Honda GL1800A Gold Wing

Hele, to má větší motor než auto, airbag a zpátečku! A váží to přes čtyřista kilo, není to už spíš auto než motorka? I takové dotazy jsem slýchal od okolních příznivců jedné stopy, když jsem měl možnost brázdit týden s testovacím Golďasem české silnice. Ještě než se pustím do vlastního testu, musím všechny tazatele ujistit - motorky je v Gold Wingu zatraceně hodně a v obrovském těle se skrývá také obrovská dávka emocí a motorkářských zážitků. Kdo měl možnost si to zkusit za řídítky tohoto krále silnic aspoň na sto kilometrů, mi jistě dá za pravdu.

Honda GL1800A Gold Wing

Kapitoly článku

Než se dostanu k tomu nejpodstatnějšímu, tedy z mého pohledu hlavně k motoru a ovladatelnosti, je třeba alespoň krátce popsat vznik a rodokmen této legendy. Historie tohoto modelu sahá do roku 1975, kdy se jako reakce na narůstající poptávku motocyklů na dlouhé cesty objevil první GL1000 s tehdy revolučním vodou chlazeným vodorovně usazeným plochým čtyřválcem a kardanem. Tento nezničitelný a osvědčený koncept se díky neustálému vylepšování v podstatě zachoval až dodnes.


K hlavním úpravám patřilo postupné mírné zvyšování objemu až na GL1200 s přidáním kapotáže v roce 1981. Hlavní změna však přišla v roce 1988, kdy byl čtyřválec nahrazen šestiválcem GL1500, v té době největším vyráběným motocyklovým motorem na světě. V této konfiguraci vydržel neuvěřitelných 13 let a vydobyl si takové uznání a slávu, že příchod nového GoldWingu osmnáctistovky byl doprovázen obavami, zda si nový stroj udrží reputaci svého předchůdce. Nový GW však okamžitě slavil podobný úspěch. Původní model totiž za ta léta s doplňováním dalších funkcí a vylepšení nabral suchou hmotnost přes 370 kg, a motor již trochu zaostával. Navíc se konečně začala dotahovat první konkurence například ze strany BMW LT. Zvýšení objemu motoru na GL1800 spolu se zásadním přepracováním a moderním oblým designem proto bylo jednoznačným vylepšením, které Zlatému Křídlu opět udělilo podstatný náskok před ostatními.


Design a konstrukce

Hlavním rysem je bezesporu velikost - nejen, že je GW obrovská motorka, ale i všechny prvky jako zrcátka, světla, plexi či kufry jsou samozřejmě podstatně větší, než je obvyklé, a chromované povrchy tento pocit ještě umocňují.
Pod mohutnou kapotáží se skrývá dvojitý páteřový rám, který je narozdíl od předchozí patnáctistovky z hliníku a nový GW je proto dokonce ještě podstatně lehčí, motor je zde využit jako konstrukční prvek rámu. Dole umístěný šestiválec a nízko položené sedlo řidiče přispívají k nízkému těžišti. Hlavy válců pod koleny řidiče vystupují ven z kapotáže a spolu s decentním ochranným rámem tvoří opticky protiváhu mohutnému masivu kufrů vzadu.




Podobně je tomu v horní části, kde má mohutná přední kapotáž jako protiklad v zadní části obrovské křeslo spolujezdce spojené s pevným horním kufrem. Jen uprostřed je motocykl jakoby úzký a nízký a čeká na řidiče, který po nasednutí vyplní prázdný prostor a výsledkem je sympatický a opticky vyvážený celek. Nejvýraznějším designovým prvkem je ale určitě dvojice protáhlých světlometů, které se majestátně klenou do šířky. Ještě u žádné motorky mi auta na dálnici tolik neuhýbaly z rychlého pruhu, jako když se jim ve zpětném zrcátku zjevil tento stříbrný koráb s širokou řadou světel.


Honda GL1800A Gold Wing

hlavně díky šířce vzbuzuje odlišný dojem než ostatní cestovní mašiny - trochu se to dá přirovnat svéráznému stylu amerických aut - takový trochu americký pocit. Ono vlastně není divu, vždyť také jde o motocykl vyráběný v USA.
Ročník 2006 přinesl několik drobných změn, jako jsou čirá zadní sdružená světla a alternátor se zvýšeným výkonem na 1300 Wattů. Kvůli odlišným evropským předpisům je bohužel z výroby zapojená jen horní dvojice světel na kufru, z dolních svítilen se používají pouze směrovky. Zapojení světel ve spodních svítilnách naštěstí není složité a většina majitelů si je asi nechá dodatečně zapojit. Mezi zajímavé konstrukční prvky patří také vzducho-kapalinový systém předního odpružení s protiponořovací funkcí při brždění a propojený brzdový systém. Hlavním hitem je ale bezesporu volitelné vybavení airbagem. Poprvé se tak v u sériového motocyklu objevuje prvek, který je samozřejmostí u všech nových aut. O smysluplnosti tohoto bezpečnostního prvku se můžete sami přesvědčit na tomto videu, které předvádí jednu z nejčastějších příčin smrtelných nehod za účasti motocyklu a automobilu. Auto při vjíždění na hlavní přehlédne motocykl, vjede mu do cesty a při přímém bočním nárazu se hlava motorkáře zakousne do horního rámu karoserie auta. Motorkář má jen mizivou šanci na přežití, ovšem věřím že airbag tuto šanci podstatně zvyšuje - posuďte sami.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - Výška testovacího jezdce: 195 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.29
Známkováno: 14x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist