husqvarna_svartpilen_801_2




Honda SH150i

Aktuálně testovaný skútr SH150i je již několik let zavedenou stálicí v produkci Hondy. Svými štíhlými liniemi a velkými šestnáctipalcovými koly je předurčen pro každodenní proplétání v husté městské dopravě cestou do práce. Větší objem a slušný výkon se však náramně hodí i na kratší výlety a brzdou provozu s ním rozhodně nebudete. Osobně jsem se s tímto skútrem seznámil již v roce 2003, když bylo SH uvedeno na český trh. Pochopitelně mě zajímalo, nakolik se tento městský pracant za ty roky změnil. Neváhal jsem tedy využít nabídky na redakční test.

Kapitoly článku

Vývoj, design a výbava

Ve výrobě je tento skútr od roku 2001 a za dobu své existence si našel nespočet příznivců. Z celkové koncepce je patrné, že se jedná o skútr na každodenní ježdění, který má být svému majiteli především pomocníkem. Je tak kladen důraz na funkčnost a pohodlí. Výraznější změny vzhledu prodělal stroj v roce 2005. Tehdy dostal nová světla, budíky, zadní nosič a v technice, vhledem k přísnějším normám, nový katalyzátor, vstřikování paliva PGM-Fi a zapalování.
Již při prvním usednutí je patrné, že na celkovém charakteru stroje se toho zas tolik během let nezměnilo: úzká stavba, dobrý výhled, pohodlí, velká paprsková kola a nohy na rovné podlaze. Na pohled druhý je však jasné, že vývoj jde dopředu. Pokud opomenu detaily vzhledu viz popis výše, asi nejvýraznější změnou je zadní brzda. Namísto klasického bubnu je zde nově kotouč a celý stroj je i nadále vybaven systémem CBS (při zmačknutí zadní brzdy automaticky brzdí i předek).
Trochu na škodu je myslím zrušení uzamykatelné přihrádky pod řidítky. Do ní se sice stěží vešel mobil a doklady, ale vzhledem k menšímu úložnému prostoru pod sedlem se každé místo hodí. Prostor pod sedlem je zmenšen především na úkor nádrže a většího zadního kola. U současné generace je navíc nádrž překryta vcelku slušivým plastem. Prostoru tak není rozhodně nazbyt a pod sedlo se tak sotva vejde otevřená „Jet“ přilba. Více než na místě je tedy investice do zadního top case (35 l), který lze připevnit na sériově dodávaný nosič.
Dle zkušeností kamaráda, který má model z roku 2005, je rovněž vhodné dokoupit větší plexi. Především za deště a jízdě ve městě za auty se Vám to více než vyplatí. Intuitivní a přehledné jsou nové o trochu vetší budíky. Ze zavedeného standardu nijak zvlášť nevybočují ani ovladače.
Pochvalu zaslouží nové přední světlo, které lépe posvítí na cestu. O trochu pohodlnější a lépe čalouněné je také sedlo. I nadále platí, že jízda se spolujezdcem není velký problém a je vhodnou alternativou zejména na kratší přesuny po městě. Spolujezdec rozhodně netrpí. Pro nohy má připravené dvě plošinové výklopné stupačky a rukama se lze pohodlně při jízdě držet za integrovaný zadní nosič.
V nabídce je nespočet barevných provedení, ale právě testovaná svítivě žlutá mi přišla i z hlediska bezpečnosti v městském provozu jako nejzdařilejší. Jako podtržení designových změn lze chápat nové „rychlé pruhy“ s nápisem SH, které se táhnou pod sedlem. Skútr je celkově velmi dobře ovladatelný a ani menší postavy nebudou mít jistě problém. Více než chvála také přísluší ergonomicky bezchybnému centrálnímu stojanu.

Motor a jízdní vlastnosti

Srdcem SH150i zůstává léty prověřený kapalinou chlazený jednoválec SOHC o objemu 153 ccm. Stejná je i hodnota maximálního výkonu 11,6 kW (16 k) při 8500 ot/min. V objemové třídě 125 ccm tak i nadále stroj spadá do kategorie A1. Motocykl má od nízkých otáček nečekaně plynulý zátah. Ani při jízdě ve dvou se výrazněji neprojevuje větší zátěž a stroj zůstává dostatečně vitální v celém spektru otáček. Maximální rychlost stroje se pohybuje kolem 110 km/h, avšak nejvíce síly má tak do 90 km/h.
Když to shrnu, motor má vyvážený a velice tichý chod. Na celkovém pohodlí a dobrých jízdních vlastnostech při přesunech rozbitým městem mají hlavní zásluhu velká 16“ kola, která ve spolupráci s dobře odladěným podvozkem fungují znamenitě. Celkově sedíte na skútru poměrně vysoko, a v kombinaci s úzkou stavbou je tak jízda dopravní zácpou nebo na nekvalitním povrchu bezproblémová.
Jediné, co je třeba si u SH pohlídat, je odpružení podvozku (vzadu s dvěma pružícími jednotkami seřiditelné do tří poloh) podle zatížení. Pneumatiky i podvozek dovolují jízdu ve slušném tempu a náklonech, nicméně vše je limitováno celkovou koncepcí stroje. Ochrana proti nepřízni počasí je vcelku slušná, a pokud doplníte stroj o zmiňované větší plexi, menší přeháňka, či mokrá silnice Vás příliš nezaskočí ani bez oblečení do deště. Převodovka je řešena tradičně variátorem (V-Matic) a o samotný přenos síly se uvnitř stará klínový řemen, takže vše je bez sebemenších problémů. Díky svým proporcím je stroj ideální i pro subtilnější postavy a to jak při jízdě, tak při manipulaci na místě. V tomto ohledu by, po kratším seznámení, s řízením tohoto skútru neměl mít opravdu nikdo problém.
SH150i s výškou sedla 785 mm je laděn spíše na kratší cesty a výlety, takže trhat rychlostní rekordy s ním rozhodně nebudete. Přesto by hlavně méně zkušení jezdci měli být vzhledem k vyšším dosahovaným rychlostem stále ostražití. Koneckonců předpisových 90 km/h zvládne více než svižně. Možná to je i jeden z důvodů, proč byl tento skútr od našeho posledního setkání dovybaven zadním 240 mm kotoučem namísto bubnu. Součástí je samozřejmě i nadále systém kombinovaných brzd CBS. I přesto, že stroj nemá velké sportovní ambice, brzdy fungují více než dobře. Když zmáčknete páčku přední brzdy, odezva je pouze na předním kotouči a vše probíhá jako u konvenční brzdové soustavy. Změna nastává při brzdění kotoučem vzadu, tedy levou páčkou. Ihned je aktivován systém CBS a kromě zadního kotouče tak automaticky rovnoměrně brzdí i přední kotouč a pravá páka u plynu je v tu chvíli zcela volná. Výhody jsou zřejmé - jednak motocykl rychleji a plynule bez smyku zastaví a navíc začátečníkům výrazně usnadní brzdění na předek, které pro ně někdy díky rukojeti s plynem může být problém. Opomenout nelze ani velice slušný dojezd. Vzhledem k průměrné  spotřebě kolem 3 l/100 km je tak SH150i více než slušným konkurentem MHD.

Závěr

Testovaná verze SH150i je zdárným příkladem stroje, který léty zraje jak dobré víno. Kromě nového vzhledu a vylepšené techniky láká tento stroj své příznivce i nespornou kvalitou za přijatelnou cenu, což se cení. Že tato koncepce a strategie slaví úspěch, sami o sobě dokazují prodeje. I přes to, že konkurence nespí, Honda SH patří dlouhodobě k nejprodávanějším skútrům na evropském trhu.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ nezáludný charakter motoru
+ univerzálnost
+ zpracování


- pro někoho možná lehce tuctový vzhled
- méně místa pod sedlem


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):
Motokatalog.cz



TOPlist