husqvarna_svartpilen_801_2




Honda PCX 125: pořád bestseller?

Jeden z celkově nejúspěšnějších a nejprodávanějších skútrů, Honda PCX125, prošel v letošním roce celkovou omlazovací kúrou, která spočívá nejen v designových změnách, ale modernizací prošla i konstrukce a technika.

Kapitoly článku

Historie modelu PCX sahá až do roku 2010. Od té doby se jej v Evropě prodalo přes 140 000 kusů, čímž se stal jedním z nejoblíbenějších skútrů vůbec. Navíc se právě v roce svého představení stal  prvním jednostopým vozidlem v Evropě vybaveným technologií IDLING Stop, což je systém automatického vypínání motoru při zastavení, který je obdobou systému start-stop používaného u dnešních automobilů. V roce 2016 začal model PCX plnit emisní normu Euro 4 a nyní přichází s výrazně inovovaným vzhledem, novým podvozkem a výkonnějším motorem.

Nejviditelnější změnou je vzhled s novými přirozenými obrysy, jež zdůrazňují tradiční dynamické linie charakteristické pro řadu PCX. Další podstatnou inovací je nový dvoukolébkový trubkový ocelový rám, použita jsou nová kola i pneumatiky, o pohodlí posádky se stará vylepšené zadní odpružení. Výbava zahrnuje ABS a motor, který se i přes nepatrně vyšší výkon (+ 0,3 kW) vyznačuje nižší spotřebou paliva. 

Vzhled, dojem, ergonomie, pohodlí

Hlavním designovým prvkem modelu PCX125 vždy byla jeho kapotáž, výrazná charakteristická linie a jednotný lak obalující celý stroj od přídě až k zádi. Inovované PCX125 jde v tomto směru ještě dál, a přidává nové obrysy s proměnlivými křivkami, jejichž výsledkem je výrazný vizuální dojem.  Opět zde můžeme najít velké jednobarevně lakované plochy vedoucí bez přerušení od přídě až k zádi, a do celkového stylu je nyní ještě více integrována spodní část kapotáže. Nutno podotknout, že kvalita lakování je na vysoké úrovni, a náš stroj v krásné červené perleťové barvě vypadá za ranního úsvitu prostě nádherně.

Z přední části je na první pohled cítit silná identita ke starším modelům; LED světla a úzká poziční světla stoupají odděleně vzhůru, zatímco na vnějších horních koncích se nacházejí diskrétně zabudované LED ukazatele směru. Tato nová „tvář“ navíc mění svůj vzhled při rozsvícení potkávacích a dálkových světel. Štíhlé zadní LED světlo s ukazateli směru je stále rozděleno na dvě úrovně.

Pobyt na palubě skútru je velice příjemný a pracoviště řidiče nepostrádá nic důležitého pro život na dvou kolech. Pozice za řídítky je vzpřímená a pohodlná, jezdec má nyní ze svého místa lepší výhled. Chválím nahrazení černých prvků kolem řídítek chromovanými, což spolu s chromovanými zkosenými konci řídítek dodává stroji pocit exkluzivity. Nová kapotáž umožnila prodloužení podlážky směrem vpřed, čímž se zvětšil prostor pro nohy, a vhodnou pozici si najde i jezdec výšky přes 190 cm. Prostor pro nohy je opatřen gumovými nášlapy, které nejen že dobře vypadají, ale umožňují pohodlné „odložení“ nohou a hlavně nekloužou. Pohodlné sedlo je nyní o kousek výše (764 mm), avšak stroj je díky obkročné výšce 540 mm stále velmi dobře ovladatelný.

Odkládacích prostor je na PCX tak akorát, a patří mezi ně schránka v levé části kapotáže, do které se vejde v pohodě láhev s vodou. Její větší víko umožňuje snazší manipulaci a poskytuje jezdci lepší přístup k uloženým předmětům. Ve schránce se nachází také 12 V zásuvka. Schránka se otevírá velice snadno pouhým zatlačením na víko, zavření pak lze provést stejným způsobem.  Dalším úložným prostorem je prostor pod sedlem, jehož vnitřní objem vzrostl o 1 litr na 28 l, aniž by bylo nutné kapotáž rozšířit, takže by měl snadno pojmout i integrální přilbu. Moji „odklápěčku“ velikosti XL však nepobral, a vešla se pouze klasická „JETka“.  Na spodní straně sedla je ještě upevněn návod k obsluze a sada nářadí.

Ovládací prvky čítají tlačítka spouštěče motoru, varovných výstražných světel a systému IDLE STOP na řídítkách vpravo, a směrových světel, houkačky a přepínání potkávacích či dálkových světel na levé straně řídítek. Před pravým kolenem řidiče je umístěna spínací skříňka spolu kolébkovým tlačítkem umožňujícím otevření sedla (poloha „seat“), či otevření víčka nádrže (poloha „fuel“). Otvor pro klíč zapalování je pro vyšší bezpečnost vybaven závěrkou, kterou lze odjistit výstupkem na klíči. Stejně jako u předešlého provedení se mi nelíbila skutečnost, že se po vyjmutí klíčku tato zdířka sama uzavře. Celý proces odemknutí pak v některých případech, kdy jsme měli naspěch docela zdržoval. Například Kymco má tento systém vychytanější, a závěrka spínací skříňky se zavírá malým tlačítkem. Chválím funkci výstražných světel, která přijde vhod při rychlém náhlém brzdění nebo prostě když potřebujete být co nejvíce vidět. Tato funkce by dle mého názoru měla být povinná u každého skútru, a přijde mi smysluplnější, nežli montáž trapných odrazek na nesmyslná místa.

Opravdu skvěle vypadá nový a dobře čitelný inverzní LED přístrojový panel, který poskytuje všechny základní informace. Ty jsou přehledně uspořádány, a velice snadno se čtou. Inverzní LCD displej zobrazuje údaj o rychlosti a dále denní počítadlo ujetých kilometrů, ukazatel stavu paliva, údaj o průměrné spotřebě či indikátor funkce Idling Stop. Při pohledu na dvě gumová tlačítka integrovaná do přístrojového panelu mé nadšení trošku opadlo a divil jsem se, že u takového prestižního modelu, jakým PCX bezesporu je, se údaje nepřepínají tlačítkem na řídítkách. Avšak vzápětí jsem zjistil, že jediný údaj, který se tlačítky přepíná, je volba celkového počtu ujetých kilometrů či denního počítadla ujetých kilometrů. Možná kdyby výrobce přidal navíc jeden řádek na LCD panelu, mohl si ušetřit gumová tlačítka. Snad jsem už zhýčkán moderní dobou, ale zvykl jsem si na možnost volby dvou tripů denního počítadla ujetých kilometrů, u PCX jsem si musel vystačit s jedním. K čitelnosti a zvolené grafice LCD panelu nemám žádné výhrady.

Přes své malé rozměry nabízí PCX slušné pohodlí i spolujezdci. Navíc jsou do celkově uhlazeného kabátku spolujezdcovy stupačky moc pěkně zakomponovány.

Motor

Změn se dočkal i kapalinou chlazený SOHC dvouventilový motor o objemu 125 cm3, který se v PCX125 vyznačuje kompaktními rozměry, slušným výkonem i dynamikou, ale také hladkým chodem.  Záměrem konstruktérů bylo poskytnout motoru více výkonu ve vyšších otáčkách bez ztráty točivého momentu v nízkém spektru. Maximální výkon vzrostl o 0,3 kW na 8,99 kW při 8 500 ot./min., s maximem točivého momentu 11,8 Nm při 5 000 ot./min.

Volitelná funkce Idling Stop motor po třech sekundách chodu na volnoběh automaticky vypne a po otočení rukojetí plynu znovu ihned nastartuje. Použití této funkce je velmi snadné díky alternátoru s integrovaným startérem a systému zpětného natočení, který vrací klikový hřídel zpět do polohy před sáním vzduchu, a díky dekompresnímu mechanismu, jenž potlačuje odpor roztáčení klikového hřídele kvůli kompresi. Elektronicky řízený bezkartáčový startér je integrován přímo na konec klikového hřídele a slouží jako startér i jako alternátor. Vzhledem k tomu, že motor roztáčí přímo, odpadá veškerý hluk daný zapojením převodů či ozubených kol.

Podvozek, brzdy

Jednou z hlavních změn, se kterými PCX pro rok 2018 přichází, je nový podvozek – trubkový ocelový rám předchozího modelu byl nahrazen dvoukolébkovým rámem. Tím se zlepšila ovladatelnost stroje i celkový pocit z jeho řízení. Nové řešení nabízí pohodlnější jízdní pozici. Poprvé u skútru značky Honda byl dosavadní hlavní ocelový nosník pro upevnění kapotáže nahrazen plastovým. To spolu s novým rámem přispělo ke snížení hmotnosti o 2,4 kg.

Brzdný systém PCX zůstal beze změn, a byl vpředu opatřen 220 mm hydraulickou kotoučovou brzdou s kombinovaným dvoupístovým třmenem a s jednokanálovým systémem ABS působícím na přední brzdu, vzadu si pak musí vystačit s brzdou bubnovou. Žádné překvapení se zde nekonalo, a tak mi stejně jako u staršího provedení brzdy přišly jako málo ostré. Pro razantnější zastavení je potřeba za páčky pořádně vzít, přičemž zablokovat kola při náhlém brzdění na asfaltu se mi nepodařilo. Standardní výbava obsahuje jak centrální, tak i boční stojan.

A jaké je vlastně nové PCX v praxi?

Usedám za řídítka, a první co mě zaujalo, je velkorysá nabídka prostoru, na to, na jak malém stroji člověk sedí. Měřím 193 cm, a místa pro nohy dostatek. Super je možnost si nohy „odložit“ dopředu na šikmou plochu podlahy. Přirozená pozice, skvělá ergonomie, to vše jsou drobnosti, díky kterým se na PCX okamžitě cítím jako doma. Díky tak akorát širokým řídítkům a vhodně umístěným zpětným zrcátkům je zajištěn dobrý výhled vzad.

Stiskem tlačítka uvádím do chodu motor o zdvihovém objemu 125 ccm, jenž dává téměř 9 kW výkonu. Konkurence umí více, ale vzápětí zjišťuji, že mi tohle vlastně úplně stačí. Co se hodně povedlo, je odstranění vibrací – po nastartování ani není poznat, zda motor běží či nikoli. A i dále během jízdy je zvukový projev motoru více než umírněný. Pro někoho možná nuda, ale běžného uživatele tato vlastnost určitě potěší. 

Otáčím plynem, a 130 kg vážící skútřík se hbitě vydává kupředu. Samozřejmě nelze očekávat žádný raketový start, ale brzdou provozu rozhodně PCX není. Do 70 km/h Honda nabízí slušné zrychlení, po dosažení této hodnoty už není akcelerace tak intenzivní, ale na pohodové cestování zcela dostačující. Ideální cestovní rychlost kolem tachometrové devadesátky dovoluje splynout s okolním provozem. Nejlépe se však PCX cítí v městském provozu, kde těží ze své skvělé ovladatelnosti a kompaktních rozměrů. Proplétání v hustém provozu je nejen hračkou, ale především zábavou. Podvozek je naladěn spíše do komfortna, takže i přes malá 14palcová kola je tlumení nerovností dostatečné, a na pověstných pražských kočičích hlavách z vás PCX nevytřese duši.

Systém vypínání motoru funguje bezchybně a bleskově. Za zmínku určitě stojí velice snadná manipulace na místě, na stojan PCX postaví lehoučce i křehká dívka. PCX jsem projel i za městem, kde jsem díky slušnému pohodlí klidně zdolával vzdálenosti kolem 50 km bez větších známek únavy. S členitou tratí v okolí Vltavy se PCX popralo se ctí, a v oblíbeném štěchovickém kopci jsem rozhodně nebyl nejpomalejší. V táhlém stoupání neklesla rychlost pod tachometrovou sedmdesátku.

Vyzkoušel jsem si PCX i při jízdě v plném obsazení, a v tomto případě se samozřejmě dynamické vlastnosti výrazně zhoršují. Každopádně podvozek si s velkou váhou přepravovaných osob poradil bez větších problémů, jen cestovní rychlost se logicky posunula na tachometrovou pětasedmdesátku a v kopcích síly rychleji ubývají. Malou kritiku zaslouží PCX za ochranu před větrem, kdy standardně dodávané miniaturní plexi nedokáže odvést nápor větru mimo hlavu a tělo jezdce. Zkrátka řídit PCX je radost, a je jedno jestli jste mladá slečna, úředník v obleku, či starší pán při cestě na ryby. A to nejlepší si nechávám na konec…. a tím je spotřeba.

Spotřeba

PCX se již od prvního uvedení na trh vyznačovala velice nízkou spotřebou paliva. Po modernizaci v roce 2014 svou reálnou spotřebou kolem 2,3 l na 100 km pak svým konkurentům utekla o míli daleko a nasadila laťku pěkně vysoko. Výrobce u nového modelového provedení slibuje spotřebu ještě nižší. Já jsem během testování na palubním počítači viděl nejčastěji údaj průměrné spotřeby kolem 2,6 l na 100 km, což přičítám zcela syrovému motoru, a dle mého názoru se po zajetí  spotřeba ustálí na hodnotách pod 2,5 l /100 km. Marně pátrám v paměti, zda jsem někdy seděl na úspornějším skútru „stopěadvacítkové“ třídy, nebo snad i celkově. Snad jen babeta dokáže jet za dva... Objem palivové nádrže zůstal stejný s předešlým provedením, tedy 8 litrů, což čítá dojezd přes 300 km. Potřebuje tady někdo něco více?

Barevná provedení

Model PCX125 pro rok 2018 je nabízen ve čtyřech barevných provedeních: bílá perleťová „Cool“,
černá perleťová „Pearl Nightstar Black“, matná karbonová šedá metalíza, červená perleťová „Splendor Red“. Oproti staršímu provedení z nabídky zmizela pěkná perleťově hnědá Havana a stříbrná metalíza Moondust.

Závěr

Když jsem před čtyřmi lety PCX testoval, uvedl jsem, že skútr nemá žádnou zásadní slabinu, která by zasloužila více pozornosti. Modelový rok 2018 na tomto mém původním názoru nic nezměnil. PCX 125 je perfektně zpracovaný a téměř k dokonalosti dotažený skútr, který boduje především mimořádně nízkou spotřebou a slušnými jízdními výkony. Stále platí, že nic úspornějšího se srovnatelnými parametry na našem trhu skoro není. Konkurentem může být ale Yamaha Nmax 125 (74.990,- Kč), která je sportovnější nebo italské Piaggio Liberty 125ie ABS (69.900,- Kč), případně tchajwanské Kymco Agility City+ 125i CBS (59.990,- Kč).

U PCX si ale připočteme perfektní zázemí značky Honda a pověstnou spolehlivost. Jasně, není nejlepší, ale ve všech zkoušených parametrech podává vyrovnané výkony, v žádné disciplíně nijak nezaostává ani nevyčnívá. Nové PCX dobře poslouží jak na cestu do zaměstnání, tak i za zábavou, navíc ostudu neudělá ani manažerovi při parkování před business centrem. Cena se za ty roky od uvedení první verze značně zvedla a nyní ho koupíte za 75 900 Kč s DPH. Pořád se ale jedná o velmi dobrý poměr cena / výkon.

Krátké video z testování

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

František Hadt (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 193 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ tichý, úsporný, výkonný motor
+ Idle Stop systém
+ pohodlný podvozek
+ nízká spotřeba a velký dojezd


- nízké plexi, menší ochrana před deštěm
- málo ostré brzdy
- ovládání palubního počítače tlačítky na přístrojové desce


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 51 Kč od 10 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
alpel přispěl 6 Kč
callowsick přispěl 6 Kč
véna přispěl 6 Kč
masi přispěl 6 Kč
Milopet přispěl 6 Kč
Erics přispěl 6 Kč
TomanPCM přispěl 3 Kč
ZZ21 přispěl 6 Kč
Jiroos přispěl 3 Kč
sered přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist