globalmoto_duben_nolan




Kawasaki ZX-6R vs Yamaha YZF-R6 vs 2x Honda CBR600RR

Kapitoly článku

Design

CBR600RR je všeobecně známá zkratka která nepotřebuje další komentáře. Každý hned ví, o co jde a s čím má tu čest. Pro letošek ale k téhle motorce, resp. jejímu označení pár písmenek přibylo C- ABS. Všichni o tom mluví, všichni to řeší. Antiblokovací systém na supersportovních motorkách, ještě před nedávnem věc nemyslitelná.

Během minulého testu litrových zvířat na mosteckém okruhu se Fireblade vybavený tímto systémem osvědčil a byl, právě vzhledem k mokrým podmínkám které panovaly, hodně chválen. Brzdit na vodě bez velkého přemýšlení úplně naplno a přitom bezpečně, má určitě něco do sebe. O pár týdnů později přišly na řadu šestistovky a jejich společný test. Podmínky byly oproti minulému testu úplně opačné, tedy vlastně naprosto ideální. O to víc jsem byl zvědavý právě na Hondu CBR600RR s C-ABS a na její chování na suchém okruhu. Stihl jsem na ní dvě rozjížďky. Ta první byla spíš na rozkoukání, vyzkoušení gum a přivyknutí na ABS. Ta druhá už byla záživnější a trochu ostřejší … a mnohem rozporuplnější.

Jízda

Pokud mám hodnotit motorku jako celek, musím vyzdvihnout ovladatelnost a lehkost s jakou se vodí mezi zatáčkami, grácii s jakou ubývají čudly pod stupačkami i stabilitu na rovinkách. Dokonce ani nezvykle gumový sériový předek nebyl vyloženě nepříjemný.V porovnání s litrem je jízda na šestce odpočinkem, relaxem bez velké dřiny a bez neustálého zápasu s výkonem a bez červené hajsajdří kontrolky v hlavě.

Pokud ale mám zhodnotit samotné brzdy vybavené systémem ABS, musím napsat, že to prostě z pohledu závodníka není ono. Znovu ale opakuji, že tohle konstatování se vztahuje na suchý závodní okruh. To, jak se motorka bude chovat, resp. její brzdný účinek, se dalo celkem dobře odhadnout na většině okruhu. Na konci cílovky se ale brzdění stávalo loterií, ve které bylo výhrou včasné zpomalení a stihnutí nájezdu do první pravé.

Standardně to celé vypadalo tak, že na konci rovinky uklapnete z plného plynu a v ten moment naplno čapnete páčku brzdy. Na základě zkušeností a pocitů z toho jak zpomalujete, obvykle dokážete odhadnout jak jste na tom – jestli stihnete dobrzdit, nebo jestli budete dlouzí. To proto, že bez ABS je tenhle brzdný proces víceméně konstantní až do zastavení. Tady je to trochu jinak. První kousnutí a nástup zpomalování je celkem v pořádku. Cebro začne brzdit tak, jak jste zvyklí. Jenže právě v moment kdy máte spočítáno jestli „to dá nebo ne“, přední brzdy maličko povolí a výpočty jsou fuč.

Brzdy se sice vzápětí zakousnou s ještě větší vehemencí než poprvé, ale když k tomu přidáte i nepatrné zpoždění maximálního nástupu po zmáčknutí páčky, výsledkem všeho je brzdná dráha o něco delší než zamýšlíte. To „něco“ tipnu na 2 až 3 metry a loterie je na světě. A jak už to v kasínech bývá, ne vždycky máte v ruce voko.

Na druhé misce vah jsou všechny ostatní povrchy – mokro, prach a štěrk, kočičí hlavy … zkoušel jsem všechno možné, i jízdu z kopce po navlhlé trávě, a tady klobouk dolů. ABS funguje na výbornou, bez nepříjemností a bez vědomí, že sebou určitě švihnete. Doporučení, jestli koupit verzi „s“ nebo „bez“, po mně nechtějte. Obě verze jsou vynikající. Tu standardní jsem měl příležitost vyzkoušet minulý rok během týdenního testu a hodně jsem si pocmlaskával. 

Jo kdyby takhle lo to C-ABS vypnout, to by byla jiná!

(Poznámka od Filipa - Honda se o této možnosti příliš nešíří, ale ono to jde. Stačí vytáhnout jednu pojistku a rázem jezdíte na stoji s klasickýma brzdama. Takže si dovedu představit i majitele, který bude stroj první sezónu důkladně dostávat do ruky a další sezónu motorku občas vytáhne na okruh a při vstupu mezi závodnickou elitu si C-ABS odpojí a bude jej používat „jen“ na silnici. Jde jen o peníze, hmotnost bych vůbec neřešil. C-ABS sice znamená 10 kg navíc, ovšem těch 10 kg je pečlivě rozmístěných těsně kolem těžiště motorky, takže se to projeví odhadem jako 2 kg přírustek váhy jezdce.)

Srovnání s Kawasaki ZX-6R

Královna, alespoň pro mě. Vzhledově dotažená a moc hezká motorka, která i kdyby byla moc ošklivě zelená, jako že není, stejně by nemohla být ošklivější než neobyčejně ošklivá barevná kombinace bílo- červeno-jinakčerveno-tmavěmodročerná Honda.

 

 

 

Jízda na ní byla neuvěřitelně zábavná nejen díky motoru který se rozmotával lépe než u Hondy, ale hlavně díky lepšímu podvozku a jednoznačným brzdám. Na rovince sice byla třetí testovaná motorka, tedy R6 ještě o něco rychlejší a malinko mi ujížděla, jenže na vyzkoušení Yamahy už nebyl čas a tak Kawasaki o korunu zatím nepřijde.


Tom@s Mysliveček #67

Informace o redaktorovi

Tomáš Mikšovský (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 174 cm
Libor Milota - (Odebírat články autora)
Tomas Mysliveček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 189 cm
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (30x):



TOPlist