Honda SH 150

Testovaný SH 150 a jeho slabší varianta SH125 patří bezesporu svou koncepcí do kategorie praktických skútrů dnešní doby, vhodných do městských a příměstských aglomerací. SH 150 se vyznačuje především štíhlými liniemi a velkými šestnáctipalcovými koly. To samozřejmě přináší zřejmé výhody ve snadnější ovladatelnosti a pohodlí při jízdě. Nevýhodou naopak může být specifický vzhled, který lehce bourá zažité klišé, což může samozřejmě některé zákazníky zprvu zaskočit.

Honda SH 150

Vývoj a design:


Vývojově model SH 150 není úplnou novinkou, když tedy nepočítáme jeho uvedení do ČR. V Evropě je tento skútr v prodeji od roku 2001, kde je v nabídce navíc ještě výše zmiňovaná slabší verze o objemu 125 cm3. SH 150 patří do nové kategorie skútrů většího objemu, které Honda vyvinula speciálně pro evropský trh. Důvodem jejich uvedení byl především požadavek zákazníků na výkonnější dopravní prostředek do měst, který by spadal ještě do kategorie A1, tedy 11 kW. Jako vzor si při vývoji vzali konstruktéři slabší SH50/SH100 (u nás známo jako Scoopy, či City Express) a později novější verzi Sky.


Vzhledově SH 150 směřuje dle mého názoru spíše do retra, nicméně vše je chytře doplněno o řadu moderních prvků. Nejnápadnější jsou litá kola, oblá kapotáž v podsedlové části nebo moderní, dobře viditelné blinkry zapuštěné do přední části stroje. Za klasické lze naopak považovat světlo umístěné na řidítkách, přehledné analogové budíky, kterým nechybí ukazatel teploty motoru, ukazatel paliva a samozřejmě ukazatel rychlosti s tachometrem a denním počítadlem km. Ukazatele jsou navíc doplněny o digitální hodiny a trojici standardních kontrolek (blinkry,světla dálka, olej).


Vše je přehledné a jezdec tak má dostatečné informace o všech důležitých údajích. Ovládací prvky jsou standardní, jen se zapínáním světel si nemusíte lámat hlavu, kontrolka vypnutí záměrně chybí (je tomu tak u všech modelů Honda 2003) vzhledem k tomu, že je u nás svícení na motocyklu nařízeno celoročně. Motocykl byl vyvíjen hlavně jako praktický pomocník, proto je brán jako samozřejmost bytelný zadní nosič, na který lze připevnit velký “Top Box“.


Další úložný prostor je tradičně pod zamykatelným sedlem a malou přihrádku na drobnosti naleznete pod řidítky. Pro mě osobně byl prostor pod sedlem trochu zklamáním, jelikož pojme pouze menší otevřenou helmu a pár dalších drobností. Málo místa je zřejmě způsobeno většími koly, díky nímž je vcelku objemná palivová nádrž posunuta výše pod sedlo a zabírá tak prostor, který by jinak mohl sloužit pro zavazadla. Přihrádka pod řidítky je dle očekávání skutečně jen sporadickou záležitostí (tak na mobil a peněženku). Její hlavní výhodou ovšem v našem případě i trochu nevýhodou je to, že je rovněž uzamykatelná.


To je samozřejmě dost praktická funkce, nicméně zamykání alespoň u našeho stroje bylo dost problematické (dvířka vyžadovala výrazné zatlačení , aby zámek zapadl). Usazení na SH 150 je spíše vzpřímené. Zpětná zrcátka jsou dobře nastavitelná a je z nich slušný výhled. O dění kolem stroje tak má jezdec stále dostatečný přehled. Pozornost si zaslouží rovněž i pohodlné dvojsedlo, které bez větších problémů pojme spolujezdce. Ten rozhodně nebude trpět nedostatkem pohodlí, kromě pohodlného usazení mu SH nabízí i dostatečný prostor pro nohy v podobě širokých vyklápěcích stupaček.


Ochrana proti nepřízni počasí je díky širší karotáži v předu dostatečná, jen vyšším jezdcům, bych doporučil v případě koupě investovat do vyššího plexi. To zajišťuje bezpochyby lepší ochranu proti nepřízni počasí. SH 150 je přeci jen stejně jako ostatní skútry s vyšším objemem poněkud svižnějším strojem s vyšší provozní rychlostí, a proto lze více než doporučit hlavně při standardním plexi integrální helmu. K zahození rovněž nebudou rukavice, kalhoty a pevnější obuv. Velice nepříjemný hlavně v letních měsících může být letící hmyz, který při rychlosti kolem 100-110km již leckdy ucítíte na holé pokožce jako velice nepříjemné štípnutí.


Motor a jízdní vlastnosti:


Srdcem tohoto zajímavého skútru je kapalinou chlazený čtyřtaktní jednoválec SOHC o objemu 152,7 cm3. Ten dosahuje maximálního výkonu 11,6 kW ( 16 k) při 8500 ot/min a maximálního točivého momentu 14,2 Nm při 7000 ot/min. Motor má rovnoměrný zátah od nízkých otáček a rozhodně nemá tendence nepříjemně překvapit. Chod motocyklu je tedy kultivovaný a z pohledu hlučnosti je až překvapivě tichý. Kladem SH 150 jsou dle mého názoru hlavně velká 16“ kola, která nemalým dílem přispívají k dobrým jízdním vlastnostem. Je však pravdou, že pro jezdce je jízda zpočátku vzhledem k celkovým proporcím motocyklu trochu nezvyk, ale když se se strojem sžijete, je průjezd zatáček o dost lepší než na skútru s malými koly. Jediné, co je třeba si u SH pohlídat, je odpružení podvozku (vzadu s dvěma pružícími jednotkami seřiditelné do tří poloh) podle zatížení, protože nerovnosti jsou u tohoto stroje až překvapivě dost znát. Převodovka je řešena vcelku tradičně variátorem (V-Matic) a o samotný přenos síly se stará uvnitř klínový řemen.


Brzdy jsou, jak se na Hondu patří, na velmi vysoké úrovni i přes to, že motocykl nemá rozhodně přehnané závodní ambice. Vpředu je osazen kotoučovou brzdou o průměru 220 mm a vzadu je klasický buben. Navíc jsou ještě brzdy osazeny podpůrným brzdovým systémem CBS (combined brake system), který napomáhá jezdci výrazně při brždění. Zkratka a logo je jedna věc a praxe samozřejmě druhá. Jak to ve skutečnosti vlastně funguje? Vězte, že nadmíru dobře. Když zmáčknete páčku přední brzdy, odezva je pouze na přední kotouč a vše probíhá jako u konvenční brzdové soustavy. Změna nastává při brždění zadním bubnem, tedy levou páčkou. Ihned je aktivován brzdící systém a kromě zadní bubnové automaticky rovnoměrně brzdí i přední kotouč a pravá páka u plynu je v tu chvíli zcela volná. Výhody jsou zřejmé, jednak motocykl rychleji a plynule bez smyku zastaví a začátečníkům výrazně usnadní brždění na předek, které pro ně někdy díky rukojeti s plynem může být problém. Usazení jezdce je, jak jsem psal již výše, spíše vzpřímené. Výška sedla je 780 mm, což SH předurčuje i pro jezdce menší postavy. I vzhledem k hmotnosti 122 kg by neměly mít problém tento skútr zvládnou rovněž ženy.


K lepší ovladatelnosti nahrávají i štíhlé proporce, motocykl nemá při manipulaci na místě tendenci se nijak výrazně naklánět, či padat do stran. Jedinou výhradu bych možná měl k stojanu, který je sice velice funkční, ale vzhledem k tomu, že se jedná o větší skútr nebyl by na škodu i tzv. policajt, který by pro někoho mohl být praktičtější při častějším parkování, se kterým se při jízdě po městě či nákupech počítá. SH 150 je laděn spíše na cestovní vlnu, ale trhat rychlostní rekordy s ním rozhodně nebudete, nicméně hlavně méně zkušení jezdci by měli být vzhledem k vyšším rychlostem stále ostražití. SH 150 je tak díky svým proporcím předurčen i k delším cestám a větší nádrž není tedy překvapením. Ta pojme 8,3 l a přitom naměřená spotřeba se stále pohybuje kolem 3,4l / 100km, což je myslím pro větší výlet více než příznivá hodnota.

Závěr:


SH 150 se jeví jako vhodný dopravní prostředek pro jezdce, kteří hledají praktický stroj pro každodenní jízdu. Skútr užijete, jak pro dojíždění za prací do města, kde oceníte hlavně jeho hbitost a ovladatelnost, tak i pro výlet na delší trať, kde zas potěší pohodlné usazení pro dva jezdce a dostatečný akční rádius. Jedinou nevýhodou na delším cestování může být menší úložný prostor, který Vám při jízdě se spolujezdcem asi dostačovat nebude. Na druhou stranu je kladem široká paleta doplňků, která Vám rozhodně zpříjemní jízdu. Za zvážení stojí zejména větší plexi, Top Box na nosič (45l), bezpečnostní systém proti krádeži H.I.S.S (imobilizér), či vyhřívané rukojeti řidítek.


Vybírat lze rovněž z mnoha barevných provedení. V nabídce je čtveřice metalických barev (stříbrná, modrá, světlemodrá a černá) a jedna klasická červená. Skútr SH 150 je v nabídce Honda ČR letos představen jako novinka a přichází s cenou 95 000 Kč. Zvuk skútru (WAV - 336 kB)

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička - Výška testovacího jezdce: 182 cm

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Motokatalog.cz
Náš tip

Honda SH 150i

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist