Kawasaki Ninja ZX-12R

Nejvýkonnější seriově vyráběný motocykl se 190ti koňskými silami, prošel celou řadou změn.

Kawasaki Ninja ZX-12R

Kapitoly článku

V minulosti doplácela Ninja ZX-12R na modelovou mezeru v sortimentu nabídky Kawasaki. Musela tedy splňovat nejen vlastnosti supersportu, ale tak trochu suplovat sportovně-cestovní stroj. Hlavně díky nové ZZ-R12R, bylo možné dvanáctku Ninju od této povinnosti osvobodit a v modelovém roce 2002 naladit tento krásný motocykl již výhradně jako velkoobjemový supersport.

Při zběžné obhlídce nové ZX-12R, zde oproti předchozím modelům mnoho rozdílů nenajdeme. Ve skutečnosti však bylo upraveno nebo změněno 140 dílů a součástí . Tyto úpravy se dotkly nejen designu, ale hlavně podvozku a motoru. Velkou měrou přispěly ke zlepšení jízdních vlastností a bezesporu přilákají celou řadu sportovně naladěných jezdců. Pojďme se však nejdříve podívat na některé odlišnosti velice podbízivého designu Ninji. Jako první nás zřejmě z čelního pohledu upoutá nově řešená aerodynamika kapotáže. Ta je sice o něco kratší, ale při použití o 20mm vyššího plexi a uhlazenějších zrcátek (které méně vibrují) dává stroji skutečně agresivní vzhled. Pokud již mluvíme o designu pak musí motolabužníky nadchnout barevné sladění ráfků kol s barevným provedením stroje, které je pro modelový rok 2002 nabízeno v barvě: modré, agresivní - červené a podbízivé černo zlaté kombinaci. Jak jsem však uvedl již v úvodu, byl celý stroj podroben detailnímu přepracování, takže bylo rovněž provedeno mnoho úprav, zaměřujících se na zlepšení akcelerace, uhlazenějšího, ale dynamického chování při výjezdu ze zatáček. Za tímto účelem byl čtyřdobý, vodou chlazený, řadový - čtyřválcový motor o objemu výrazně přepracován1199cm3 . Čtyřválec DOHC, který pracuje se šesnácti ventilovou technikou byl osazen zcela novou těžší klikovou hřídelí. Ta má větší setrvačníky, což se velmi příznivě projeví na setrvačnosti motoru, který přispívá k hladkému chodu a k menší citlivosti na drobná „vrknutí“ plynu (např. při přejezdu přes nerovnost). Pokud již hovořím o plynové rukojeti, pak určitě stojí za zmínku její nově řešená kladka, která zvyšuje nebo snižuje citlivost v závislosti na poloze otevření škrtící klapky. Jinými slovy - reakce bude tím rychlejší, čím více bude plyn otevřený. Na druhou stranu vás nezaskočí lehké „vrknutí“ plynem v malých otáčkách. Motoru, jenž dokáže v sériovém provedení vyprodukovat více jak 190 koní na klice bylo rovněž třeba posílit chladicí systém. Nový chladič je proto v horní části opatřen dvojicí výkonných ventilátorů. Hladkému chodu motoru rovněž přispěla nově řešená spojka. Ta má nyní nejen větší obsah chladicí olejové náplně, ale bylo zmenšeno její vysazení při řazení (při přeřazování vzniká mezi spojkovými lamelami menší prostor). Toto velmi příznivě ovlivnilo řazení, které je nyní velice hladké, přesné a tiché. Při úpravách skeletu došlo záměrně k lehkému snížení tuhosti rámu, který má ve svém středu začleněný airbox. Rovněž byly odstraněny některá vyztužení krku řízení. Touto úpravou dochází k většímu zpětnému vnímání na pilota. Krk řízení byl rovněž nově osazen do celého skeletu pod úhlem 25° a s novými ložisky má přispět k lepšímu a citlivějšímu řízení. Mohlo by se zdát, že zvětšením úhlu hlavy řízení o 1,5° bude stroj hůře zatáčet. Ale ve spojení s dalšími úpravami skeletu je opak pravdou. K těmto úpravám došlo rovněž v oblasti uchycení čepu zadní kyvné vidlice, která byla posunuta o 2mm níže. Což přispělo nejen ke zlepšení ovladatelnosti, ale rovněž k lepšímu přenosu výkonu na asfalt při dynamickém výjezdu ze zatáčky. Takto upravená geometrie značně eliminuje „rozhození“ stroje při úžasných akceleračních schopnostech tomuto stroji vlastních. Veledůležitý „uzel“ centrální pružící a tlumící jednotky prošel taktéž inovací. Nově je zde osazena nejen celá jednotka, ale rovněž vahadla celého systému byla přepracována v závislosti na uložení centrálního čepu. Celá jednotka je velmi dobře přístupná pro seřízení všech parametrů, které je možné nastavit ve 22ti polohách na 140ti mm dráze zdvihu. Plynule ve 12ti polohách si rovněž můžeme naladit u nové Ninji i přední obrácenou vidlici. Ta má průměr kluzáků 43mm a její zdvih má hodnotu 120ti mm. U přední vidlice byl použit antiponořovací systém, který nepustí tlumiče na doraz ani při prudkém brždění. Brzdový systém patří již tradičně k silným stránkám generace Ninjy. Mile nás však překvapí, že jsou tyto společně i se středy brzdových kotoučů a již zmíněnými ráfky rovněž podřízeny barevnému provedení. Vrátíme-li se ještě ke kapotáži, zjistíme, že bylo rovněž zcela nově přepracováno a o 30% zvětšeno sání, které zásobuje chladným vzduchem vstřikovací jednotku u níž byl zvýšen plnící tlak pro čtyřotvorovou trysku a společně s atmosférickým čidlem se tak podařilo zlepšit výkonnostní křivku zvláště v nízkých a středních otáčkách. Nově je rovněž řešeno palivové čerpadlo, které má snadno přístupný odkalovací šroub, čímž se značně usnadnila údržba stroje. Pro dosažení lepší olejové cirkulace byl navržen i jiný sací koš pro novou olejovou pumpu.

Pohled na „pracoviště“ pilota nám odhalí, že bude informován o všech sledovaných hodnotách stroje a analogový rychloměr zaručeně nadchne milovníky klasických přístrojů. V závěru je velmi příjemné publikovat tvrzení Kawasaki: "přestože NINJA ZR-12R prošla výraznou modernizací, aby zpětně získala titul nejsilnějšího, sériově vyráběného motocyklu, jeho cena se nebude příliš lišit od předešlého modelu."

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.33
Známkováno: 3x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist