globalmoto_duben_nolan




Honda CBR1000RR vs Suzuki GSX-R1000 vs Yamaha YZF-R1

Kapitoly článku

Velká výzva, zajímavá zkušenost, jednoznačně RESPEKT! Jedná se o porovnání motocyklů u kterých bez návštěvy závodního okruhu lze jen velmi těžko využít nabízený výkon a ochutnat kousek z toho, k čemu jsou tyto motorky stvořeny. Čtyři dny strávené v silničním provozu a jedno odpoledne na závodním okruhu v Mostě by snad mělo stačit k tomu, abych Vám sdělil mé pocity z tohoto nářadí.

Yamaha YZF-R1

Vzhledem k tomu, že na nové R1 mám odjeté dva závody v MMČR by se možná dalo čekat, že právě tato motorka bude mým favoritem. Zkusím tedy právě tuto „moji“ holku okomentovat jako první.
Nadále si stojím za svým tvrzením - tady máme čest s velkou dámou – Yamaha R1 Big-Bang. Jednoznačně pro ty z Vás, kteří chcete vzbuzovat pozornost na ulicích, je tento stroj tím nejvhodnějším. Agresivní výraz přední části kapotáže, velké výfuky a nezaměnitelný zvuk z této motorky dělá výjimečnost. Ovšem zkrotit tuto motorku a naučit ji poslušnosti občas dává zabrat.
Při testu jsem jasně pochopil, že se nejedná o motorku nejmenší. Především její přední část (kapotáže pod řidítky v oblasti světel) působí z pohledu jezdce tak trochu jako „nárazník“. Dále vyšší hmotnost motocyklu Vám jasně říká, že jedete na litrové motorce. Ovšem ne nadarmo má Yamaha několik titulů ze závodu mistrovství světa a snad právě proto tímto určitě NETRPÍ ovladatelnost motocyklu.
Dále jako přednost této motorky určitě vidím brzdy. V průběhu této sezóny jsem testoval několik výrobců brzdových destiček a mám pocit, že na Yamahu můžete nasadit téměř jakékoliv brzdové destičky pro dosažení výborného brzdného účinku. Brzda je vždy čitelná, nevadnoucí s velice slušným nástupem, výborně dávkovatelná. Desky však nemají stejnou životnost a to asi nepatří do tohoto testu (jejich cena bez komentáře – Yamaha má oproti Suzuki 2x více destiček, tedy také cena za celé přední kolo je úměrná…). No a na závěr asi ne příliš dlouze musím rozebírat charakteristiku průběhu motoru – motor s neskutečným nástupem ve spodním pásmu, trochu postrádající výkon ve vršku. Kdo neokusil, nepochopí !
Malé info ze zákulisí závodu na R1: Na motorku jsem sedl po zimě z K5 a připadal jsem si opravdu divně, zvyklý motorku hnát vždy téměř do omezovače, na výjezdu vysoko otáčkoměr a motor připravený k brzkém řazení vyšší rychlostních stupňů. Takže trocha nezvyku a dřiny než jsem pochopil jak na tomto monstru vlastně jet. Při prvním tréninku na Hungaroringu jsem si začal uvědomovat nedostatky v mém pojetí a pochopil, že s vytočeným motorem do maxima to nepůjde…
Tam, kde moje K5 už odcházela do „volnoběhu“ a odmítala spolupracovat se této motorce líbí nejvíce. Je totiž všechno trochu jinak – na dynamické brzdě na Vás nevypadnou ohromující čísla, křivka výkonu není nijak lineární…., ovšem snad jako by ty koně v této motorce měly větší sílu? Když ze zatáčky vyletíte s „podtočeným“ motorem, rukojetí otočíte nadoraz, jednoznačně se nebudete stačit divit!!! Není z toho high-sider jak asi čekáte :o). Máte plné ruce práce ukrotit nekompromisní bestii spěchající kupředu! V závodě, kde jedou motocykly kolo na kolo, je naprosto zřetelná výhoda tohoto motoru a na každý výjezd ze zatáčky se těšíte! Tedy víte, že chyba při nájezdu se dá dohnat motorem na výjezdu…. :o). Je třeba toto okusit, pak budete lépe rozumět…

