husqvarna_svartpilen_801_2




Honda Vision 50

Malá praktická padesátka pro nás není v redakci úplnou neznámou. Již před rokem jsme testovali silnější Vision 110. Tato modelová varianta v nižší objemové třídě tak v podstatě doplňuje již dříve představený stroj a přináší tak další alternativu rozpočtového skútru. Nás samozřejmě zajímalo především to, jak si tento malý skútr pro každodenní použití povede v městském provozu a zda bude stíhat i v českých poměrech dopravní tep velkoměsta.

Kapitoly článku

Vision 50 byl představen na loňské milánské výstavě. V podstatě se nejedná o žádné velké překvapení. Původní silnější model byl vybaven menším, vzduchem chlazeným motorem o objemu 49 ccm. Honda tak vyšla tímto dospěle vyhlížejícím skútrem v našich končinách vstříc především potenciálním zákazníkům se skupinou AM. Tomu odpovídá i výkon naladěný na 2,5 kW a maximální rychlost 45 km/h. Značka má s podobně koncipovanými skútry a motorizací dlouholeté zkušenosti a je to znát jak na použité technice, tak kvalitě zpracování a použitých dílech.
Pravdou však je, že situace a zájem se především od příštího roku se změnou legislativy asi poněkud změní. Starší řidiči s řidičským oprávněním na osobní automobil tak ocení zřejmě více variantu se silnějším 108ccm motorem. I tak se však domníváme, že tento skútr má na trhu své místo a opodstatnění zvláště v sekci rozpočtových skútrů. Velkou předností této padesátky je krom nezdolného charakteru především kvalita zpracování, velká 14“ kola, přispívajících k lepší ovladatelnosti, a v neposlední řadě plnohodnotný dospělý vzhled s adekvátním úložným prostorem. Obě motorové varianty jsou v podstatě konstrukčně identické. Jediný na první pohled znatelný rozdíl je v jiné koncovce výfuku a samozřejmě motoru.
Svému jezdci skútr nabízí celkem dobrou dávku pohodlí a komfortu, kterou ještě více umocňuje původní určení pro silnější motorovou verzi. Navíc robustní rám a dostatečně dimenzované odpružení zajišťují velmi dobrou ovladatelnost. O dostatečný brzdný účinek se v tomto podání stará přední 220mm kotouč doplněný zadním bubnem. Vše je navíc i v tomto objemu doplněno o brzdový systém CBS.
Z hlediska užitných vlastností potěší pohodlné sedlo pro dvě osoby, adekvátní úložný prostor, který pojme i integrální přilbu a více než dostatečně dimenzovaná 5,5 l nádrž. Štíhlé křivky umocňují integrované blinkry v přední kapotáži a větší světlo montované přímo do plastů na řídítkách, které si na cestu rozhodně umí posvítit. Nás samozřejmě zajímal v tomto podání především motor a jeho možnosti v praktickém provozu. Bez nadsázky je třeba říci, že naše očekávání nebyla přehnaná a rovněž papírové předpoklady neslibovaly příliš optimismu do rušného provozu českého velkoměsta. O to více byla příjemným překvapením houževnatost a vitalita tohoto skútru. Ačkoliv se maximální rychlost striktně držela předurčeného limitu a nepřekročila 50 km/h, potěšilo nás zjištění, že skútr neztrácel příliš ani při plném zatížení, či jízdě v kopci. Zkrátka jak se zdá dokonalý pracant v rámci své kategorie.
Opticky je skútr samozřejmě menší než se tváří v reklamních letácích. S výškou 182 cm jsem však neměl problém se pohodlně poskládat za řidítka. Ve srovnání s jinými skútry této kategorie mě jen lehce překvapila kratší spodní plotna pro nohy. Jezdec je lehce limitován a nelze nohy příliš posunout dozadu, což třeba mě osobně trochu vadilo v zatáčkách. S uživatelského hlediska mě potěšily schránky na drobnosti pod řidítky, kam lze pohodlně na kratší cesty odložit nejrůznější drobnosti a předměty. Přístup k nádrži je řešen klasicky přes víčko pod sedlem.
Jízda ve dvou je v rámci možností pohodlná, nicméně na žádné velké ježdění, či každodenní několikakilometrové přesuny to není. Především jezdec je do jisté míry potom omezován v prostoru, což se samozřejmě projevuje na celkovém zhoršení ovladatelnosti skútru. I přesto je zde na spolujezdce pamatováno a stroj má ve výbavě klasické plnohodnotné vyklápěcí stupačky. Co opravdu potěší, jsou provozní náklady a celková funkčnost. Vše se točí, startuje a zkrátka se ovládá takřka samo. O přísun paliva se stará vstřikování (PGM-FI), což má za následek mimořádnou úspornost. V prostředí skútrů a především tomto objemu se stále často sází na klasický karburátor kvůli jednoduchému servisu. Jak se zdá v tomto ohledu měli však v Hondě jasno. Pravdou je, že se skútrem se tak jezdí bez většího snažení kolem 2 l/100 km.
V rámci redakčního testu jsme samozřejmě řešili – kam s ním? Jako ideál se jeví ucpaná městská aglomerace, málo místa a všude tam, kde je problém doprava jakoukoliv plechovkou na čtyřech kolech, klidně i na zhoršeném povrchu. Případně jako alternativa naprosto klidové části, kde je běžná doprava naopak spíš rušivým elementem, ale není úplně vykázána. Zde se potom cítí skutečně tento malý skútr jako ryba ve vodě. Navíc je zde přidaná hodnota díky větším kolům a obstojnému zavazadlovému prostoru. Lze tak pohodlně odvést menší nákup, věci na ryby, či naložit nějaké knihy třeba na cestu do školy.
Na pojíždění a krátké přesuny skútr zcela vyhovuje. Kde naopak trochu vyvrací reklamní slogan a malinko ztrácí na atraktivitě, jsou víceproudé komunikace a silnice pro motorová vozidla. Skútr zde logicky nestačí na cestovní tempo a je i přes častá legislativní omezení hrající v jeho prospěch spíše brzdou provozu. Ostatní řidiči totiž limity často ignorují a hlavně v našich poměrech Vás někdy úmyslně přehlížejí, či dokonce všemožně naznačují, že Vás jako účastníka silničního provozu nehodlají akceptovat. Jisté však je, kdo je pomyslným vítězem. Zpravidla jasně rozhodne nejbližší dopravní komplikace, uzavírka, či frekventovaná křižovatka se špatným značením. Zde o to více platí zachovat klid a řídit se zlatým pravidlem každého jezdce skútru, že není důležité jen za všech okolností první, ale pořád. Pokud jste začínající jezdec, hledáte alternativu na kratší vzdálenost po městě, či jen toužíte po kvalitním lokálním „přibližovadlu“, nebude jistě na škodu Vision 50 zařadit do užšího výběru. Aktuálně je navíc v akční cenové nabídce za 34 900 Kč (standardně 41 900 Kč).

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist