globalmoto_duben_nolan




Kawasaki Versys 1000 SE: Jednostopé SUV

V automobilovém světě se zkratka SUV používá pro kategorie sportovních užitkových vozidel, která kombinují techniku sportovních vozů s vyšším podvozkem umožňujícím příležitostné využití v terénu, a přesto jsou zaměřená hlavně na pohodlné cestování. Ve světě jedné stopy jsou jejich paralelou převážně velká cestovní endura s dvouválcovými motory, ale některé značky se v tomhle segmentu zvaném AdventureTourer orientují ještě více na silnici. Jednou z nich je Kawasaki, která v letos uvedla na trh třetí generaci modelu Versys 1000.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Vzhled motocyklu a technické údaje

Jako první testovačku roku 2019 jsem dostal Kawasaki 1000 Versys SE. No dostal... v podstatě jsem se o ni přihlásil hned, jak jsem ji viděl v nabídce testovaných strojů, protože z nich byla nejblíže motocyklovému segmentu, na který se v poslední době zaměřuji - Adventure Tourer. Byl jsem hodně zvědavý na to, jak se bude chovat mašina s vizáží a střihem velkých cestovních endur, ovšem vybavená litrovým čtyřválcem a sedmnáctipalcovými koly.

Musím se přiznat, že jsem byl zpočátku trošku skeptický, mašina mi na fotkách připadala poměrně neuspořádaná, tak trošku ve stylu: "co nám ve skladu zbylo, to jsme naházeli na jednu hromadu, sešroubovali a vyšlo z toho tohle...". Vzhled litrového Versyse byl kontroverzní už u prvního modelu, který byl představen už v roce 2011 a designově vycházel z menšího dvouválcového sourozence. Druhá generace přišla v roce 2015 a její pojetí už tolik neprovokovalo, ale současná novinka už opět všechny konzervativce a staromilce staví do pozoru! 

Moje pochybnosti stran vzhledu však vzaly za své hned po jeho převzetí. K dispozici jsem měl černo/bílé provedení Metallic Flat Spark a i když je jeho výraz hodně provokativní, tak podle mne tahle verze vypadá skvěle. Pár rozdílných názorů na jeho vzhled jsem ale zaznamenal a myslím, že buďto vás zcela chytne za srdce, nebo ho zcela odsoudíte – nic mezi tím! Pro verzi SE je k dispozici ještě zeleno/šedá kombinace Emerald Blazed a u základní specifikace tohoto modelu ještě bílo/černá Pearl Flat Stardust a oranžovo/černá Candy Steel Furnace.

Jeho ostře řezané rysy vychází ze supersportových modelů Ninja ZX-10 R a ZX-6R, stejně jako přeplňovaných kultů H2 a to zejména v přední části kapotáže, kde dominuje dvojice ledkových světlometů. Ty jsou ve verzi SE navíc doplněny světly pro přisvěcování do zatáček. Nad světlomety trůní mohutný ochranný štít s mechanickým nastavením výšky a poměrně netradičním otvorem uprostřed, majícím úkol snížit větrné turbulence - jak tohle bude fungovat?

Přední část kapotáže přes boční plasty navazuje na nádrž s klasickým uzamykáním pomocí klíče (což s povděkem kvituji) a monstrózní sedlo s velikostí obývákové pohovky. Jsou k dispozici dvě varianty a to Comfort Seat s 840 mm a Low Seat s 820 mm nad terénem. Jakkoliv vypadá jako dělené, tak je jednodílné a uzamyká se pomocí zámku umístěného v zadní části kapotáže. Část sedla pro spolujezdce je o hodně vyšší nežli část pro řidiče, nicméně velikostí si v něm rozhodně nezadá - to se bude manželce určitě líbit! Spolujezdec má k dispozici také madla, která jsou v jednom celku s nosičem zavazadel a držákem přídavných kufrů.

Na perfektním pocitu z kokpitu mají největší podíl řídítka šíří i tvarem vycházející z cestovních endur. Zatímco plyn je ovládán elektronicky systémem Ride by Wire, spojka je ovládaná mechanickým lankem. Páčky spojky i přední brzdy jsou nastavitelné. K ochraně rukou a zlepšení jízdního komfortu přispívají vyhřívané rukojeti a ve verzi SE také plastové bastery. Přístrojovka je kompromisem mezi klasikou a modernou, a zatímco otáčkoměr, na němž jsou umístěny kontrolky, je analogový, tak další informace se zobrazují na TFT LCD displeji. Základní ovládací prvky jsou rozmístěny poměrně tradičně (startér, chcípák, dálková/tlumená světla, klakson, blinkry), stejně jako ovládání tempomatu. Nastavení motorky se řeší pomocí čtyř tlačítek a to menu, preload a reset na levé straně a dále select na straně pravé. V odstavci týkajícím se kokpitu je potřeba také pochválit skvělý výhled ze zpětných zrcátek a 12V zásuvku na přístrojovce.

Na začátku jsem zmínil to, že jsem byl zvědavý hlavně na chování čtyřválcového motoru v endurově pojaté motorce - tak se u něj teď chvilku zastavíme. Jedná se o řadový, vodou chlazený, čtyřválec o objemu 1043 cm3 se šestnácti ventily a rozvodem DOHC, navazující na motory známé z litrových "Zedů". Jeho maximální výkon je 88,2 kW (120 PS) při 9.000 ot/min a nejvyššího točivého momentu 102 Nm dosahuje při 7.500 ot/min. Tyhle hodnoty jsou přes antihoppingovou spojku Assist&Slipper a šestistupňovou převodovku na zadní kolo přenášeny řetězem. Servisní interval, stejně jako interval výměny oleje, je nyní po 12000 kilometrů, respektive po uplynutí jednoho roku. Výkonové parametry, průběh jejich distribuce a s tím související nastavení motocyklu jsou umravňovány pomocí celé řady elektropomocníků, z nichž je určitě v první řadě nutné zmínit možnost volby tří přednastavených jízdních módů, který kombinuje dva stupně výkonu motoru, tři stupně kontroly trakce KTRC a tři tvrdosti odpružení KECS. Mód Sport poskytuje plný výkon, nejnižší stupeň kontroly trakce a nejtvrdší odpružení, Road pak plný výkon, střední intenzita kontroly trakce i tvrdosti odpružení a nakonec Rain snížený výkon motoru (přibližně 75% plného výkonu, tedy nějakých devadesát koní), nejvyšší kontrolu trakce a nejměkčí odpružení. Existuje také možnost individuálního nastavení v módu Rider, kde si můžete tyto parametry nastavit libovolně dle svého uvážení.

Motor je uložen v páteřovém rámu z lehké slitiny, který je v partiích uložení motoru zesílen ocelovými nosníky - trubkový je pak i přišroubovaný podsedlový rám. Motor slouží i jako výztužný prvek celé konstrukce. Elektronicky nastavitelný podvozek se systémem KECS (Kawasaki Elektronic Control Suspension) dodala firma Showa, a zdvih odpružení je 150 mm na předním, respektive 152 mm na zadním kole. KECS je postaveno na základě semi-aktivního systému, který byl vloni poprvé představen u modelu Ninja ZX-10R SE, ovšem u Versyse je upraveno požadavkům cestovního stroje. Za jízdy se v reálném čase (každou milisekundu, t.j. 0,001s, dle aktuálních dat ze senzorů (výška a rychlost zdvihu pérování, rychlost motocyklu, intenzita akcelerace a síla brzdění (zpomalení), náklon, zatížení atd.) přizpůsobuje podmínkám a poskytuje ideální nastavení tlumení - předpětí pružin, útlum i odskok.

Oproti většině konkurentů v kategorii AdventureTourer je Versys 1000 opatřen sedmnáctipalcovými koly, která jsou obutá pneumatikami Pirelli Angel GT II s rozměry 120/70, respektive 180/55. Vepředu jsou brzděna dvěma kotoučovými brzdami s plovoucími kotouči o průměru 310 mm a radiálně uloženými třmeny značky Kawasaki, totožnými s těmi, kterými je opatřena kompresorová raketa H2 SX, vzadu je jeden kotouč o průměru 250 mm a brzdový třmen nese značku Nissin. Brzdy jsou opatřeny „inteligentním“ ABS, který Kawasaki označuje jako KIBS. Tenhle systém propojuje řídící jednotku od ABS a řídící jednotkou motoru a kromě porovnávání rychlosti předního a zadního kola KIBS monitoruje brzdnou sílu, pozici klapek sání, otáčky motoru, činnost spojky a převodový stupeň. Tyto informace jsou bleskově analyzovány a slouží k určení ideální brzdné síly. Systém navíc umí potlačit zdvihání zadního kola při razantním brzdění, a přitom kontrolovat brzdnou sílu na zadní kolo.

Pro milovníky elektronických vymožeností je určitě zajímavé to, že u Kawasaki Versys 1000 SE jsou všechny jízdní módy podvozku, motoru a trakce nastavitelné přes Bluetooth pomocí aplikace mobilního telefonu, kde si lze uložit jednotlivé složky svého nastavení motocyklu a ty pak díky téhle funkci okamžitě aplikovat. Stejně jako v nejvyšších motocyklových sériích můžete také pomocí datarecordingu monitorovat všechny parametry stroje na displeji svého mobilního telefonu, díky aplikaci Rideology můžete zaznamenat svoji trasu, kterou jste na Versysu urazili. Pro ty, kteří bez mobilu nedovedou ani vyjet na motorce, je možné propojení telefonu s motorkou během jízdy, aby se na displeji motorky zobrazovala ikona příchozích hovorů a nových zpráv. Součástí vybavení nejvymazlenější verze SE je spolu s již zmíněnými reflektory pro přisvícení do zatáček, TFT LCD displejem, obousměrným quckshifterem a řadou dalších doplňků také „samoopravitelný“ lak Natoco Self Healing Clear. Tahle novinka, která se nachází na nádrži, bočních plastech a přední kapotáži zajišťuje to, že v případě drobných poškození stačí lak vystavit po dobu deseti minut teplotě 60 stupňů a tyto oděrky se následně samy zacelí. Svůj stroj můžete samozřejmě doladit velkým množstvím značkových doplňků, které můžete dokupovat jak v jednotlivých položkách, případně zvolit cenové zvýhodněné pakety Tourer, Tourer Plus a Grand Tourer.

Informace o redaktorovi

Martin Hakl (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 63 Kč od 7 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jarin1 přispěl 9 Kč
apach přispěl 9 Kč
Jiroos přispěl 9 Kč
vopák přispěl 9 Kč
Mac73 přispěl 9 Kč
KLE přispěl 9 Kč
masi přispěl 9 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist