husqvarna_svartpilen_801_2




Honda VFR800X Crossrunner: jiný svět

Za ten nápad, přidělat na legendární véefero vyšší řídítka a kapoty ala cestovní enduro, by si někdo zasloužil prémie alespoň ve výši dvou ročních platů. Jenže hned první Crosrunner se nedočkal potlesku vestoje, a podle všeho za to může hlavně jeho nevýrazný design. Možná byl ušitý moc horkou jehlou, ale na tom teď nesejde. Po čtyřech letech na scénu vstupuje druhá generace a rovnou vám musím prozradit, že z předchozího modelu zůstalo jenom to dobré.

Kapitoly článku

Že si v Hondě tentokrát dali na designu záležet, to už se dalo tušit hned z prvních fotek, a při prvním živém setkání na výstavě Intermot se všechna nadějná očekávání jenom potvrdila. Někdy se sice stane, že mimo rampy reflektorů krása poněkud vybledne, ale to rozhodně není případ nového Crossrunnera. Tahle motorka vypadá na silnici snad ještě líp, nebo aspoň stejně dobře, jako na nasvíceném podstavci. A když se novinka postaví vedle loňského (vlastně pořád ještě letošního) modelu, jenom těžko byste tipovali že mají  společného jmenovatele.
Je fakt, že návrháři měli před druhým pokusem podstatně lehčí výchozí situaci: mohli se odpíchnout od mnohem povedenějšího designu větší a mladší Hondy Crosstourer, a některé detaily - jako například přední světlo - si vypůjčili ze sportovnější VFR800F. Ostatně, nový Crossrunner není nic víc a nic méně než Honda VFR800 v alternativním provedení pro ty, kdo se nechtějí tolik hrbit za řídítky, nebo se jim prostě jenom líbí styl cestovních endur. Označení "malý Crosstourer" by nakonec mohlo také fungovat jako celkem přiléhavá přezdívka.
Nebudu se tady dlouho rozplývat nad tak subjektivní záležitostí jako je design, ale ať se podívám na nový model z jakékoli strany, líbí se mi stokrát víc než ten předchozí. Čelní pohled hodně zkrášlilo zmíněné LED světlo ve tvaru písmene X, které díky jinému tvaru masky vypadá snad ještě lépe než na VFR. Změnou k lepšímu je také rozměrnější plexi. To trochu překvapivě není výškově stavitelné, a  zájemci o ještě lepší ochranu před větrem musí hledat řešení v nabídce originálního příslušenství. Na bocích ubylo hodně plastu, a tím pádem lépe vynikne srdce motorky - véčkový čtyřválec usazený v hliníkovém rámu. Dva postranní chladiče se zároveň musely sestěhovat  do jednoho předního, který je ve výšce osy kola dost na ráně, a před kamínky jej chrání plastová mřížka. Motorce z profilu hodně sluší i desetipaprsková kola - hlavně zadní letmáč - a nijak zvlášť rušivě nepůsobí ani kulatá koncovka výfuku. Hůř už se kouká na černé plastové kryty, připevněné v místech, kde se lýtka dotýkají rámu.
Zadek je fungl nový, včetně hliníkového podsedlového rámu, převzatého z VFR800F.  Ve světle operují výhradně LED diody, stejně jako v blinkrech, a dělené sedlo má výškově stavitelnou přední část. Příprava na zavěšení originálních bočních kufrů je u cestovní motorky určitě krokem vpřed, před pověšením zadního top-casu stačí místo madel pro spolujezdce nasadit nosič a plotnou.
Jednou z mála věcí které zůstaly při starém, jsou zrcátka. Jinak se pohled ze sedla dost změnil, a nejpříjemnějším překvapením je nová kompletně digitální přístrojovka, která ukazuje všechno pěkně bílé na černém. V prezentaci zaznělo něco o tom, že inverzní displej je lépe čitelný na přímém slunci, ale v praxi to vypadá ještě líp - čím ostřejší paprsky na něj svítí, tím je kontrast lepší. Kromě toho přibyl ukazatel zařazené rychlosti a ikonky nových prvků výbavy -  kontroly trakce a vyhřívaných rukojetí. Obě tyto nové funkce se obsluhují levou rukou, a jestli si mohli u Hondy s něčím dát větší práci, pak právě s ovladačem kontroly trakce. Černá krabička vypínače kontroly trakce vypadá nad klemou spojkové páčky spíš jako no-name doplněk než součást základní výbavy, a dost kazí dojem z jinak celkem pěkně uspořádaného uživatelského prostředí. Další mínus si vysloužila tlačítka pro přepínání údajů na displeji, umístěná přímo na přístrojovce, kde se za jízdy špatně obsluhují. Novinkou je ještě automatické vypínání blinkrů, které pracuje se dvěma různými algoritmy, a údajně pozná jestli zrovna odbočujete na křižovatce nebo jenom přejíždíte z jednoho pruhu do druhého. Pro sklerotiky asi dobrá věc, ale občas mě trochu otravovalo kontrolovat, jestli se směrovky nevypnuly moc brzy.
Posun v designu je ve srovnání s předchozím modelem obrovský, ale Crossrunneru hodně pomohly také změny v ergonomii. Největší rozdíl je v šířce a umístění řídítek - i bez koukání do katalogu je hned poznat, že jsou širší, rovnější a vyšší. Konkrétně do šířky dostaly přidáno 4 cm na každé straně, 4 mm vyrostly do výšky a k tomu jsou ještě o 2,8 cm blíž k jezdci. To znamená jediné: vzpřímenější posez (jako na opravdovém cestovním enduru) a větší páku při sklápění motorky nebo držení stability na nerovnostech. Kromě toho z řídítek zmizely plastové kryty, takže teď už nebude takový problém na ně přidělat navigaci. Dál tu máme výškově stavitelné sedlo (815-835 mm), které by ale v zájmu komfortu mohlo být klidně o nějaký centimetr výš, aby se nohy tolik nelámaly v kolenou. Stupačky jsou totiž poměrně dost vysoko, což je výhoda jenom do té míry, že dávají velkou volnost v náklonech.
Celkově je ale posez o dost víc "adventure", a stejně tak i podvozek doznal v tomto smyslu pár změn. Odpružení má vyšší zdvihy, přední i zadní vidlice dostaly kromě toho nastavitelné předpětí a útlum. Vzadu se konečně předpětí šteluje pohodlně kolečkem, a není třeba tahat klíč z nářadí jako u minulého modelu. Větší zdvihy budou určitě fajn na našich cestách necestách, ale ve Španělsku mají kvalitu silnic o pár tříd jinde, takže nemůžu podat objektivní report o tom, jak si podvozek poradí s rozbitými okreskami. Ve standardním setupu se chová neutrálně, jenom při brzdění se trochu potápí předek, což vyřeší použití pedálu zadní brzdy (duální brzdy už jsou minulostí), nebo drobné přitažení předpětí a útlumu. 
Ale to trochu předbíhám. Seznámení s novinkou začíná krátkým dálničním přesunem,  takže je čas se trochu rozkoukat za řídítky. Vedoucí grupy jede předpisovou rychlostí, a véčkový čtyřválec mě hned na začátek překvapuje svým tichým projevem - už vím proč Honda nabízí příplatkový Akrapovič. Na šestku si motor jenom ševelí někde mezi pěti a šesti tisíci otáček, a cestovní idylku neruší ani hukot větru. Za standardní plexi pohodlně schovám svých 186 centimetrů aniž bych se musel krčit. Široká řídítka mi padla do ruky okamžitě, sedlo se tváří komfortně a k naprosté spokojenosti mi chybí jenom míň pokrčená kolena. Před sjezdem z dálnice ještě stihnu žasnout nad perfektní čitelností digitální přístrojovky, do které se opírá ranní slunko, a také nad dosavadní průměrnou spotřebou: 5,5 litru je jenom o necelé dvě deci víc, než se píše v tiskové zprávě.
Vjíždíme do kopců a všechno je najednou jinak. Véčkový čtyřválec ukazuje celý svůj široký rozsah, a když dostane větší příděl otáček, na oplátku dává zahrát tu zvučnější část repertoáru. Jenom na vysvětlenou: až na drobné rozdíly v palivové mapě a programu v řídící jednotce zapalování se jedná o stejný motor jako u VFR800F. Tedy včetně systému VTEC, který přesně mezi šesti a sedmi tisíci otáček přepíná z dvouventilového režimu na čtyřventil. U prvních modelů tuhle vychytávku veřejnost nepřijala zrovna s nadšením, protože nástup výkonu po sepnutí čtyř ventilů byl moc razantní. Postupně se tedy laborovalo a umravňovalo, až z pocitových vjemů spojených s funkcí systém VTEC zbyla jenom změna zvuku. Nástup výkonu u nového modelu, je možná zase až moc sterilní, ale zvuková kulisa pořád stojí za to. Papírově si Crossrunner proti staršímu modelu polepšil o 4 koně (na 106 k) a 2 Nm (na 75), a síla mu rozhodně nechybí. Díky véčkovému uspořádání je čtyřválec navíc dost pružný, takže se nezakucká ani když chcete přidat a nějakou náhodou máte zařazeno o kvalt výš.
Zároveň má ale dost velký rozsah, takže když se rovinky zkrátí na nějakých sto metrů, vystačím se zařazenou dvojkou. Otáčky spadnou pod pět tisíc jenom na chvilku před dalším vinglem, a hned na výjezdu můžu zase zkoušet doraz plynu a bdělost kontroly trakce. Oranžová kontrolka na mě ale neblikla ani když jsem jí  přepnul do volnějšího režimu jedna. Tempo přitom rozhodně není výletní, a Crossrunner chce pořád zrychlovat. Je jako mládě od většího Crosstourera - hravější, obratnější, živější. Motor má pořád hlad po otáčkách, ale ani v klidnějším režimu není nervózní. Ještě by to chtělo vyladit citlivost přidání plynu z nulové polohy, tam občas nastane krátké zaváhání, a motorka sebou následně cukne. Podvozek se po menší změně nastavení přední vidlice přestal při brzdění houpat, a přední kolo vykrajuje oblouky jako podle šablony. V občasném esíčku pomůžou s přehozením motorky z leva doprava široká řídítka, a vysoko umístěné stupačky se dostanou do kontaktu s asfaltem jenom výjimečně.
Na řadu přichází také pasáž s táhlými zatáčkami, kde se dostává i na vyšší rychlostní stupně. Některé testovací motorky mají příplatkové rychlořazení (na mě zrovna nevyšla), a podle reakcí šťastnějších kolegů tenhle doplněk funguje perfektně. V základní výbavě by u cestovní motorky asi byl zbytečný, ale že se dá dokoupit je fér. Z vlastní zkušenosti můžu pochválit plynulou funkci a snadné ovládání hydraulické spojky. Podobné hodnocení si zaslouží i brzdy - i tady Honda ukázala, že Crossrunnera považuje víc za sportovní než turistickou motorku. Nové radiální čtyřpístky mají razantní nástup, účinek se dá citlivě dávkovat a standardně montované ABS nastupuje, až když je opravdu třeba.
Při zpáteční cestě je nejvyšší čas začít hledat nějaké neduhy. V rychlých zatáčkách se vysoký Crossrunner občas zakymácel, ale tenhle nepříjemný zážitek musím přisoudit silnému bočnímu větru. Pár věcí se ale přeci jen najde. Po necelých dvou stech kilometrech už se sedlo netváří tak pohodlně jako ráno, a také ukazatel průměrné spotřeby dost změnil názor. Po svižném horském úseku přehodnotil výsledek na 7,2 litru. Jezdit takhle celý den, zkrátí se dojezd na plnou nádrž skoro o sto kiláků oproti údajům z prezentace. A pak mám trochu rozpačitý pocit z těch nových samovypínacích blinkrů. Někdy jim vypnutí trvá moc dlouho, jindy jsou zase až příliš aktivní.
Pohled do nabídky originálního příslušenství naznačuje, kam Honda s novým modelem míří. Sada tří kufrů, vyšší plexi a hlavní stojan čekají na dálkové cestovatele, kteří svojí sportovní motorku rádi vezmou i na dovolenou. Trubkové rámy spíš poslouží jako držáky mlhovek, než že by měly ambice změnit Crossrunnera na expediční motorku do mongolské pouště. Jeho trvalým bydlištěm bude hlavně asfalt, i když s cestovním endurem nemá společný jenom kukuč. Především se ale konečně stal prémiovým modelem, který si kulaté logo na nádrži zaslouží. Je to zkrátka motorka pro fajnšmekry, stejně jako legendární VFR.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm

On-line rozhovor: Petr Poduška

On-line rozhovor byl již ukončen. Děkujeme za otázky.

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

36526
Dotaz od 36526 položen 29.10.2014 17:09

Zdravím,
chci se jen zeptat jaký má projev system VTec? Případně jaké jsou rozdíli o proti staršímu modelu.
Krásná motorka, HONDA umí.
Díky Lukáš

Odpověď od Petr Poduška z 03.11.2014 09:37

Ahoj Lukáši,

systém VTEC přepíná ze dvouventilového režimu na čtyřventil v 6 500 otáčkách, ale z pohledu jezdce se změna zřetelně projeví jenom na zvuku. Motor se rázem přeladí z decentního bublání na jekot cirkulárky, jinak je přechod naprosto plynulý. Neměl jsem možnost přímého srovnání s modelem 2014, ale dobře si vzpomínám na razantní kopanec u prvního VFR se systémem VTEC. Po tomhle nešvaru, který dokázal způsobit nejednu horkou chvilku hlavně na výjezdech, není ani památky.
Dík za dotaz.

fsmoula
Dotaz od fsmoula položen 29.10.2014 17:48

Zdravým, je motor nového crossrunnera stejní jako u vfr800f po technické stránce? Díky Fanda.

Odpověď od Petr Poduška z 03.11.2014 09:37

Čau Fando,
technika obou motorů je naprosto totožná, mírně se však liší nastavení palivových map a zapalování. Crossrunner je naladěný trochu víc na cestovní notu, ale nedá se říci že by to byl nějaký lenochod.
Dík za dotaz

oskar56
Dotaz od oskar56 položen 29.10.2014 18:08

Nazdars, chcem sa spytat na prednu vydlu ci sa neutapa ako sa sprava predne koleso pri vymoloch pripadne pri inych nerovnostiach, klze sedlo, posed vietor do jazdca pri standardnom plexi..... vsetko ma zaujima :D

Odpověď od Petr Poduška z 03.11.2014 09:37

Ahoj Oskare56,
díky za podnětné dotazy. Pokud jde o potápění přední vidlice, je to asi hodně subjektivní záležitost. Při prudkém brzdění (například když se moc dlouho kocháš krajinou a najednou zjistíš, že motorka před tebou zastavuje před křižovatkou) se předek při standardním nastavení vidlice skutečně potopí. Nechal jsem si kvůli tomu trochu přitáhnout předpětí a zvětšit útlum, a pak bylo všechno v cajku. Nikdo jiný z naší šestičlenné skupiny si ale na potápění vidle nestěžoval. Nerovností jsme cestou moc nepotkali, takže nemůžu říct jak se bude podvozek chovat na české nebo slovenské rozbité okresce. Posez je stejný jako na velkém cestovním enduru - sedíš naprosto vzpřímeně, řídítka jsou hodně široká a rozevřená, jenom sedlo by mohlo být o nějaký centimetr výš, aby se nohy nemusely tolik lámat v kolenou. Potah sedla vypadá dost hladce, ale neklouže tak, že by to jezdce nějak otravovalo. Standardní plexi perfektně zvedá vítr nad hlavu až do zhruba 180 km/h (víc jsem nezkoušel, měřím 186 cm).

oskar56
Dotaz od oskar56 položen 29.10.2014 18:09

pripadna cenova politika hondy pri tomto modele

Odpověď od Petr Poduška z 03.11.2014 09:38

Cena pro český trh zatím nebyla zveřejněna, osobně ji očekávám někde na úrovni VFR800F, která stojí 319 tisíc Kč.

radkocernohous
Dotaz od radkocernohous položen 29.10.2014 18:58

Bude možnost DCT ?

Odpověď od Petr Poduška z 03.11.2014 09:38

Ahoj,
u modelu 2015 verze DCT v nabídce nebude. Jak mi sdělil šéf projektu, na vývoji dvouspojkové převodovky pro motor V4 800 ccm se intenzivně pracuje, takže se určitě brzy dočkáme.
Dík za dotaz.

Guga
Dotaz od Guga položen 29.10.2014 19:06

Je to pěknej cesťáček, vyzkoušejte i šotoliny..(?)!

Odpověď od Petr Poduška z 03.11.2014 09:38

Ahoj,
na šotolinu nás bohužel nepustili, a ani si nemyslím, že by to na silničních gumách a sedmnáctipalcových litých ráfcích mělo velký smysl.

VasonPN
Dotaz od VasonPN položen 29.10.2014 19:12

Jsou součástí motorky rovnou úchyty na všechny 3 kufry, nebo se musí montovat dodatečné (nevzhledné) rámy?

Odpověď od Petr Poduška z 03.11.2014 09:38

Ahoj,
nový Crosrunner má v základu přípravu na zavěšení bočních kufrů z nabídky originálního příslušenství Honda, takže žádné rámy nejsou potřeba. Pod horní kufr stačí jenom nosič s plotnou, který se montuje místo madel pro spolujezdce. Zámky všech tří kufrů se dají nastavit tak, aby šly odemykat stejným klíčkem jakým se zapíná zapalování.
Díky za dotaz

BaRT_Czech
Dotaz od BaRT_Czech položen 29.10.2014 19:14

Dobrý den, vím že to není přímo na tuto motorku, ale kamarád má novou NCX750 a na pneumatikách najel cca 5000 a jsou na limitu, není to trhač asfaltu. Dává teď Honda běžné pneu nebo jen testovací vzorek (prý to není jediný příklad malého nájezdu), jak to bude u tohoto typu?

Odpověď od Petr Poduška z 03.11.2014 09:39

Dobrý den,
Honda (stejně jako většina výrobců) obouvá na všechny nové motocykly plnohodnotné pneumatiky. Nevím jaký model byl z výroby na motorce vašeho kamaráda, ale nájezd 5 tisíc km je dost překvapivý. Setkal jsem se s majitelem NC700X, který na původních gumách měl najeto přes 20 tkm. Zadní byla zralá na výměnu, ale předek ještě sezónu vydrží. Záleží čemu říkáte že jsou gumy na limitu. Na novém Crosrunneru jsou z výroby obuty pneu Pirelli Scorpion Trail.
Díky za dotaz.

Popojedem
Dotaz od Popojedem položen 29.10.2014 19:54

Dobrý den. Když Honda letos de-facto zrušila Hornet, bude příští rok Hornet 800 (?) a s motorem V4 z VFR? Mohlo to být rychlejší a jednodušší na vývoj, a V4 800 naháč by mohl být bomba... (a bestseller). Předem děkuju za odpověď (i když jestli jsem se trefil před premiérou asi nepůjde informace vypustit :) ). Roman

Odpověď od Petr Poduška z 03.11.2014 09:39

Dobrý den,
Tento dotaz je skutečně předčasný, Honda pečlivě střeží všechny informace o připravovaných novinkách. Uvidíme, zda něco takového představí tento týden na výstavě v Miláně.
Díky.

Trejsíč
Dotaz od Trejsíč položen 29.10.2014 20:53

Bude tady výškově stavitelné sedlo? Pokud ano, v jakém rozsahu? Kdy bude na českém trhu?
Můžeme očekávat od Hondy také TFT přístrojovku?
Můžeme čekat také elektronický podvozek? Evropské značky to už nabízejí takže jestli trošku neujíždí vlak?
Chystá Honda nějaký tříváles po vzoru Yamahy?
Kdy bude nové CB1000R - litrový (popřípadě více) naháč?
Jinak přeji hezký den a děkuji za odpovědi. Trejsíč

Odpověď od Petr Poduška z 03.11.2014 09:39

Ahoj,
Sedlo je výškově stavitelné ve dvou polohách – 815 a 835 mm. Na českém trhu bude Crosrunner v lednu 2015. O TFT displeji se podle vyjádření zástupců Hondy zatím neuvažuje, a za sebe musím říci, že jsem z přístrojovky nového Crosrunneru nadšený. Je přehledná a skvěle čitelná na přímém slunci i ve stínu.
Elektronický podvozek je podle šéfa projektu momentálně ve fázi vývoje, takže se ho nejspíš dočkáme. Na informace o nových modelech (tříválec, CB1000R atd.) je bohužel vyhlášeno přísné informační embargo.

Dík za dotazy

Meli
Dotaz od Meli položen 29.10.2014 21:12

1) je rozumné dát chladič u "skoro cendura" tak nízko?
2) v promo videu nikdo tu "na asfalt zaměřenou" motorku nijak zvlášť nenaklopí - můžete zkusit jestli to vůbec jde?
3) bude od Hondy něco cendurového ve 2 válci?

Odpověď od Petr Poduška z 03.11.2014 09:40

Zdravím,
1) podle umístění chladiče se evidentně moc nepočítá s častým použitím Crossrunneru v terénu. O tom svědčí také sedmnáctipalcový přední ráfek a silniční pneumatiky. Před kamínky ochrání chladič standardně dodávaná plastová mřížka.

2) Zkoušel jsem naklánět co mi strach dovolil, ale dostat Crosrunnera „na stupačku“ se povedlo jenom jednou. Snad je to tím, že stupačky jsou poměrně vysoko.

3) Viz předchozí dotazy – informační embargo na nové modely

Díky za otázky

blejdamint
Dotaz od blejdamint položen 30.10.2014 11:08

Dobry den, mne zajima pouze jedna vec, kdy, kde bude predstavena ,,nova Africa ,, uz tech pseudoinformaci bylo dost, pokud ano, dekuji za blizsi informace, tzn. typ motoru,pocet valcu, jestli radovy, nebo v nejakem uhlu, cca kolik to bude vazit a nakonec orientacni cena.
pokud nemate tyto informace, neodpovidejte a berte to jako bezpredmetne.
Dekuji,preji vsem krasny den.Zdenek, Australie, Cairns 20:08

Odpověď od Petr Poduška z 03.11.2014 09:41

Informace se nepodařilo získat, beru tedy jako bezpředmětné:-)

romablah
Dotaz od romablah položen 30.10.2014 14:26

Motorka je to velmi pěkná, ale jako každého mě zajímá cena? a kdy bude v prodeji?

Odpověď od Petr Poduška z 03.11.2014 09:41

Zdravím,
Cena zatím oficiálně nebyla stanovena, odhaduji že bude podobná jako u VFR800F (někde kolem 320 tisíc Kč. Prodej v ČR od ledna 2015.
Díky za dotazy.

Míra
Dotaz od Míra položen 30.10.2014 14:32

Kdy Honda představí novou Africa Twin ?

Odpověď od Petr Poduška z 03.11.2014 09:41

Zdravím,
na informace o nových modelech Honda vyhlásila přísné embargo, takže bohužel nemohu dát uspokojivou odpověď. Sami jsme zvědavi, zda novou Afriku tento týden v Miláně uvidíme.
Dík za dotaz.

pbudik
Dotaz od pbudik položen 30.10.2014 15:47

Dobrý den,motorka krasná ale na cestovaní až moc technickych lahudek motor hondaVFR RC 36 jednoduchý výkonem dostačující proč se nešáhlo po nečem takovém. Za všechno se platí a tady se platit určitě bude.Spousta hondaku čeka na afriku a zuatim nic a taky sposta utekla od hondy k suzuce dl 650v strom.postavte neco podobného lidi na to čekají .dik.

Odpověď od Petr Poduška z 03.11.2014 09:42

Dobrý den,
Honda prezentuje Crossrunner jako prémiový model, proto do něj použila všechny nejmodernější technologie. Poptávka po takto vybavených motorkách evidentně je, i přes vyšší ceny – viz konkurenční značky.
Informace ohledně nové Afriky Honda zatím drží v tajnosti, ale už tento týden na výstavě v Miláně snad budeme vědět víc.
Díky za dotazy.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist