yamaha_demo_tour




Honda Lead vs. Yamaha Vity

Kapitoly článku

Motor

Jak se výše uvedené rozdíly projevují na charakteru motoru? Honda má paradoxně i přes menší objem papírově o pár procent vyšší výkon (6,6 kW při 7500 ot./min proti 6,4 kW při 7500 ot./min u Yamahy), v reálu jsou mezi nimi ovšem jen velmi malé rozdíly. Oba skútříky po otočení plynové rukojeti ochotně vyrazí kupředu a při závodech do mírného kopce u Vrbovky se od sebe vzdálí jen pár metrů. Napřed se projeví o malinko vyšší krouťák Hondy, která se po startu Yamaze začne vzdalovat, ale jen o pár metrů, s rostoucí rychlostí se situace obrátí. Nastavení variátoru je u obou strojů výborné oba to dokážou během pár vteřin roztáhnout na 60 km/h, a to i do mírného kopce. Zkrátka ideální nastavení do města.
Honda má o něco nižší maximální rychlost a nedostanete z ní víc než přibližně 85 km/h. Přitom se zdá, že motor by toho dokázal ještě víc, ale spíš to vypadá, jako by vyšší rychlosti bránilo nastavení variátoru. Yamaha se nechá rozdráždit i přes devadesátku a na delší trasy je tudíž jasným vítězem. Při pojížďkách po městě jsou na tom oba stroje zhruba stejně a jejich živý odpich z každé křižovatky bohatě stačí na to, abyste ujeli autům, před které jste při stání na červenou prokličkovali.
Co se týče spotřeby, Honda během testu jezdila zhruba za tři litry na sto, Yamaha o čtvrt až půl litru více - přesněji jsme to nesledovali, ono najet s těmito střízlíky v příměstském provozu pár stovek kilometrů je skoro nemožné. Honda má nádrž na 6,5 litrů, navíc šikovně umístěnou pod podlážkou, takže snižuje těžiště motocyklu. Yamaze se do nádrže vejde 5,5 litru, takže s ní budete zajíždět k pumpě o něco málo častěji.

Jízdní vlastnosti, brzdy

Ovládání za jízdy je do velké míry předem dané krátkým rozvorem a malými koly. Obratnost při kličkování mezi stojícími auty je vykoupena neposedným držením stopy v rychlostech nad 50 km/h. Větší přední kolo a pár centimetrů rozvoru navíc u Leadu bylo při přesunech po magistrále znát a řízení vyžadovalo o něco méně pozornosti než u Vity. V obou případech to ale v zatáčkách chce pevně držet řídítka a nepouštět se do žádných větších náklonů, malá kola prostě mají své fyzikální meze a u žádného malého skútru nemůžete čekat stabilitu velkého motocyklu.
Pokud občas potřebujete převézt také spolujezdce, oba stroje to zvládnou, ale žádný požitek z jízdy nečekejte. Přeci jen jde o tu nejmenší kategorii strojů, pro jízdu ve dvou tu oba výrobci mají jiné stroje. Řízení je opravdu dost jankovité, rozjezdy z křižovatek postrádají jiskru a spolujezdec si moc pohodlí taky neužije. Paradoxně se spolujezdci lépe drželo za černé trubkové madlo Yamahy než krásné prodloužení zadní plotny Hondy.
V oblasti brzd je to tak nějak nerozhodně, Honda možná trochu vede. Oba stroje spoléhají na jednokotouč vepředu a bubnovou brzdu vzadu, Honda ale navíc použila kombinovaný brzdový systém CBS, který při stisku páčky jedné brzdy přidá i účinek druhé brzdy. Pocitově to funguje opravdu skvěle a Honda brzdí energicky a dá se dobře dávkovat. Yamaha má v porovnání s ní o něco tupější dojem z brzd, ale když dojde na opravdu krizové brždění, dokáže ze sebe vyždímat ještě o něco přesvědčivější ostré zpomalení.

Závěr

Pokud jste čekali na vyhlášení vítěze a jednoznačný závěr, který skútr je lepší, asi vás zklamu, tohle si musí rozhodnout každý sám. Záleží na konkrétních požadavcích a preferencích každého jezdce a na tom, jakou váhu pro něj bude mít třeba estetické provedení skútru a jeho součástí v porovnání s maximální rychlostí či drobnými rozdíly ve spotřebě, nakolik využije nabízený zavazadlový prostor a v neposlední řadě také to, jak důležitý je pro něj rozdíl 5 tisíc (což je ovšem celých 10%) v ceně těchto strojů.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist