journeyman_brezen




Jawa 350 OHC Special vs. F.B Mondial Sport Classic 300i ABS: Retro a neo-retro

Jsou si cenově velmi podobné a především dostupné, jsou nepřehlédnutelné, jsou podobně výkonné a rychlé, ale i když jsou ze stejné kategorie kapotovaných kafáčů, každá je úplně jiná. Moderní motorka, která je zahalena do retro hávu, a proti ní stroj, který si na retro nehraje, on takový je.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

S klidem můžu říct, že jak tenhle F.B Mondial, tak Jawa způsobily v segmentu (relativně) maloobjemových motocyklů celkem pozdvižení. F.B Mondial začal svůj návrat na světovou scénu před pěti lety (nejprve výstavní, po dvou letech už i fyzicky) především hodně zajímavým naháčem HPS alias Hipster, ponejprve vyráběným ve verzi 125 – a takhle zajímavou osminku jen tak někdo neměl. Po čase se přidala ještě třístovka a do toho se začala sériově vyrábět i kapotovaná verze, která již dlouho dráždila city přihlížejících coby koncept. Některé motorky zaniknou, jiné se snad nikdy neokoukají, a to je přesně případ i F.B Mondialu Sport Classic.

A Jawa je prostě Jawa. Bohužel ta způsobila pozdvižení vlastně akorát na českém a slovenském trhu, protože má velmi omezené pole působnosti – tenhle motocykl se coby Jawa může prodávat akorát tady u nás v Československu (teď to schytám! :-D), Maďarsku, Finsku a Rusku. Příběh 350 OHC je notoricky známý, ale kdyby tady snad náhodou byl někdo, kdo jej neumí vysypat z rukávu ve tři ráno poté, co je probuzen kýblem vody po dvoudenním tahu, ještě ho zopakuji. Tohle je stroj čínské značky Shineray, vybavený v licenci vyráběným jednoválcem z Hondy XR400, jenž se do západní Evropy dováží povětšinou pod značkou Mash. Jawa se Shinerayem také spolupracuje, bere od něj stejné retro motocykly jako Mash, upravuje je a prodává coby řadu 350 OHC. První byl naháč ve stylu 634, poslední loňská novinka Scrambler a mezi nimi tenhle Special. Ten má změn proti čínskému originálu nejméně, zatímco u zbylých dvou strojů se mění nádrže, kastlíky a další, Special má navíc akorát spodní díly kapotáže od Motoforzy, jinak nic. Ale i ty stačí na to, aby vznikl dost jiný stroj než Mash.

Pokud máte rádi café racery a retro vůbec, určitě jste už o nich přemýšleli. Ti mladí nebo naopak starší bardi, kteří nemají peněz na zbyt, jako o své jediné motorce, a ti, kdo mají v garáži už jeden či více velkých motocyklů, jako o dalším stroji do sbírky, protože jsou za pár korun, malý objem, na takové to nedělní odpoledne kolem komína, protože jsou fakt krásné… Ty cenovky jsou opravdu velmi vstřícné, F.B Mondial má vůbec agresivní cenovou politiku, když rozdíl mezi 125 a 300 je pár tisícovek a HPS a Sport Classic jakbysmet, takže tenhle nejdražší motocykl značky stojí bez desetikačky 110 tisíc korun. Za Jawu dáte o deset víc a můžete to brát jako poplatek za kila, prostor i objem. Protože podle názvu sice oba motocykly dělí pouze 50 kubíků, jenže v reálu je to 150. Jak to? Mondial totiž není třístovka, ale 250, a Jawa zase není třistapadesátka, ale 400. I tak je to naprosto relevantní porovnání, protože Italův (ehm, F.B Mondial je kompletně vyrobený v Číně) motor je točivý vodník s šestikvaltem a Jawa má vzduchem chlazený agregát laděný na střední pásmo a pět kvaltů. Takže když vyrazíte na projížďku spolu, pojedete stejně rychle, ale každý s jinými emocemi. Na Jawě si to jen tak prdláte na pohodu a na Mondialu to zase rádi točíte. Samozřejmě když Jawa přidá, tak zmizí, jenže vy většinou nechcete…

