globalmoto_duben_nolan




Honda Vision

Když před časem Honda přestala na našem trhu nabízet městský skútr Lead, zůstala po něm na pozici low-endového modelu pořádná díra. Uvolněné místo sice částečně vyplnila předloňská novinka PCX, ale ta už svojí cenou nemůže konkurovat přibližovadlům čínské provenience. Zato cenovka nové Hondy Vision přidělá dovozcům neznačkových skútrů hodně vrásek.

Kapitoly článku

Slova o pokrokových technologiích a originálním designu se v tomto případě podobají mlácení prázné slámy, protože Honda Vision je především rozpočtový model, zaměřený na praktické účely. Ne že by byl ošklivý, nebo v něm výrobce chtěl propašovat ven ze skladu staré a nevyužité zásoby komponentů, ale dosažení co nejnižší ceny se muselo podřídit kdeco. Příjemně ale překvapí vysoká úroveň kvality zpracování a dobře vyřešená ergonomie. Je vidět, že Honda dbá na svoje charakteristické benefity bez ohledu na to, že se jedná o nejlevnější skútr. 
Vision je naživo mnohem menší než na fotkách, a v každém Evropanovi průměrné postavy musí zákonitě vzbuzovat obavy z nedostatku místa pro kolena. Při 186 centimetrech výšky se však po usednutí na místo jezdce moje nohy v pohodě posládaly do přirozené polohy, aniž by se někde opíraly nebo za jízdy do něčeho narážely. Na zadní části sedla sice už nezbylo místo pro parťáka rozložitějších tělesných proporcí, ale jak se ukázalo později, rozměry sedla nejsou jediným limitujícím faktorem pro častější cestování ve dvou. Ale nepředbíhejme.
Při jízdě nebrání kolena ani pohybu řídítek do krajních poloh, a kompaktními rozměry skútru je omezen vlastně jenom rozsah pohybu chodidel po podlážce. Vzhledem k využitelnosti skútru na převážně kratší vzdálenosti ani tenhle handicap nemusí budoucího majitele příliš strašit. Také paže jezdce po uchopení rukojetí svírají s tělem poměrně přirozený úhel, a Vision tak navzdory svojí subtilní figuře nabízí celkem dobrou jízdní pozici.
Ze sedla díky jeho výšce 755 mm pohodlně došlápne na zem i drobnější paní či slečna, která si  jistě poradí také se 102 kilogramy pohotovostní hmotnosti. Jen trochu škoda, že palivová nádrž není umístěna v podlaze. Manipulace při parkování, otáčení nebo stavění na hlavní stojan (boční v základní výbavě není) by byla ještě o něco snazší. Slušný výhled dozadu zajišťují standardní zrcátka, s viditelností směrem vpřed pomáhá za tmy halogenový světlomet umístěný v řídítkách. V tomto směru dělá Vision čest svému názvu a setmělou vozovku iluminuje opravdu kvalitně. Zadní světlo září dost intenzivně i za bílého dne, a jeho brzdová část ještě o poznání víc, takže ani středně pozorný řidič nemůže před sebou jedoucího Visiona jen tak ignorovat. Přední i zadní směrovky s čirou optikou jsou vtipně zakomponovány do obrysu kapotáže, a nebude vůbec snadné některou z nich při neopatrné manipulaci ulomit.
Jednoduchá přístrojovka nabízí opravdu jen ty nejdůležitější informace, ale nechybí na ní důležitý palivoměr. Do nádrže se totiž vejde pouhých 5,5 litrů benzínu, což sice může vyvolávat pozitivní emoce při placení u čerpací stanice, ale žádný extra velký akční rádius z takové výchozí konstanty nelze vykalkulovat. Podle oficiálních údajů výrobce se dá nejvíc kilometrů (52 na jeden litr benzínu) nakroutit při konstantní rychlosti 60 km/h, ale to se v praxi jen těžko někomu povede dodržet. V městském provozu si Vision řekne zhruba o 2,5 litru na sto km, takže při pevných nervech a funkčním palivoměru může být vzdálenost ujetá od jedné benzínky k druhé dlouhá nejvýš dvě stě kilometrů.
Vedle nádrže zbylo pod sedlo místo ještě na úložný prostor, kam se nám během testu podařilo bez větší námahy schovat otevřenou přilbu. Odkládací schránky v prostoru před koleny jezdce neumožňují na rozdíl od uzamykatelného podsedlového prostroru ani jejich obsah uvnitř zavřít. Na odložení láhve s pitím nebo bageta ale mohou posloužit dobře, a v případě potřeby se dá uzamykatelný prostoru na přepravu dalších zavazadel rozšířit ještě o 35litrový zadní kufr, k jehož montáži je připraven zadní nosič, sloužící zároveň jako madlo pro spolujezdce.
Držáky integrované v nosiči ale najdou uplatnění spíš při zvedání skútru na hlavní stojan, protože když je Vision zatížen dvoučlennou posádkou, není na pozici spolujezdce velký důvod k obavám z pádu vlivem příliš prudké akcelerace. Maximální výkon vzduchem chlazeného motoru se totiž zastavil na hodnotě 8,5 koně a variátor je naladěn víc do síly než do rychlosti. Při sólo jízdě skútr akceleruje s chutí až do padesátikilometrové rychlosti, kde lehce zvolní aby poctivě dotlačil rafičku tahometru za osmdesátku. Na další zrychlování už potřebuje delší rozjezd, a jeho rychlostní rekord, dosažený za ideálních podmínek, jsme zapsali lehce pod stokilometrovou hranici. Po naložení druhého pasažéra se Vision dere vpřed s citelně menším elánem, a oba cestující se musí spokojit s top-speedem pod hranicí osmdesátky.
Podvozek zvládá zvýšenou zátěž problémů a na to, že je zadní kolo odpruženo jenom jedním tlumičem, si poradí s poměrně velkými nerovnostmi. Svůj podíl na plynulosti jízdy mají také čtrnáctipalcové ráfky, obuté do poměrně úzkých pneumatik. Ty jsou ale i přes svou malou šířku velice stabilní při rovné jízdě i v náklonu.
Přední kotoučová brzda je se zadním bubnem propojena pomocí kombinovaného systému CBS. K dosažení optimálního brzdného účinku stačí stisknout levou brzdovou páčku, a distribuční jednotka sama rozdělí brzdnou sílu mezi obě kola. Kdo si raději rozhoduje o intenzitě brzdění sám, může použít pravou páčku, která napřímo ovládá pouze přední kotouč.
Hlavně výkon motoru, ale také malé rozměry, předurčují Hondu Vision převážně k sólo jízdě na území města. Tam skútr dokáže - i když s využitím valné většiny svých výkonových možností - dobře splynout s okolním provozem, aniž by na rychlejších úsecích ztrácel dech. Při výletu za brány města dá přednost volnějšímu tempu okresních silnic před vražednou hektikou dálnice, a s trochou trpělivosti se na něm dá dojet prakticky kamkoli. Dvojnásobné zatížení při převozu spolujezdce bohužel citelně snižuje dynamiku, a za předpokladu častého cestování ve dvou bych osobně volil radšji o něco výkonnější a prostornější model. K občasnému odvozu kolegyně z práce na autobusovou zastávku ale Vision poslouží také dobře.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):
Motokatalog.cz



TOPlist