husqvarna_svartpilen_801_2




Honda SH300i vs Piaggio Beverly 300

V našem srovnávacím testu se tentokrát sešly dva skútry, které se dají považovat za skutečnou elitu střední kubatury. O míře popularity obou modelů svědčí jejich dominantní postavení na italském trhu, kde se ročně prodají desítky tisíc nových skútrů. Obstojí v přímém souboji lépe italský design, nebo japonská technologie?

Kapitoly článku

Tuhle úvahu je třeba brát trochu s nadsázkou – kromě Piaggia se v Itálii vyrábí také celá řada skútrů Honda, včetně SH300i. Historie výroby Piaggia Beverly už se píše celých deset let, přičemž se kromě testované kubatury prodává ještě s motory o objemu 125 ccm a 500 ccm. Poslední technická a designová inovace modelu Beverly 300 proběhla pro rok 2010. Honda SH je v nabídce dokonce ve třech verzích – menší 125 ccm a 150 ccm, a vzhledově lehce odlišné třístovce, která byla čerstvě modernizována hlavně po stránce designu před začátkem letošní sezóny.
Nejnovější Piaggio Beverly má ve srovnání s předešlým modelem výraznější a elegantnější vzhled, a také o něco výkonnější motor. Z čelního pohledu zaujme nový duální přední světlomet a nové směrovky, doplněné o řadu stříbrných LED diod, imitujících světla pro denní svícení, jaká se používají u luxusních moderních automobilů. Kapacita úložného prostoru se zvětšila o 50 %, a díky tomu se do něj vejdou dvě nízké otevřené přilby. To umožňuje zejména čtrnáctipalcové zadní kolo. Změnila se také ergonomie a upravený trojúhelník tvořený řídítky, sedlem a podlahou skútru nabízí v porovnání s předchozím modelem vyšší úroveň komfortu.
Skútr Honda SH300i dostal pro rok 2011 svěží úpravu designu, ve kterém se spojují klasické proporce s moderními, dynamickými křivkami. Změny vzhledu korunuje nové kožené sedlo.
Multifunkční digitální přístrojový panel je umístěný tak, aby poskytoval dobrý přehled o přístrojích a zároveň i nerušený výhled před sebe. Displej zahrnuje rychloměr, ukazatel emisí, hodiny, dvě denní počítadla, palivoměr, ukazatel teploty chladicí kapaliny a upozornění na výměnu oleje. Jízdní vlastnosti má vylepšit nová zadní radiální pneumatika na šestnáctipalcovém ráfku, a vyladěné odpružení.

Motor, podvozek, výbava

Výkon třístovkového motoru předurčuje oba skútry k využití jak v městském provozu, tak k dojíždění na větší dálky. Maximální rychlost daleko překračující stokilometrovou hranici nediskriminuje ani jeden ze skútrů v žádné jízdní situaci, naopak je třeba trochu opatrně zacházet s plynovou rukojetí, protože akcelerace u obou nastupuje raketovým tempem a k dosažení padesátikilometrové rychlosti stačí opravdu velmi krátká doba. S oběma skútry se můžete bez obav vydat na dálnici, kde se na vyšší rychlost nakonec dokáže rozjet Honda díky výkonovému náskoku pěti koní.
U Hondy se ručička tachometru při plném plynu zastavila na hodnotě 150 km/h, přístroj Piaggia ukázal zhruba o deset méně. Honda navíc dosáhne maximálku mnohem dřív, a zrychluje se stejnou dynamikou v celém spektru rychlostí i otáček. Piaggio má na druhou stranu špičku výkonu i kroutícího momentu posazenou o něco níž, také subjektivně rychleji akceleruje z místa na prvních několika metrech. Když jsme ale několikrát zkusili změřit síly při rozjíždění z nuly na 50 km/h tváří v tvář, souboj skončil nerozhodným výsledkem. Svojí roli na ostřejším nástupu akcelerace Beverly hraje také menší zadní kolo. Každopádně ani jednomu z hnacích agregátů síla nechybí, a při startu z křižovatky budou těžko hledat konkurenty. Stejně tak pro rychlé předjížděcí manévry i svižnou jízdu mimo město jsou oba motory naladěny optimálně, a není jim co vytknout.
Podvozky obou skútrů mají velmi podobnou konstrukci – oba stojí na ocelovém rámu, odpruženém vpředu klasickou teleskopickou vidlicí a vzadu dvěma konvenčními tlumiči s nastavitelným předpětím. Zásadní rozdíl spočívá v již zmíněné velikosti zadního kola. Honda ctí šestnáctipalcový průměr ráfku na obou kolech, kdežto u Piaggia najdete šestnáctku jen vpředu a zadní kolo má v průměru jen čtrnáct palců.
SH300i díky svým velkým kolům působí v zatáčce jistějším dojmem, a tento rozdíl se projeví hlavně při náklonu ve vyšší rychlosti. Beverly si zase lépe stojí v otázce vyváženosti při rychlejší jízdě po rovině, například ve sto třiceti na dálnici. To je dáno nižším těžištěm, které souvisí z umístěním palivové nádrže pod podlahou. V hustém městském provozu napomáhá ke snazšímu manévrování kratší rozvor kol u Hondy. SH300i má devítilitrovou nádrž naopak pod sedlem, kde jednak zabírá místo úložnému prostoru, a za druhé zvyšuje těžiště.
Nedostatek úložného prostoru (pod sedlo se vejde jen nízká otevřená přilba) Honda řeší u nového SH300i a dalších skútrů dodáváním 35litrového kufru ve standardní výbavě. Pokud jde o příruční schránku v přední kapotáži, podstatně větší možnosti k uložení drobností poskytuje Beverly, jehož přední skříňka je navíc na rozdíl od Hondy uzamykatelná. U obou skútrů najdete po otevření příruční schránky elektrickou zásuvku na dobíjení mobilu nebo jiné elektroniky.
Sedlo Piaggia na pohled vypadá komfortněji a po několika desítkách minut za řídítky skutečně poskytuje víc pohodlí než Honda, jejíž sedlo je poměrně úzké a také o něco málo vyšší. Středový tunel Piaggia v podstatě diktuje polohu nohou při jízdě, na které není během jízdy celkem co měnit. Plochá podlaha Hondy přináší v rámci možností větší variabilitu, a při chladnějším počasí se nohy jezdce mohou lépe schovat do zákrytu čelní kapotáže. Prostor pro nohy není obecně ani u jednoho skútru nijak velkorysý, ale poskládat dolní končetiny se dá bez problémů do obou.
S ohledem na výkon motoru a celkové rozměry oba testované skútry v pohodě zvládnou i přepravu dvoučlenné posádky. Větší komfort nabízí zadní polovina sedla u Piaggia Beverly, pro Hondu zase hovoří příjemnější umístění stupaček, které nejsou tolik zapuštěny do siluety jako trubkové stupačky u Beverly, a spolujezdec tak může nechat nohy v přirozenější poloze. Tvarově ke komfortu více přispívají trojúhelníkové sklopné plotny Hondy SH, na kterém se navíc spolujezdec může během akcelerace spolehnout na oporu zad v podobě zadního kufru. U Piaggia se v základní výbavě musí vystačit s postranními madly, integrovanými do zadního nosiče, kufr s opěrkou pak čeká v nabídce originálního příslušenství.

Jízda

Oba skútry jsme nejprve několikrát protáhli pražskou dopravní špičkou a vyzkoušeli jsme také jízdu po městském okruhu. Přestože v maximálním výkonu motorů je rozdíl pěti koní, při pohybu po městě tato skutečnost nepředstavuje pro Beverly žádný handicap. Automatická převodovka s variátorem dokáže výkon Piaggia i Hondy transportovat na zadní kolo rychlostí blesku, takže z křižovatky zmizíte zaručeně vždy jako první, a o získaný náskok se nemusíte bát ani cestou k dalšímu semaforu. Piaggio nepatrně svižněji akceleruje na prvních metrech po přidání plynu, zatímco u Hondy nastupuje razantní zrychlování o zlomek sekundy později. Manévrování mezi jízdními pruhy a projíždění uličkami mezi řadami aut je hračkou díky kompaktním rozměrům, a přeplněné centrum města tak projedete vždy bez čekání. 
Při jízdě mimo město se konečně mohl projevit celý výkonový potenciál obou skútrů. Na dálnici nebyl problém ani pro jeden z nich vyvinout maximální povolenou rychlost, ale u Hondy byla už přeci jen znát výhoda vyššího výkonu. Akcelerace Piaggia začíná vadnout po překročení stokilometrové rychlosti a ručička tachometru se ke stotřicítce sune o něco pomaleji, než je tomu u Hondy. U obou skútrů by se pro delší meziměstské přesuny hodil plexištítek, který Piaggio i Honda nabízí jako volitelné příslušenství.
Nižší těžiště a širší proporce Piaggia nabízí při rychlé jízdě po rovině větší stabilitu, na druhou stranu Honda se chová na šestnáctipalcovém zadním kole jistěji v rychlých zatáčkách.
Pro bezpečné zpomalování použili oba výrobci kotoučové brzdy na přední i zadní kolo, přičemž Honda navíc obdařila SH300i kombinovaným brzdovým systémem, který při stisknutí  páčky přední brzdy automaticky posílá část brzdného účinku na zadní kolo. S tím souvisí použití třípístkového třmenu na předním kole, kde má Beverly třmen dvoupístkový. Rozdíl je ale vykompenzován větším průměrem kotouče a oba skútry brzdí spolehlivě a s jistotou.

Závěr

V podstatě všechny rozdíly mezi Piaggiem a Hondou jsou poměrně nevýrazné, a tak při finálním výběru bude hlavní roli pravděpodobně hrát nakonec stejně design, a možná také pořizovací cena, která hovoří ve prospěch Piaggia Beverly. Za něj si prodejce bude účtovat 104 900,- Kč a i když si k němu poručíte příplatkový zadní kufr, pořád zaplatíte o čtyři tisícovky méně než za Hondu SH300i, jejíž cena včetně kufru činí rovných 115 000,- Kč. Ani s jedním z dvojice testovaných skútrů nemůžete šlápnout vedle. Záleží spíš na tom, v  jakém prostředí jej budete převážně využívat. 

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Který skútr byste si vybrali vy?

  1. Hlasováno: 174x
  2. Hlasováno: 155x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist