Kawasaki Ninja ZX-6R 636

Asi největším aspirantem na krále mezi sportovní motocykly středně těžké váhy je s velkou pravděpodobností nová Kawasaki ZX-6R. Ovšem významnou zásluhu na tom bude mít staronová hodnota zdvihového objemu 636, kterou známe z let minulých a v neposlední řadě i technologické novinky v oblasti bezpečnosti jezdce, ty jsou v kategorii supersportovních šestistovek příjemnou novinkou. Jak se chová nová 636tka v extrémních situacích jsme zjistili přímo na závodním okruhu v Brně.

Kawasaki Ninja ZX-6R 636

Kapitoly článku

Celkový vzhled šest tři šestky je bez sebemenších pochybností inspirován výkonově silnější ZX-10. Nejvýraznější částí je přední maska s propracovaným náfukem airboxu a dvojice světel, které již vypadají více odhodlaně a s notnou dávkou agrese dávají pocit oprávněného respektu. Na rozdíl od předchozího modelu s nezajímavým vzhledem je to skutečně trefa do černého a motocykl jako celek vytváří určité emoce, které by měla sportovní mašina mít. Přepracovaná boční kapotáž s ostřejšími tvary navazuje právě na bojovně vyhlížející masku a volba barevné kombinace zelené a základní černé barvy na jednotlivých dílech kapotáže dodává jakousi příjemnou anomálii.
Z mého pohledu, ne všechno se japonským designérům povedlo a tak drobnou výtku bych měl ke zpracování zadní části, která mohla být nápadnější svými tvary a poukázat na sebe, že se jedná skutečně o lehké a sportovní nářadí. Když pominu zmiňovanou zadní část a pohled na koncovku výfuku v černé matovce, tak vzhled motocyklu prošel mírnou zkrášlovací kůrou a výsledkem je o parník hezčí pohled, než na předchozí model. Pokud by někoho motocykl zaujal, má možnost popřemýšlet i nad perleťovou černobílou variantou, která je daleko přijatelnější, než černá či snad dokonce platinově šedivá verze, kterou Kawasaki nabízela v roce 2012 na modelu ZX-10R.
Za kouřovým ochranným štítkem se skrývá decentní přístrojová deska s dobře čitelným analogovým otáčkoměrem a integrovaným digitálním displejem, ukazující spoustu užitečných informací. Nechybí zde ukazatel zařazené rychlosti, údaj o zvoleném režimu chodu motoru ani stav navolené kontroly trakce a jiná smysluplná upozornění. Jako by chtěla Kawasaki nabádat k ekonomické jízdě a tak nechybí ani indikátor ECO, který se rozsvítí v případě, že motocykl bude velmi šetrný k okolnímu prostředí a v palivové nádrži se nebudou dělat víry jako obvykle. Otázkou je, zda na supersportovní motorce je tato funkce nezbytná.
Při pohledu na kostru motocyklu je vidět, že nová 636 má ty největší ambice na špičkové jízdní vlastnosti. Zcela nový hliníkový Deltabox společně s masivní kyvnou vidlicí tvoří jako celek velmi pevné závodní nářadí, kde tuhost je jeden z nejvýznamnějších předpokladů pro konstrukci nejen sportovního motocyklového rámu. To ale není vše, Kawasaki tento model osadila předním odpružením Showa, která snoubí dvě koncepce BPF (Big Piston Fork) a SFF (Separate Function front Fork) a tak nastavování předních vidlic je momentálně jednodušší. Na levé vidlici lze seřizovat pouze předpětí pružiny a naopak na druhé zase jen kompresní a zpětný útlum. Jedná se tedy o oddělené seřizování předního tlumení s využitím technologie BPF pro jemnější chod, potažmo přesnější odezvu pérování, kterou jezdec uvítá nejen v extrémních podmínkách.  Konstrukce a následné seřizování zadního tlumiče se v podstatě nemění. Zpětný útlum lze ovládat spodním šroubkem a pro vyladění komprese slouží červík v horní části. Tvrdost zadní pružiny je možno ovlivnit jejím stlačením pomocí speciálního klíče.
Japonští vývojáři upekli vodou chlazený čtyřtaktní čtyřválec o zdvihovém objemu 636 kubických centimetrů a se svým maximálním výkonem 137 koní se tak pohonný agregát stává jedničkou na trhu řadových čtyřválcových šestistovek. Objem motoru se zvýšil díky většímu zdvihu pístů a současně s ním vzrostl i točivý moment a to na hodnotu 71 Nm. Kawasaki vybavila motocykl, s ohledem na jízdu v dešti, dvěma charaktery chodu motoru. Jezdec si může zvolit režim Full power pro maximální využití výkonu nebo Low power, který se přímo nabízí použít právě za nepřijatelných podmínek, přičemž má řidič k dispozici jen 80 % výkonu motoru. 636ka přichází také s technologickou vymožeností týkající se kontroly trakce, ta je v této kategorii supersportovních šestistovek novinkou a tak současně nastavuje novou laťku na trhu motocyklů středně těžké váhy. Kontrola trakce disponuje třemi stupni intenzity a nespornou výhodou je i její deaktivace. Režim Low power a kontrola trakce aktivovaná na třetí stupeň může vyčarovat úsměv na tváři i méně zkušenému jezdci, který by si jinak na silnější motocykl netroufl, ale chtěl by co nejdříve osedlat supersportovou šestistovku. Ta mu nabídne i uživatelsky příjemnou antihoppingovou spojku pro snazší odřazování šestistupňové převodovky ve vysokých rychlostech.
Přední brzdový systém Nissin se nese v duchu maximální bezpečnosti. Tvoří ho radiální brzdová pumpa, duo radiálně uložených monobloků se čtyřmi pístky a odlehčené kotouče o průměru 300 milimetrů. Zadní brzda nepotřebuje extra výkon a tak bohatě postačí plovoucí třmen s jedním pístkem a 220 mm velký kotouč. Pokud by měl začátečník zájem i o funkci KIBS (Kawasaki Intelligent anti-lock Brake System) je k mání za příplatek i tato varianta. Lehce vypadající černá sedmnáctipalcová kola obouvají pneumatiky Bridgestone Hypersport s rozměry 180/55 na zadku a 120/70 na předním ráfku.
První šok přichází vzápětí, když usednu za řídítka šestistovky. Celosvětový trend je takový, že se motocykly na úkor své nižší hmotnosti zmenšují. Ale tady pozor! Vcelku často se mi stává, že se mě lidé vyšší postavy ptají na šestistovku rozumné velikosti, zkrátka nic pidi a aby člověk nevypadal jako vosa na bonbónu. Mé doporučení na koupi nového motocyklu směřovalo vždy k Suzuki GSX-R600, ta poskytovala nejvíce prostoru a člověk se cítil jako na sériovém superbiku. Po této zkušenosti mám kandidáty na doporučení hned dva. Kawasaki ZX-6R 636 nabídne svému novému majiteli skutečně velkou porci místa, kde bude moci pohodlně řídit svůj stroj bez větších omezení.
Čas tlačí, mám před sebou necelých 200 ranních kilometrů a tak volím fofr mapu, trakci na stupeň jedna a vyjíždím směr Brno. Silniční provoz hezky sílí, houstne, a proto si nechávám ostrou jízdu až na uzavřený okruh. Po cestě mi docela často svítí ECO ukazatel a tak mám dobrý pocit, že jsem alespoň minimálně znečistil ovzduší. Za Čáslaví se ale provoz redukuje a poprvé brnkám Kawasaki na nervy nebo spíše na koně a ECO mizí. Dochází také na zalehávačku, přeci jen 200 km je na sportovní motorce hodně a jet celou dobu v narovnané pozici bez prokrvení zápěstí je pro fakíry. Při zalehnutí se opět potvrzuje fakt, jak velká 636ka je. Zadek ani zdaleka nemám opřený o zadní část sedadla pro spolujezdce, lokty krásně lícují s koleny a helma je pohodlně zaklesnuta do nádrže s typickým vykrojením, paráda. Vítr nemá absolutně žádnou šanci mi znepříjemnit jízdu a já lehce vodím zelenkavou mašinu po nudných rovinkách, tehdy ještě slunné Vysočiny. Na přístrojovce mi svítí šestý rychlostní stupeň a zvuk, který si jen tak ševelí z krátké koncovky výfuku, je docela uspávací. Nutno říci, že si Kawa hravě poradila s nerovnostmi na dálnici a její měkčí nastavení schroupne skutečně mnoho.
Jsem na okruhu a s vypětím a páskou v ruce přelepujíc všechna světla, vyčkávám na první jízdu. Samozřejmě mám i dotankovanou nádrž a dle ukazatele jsem jel štreku dlouhou bezmála 200 km za slušných 5,5 l/100km. Dá se samozřejmě jet i za míň, protože předpisová jízda na takovéto zbrani ničivého kalibru je přeci jen utrpení. Po časové prodlevě se konečně vydávám na trať, ale stačí to pouze na tři měřená kola. Během nich si oťukávám trať a prohřívám studené pneumatiky. Podvozek je nad mé očekávání ještě měkčí, než jsem si myslel, a proto byl čas na změnu v setupu. Nastavení šlo seřídit pouze částečně, protože nebyl k dispozici klíč na přitáhnutí zadní pružiny, ale trochu se to dalo řešit přivřením průtoku oleje v tlumiči a zpomalit tak jeho chod. Přední vidlice jsou uživatelsky přívětivé, člověk se nemusí nikam sklánět a vše si seřídí téměř ze sedla motocyklu.
Do druhé jízdy vyrážím se značně přitvrzenou přední částí a s pomalejším zadním tlumičem, více se dělat nedalo. Jenže i tak drobný zásah udělá v konečném výsledku mnoho. Motocykl reaguje přesněji a hlavně rychle bez větších reakčních dob. Motocykl je čitelnější, a proto si dovoluji rychlejší nájezdy do zatáček pod přimáčknutou přední brzdou. Sláva podvozku, čest pneumatikám. Sériové pneumatiky Bridgestone Hypersport S20 jsou stinnou stránkou motocyklu. Sice po dvou dvacetiminutovkách vykazovaly první známky potřebného gripu, ale jejich vlastnosti, alespoň na brněnském povrchu, nezpůsobily ani trochu jezdeckého potěšení. Nalézt v nich patřičnou důvěru byl skutečně velký oříšek, který se mi nepodařilo rozlousknout ani po řádném zahřátí pneumatik a seřízení tlaku. Na běžnou jízdu budou nejspíše adekvátní, přesto bych doporučil na takových místech nešetřit a obout motocykl, pokud je to technicky možné, do pneumatik měkčích směsí, které mohou pohotově eliminovat i větší riziko pádu.
Na druhou stranu tyhle eS20tky nechaly krásně vyniknout kontrolu trakce prvního stupně zejména v dolíku po Schwantzově zatáčce a v následném esíčku, kde je větší pravděpodobnost powerslidu. S tím úzce souvisí také úctyhodná cifra maximálního točivého momentu, ten má hodnotu 71 Nm a projeví se přesně v jedenácti a půl tisících obrátkách. Osobně bych uvítal, kdyby celá křivka točivého momentu byla posunuta více směrem dolu při zachování stejné výdrže. Brněnský okruh dává šestistovkám pořádně zabrat a vždycky se tu hodí nějaký ten koník navíc. Motoricky je Kawasaki na vysoké úrovni a utvrdil jsem se o tom při slipstreamu za dalším jezdcem vodící motocykl stejné kategorie.
636ka se skvěle vytáčí, a přestože je velmi citelné, že maximálního výkonu dosáhne okolo čtrnácti tisíc, má v záloze další dva tisíce pro případné dotočení motoru před zatáčkou. Tohle krátkodobé vytočení motoru je efektivní hlavně těsně před zatáčkou a to tím, že ušetříte nějaký ten čas zbytečným řazením navíc a jezdec se může soustředit na přesné brzdění a ideální stopu před zatočením. Nevídanou práci odvádí také brzdové ústrojí Nissin. Ať jsem chtěl sebevíc, k jejich slávě se mi je nepodařilo unavit ani po několika ostřejších kolech. Chválím i citelné dávkování, které je nezbytné, zvlášť když nemáte na předku pořádný lepidlo. Své působení v sedle nové Kawasaki jsem ukončil po celkových devíti měřených kolech s časem 2:21.971 a musím říct, že jsem byl v konečné fázi nadmíru spokojený a po dlouhé době jsem nasytil slušně hladovou pravačku.

ZX-6R 636 je motocykl, který troufám si říct, nikoho nezklame, protože má zaručený potenciál a dá se s ním neuvěřitelně pracovat. A pominu-li nešťastné obutí, které se dá v podstatě ihned vyměnit za jiné, jedná se skutečně o povedený stroj. Uspokojí jak jezdce s vyšší postavou, tak pány piloty, kteří uvažují o koupi motocyklu výhradně pro závodní účely, protože základ má na velmi slušné úrovni.

Informace o redaktorovi

Tomáš Mikšovský - Výška testovacího jezdce: 174 cm

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 6x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist