yamaha_mt09




Kawasaki Z1000

Litrový naháč s označením Z1000 byl v nabídce Kawasaki již před více než třiceti lety. V roce 1980 byl dokonce vybaven vstřikováním paliva a jeho vzduchem chlazený řadový čtyřválec nabízel na tehdejší dobu dech beroucí výkon 97 koní. Z1000 tak dlouhá léta patří mezi nejoblíbenější stroje své kategorie a těší se pověsti charismatického naháče se sportovními geny.

Kapitoly článku


Pro modelový rok 2007 prodělal motocykl celou řadu změn a úprav. Nejvíce patrné jsou samozřejmě ty designové. Světlomet má nový tvar a dává tak stroji nezaměnitelnou tvář. Přední blinkry se přestěhovaly do rovněž nově pojatých bočních krytů, které navazují na tvar nádrže a tvoří kryty chladiče. Stříbrnočerná třípaprsková kola, známá už z předchozího modelu jsou tak povedená, že na nich nebylo třeba nic měnit a jsou tak snad jedinou částí motocyklu, která se pro rok 2007 nezměnila.




Nejmarkantnějším znakem Kawasaki Z1000 jsou jistě tlumiče výfuků. Designéři studia K-tec design center, které mělo podobu nové Z1000 na starosti se na jejich tvarech doslova vyřádili. Výsledkem je výfuk, který více než cokoli jiného připomíná zbraň ze sci-fi filmu a který se sice nemusí líbit každému, ale který rozhodně každého praští přes oči. Mne osobně se celkem líbí a do designu nové Z1000 určitě zapadá.


Změny se dotkly samozřejmě také použité techniky. Motor, jímž je řadový kapalinou chlazený čtyřválec si zachoval zdvihový objem 953 ccm i výkon 125 koní. Dostal ale nové vstřikování a jiné nastavení, které zlepšuje průběh točivého momentu i výkonu v nízkých a středních otáčkách. Rovněž podvozek je zcela přepracován. Úhel hlavy řízení se zvětšil o půl stupně a rozvor tak narostl o dvaapůl centimetru na 1445 mm. Na rám přibyly jakési pomocné výztuhy spojené s motorem, které zvyšují jeho tuhost a redukují vibrace motoru. Zcela nová je přední obrácená vidlice, nyní s možností plného nastavení. Třmeny předních brzd jsou nyní uchyceny radiálně a v kombinaci s radiální pumpou a většími kotouči by měly brzdy Kawasaki ve své třídě nastavit zcela nová měřítka. Novinkou je možnost objednat si motocykl se systémem ABS.


Dost ale teorie a vzhůru do sedla. Ergonomie současných motocyklů je již standardně vynikající a tak ani rozmístění ovládacích prvků, přehlednost přístrojového štítu a umístění zrcátek na Z1000 nelze nic vytknout. Posez je přirozený, na stroj se sportovními ambicemi možná až příliš vzpřímený, na druhou stranu tak ale předurčuje motocykl k univerzálnímu, každodennímu použití. Po otočení klíčkem v zapalování je potřeba počkat několik sekund, než proběhne diagnostika řídící jednotky, což je v dnešní době již zcela běžný jev.


Po nastartování překvapí velmi klidný a kultivovaný běh motoru. Spojka má mechanické ovládání, přesto její ovládání nevyžaduje větší úsilí. Ihned po rozjezdu je jasné, že snahy konstruktérů o zlepšení parametrů motoru v nízkých a středních otáčkách byly úspěšné. Motor bez remcání mohutně zatahuje již od otáček blížících se volnoběhu a je tak možné se bez problému plížit v koloně třicítkou na trojku, kdy motor točí kolem 2 tisíc ot./min, aby po otočení plynové rukojeti stroj dravě vyrazil vpřed a plynule zrychloval až do zásahu omezovače někde za hranicí 11 tisíc otáček.




Ve vyšších rychlostech je pro akceleraci samozřejmě nutno držet motor ve vyšších otáčkách, nicméně pro běžnou jízdu jezdec vystačí s oblastí mezí třemi a šesti tisíci otáček, chce-li od motocyklu více, je třeba motor držet nad hranicí sedmi tisíc otáček, kdy se již síla řadového čtyřválce projeví v plné kráse. Průběh výkonu je však v celém spektru otáček velmi plynulý, nikde nejsou žádné díry ani kopance a ve spojení s utlumeným zvukem a téměř naprostou absencí vibrací má jezdec pocit, že se v útrobách stroje ukrývá elektromotor. Nechci hodnotit, zda je to dobře nebo špatně, dle mého názoru by však motocyklu této kategorie slušel agresivnější projev a ani trocha vibrací by nebyla na škodu.




Převodovka řadí tiše a zcela přesně a ani řazení neutrálu nečiní žádné potíže. Motorka mi od prvních metrů padla perfektně do ruky, velmi příjemná je její ovladatelnost v nízkých rychlostech. 205 kg její hmotnosti není ani znát a proplétání se městským provozem je doslova hračkou. Zdaleka nejlépe se ale kvality stroje projeví na kvalitních silničkách s velkým množstvím utažených zatáček, kde je Z1000 jako ryba ve vodě.


Perfektně se vodí do zatáček, překlápění z náklonu do náklonu je velmi snadné a v obloucích je podvozek velmi přesný a stabilní. Pro tvrdší jízdu by bylo třeba trochu času věnovat nastavení podvozku, zejména předpětí pružin. Nastavení tak, jak motorka vyjela z továrny bylo příliš měkké a v rychlejších pasážích se stroj choval trochu nervózně jak v zatáčkách, tak zejména na výjezdech. Zde by jistě pomohl i tlumič řízení. To se ale bavíme o rychlostech a režimu jízdy, ve kterém se budete pohybovat spíše na okruhu než v běžném provozu. Při takovém stylu jízdy vezme obsah nádrže rychle za své, při vyloženě razantní jízdě se spotřeba vyšplhala odhadem přes deset litrů na 100 km. Při běžné, avšak stále velmi svižné jízdě potom činila přijatelných cca 7 litrů.


Samostatnou kapitolou jsou potom brzdy. V současnosti prakticky nejsou motocykly, které by brzdily špatně. Kvalitní brzdy se staly standardem a tak je v testech ani není třeba nijak zvlášť popisovat. Kawasaki Z1000 však brzdí skutečně excelentně. I ty nejrazantnější brzdné manévry lze absolvovat pouze s jedním prstem na brzdové páčce. Nástup brzdného účinku je přitom velmi pozvolný a nezáludný a ani při tvrdé jízdě se účinnost brzd nesnižuje.


Ačkoliv naháč na dálnici nepatří, při případném dálničním přesunu nebude jezdec v sedle Z1000 příliš trpět. Malý deflektor nad světlometem překvapivě účinně zvedá proud vzduchu nad jezdcovu hlavu a tak je nápor větru ve vzpřímené pozici snesitelný až do rychlosti okolo 150 km/h. Případný spolujezdec se sice nemá na motocyklu čeho držet, nicméně na nedostatek pohodlí si nemůže stěžovat. Sedlo sice není příliš široké, ale je měkké a pozice nohou je poměrně uvolněná.


Kawasaki Z1000 je velmi povedeným strojem pro široké použití. Vedle atraktivního vzhledu nabízí především hromadu zábavy. Nejraději má svižné vyjížďky na kvalitních klikatých silničkách, ale nemusíte se bát s ní vyrazit třeba i na výlet ve dvou. Motor má úžasný zátah od nejnižších otáček, ve vyšších zase nabízí dostatek výkonu pro sportovní vyžití, kdy přijdou vhod i vynikající brzdy. Podvozek je dostatečně komfortní, při agresivní jízdě je však mírně neklidný. Za 279 tisíc je jistě lákavou nabídkou pro ty, kdo chtějí silný a výkonný motocykl se sportovním srdcem, ale zároveň se nechtějí za řidítky vzdát určitého komfortu.
Motocykl se nabízí ve třech barvách – černé, tmavě modré a oranžové. Za verzi s ABS zaplatíte o 20tisíc více.

Informace o redaktorovi

Michal Moucha - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):
Motokatalog.cz



TOPlist