yamaha_demo_tour




Indian Scout: Apač s novou tváří

Už už to vypadalo, že tradiční americká značka bude po úspěšném oživení pod křídly koncernu Polaris těžit jenom ze své dlouhé a bohaté historie. Jenže pak přišel loňský sraz ve Sturgisu, a na scénu vstoupil fungl nový model, který má s minulostí Indianu společný jenom název. Scout se z dosavadní produkce značky vymyká moderním designem a lidovější cenou, což svědčí o jediném cíli: Indian chce po vzoru konkurence zamířit na širší spektrum zákazníků. Povede se mu to?

Kapitoly článku

Scout se od těžkotonážních modelů řady Chief liší skoro k nepoznání, a teprve pohled na některé detaily - a pochopitelně loga, kterými se nešetřilo - odhaluje jeho příslušnost ke stejné značce. Typické hluboké blatníky, kapkovitá nádrž i dlouhatánský rozvor jsou tytam, a naprosto nevídaným prvkem už třeba velký chladič, částečně zamaskovaný v hliníkovém rámu. Tady se zkrátka žádná hra na klasiku nekoná; nový Scout dostal kapalinové chlazení, a chromovaná žebra na válcích nahradily matně černé plochy.

Scout už na pohled působí mnohem obratnějším dojmem než ostatní modely ze současné nabídky značky Indian. Přestože jej výrobce označuje jako power cruiser, klidně by se vešel i do škatulky, na která je nadepsané slovo sport. Není ani žádné tajemství, na který konkurenční model jiné americké značky si chce Scout vyšlápnout. Menší rozměry možná budou dělat vrásky těm, kdo měří víc než metr sedmdesát, ale i vyšší jedince Indian počítá mezi svoje potencionální zákazníky. Polohu řídítek, sedla a stupaček lze pomocí doplňkového příslušenství měnit v rozsahu zhruba pět centimetrů, takže i průměrný Čech s výškou 180 cm by se pak na motorku měl pohodlně složit.

V základním ergonomickém nastavení je Scout skutečně dost "malý do ruky", což je dáno hlavně nízkou polohou řídítek. Jednomístné sedlo se nachází pouhých 635 mm nad zemí, zatímco stupačky jsou poměrně vysoko, a v zatáčkách nijak dramaticky nepřekáží. Tady je třeba pochválit, jak snadno se Scout přes širokou přední gumu převaluje do náklonu. Naopak si moc nelibuje v dlouhých rovinkách, kde se solidnímu výkonu motoru nedokáže vyrovnat úroveň ochrany před větrem, která je prakticky nulová.

Vzhledem ke kompaktním rozměrům celku a šikovné práci designéra dominuje vzhledu motorky fungl nový vidlicový dvouválec o objemu 1 133 ccm s kapalinovým chlazením a vstřikováním paliva, který papírově umí naservírovat 100 koní v 8 100 otáčkách a 98 Nm při 5 900 ot. za min. To sice nejsou žádné ohromující hodnoty, ale díky provozní hmotností 253 kg je Scout pocitově ještě silnější. Ještě víc potěšující zprávou je, že motor jde s velkou chutí do otáček, a produkuje při tom jenom minimum vibrací. Podmínkou plynulé jízdy ale není točení plynem na doraz - při courání po městě dvouválec nebude protestovat ani když ho necháte v klidném režimu někde kolem dvou tisíc otáček.

Krátce odstupňovaná šestirychlostní převodovka, která mimochodem pracuje velmi přesně, přitom dovolí i rozjíždění na dvojku, a předpisovou padesátikilometrovou rychlost můžete dodržovat i při zařazené pětce. Mnohem větší zábava ale nastává za městem. Když zůstanete u nižších převodů a necháte kupříkladu na zmíněnou dvojku či trojku motor víc rozmotat, vychutnáte si jeho razantní - ale zároveň krásně plynulý a čitelný - zátah. Jízdou na trojku pod plným plynem se už dostáváte mimo legálně povolené rychlosti našich silnic.

Samotné řazení kvaltů jde poměrně snadno, a obejde se bez výrazného zvukového doprovodu. O něco víc práce má jezdec s páčkou mechanické spojky, která vyžaduje silnější stisk. Ovladače by si celkově zasloužily trochu lepší zpracování, stejně jako rukojeti a další detaily, které působí laciným dojmem. Lépe už je na tom kulatý chromovaný budík s vestavěným displejem a sadou kontrolek. Horší výhled v zrcátkách je daný jejich polohou, respektive malou výškou řídítek.

Podvozek je naladěný na stejnou notu jako motor, tedy víc do sportovna. Odpružení s netypickými zadními tlumiči a klasickou přední vidlicí má kromě krátkých zdvihů dost tvrdý charakter, ale jeho práci částečně přebírají macaté pneumatiky na šestnáctipalcových ráfcích. Tuhosti hliníkového rámu není absolutně co vytknout - pokud vám nevadí, že je skoro až předimenzovaný. Díky použití hliníku se ale konstruktérům povedlo dostat na úžasnou provozní hmotnost, se kterou je Scout nejlehčí motorkou ve své třídě.

Brzdy jsou už jsou dimenzované naprosto přiměřeně, a jedna kotoučovka na každém kole úplně stačí. Žádná u nich nemá přehnaně ostrá kusadla, ale jejich nástup i účinek v pohodě stíhají i sportovnímu stylu jízdy, ke kterému Scout neustále vybízí. Předek se díky nízkému zdvihu vidlice prakticky vůbec nepotápí, a zablokování zadního kola nehrozí díky standardně montovanému ABS.

Scout není typickým entry-level modelem, i když ve srovnání se zbytkem nabídky je cena kolem 370 tisíc víc než příznivá. Indian se jistě mohl dostat i na nižší cifru, pokud by vzal rám z ocelových trubek a dal do něj motor s polovičním výkonem, ale to zjevně není cesta, kterou se chce - alespoň prozatím - vydat. Spíš chce zůstat prémiovou značkou, a prostřednictvím Scoutu ukázat, že umí udělat i jiné motorky než velké a těžké cruisery. Nebýt stísněného prostoru za řídítky, který může částečně vyřadit ze hry vzrostlejší klientelu, a několika laciných detailů, je to hodně povedený model.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ silný a elastický motor
+ lehká ovladatelnost
+ moderní design


- menší rozměry
- laciný vzhled některých detailů


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):
Motokatalog.cz



TOPlist