Ač vypadá jako mlaďoch, fakticky je F.B Mondial Sport Classic starší než Jawa Special, takže se mu budeme věnovat jako prvnímu, přeci jen nesmíme zapomínat na dobré mravy. A pokud bych tuhle motorku měl popsat dvěma slovy, řekl bych „nadopovaná stopětadvacítka“. Rozměry i projevem motoru. Je fakt maličká, štíhlá, hubená, lehká, prostě jako „dvacka“. Já se svými 174 cm dosáhnu pohodlně oběma nohama na zem i s pokrčenými koleny. Když budete hnidopiši, najdete někde trochu nedostatky ve zpracování detailů, je to pořád motocykl italské značky vyrobený v Číně, ovšem ono si s Jawou nemají co vyčítat, ta taky není dokonalá. Je to prostě malý objem za 110-120 peněz, tam to čekáte a výsledek nevybočuje z průměru.

Ale jinak celkově Sport Classic vypadá prostě skvěle, to je bez diskusí. Jeho kapota s tvarovaným plexi je nádherná, parádní je sedlo (na první posezení působí tvrdě, ale jen se to zdá, je v pohodě) a pokračuje to, i když se kouknete na techniku: USD vidle, radiální brzda se zajímavým kotoučem, parádní kyvka a nádherné, fakt nádherné brýle. Ty jsou snad na celé motorce to nejdražší a je to fajn, protože to je věc, na kterou se koukáte celou dobu jízdy, tedy hned po digitálním budíku, který se k F.B Mondialu a jeho neo-retro stylu náramně hodí. Umí ukázat zařazený kvalt, stav paliva v nádrži, teplotu motoru… Co by se mi u Sport Classicu líbilo víc, jsou litá kola, zadní centrální odpružení a normální spodem tažené výfukové potrubí, takhle je to až moc HPS s kapotou a řídítky na brýlích, nicméně je jasné, že by potom nestál to, co stojí. Takže se zase ve svých snech zklidním a vezmu ho tak, jak je.

F.B Mondial je o 18 kg lehčí, jenže celá motorka je mnohem kompaktnější, takže pocitově byste řekli, že rozdíl bude klidně 30 kg. Ehm, kompaktnější… prostě je to malý, tohle není motorka pro velké lidi. Jízdní pozice je lepší než na Hipsteru, tady s pozicí sedla a stupaček hrají pěkně ta řídítka na brýlích, je to přirozenější a zároveň ta pozice není kdovíjak krutopřísná, naopak se dá vydržet dlouho. Tedy s rukama a zadkem. Horší je to s nohama. Jsem sice prcek, ale stupačky jsou hodně vysoko i na mě a vpravo ty výfuky prostě překážejí, takže musíte mít nohu špičkou na kraji stupačky a sedíte nakřivo. Jasně, ty laufy jsou jedním z poznávacích znamení F.B Mondialu a vypadají skvěle, jenže ač zprvu máte humor, že pro frajeřinu se musí trpět, po 100 km je proklejete. My najeli kombinovaně 200 km na obou motorkách, střídali jsme se a fakt jsem si tu pravou nohu musel protahovat. Kyčel, koleno… Na HPS v pořádku, tam to patří a prostě to musíte přežít, ale u Sport Classicu by klidně mohli udělat nějakou bambuli odspodu a celou motorku by to neskutečně vylepšilo. Jak vzhledově, tak především ergonomicky.

Jawa je Jawa. Je to nádherná motorka pro toho, kdo má rád klasiku a železo. Hodně železa. Všechno je na ní takový old school a ani to jinak nechcete. Dva sportovní chromované laufy, prošívané dlouhé sedlo s krovkou, plechové chromované blatníky, dlouhatánská nádrž, všude jen trubky, akorát kyvka je jeklová… Brýle jsou takové hrubé, řídítka až pod nimi a před nimi dvojice budíků v chromovaných pouzdrech a s bílými ciferníky. Stylověji už to asi nejde. Pár mizerně viditelných kontrolek doplňuje malý digitální displej, který zobrazuje pouze celkové a denní kilometry. U takovéhle motorky to přesně pasuje, stejně jako Mondialu sedí ten jeho jeden digitální ciferník.

Jawa je sice štíhlá, ale celkově rozlehlá a proti Mondialu hodně těžká. Centralizace hmotnosti? Nedejte se vysmát, to je pro bábovky. Je to velká motorka. Ta přední kapota je obrovská, zatímco na Mondialu si musíte lehnout bradou na nádrž a dát zadek na konec sedla, na Jawě se stačí přikrčit a jste schovaní. Ergonomicky je to opak Mondialu, jízdní pozice je pro velké lidi, řídítka jsou hodně daleko a nízko, fakt se musíte natáhnout. Tohle není takový ten pseudokafáč, který se bojí, aby si náhodou někdo nestěžoval. Chtěl jsi sportovní motorku, tak trp. Pozice nohou je tady ale mnohem příjemnější než u Mondialu, takže ač na Jawě také nezaujímáte zrovna relaxační polohu, pořád na ní ale vydržíte jet déle než na Mondialu.

Oba motocykly se startují pouze elektricky, u Mondialu byste nic jiného nečekali, ale na Jawě chvíli hledáte startpáku. Tu má ale jen nahaté „óhácéčko“ a Scrambler, Special je také pouze na čudlík. Rozdíly jsou už při tomto úkonu, Jawa občas dokáže být trochu paličatá, pak se ale rozezní dospělejším zvukem. Mondial chytá na škrtnutí, jak od moderního jádra čekáte. Jak už bylo řečeno, oba jednoválce jsou čtyřventily, jenže Jawa starý vzducháč s pětikvaltem a Mondial nový vodník s šestikvaltem. Řazení je u obou v cajku, na Jawě musíte být akorát důraznější, Italovi to tam padá snadněji, což je dobře. Protože Mondial prostě vyžaduje otáčky a časté řazení, fakt je to projevem nadopovaná stopětadvacítka. Tady se na krouťák ve středním pásmu nehraje, i zvuk je takový maloobjemový. Do čtyř tisíc můžete tahat za plyn, jak chcete, a moc se toho neděje. Tuhle vlastnost oceníte třeba ve městě, kde Sport Classic není přehnaně divoký a snáze se na něm pluje s davem. Pokud ale chcete dynamiku, musíte otočit heftem. Agregát výrazně ožije za hranicí sedmi tisíc otáček, v tomhle je také jako stopětadvacítka, a k akceleraci vede cesta jen a pouze přes otáčky. Je to prostě 250, to člověk neokecá. Jede pěkně, ale musíte ji točit. Pozitivní je, že nijak nepříjemně nevibruje a dá se v pohodě rozparádit na 140 km/h, které si pohodlně udržuje.

Jawa má motor ze starého endura a je to znát od prvního rozjezdu. Tady žádné vytáčení není potřeba, o těch otáčkách, co s Mondialu objevují na budíku, se jí ani nezdá. Odlepení se z místa je svižné, potom stačí udržovat otáčky někde u čtyř, pěti tisíc a už je to pěkně dynamická jízda. Klidně se dá jít i na tři, prostě větší starý jednobuch. Když Speciala podržíte u huby, tak se dokáže rozparádit a překvapí, jak 27 koní dokáže zatáhnout. V tu chvíli jezdec na Mondialu už vidí jenom malé zadní světýlko Jawy. Ale to se zase tak často stávat nebude, protože pro běžnou jízdu Jawě stačí střední pásmo, její motor vás k rychlosti neprovokuje. Na Mondialu musíte mít na výjezdu z vinglu dobře zařazeno, jinak máte problém, na Jawě je to jedno, ten rozdíl v točivém momentu je markantní.

Stejné je to i u podvozků. Ty jsou také naprosto odlišné a fungují přesně tak, jak do nich u jednotlivých modelů čekáte. Mondial má sice vzadu stejně jako Jawa dvojici tlumičů, ale je to jinak moderní stroj. Jeho podvozek je pevný a přesný, odpružení tužší a celá motorka taková lehkonohá. Pěkně to ladí s tím vysokootáčkovým motorem, sportovní jízdu si užíváte v tom smyslu, že pořád řešíte stopu, jak neubírat v zatáčce, jestli si dáte kolínko nebo až v příští zatáčce… Pokud se chcete naučit jezdit sportovně, na Mondialu vám to půjde samo a jsem přesvědčený, že na nějaké malé technické trati typu Sosnová nebo Vysoké Mýto to bude velká zábava.

Jawu tam rozhodně brát nebudete. Ne že by to nezvládla, na okruhu si můžete užít zábavu na čemkoli, jenže vás to tam nebude vůbec lákat. Special je takové retro, že s ním chcete jezdit po přírodních okruzích a cítit se jako piloti GP v 60. letech. Proti Mondialu je Jawa měkká a houpavá, ani ty oldschoolové gumy nejsou nic, čemu byste dvakrát věřili, cítíte to železo pod sebou, jenže ono i tohle je prostě správně. Jedete na staré motorce, která není dokonalá, a děsně si to užíváte. Kámoš na Mondialu vás dává na podvozek, vy jeho na motor a máte oba pusu od ucha k uchu. Co se brzd týče, nemají si obě motorky moc co vyčítat ‑ brzdí sice pěkně, ale není to nic, kvůli čemu byste psali domů oslavné ódy. Mondial je lepší na předku, Jawa na zadku.

A za ty prachy? Skvělá volba, jedno i druhé. Jen si musíte ujasnit sami ve svojí hlavě, co vlastně chcete. Na Mondialu musíte být trochu masochisti, protože pravou nohu takhle nevydržíte mít dlouho. Nicméně třeba do města je hodně fajn, je to obratná lehká motorka, nepřijde mi o nic horší než naháč HPS a prostě se mi líbí mnohem víc. Na Jawě ve městě trpíte, tam nepatří, ona se ráda brouzdá krajinou, a když přijdou zatáčky, rozparádí se. Je proti Mondialu velká, těžká a – stará. F.B Mondial je moderní stroj, který se tváří jako starý, Jawa je stará motorka, akorát nově vyrobená. A každá z těch motorek má své kouzlo a své opodstatnění. Praktické tyhle stroje nejsou ani trochu, ale je fajn mít něco jen tak na zábavu, no ne?

Informace o redaktorovi

Jan Rameš (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 174 cm
Honza Zajíček (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 183 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

F.B Mondial
- design
- přesný podvozek
- ovladatelnost
- cena

Jawa
- design
- emoce za řídítky
- síla motoru
- cena


F.B Mondial
- musí se hodně točit
- výfuky překážejí pravé noze

Jawa
- pocitově těžká
- méně jistá při sportovní jízdě


Který model byste si vybrali vy?

  1. Hlasováno: 45x
  2. Hlasováno: 161x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 108 Kč od 12 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Cifa přispěl 9 Kč
dvoři_yamaha přispěl 9 Kč
Zdenek54 přispěl 9 Kč
Targus přispěl 9 Kč
pernik92 přispěl 9 Kč
Hydropes přispěl 9 Kč
JA-NE přispěl 9 Kč
ČENDA1979 přispěl 9 Kč
SLAY přispěl 9 Kč
Bogodar přispěl 9 Kč
udinar přispěl 9 Kč
Durand přispěl 9 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist