Scooter Honda @125

Kategorie skútrů zaznamenává v současné době mohutný nárůst poptávky. Na jedné straně se na tom podílí v Evropě zaváděná oprávnění kategorie A1, která nové jezdce omezuje v maximálním objemu 125 cm3 a výkonu do 11 kW, a na straně druhé stále houstnoucí doprava. Ve velké míře právě doprava a s tím spojený zájem o vyváženou jízdu je hlavní příčinou zájmu o tyto motocykly. Výrobci reagují na vzniklou situaci širokou škálou skútrů o objemu od 50 cm3 až po maxi provedení s objemem kolem 600 cm3. @125 patří dle výkonu do kategorie menších skútrů, splňujících předpisy pro oprávnění A1. Svým stylem a jízdními vlastnostmi je však blízký spíše vyzrálejší skupině jezdců, hledající komfortní alternativu pro jízdu do zaměstnání.

Scooter Honda @125

Vývoj:


Co se vzniku týče, pochází @125 z evropského vývojového centra Hondy. Cílem bylo vytvoření skútru s evropským designem pro nové tisíciletí. Požadavky byly kladeny především na vyšší výkon a dostatečný prostor pro jízdu ve dvou. Významnou prioritou při vývoji se podle výrobce stala také úroveň emisí ve výfukových plynech s požadavkem splnění nejpřísnějších evropských předpisů. Proto se nelze divit, že je čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválcový motor doplněn o účinný katalyzátor. Nutno dodat, že se to v žádném případě výkonu ani plynulého chodu motoru nijak nedotklo. Všechny části mají na skútr až překvapivě vysokou úroveň zpracování. Vše vypadá uhlazeně a čisté linie lehce narušují jen praktické šrouby k uchycení kapotáže.


Design:


Jistě mi dáte za pravdu, že u skútrů je první dojem (vzhled) jedním z nejdůležitějších faktorů jejich úspěchu na trhu. Toho jsou si samozřejmě u Hondy vědomi, a proto zvolili odvážný design a styl, jenž je prezentován pod název "Neo-Emotional Form". Skutečně originálně působí přední multireflexní světlomet, který má nad sebou umístěny dva kruhové světlomety. Ty jsou překryty čirým sklem a na první pohled vás upoutají svou rozdílnou velikostí. Celý světlomet stejně jako výrazné boční směrovky jsou čistě integrovány do přední kapotáže.


Oddělené od celku jsou logicky jen řídítka s vlastní kapotovanou kapličkou, kterou lze za příplatek vybavit vyšším větrným štítem. Kromě standardních ovládacích prvků v řídítkách zde nalezneme atraktivní retro tachometr. Ten je zapuštěn společně s kombinovaným ukazatelem paliva a teploty chladící kapaliny do pěkného chromovaného rámečku s ostatními drobnými ukazateli (směrovky, dálková světla atd.).


Za přijemné zpestření lze mezi ovládacími prvky považovat samostatně oddělené digitální hodiny. Jako určitý nadstandard působí také ve střední části po levé straně umístěná zamykatelná schránka na rukavice a doklady. @125 samozřejmě nechybí pro skútry tradiční úložný prostor pod sedlem, který pojme integrální přilbu a pár drobností. Větší zavazadla je možno také umístit na háček ve střední části před sedlem nebo na zadní nosič (volitelně doplněný o kufr na 45 l), který zároveň slouží jako madlo pro spolujezdce. Celý koncept je zakončen kompaktní zadní svítilnou, jež je stejně jako v předu plně integrovanou součástí kapotáže.

Motor a jízdní vlastnosti:


