husqvarna_svartpilen_801_2




Honda NSS250 Jazz

Tento, na český trh nově uvedený skútr přesně zapadá do kategorie komfortních městských motocyklů, které si svojí jednoduchostí a praktičností získávají v Evropě stále více svých příznivců. Objemově tento stroj sice nepatří mezi největší, nicméně koncepčně se řadí do nejvyšší kategorie nabízející maximální pohodlí, jednoduché ovládání a v neposlední řadě i poměrně slušný zavazadlový prostor. V nabídce "Hondích" skútrů se Jazz řadí spolu s modelem Foresight hned za vlajkovou loď koncernu, velmi populární Silver Wing. Konkurence je v této kategorii značná, nicméně, jak se zdá, Jazz vsadil především na tradiční kvalitu a design, který se v ladných tvarech blíží úspěšným soukmenovcům ze sportovní sekce.

Kapitoly článku

Vývoj


Koncepčně stroj navazuje na tradici strojů CN250 (uveden na evropský trh v roce 1988 a především na Foresigtha (1998), ze kterého

Jazz

v podstatě vzešel. Dle Hondy bylo cílem vytvořit městský skútr, který nabídne zákazníkovi nejen komfort a náležité zlepšení jízdních parametrů a ovladatelnosti, ale tomu také odpovídající vzhled, který bude navazovat na image sportovních motocyklů. Důraz byl kladen na jednodušší a bezpečnější ovládání, což pokud uvážíme, že je skútr určen do městského provozu, lze jen přivítat. Jazz byl prvně představen na evropském trhu v modelovém roce 2001. Revolučním prvkem bylo především provedení s ABS, které do té doby nebylo na tomto typu strojů příliš obvyklé. U nás si tato kategorie skútrů své zákazníky teprve hledá a nelze se tedy divit, že prvního uvedení na náš trh se dostalo tomuto modelu až v letošním roce. Jazz se v nabídce Honda ČR zařadil mezi oblíbený Silver Wing a vzhledově poněkud netradiční Pantheon, který byl na náš trh představen v loňském roce rovněž jako novinka.

Stroj v našem testu byl vyveden v modré perleťové barvě, nicméně k dostání je ještě ve stříbrné a černé metalíze. Co jsem však měl možnost vidět, dle mého názoru mu právě modrá perleť sluší asi nejvíc. Vzhledově rozhodně designéři nenechali nic náhodě a docela úspěšně se drželi prvotního konceptu skútru, který měl navazovat na vzhled sportovních strojů značky. Především přední maska se sportovně střiženým plně integrovaným duálním světlometem je toho myslím nejlepším důkazem. Nutno podotknout, že nejde jen o parádu z prospektu. Jeho svítivost je více než dostačující i pro noční jízdu. Pěkný střih je navíc podpořen vpředu, od plexi dolů taženým, pěkným klínem z plastu v pochromovaném provedení. Samozřejmě nechybí i patřičně viditelný nápis s příslušností k značce. Přední kapotáž je v oblasti světlometu lomená a její dolní část je dále více rozšířena. Důvodem těchto kreací jsou jednak částečně zapuštěné, vcelku velké a dobře čitelné blikače, ale především dva výrazné vzduchové otvory pod světlomety, které mají pomoci k jízdní stabilitě při vyšších rychlostech a k redukci hluku. K celkovému efektu by měl dále přispět i centrální vzduchový otvor v chromované části pod parkovacím světlem v plexi, který částečně směřuje průchozí vzduch na vnitřní stranu větrného štítu a dále pak nahoru okolo ramen jezdce. Tento prvek by měl zamezit vznikajícím turbulencím v jeho okolí. Celkově se dá říci, že to funguje dobře, nicméně podle mě by se ještě lepšího výsledku dosáhlo zvětšením samotného plexi. To by mohlo být ještě o trochu širší a jezdec by tak byl ještě více chráněn proti poryvům větru ve vyšších rychlostech.

Usazení na stroji je jinak ve velice pohodlné lehce vzpřímené poloze. Takže výsledný pocit je spíše, jako když sedíte v křesle a ne na motocyklu. Samozřejmě velkou měrou se na tom podílí jednak velice dobře k tomuto usazení tvarovaná komfortní řidítka, ale především velice pohodlné ergonometricky tvarované tandemové sedlo, které jezdci nabízí dokonce i do šesti poloh nastavitelnou opěrku. Ta je opravdu vychytávkou v pravém slova smyslu a osobně si myslím, že do určité míry ovlivňuje i možnost Vašeho delšího setrvání v sedle. Podobné usazení má i spolujezdec, ten je sice o opěrku ochuzen, nicméně usazení je také velice pohodlné a vzpřímené. Díky usazení na vyšší části sedla je i dostatečná záruka nezakrytého výhledu na cestu před sebou. Bohužel toto jistě pozitivní zjištění je na druhou stranu vykoupeno horší ochranou proti nepřízni větru a deště. Jezdec ukládá nohy na prostornou podlážku, která se v předu zvedá a svojí délkou tak poskytuje maximální volnost pro jeho nohy. Spolujezdec má k dispozici klasický pár výklopných hliníkových stupaček a k držení možnost použít zadní spoiler z hliníkové slitiny. Ten je dostatečně velký a pevný a nějaké to zavazadlo také uveze. Efektně vypadá i jeho nástřik v barvě motocyklu, avšak jistě nebude od věci obava z poškrábání jeho laku právě při častějším upevňování zavazadel. Kdyby byl v čistě hliníkovém (případně leštěném) provedení z hlediska praktičnosti by to bylo jistě přínosem. Celkově je spoiler protáhlý do špičky a lehce překrývá poměrně širokou zadní část. Ta je z velké části tvořena velkou kombinovanou svítilnou, která se honosí dvěmi velkými kulatými brzdovými světly po stranách doplněnými o trochu menší rovněž kulaté ukazatele směru. Celá svítilna je pak překryta velkým čirým sklem. Výsledkem je poněkud netradiční (možná ne pro každého) vcelku pěkná světelná záležitost, která je však funkčně naprosto na výši.

Když ponecháme další hodnocení vzhledu na chvíli stranou, určitě nezanedbatelným prvkem, kterého si všimneme, je hlavně z praktického hlediska poměrně slušný zavazadlový prostor. Největší úložný prostor najdeme pod sedlem (39l), ten pojme batoh nebo jednu integrovanou přilbu a pár dalších drobností. Za vcelku originální lze považovat odklápění do strany přes pružinou ovládaný pant, který udržuje sedlo vyklopené pro praktické nakládání věcí. Zde by však nebylo od věci vypíchnout, že víko bohužel ne vždy drželo ve zdvižené poloze - možná konkrétní problém našeho stroje. Naopak jistě pozitivní věcí je uvnitř integrované osvětlení, které Vám usnadní manipulaci s předměty v noci. Nelze si rovněž nevšimnout, že výrazné objemové kapacity bylo dosaženo i značným vyboulením bočních plastů, za což se však v této kategorii nelze na designéry zlobit. Navíc, když k odpoutání pozornosti použili drobných nápisů Jazz a mistrně vyvedených deflektorů k přísunu čerstvého vzduchu do prostoru motoru. Vcelku slušná uzamykatelná schránka (7l) je také situována pod řidítky. Ta je primárně určena spíše na drobnější předměty, či dokumenty. Nicméně skrývá velice praktickou elektrickou zásuvku 12V-1A, kterou lze využít pro nejrůznější mobilní spotřebiče. Využití mají také uzamykatelná dvířka, která lze použít jako držák pití. Nad touto schránkou je ještě po levé straně malá rozdělená přihrádka na drobnosti typu klíče, či mince, kterou však nelze zamknout. Ovládací prvky a budíky jsou zcela určitě jednou z nejdůležitějších věcí každého stoje a zcela určitě mi dáte za pravdu, že přispívají nemalou měrou k celkovému výrazu každého motocyklu.

Jazz samotný, ale především jeho konstruktéři si toho byli vědomi, a proto se asi taky rozhodli vyzkoušet klasiku v podobě čtyř analogových budíků doplněnou vzhledem ke kategorii stroje o ověřenou a jednoduchou sadu ovládacích prvků. Levý ukazatel paliva, následovaný analogovým rychloměrem s klasickým tachometrem a tripem, lze považovat zcela jistě za přínos a nutnost. Naopak další velký ciferník hned vedle je spíše asi pro okrasu, jelikož o smysluplnosti využití otáčkoměru u skútru s variátorem by se dalo s konstruktérem i z laického pohledu na věc odborně polemizovat. Nicméně vcelku praktické jsou alespoň digitální hodiny, o které je doplněn. Vše korunuje po pravé straně umístěný ukazatel teploty, který naopak na škodu rozhodně není. Nutno na závěr dodat, že ačkoli otáčkoměr stejně jako např. u Silver Winga působí spíše dekorativně, celkově vzato výsledek s pochromovanými obroučkami vypadá v analogovém duchu opravdu skvěle a reprezentativně. Když se k tomu přidá navíc červeno žluté podsvícení pro noční jízdu, je to nádhera sama. Aby byl výsledek dokonalý, je vše doplněno o klasickou řadu kontrolek a spínač pro nastavení hodin a denního počítadla km. Ovládací prvky na řidítkách jsou klasicky bezproblémové. Co se týče ovládání, Jazz přeci jen jednu netradiční záležitost má a tou je regulérní parkovací brzda. Pro někoho možná věc k zasmání, ale vězte, že z praktického hlediska věc k nezaplacení. Páka je umístěna v pravé části vedle řidítek a její aktivace probíhá stejně jako ve voze zatáhnutím za páku, která zde připomíná spíše automobilovou řadičku automatu. Z praktického hlediska ji využijete hlavně při zastavení v kopcích, či při nutnosti bezpečného parkování. V mnoha případech tak nahradí komplikovanější zvedání motocyklu na centrální stojan, což je myslím pozitivní zpráva. Ačkoliv se jedná o věc jistě vcelku revoluční, nejedná se o záležitost, která by byla u těchto typu skútrů přílišnou výjimkou, s podobnými brzdami jsem se již v minulosti u skútrů setkal nově např. u Veristy 300 od Yamahy.
Skútr se rovněž vyznačuje z boku vyvedeným velkoobjemovým válcovým tlumičem výfuku, který ještě více potlačuje již tak dost tichý čtyřdobý jednoválec. Důvod je jasný, plnění všech emisních předpisů. Každopádně vzhledově koncovka nijak zvlášť nevybočuje z normálu.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist