Honda XL125V Varadero

Malé Varadero patří mezi jednu z vlajkových lodí ve své kategorii. V letošním roce se dočkalo po několika letech změn, které jak se zdá, mohou ještě výrazněji podpořit jeho nemalé úspěchy na evropských trzích v kategorii A1. Jedná se o velice osobitý stroj, který jednoznačně nezapře svého soukmenovce v litrovém objemu a začínajícím jezdcům poskytne svými parametry a čtyřtaktním dvouválcem do “V“ zážitek podstatně statnějšího stroje, než jak by se mohlo podle papírových předpokladů zdát. Nový líbivý vzhled a úpravy v technice směrem k šetrnějším emisím znamenají přechod na vstřikování a katalyzátor. Pocitově by se možná mohlo zdát, že to trochu stroj přibrzdilo, ale na druhou stranu se to projevuje nižší spotřebou a bezproblémovým plněním emisní normy Euro- 3.

Honda XL125V Varadero

Kapitoly článku

Vývoj a design


Motocykl je na trhu od roku 2001 a od té doby si získal velkou řadu příznivců, o čemž svědčí i poměrně solidní zastoupení v naší databázi motorkářů. První modely se dnes dají sehnat již kolem 60 tis. Kč, což je pro začínající jezdce a příznivce této kategorie jistě dobrá zpráva. Navíc i zcela nový motocykl šel s cenou v průběhu let dolů. Koncepčně zůstává věrný první generaci a musím konstatovat, že i po šesti letech, kdy jsem tehdy na stroj jako novinku usedl prvně, si své hlavní přednosti zachoval nadále. Konstruktéři vědomi si kvalit svého stroje, tak sáhli kromě úprav na technice motoru pouze k dnes již nutné modernizaci celkového vzhledu za účelem atraktivnější tváře dle současných trendů.




Osvědčené atributy však zůstaly a to je dobře. Již při prvním usednutí Vás na 125 překvapí poměrně robustní konstrukce a vyšší usazení. Dominantním prvkem zůstává velice pohodlné a prostorné sedlo, které bez problémů poskytne dostatek pohodlí pro dva. Navíc robustní nosič lze použít pro zavazadla, případně jako bytelné madlo spolujezdce. Vzpřímené pohodlné usazení s dostatečným přehledem, širší řidítka a snadná ovladatelnost, to je přesně to, co lze od této 125 očekávat.


Zcela přepracována byla v této generaci přední kapotáž s integrovanými blinkry. Ty nyní výrazněji kopírují hrany kapot a spolu s čirým podbarvením krycích skel vycházejí z hlediska bezpečnosti lépe. Kapotáž má kolem stále robustní kovové nádrže (16,8 l) více ostře střižených přechodů, což do jisté míry způsobilo i jakoby výraznější vytažení přední masky s novým dvojitým reflektorem s čirou optikou. Nové a z hlediska cestování přehlednější jsou i zpětná zrcátka, která tak jen doplňují agresivnější a řekněme až výhružně přimračený vzhled stroje.


Plexi potažmo ochrana proti větru je spíše decentní, nicméně k maximální rychlosti stroje, která se pohybuje někde kolem 110-115 km/h, nelze mít z hlediska komfortu větších výhrad. Nově přepracovaná je rovněž integrovaná přístrojová deska. Původní menší přístrojovku složenou ze dvou analogových a jednoho menšího digitálního panelu nahradily díky většímu prostoru samostatné čtyři budíky, které tak podpořily i zde snahu o plnohodnotný dospělý stroj. Navíc tak přibyl samostatný analogový ukazatel chladící kapaliny a budík stavu systému vstřikování s kontrolkou rezervy. Digitální ukazatel času a denní počítadlo km se přesunuly pod otáčkoměr a ukazatel rychlosti. Vše je doplněno o standardní kontrolky světel a neutrálu, ovládací prvky nevybočují z běžného standardu japonských strojů. Funkčnost tedy zůstává stejná, přibyla pouze kontrolka stavu vstřikování.


I nadále zůstávají na stroji hliníkové ráfky s třemi štíhlými paprsky, zde u testovaného modelu ve stříbrné barvě, které pro běžné cestování a lehčí terén bez větších problémů postačují. Výfukový systém zůstává i nadále v konfiguraci 2-1, nicméně díky emisním předpisům dostal nový HECS3 katalyzátor. V tomto ohledu šlo v podstatě již o třetí změnu, protože jistých změn kvůli EURO-2 dostál výfukový systém již v roce 2004.


Nově upravené jsou rovněž podsedlové plasty a lehce zadní svítilna, která si i nadále zachovává velice přehledný charakter. Standardně je stroj v základu vybaven pouze bočním stojanem, ale z hlediska údržby a lepší stability by jistě nebyl k zahození centrální stojan. Ten je však bohužel již za příplatek.
Ostatně, pokud se budeme bavit o originálním příslušenství, je na tom Varadero vcelku dobře. Vybírat můžete především z celé řady brašen, které Vám usnadní cestování. Není však jistě tajemstvím, že pořídit se dá i celá řada plnohodnotného příslušenství od dalších výrobců, kteří vzhledem k úspěchům a dlouhodobé nabídce malého Varadera na trhu, mají rovněž co nabídnout. Aktuálně je stroj v prodeji ve čtyřech barevných provedeních, kde především červená metalíza a testované provedení stříbrné, vypadají opravdu pěkně.

Motor a jízdní vlastnosti

I když se jedná na první pohled vzhledově o značně inovovaný stroj, srdcem zůstává i nadále osvědčený kapalinou chlazený dvouválec do “V“ s úhlem 90°. O potlačení nežádoucích vibrací se stará vyvažovací hřídel. Motor o objemu 125 cm a výkonu 10,6 kW (15k) při 11 000 ot/min se pohybuje přesně na hranici kategorie A1. Vzhledově se jedná o kompaktní a velice vydařený agregát, který je napevno uchycen v kolébkovém trubkovém rámu a ani vcelku objemný šikovně skrytý chladič nijak zvlášť nekazí jeho čisté dvouválcové linie, které nestydatě odhaluje. Zásadní změnou je použití osvědčeného vstřikování paliva PGM-FI, které spolu s přepracovaným výfukovým systémem hravě splňuje již zmiňované přísné evropské normy.




Jako bezproblémová se jeví i nadále pětistupňová převodovka, která je spolu s lehce ovladatelnou spojkou zárukou bezpečného ovládání i pro úplné začátečníky. Již při prvním usednutí musí i zkušenější jezdce překvapit dospělácký charakter stroje. Samozřejmě limity dané kategorie jsou po prvních pár metrech patrné, ale i tak mnohé Varadero jistě příjemně překvapí. Především ve městě, či kopcovitém terénu je bohužel daní za tento objem nutnost častého řazení. Na druhou stranu se snaží motocykl vše kompenzovat snadnou ovladatelností a přijatelnou hmotností, díky které se nezalekne městské dopravy ani prašných vesnických cest v jakémkoliv podání.


Pro jízdu na silnici je odpružení velice dobře dimenzováno a lehce měkčí charakter tak dodá výmolům a nejrůznějším retardérům a přejezdům spíše zábavný náboj. Hůře je na tom stroj již na náročnější vesnické polňačce, kde přeci jen limity především předního odpružení naleznete snadněji. To ovšem vzhledem k objemu a kategorii daného stroje nijak zvlášť nekazí celkový dojem. Stroj má raději univerzálnější cestovní vlnu a rozhodně od něho tedy nelze očekávat přehnané bahnění, na to tu jsou jiní specialisti.





Z hlediska delšího cestování je na tom vzhledem k objemu stroj velice dobře. I přes limity v maximální rychlosti, lze s motocyklem bez větších potíží urazit kus cesty. Rozhodně Vás nijak neunaví, a navíc, i ortodoxní tahači plynu budou mít s ubíhající krajiny výjimečně něco víc, než pár hmyzích mrtvolek na helmě. Jako velice pozitivní hodnotím velice dostatečný objem 17 l kovové palivové nádrže, která Vám při spotřebě stroje kolem 3,8l/100 km zajistí opravdu komfortní dojezd. Stejně dimenzovaná zůstala z předchozí generace kola s brzdami. Koneckonců, nač měnit něco, co se u tohoto stroje výborně osvědčilo již v průběhu let. K brzdnému účinku na 125 až velice dobře dimenzovaných kotoučových brzd nelze mít tedy sebemenších výhrad. Kola byla u testovacího stroje obuta do pneumatik Pirelli Scorpion S/T, které mají rády spíše cestovnější vlnu, nicméně i na polní cestě a šotolině na mě nepůsobily příliš záludně. S motocyklem bylo v testu najeto 913 km.


Závěr

Varadero XL125V je stále stroj, který si mě i po letech v nové generaci v tomto segmentu opět získal. Dospělý vzhled, snadná ovladatelnost, malá spotřeba a na 125 maximálně pružný a vydařený motor pro kategorii A1, to jsou hodnoty, které se rozhodně s konkurencí poperou. Když se k tomu přidá nový velice líbivý vzhled, není z pohledu mladých příznivců cestovního endura takřka co řešit. Bohužel, jediným záporem zůstává, že po čase budete pošilhávat po něčem silnějším, nicméně vzpomínky ty Vám jistě zůstanou. Své nové Varadero s objemem 125 ccm můžete mít aktuálně za 139 900 Kč. Klady:
  • vzhled a design druhé generace
  • v rámci možností kategorie velice pohodlný a robustní stroj
  • snadná ovladatelnost
  • příznivá spotřeba
  • Zápory:
  • měkčí přední tlumiče, které snadno dostanete v terénu na doraz

  • Informace o redaktorovi

    Lukáš Růžička - Výška testovacího jezdce: 182 cm

    POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

    Kapitoly článku

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Průměr: 1.42
    Známkováno: 12x

    Motokatalog.cz

    Vložení komentáře

    Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



    TOPlist