O plynulý chod @125 se stará nově navržený čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec SOHC. Motor se vyznačuje vcelku jednoduchým designem a díky kapalinovému chlazení si udržuje konstantní pracovní teplotu, která zajišťuje stálý výkon a stabilizovaný podíl emisí ve výfukových plynech. Co se zvuku agregátu týče, je srovnatelný s ostatními jednoválci Hondy a svoji jadrností ve vyšších otáčkách dává najevo svoji příslušnost k silnějším bratrům. Zmiňovaný chladič není přímo součástí motoru, ale je umístěn více dopředu do spodní části podvozku, kde je lepší proudění vzduchu a tedy zaručený odvod tepla pryč od jezdce. O nízký podíl emisí ve výfukových splodinách se kromě katalyzátoru stará efektivní systém řízeného vstřikování vzduchu. Přiváděný vzduch do plynů opouštějících spalovací komoru tak zaručuje dodatečné spalování neshořelých částí paliva. U @125 je však tento systém ještě vyspělejší. Množství vzduchu přiváděného do výfukového kanálu je přesně regulováno elektromagnetickým ventilem mezi komorou sání a výfukovým kanálem. Tento inovovaný systém umístěný v řídící jednotce je schopen sledovat otáčky motoru a polohu škrtící klapky karburátoru a stanovit na základě získaných údajů přesné množství vstřikovaného vzduchu. Díky tomu je zaručena plná efektivita výfukového systému ve všech režimech.


Celý systém vstřikováni paliva a vzduchu nese označení PGM-AI. Pro bezpečný start má skútr přesné zapalování CDI a bezúdržbovou 12V baterii. Stroj je vybaven variátorovou převodovkou, takže odpadá nutnost řazení. Převodové ústrojí je nastaveno tak, že motocykl využívá maximální točivý moment jednoválce v nízkých a středních otáčkách. Stroj dosahuje maximální rychlosti něco přes 100 km/h, ale podle našich zkušeností mu nejvíce svědčí i vzhledem ke spotřebě klidná pohodová jízda v rozmezí 40-90 km/h. V kombinované spotřebě jsme se dostali na velice slušných 3,8 l/100 km. Palivová nádrž pojme 9 l paliva. @125 se vyznačuje dobrou ergonomií. Jezdec je v dostatečném zákrytu před poryvy větru a ani spolujezdec v tomto směru nijak netrpí. Sedlo je komfortně dimenzováno pro oba jezdce a dostatečný prostor pro nohy a relaxačně umístěná řídítka poskytují každému možnost najít tu správnou polohu i na delší jízdu. Jediná nesnáz nastane při jízdě v dešti, či na mokré silnici, kdy i přes vcelku dlouhý lapač nečistot vzadu vás neminou mokrá záda. Díky novému ocelovému rámu, jenž se vyznačuje výbornou tuhostí a nízkou hmotností, je 120 kg těžký stroj dobře ovladatelný i pro nižší a méně korpulentní jezdce. Za sympatický prvek považujeme u skútru ne vždy typický boční stojánek. Tradiční centrální stojan samozřejmě ve výbavě stroje nechybí.


Jízdní vlastnosti jsou na patřičně komfortní úrovni a ani drobné výmoly 13" hliníková kola s bezdušovými pneumatikami nijak nepřekvapí. Svůj podíl na tom jistě má i v předu použitá tuhá hydraulická teleskopická vidlice motocyklového typu. Zadní odpružení používá dva tlumiče ukotvené na hliníkové kyvné jednotce, které i při plném zatížení netrpí přílišným ponorem. Někoho mohou překvapit průjezdy zatáček, ale od stroje tohoto typu navíc na menších kolech nemůžeme očekávat jízdní vlastnosti supersportu. O bezpečné zastavení se stará osvědčený kombinovaný brzdný systém, jenž je v tomto případě složen z předního dvoupístkového brzdového kotouče o průměru 220 mm a zadní brzdy bubnové. Systém funguje tak, že pravá brzdová páčka ovládá přední kotouč stejně jako konvenční systém. Levá oproti tomu neovládá jen zadní bubnovou brzdu, ale prostřednictvím redukce i přední brzdový třmen, a tak poskytuje bezpečnou záruku vyrovnaného brzdění obou kol současně. Parkovací brzda je také umístěna v levé páčce a je konstrukčně řešena stejně jako např. u modelu SFX 50.


Závěr:

Zbývá jen dodat, že @125 se vyrábí ve čtyřech barevných provedeních. Vždy se jedná o metalickou barvu a volit můžete mezi stříbrnou, zelenou, modrou a hnědou. Konečná úprava záleží jen na vás, doplňků je víc než dost. Já osobně bych doporučil vyšší plexi na řidítka. Pokud se @125 stane vaším favoritem, můžete ho v současné době v ČR koupit u všech dealerů Honda za 109 000 Kč.


Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička - Výška testovacího jezdce: 182 cm

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 3x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist