odmění sametovým chodem a větším zátahem už od nízkých otáček, takže chybějící koníky na vrchu ani nepoznáte. Větší váha může překvapit až při manipulaci na místě – 203 kg byste u takto kompaktního stroje rozhodně nečekali.


Hned první dojem z jízdy je úplně jiný než jsem čekal – úzká, vysoká řídítka a hodně vzpřímený posaz vzbuzují pocit jako bych seděl na skútru. Důsledkem je, že ve městě se díky tomu skutečně i tak chová – perfektní ovladatelnost a proplétání zácpami jí nečiní nejmenší potíže. Vzpřímená pozice zaručuje dobrou kontrolu nad strojem a přehled kolem sebe, přísný výraz předního světlometu zase respekt u řidičů automobilů, kteří neunesou jeho pohled ve zpětném zrcátku a ochotně uhýbají ke straně. Přístrojová kaplička, nahrazující větrný štítek funguje poměrně dobře, takže i když je ochrana proti větru u správného naháče neznámý pojem, není problém dosáhnout rychlosti hluboko za hranicí 200 km/h. Cestovní tempo to ale určitě nebude ...


Úzké trojúhelníkové sedlo řidiče má pozměněný tvar, ale pořád stejné neduhy – hned při prvním brzdění sjíždím až k nádrži, kolena zapadnou do výraznějších prolisů, takže vás přinutí sedět až příliš vzpřímeně. To není vždy příjemné, zejména pro sportovnější jízdu a jiná poloha se hledá jen velmi obtížně. Další problém nastává, pokud vezete spolujezdce – ten může při prudším zabrzdění dokonce sklouznout až na sedlo řidiče. Polstrování je navíc poměrně tvrdé a pro delší jízdu ne zrovna pohodlné.




Velmi příjemný je motor, který nabízí perfektní zátah v celém rozsahu otáček – na to rozhodně nejsme v této třídě zvyklí. Průběh výkonu je neobyčejně plynulý, motor táhne už od nízkých otáček, probouzí se okolo 6ti tisíc a od cca 8 000 nastupuje s pořádnou razancí. Svůj podíl na tom má i nová vstřikovací jednotka a výfuková přívěra, umístěná v koncovce výfuku. Maximální výkon 106 koní není nijak ohromující ani ve srovnání s 600ccm konkurencí, ale právě síla v nízkých otáčkách dělá z motoru ideální pohonnou jednotku pro „nahatý“ stroj. Díky zmiňovaným výztuhám se také vytratily nepříjemné vibrace, které trápily předchozí verze. Výrazné zlepšení prodělala převodovka – řazení je neobyčejně jemné, jednotlivé rychlosti tam zapadají s příkladnou lehkostí a přesností. Průměrná spotřeba se během testu pohybovala mezi 6,5 a 7,5 l, což při 18,5 litrů velké nádrži představuje dojezd okolo 230 km, než se rozbliká poslední dílek hladiny paliva.


Zvuk je poměrně civilizovaný, ale dává najevo sílu motoru – obzvlášť pokud proženete ručičku otáčkoměru až k červenému poli, ostudu vám rozhodně neudělá. Přesto je o poznání kultivovanější než u předchozího modelu, který byl pověstný svým agresivním zvukovým projevem.


Rozporuplné pocity jsem měl z brzd – oproti dřívějšku lze sice pozorovat mírný pokrok, ale jejich nástup je pořád mdlý a k většímu brzdnému účinku je potřeba vyvinout dost velkou sílu. Svůj podíl na tom určitě bude mít i zmiňovaná vysoká hmotnost. Pozitivem je pouze použití „zubatých“ kotoučů, které jsou na sériové motorce spíše raritou, zejména v kategorii, kde se hodně hledí na cenu. K dispozici je i verze s ABS, ta odlehčí vaší peněžence o dalších 20 000 Kč. Slabinou bohužel pořád zůstává i podvozek – zlepšení jsem si sliboval zejména od nové upside-down vidlice s možností nastavení předpětí a útlumu, ale odezva při průjezdech zatáčkami je stále nepřesvědčivá a vidlice zůstává příliš citlivá na kvalitu povrchu. Výhodou je menší potápění při prudkém brzdění, než tomu bylo u předchozího modelu, ale použití přední brzdy v náklonu znamená prudké narovnávání, což není zrovna příjemné. Řízení je, zejména při výjezdech ze zatáček s horším povrchem, poměrně neklidné – svůj podíl na tom mají i vysoká řídítka a investice do tlumiče řízení tak určitě nebudete litovat.


Pochvalu si nezaslouží ani zadní tlumič Uni-Trak, se změněnou pozicí uchycení. V rychlých průjezdech je stále nejistý, zato vám dá citelně znát každou příčnou nerovnost. Při tvrdším nastavení podvozku je stabilita v zatáčkách o poznání lepší, ale stále to není ono. Svůj podíl na tom možná nesou i obuté pneumatiky Michelin Pilot Sport, které jsou zejména na vodě téměř nepoužitelné a využijí sebemenší záminku k podklouznutí nebo protočení zadního kola. Můžeme jen doufat, že standardně dodávané Dunlop Qualifier sedí Zedovi o něco lépe. Přes toto všechno je s ním v ostrých zatáčkách a hlavně na kvalitním povrchu velká zábava, ale pořád je tu hranice přes kterou vás prostě nepustí - alespoň ne s dostatečnou dávkou jistoty.


Závěr

Předchozí Z 750 si hrála na sportovce, ale její ambice srážel zejména rozpočtový podvozek a slabé brzdy. Novinka je na tom lépe, bohužel i přes velkou řadu inovací si zachovává své největší neduhy. Je sice lepší a uhlazenější než její předchůdce, ale také ztratila část svého zlobivého charakteru. Konkurenci bezpochyby poráží perfektním motorem - 150 ccm navíc je prostě znát a k vysokým výkonům není zapotřebí astronomických otáček, i když sametová převodovka činí řazení potěšením. Náskok má i v designu, který je o poznání propracovanější. Samozřejmě se nemusí se líbit každému, nicméně odvážné tvary k malým chuligánům patří.


Od agresivního vzhledu bych tedy očekával dravý stroj se sportovními ambicemi, ale ergonomie a nejistý podvozek v kombinaci se slabými brzdami z ní, spíš než sportovce, dělají pouličního bojovníka pro každodenní pohyb v městské džungli. Z 750 prostě nabízí trochu něco jiného než na první pohled slibuje a je jen na vás, jestli je to právě to co hledáte. Plusy
  • motor
  • design
  • převodovka
  • ovladatelnost
  • Mínusy
  • brzdy
  • podvozek
  • ergonomie – posaz jezdce i spolujezdce
  • Martine děkujeme, zůstaneš navždy s námi...

    Informace o redaktorovi

    Martin Kabátník (in memoriam) - (Odebírat články autora)
    Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

    POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

    Kapitoly článku

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Hodnocení (3x):
    Motokatalog.cz



    TOPlist