Honda CBR1000RR

Další motorka, která mě velmi zaujala je Honda CBR1000RR. Na první pohled malá, drobná, skoro bych chtěl říct šestistovka! Ovšem potom co vrknete plynovou rukojetí pochopíte, že se jedná o nabroušeného litra. Precizní zpracování, jasně sportovní design, sportovní tvrdý posez a sedadlo spolujezdce určené pouze pro vybrané jedince naší populace. Po otočení klíčkem se rozsvítí přístrojová deska, na které se mi trochu obtížněji čte teplota motoru. Číslice na displeji je malá a schovaná mezi ostatními údaji. Při svižné jízdě na okruhu mi dalo zabrat přečtení této hodnoty. Dále motorce chybí ukazatel zařazeného rychlostního stupně a dioda signalizující nutnost přeřadit.
Výborně fungující je tlumič řízení. Tlumič v závislosti na rychlosti utužuje řízení a já po celou dobu testování měl výborný pocit jak z rejdování motorky po parkovišti, tak z rychlých výjezdů ze zatáček. Sám za sebe pouze nevím, zda je tato technologie všeobecně šťastná. Vím (na vlastní kůži odzkoušeno), že při rychlých výjezdech je moc příjemné mít tlumič utažený a tím klidná řidítka. Ovšem to všechno platí do okamžiku, kdy dostanete smyk zadního kola v rychlém výjezdu. Pak musí přijít rychlý manévr řidítek a to Vám tyto tlumiče neumožní. Co následuje víte…. :o). Sám mám tlumič řízení radši povolený a od řízení tak cítím lepší odezvu.

Video z testu


Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.


Jednoznačně u mě tato motorka vítězí svoji lehkostí a výbornou ovladatelností. Motocykl je velice přesně řiditelný a bez velké práce ho dokážete poslat přesně tam kam hledíte. Kvalitní podvozkové komponenty již v základní výbavě Vám ušetří další investice. Brzdy jsou výborné a všechno je dle mého názoru jako celek velmi vyvážené. Toto celé doplňuje výkonný motor s průběhem „elektromotoru“ :o). To byla první myšlenka, která mě napadla při akceleraci na šestku z 50 km/hod. Motor běží opravdu velice lineárně a čitelně. Je to velmi příjemné a na motorce není problém projet centrem Prahy nebo naopak držet ji pod krkem na závodní dráze.
Zajímavostí je možnost pořízení verze s ABS za příplatek, kterou jsme si na okruhu také chvíli zkusili a kterou vám přiblížíme v samostatné testu. Jak mi prozradil Filip, je motorka s ABS o deset kilo těžší. To není dobré, ovšem když nechceme tvořit nové traťové rekordy, mohu tuto srandu jen doporučit!
Motocykl vedete po cílovce, rychlost na téměř roztočenou pětku cca 250 km/hod a k tomu déšť… - 200 metrů před retardérem stisknete obě brzdy co to dá a motorka naprosto bezpečně a s přehledem zpomalí na požadovanou rychlost! ABS je velký pomocník do provozu určitě značně přispívá ke zvýšení bezpečnosti při ostrém brzdění. Motorka velmi povedená!

Video z testu


Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.


Suzuki GSX-R1000

Posledním testovaným motocyklem je Suzuki GSX-R1000. Jednoznačně dospělá velká motorka, kterou jen tak něco nerozhodí. Charakteristické aerodynamické tvary Suzuki, široká nádrž a myslím největší „cesťák“ z testovaných motorek. Všeobecně k této motorce bych pouze potvrdil to co o sůzách již víme. Nepřekonatelný výkon v horních otáčkách. Suzuki po cílovce letí jako urvaná! Na konci cílovky je trochu problém s brzděním, protože z mého pohledu je její brzda nejslabší, taková „gumová“ a málo účinná.
Podvozek je kvalitní a fungující už v základním nastavení, ovšem její ovladatelnost je trochu těžší. Suzuki je motorka, která Vám nabídne hrozně moc a přivést tuto motorku na hranu dá práci. Ona je svá, ví co umí a pilot je pouze součástí této sportovní motorky. Motorku si umím představit jak v Alpách na výletě, tak na závodních okruzích v první lajně.

Závěr

Jestliže bych uvažoval o koupi supersportovního motocyklu a na závodní okruh bych chtěl jet spíše zřídka, volil bych GSX-R. Pro jízdu s manželkou na zmrzlinu a kamarády na volné okruhové jízdy bych volil R1. A na závěr pro mě velmi příjemné překvapení a můj vítěz testu je Honda CBR1000RR.
Její přesnost, lehkost a vyhlazený průběh motoru u mě z této motorky dělá čistého závoďáka a jasného vítěze! Takže šťastnou volbu při koupi nové motorky a všichni co o této třídě motorek uvažujete nezapomeňte, že řídit tyto BESTIE je nutné především hlavou!
Zdraví Libor

Informace o redaktorovi

Tomáš Mikšovský (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 174 cm
Tomas Mysliveček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 189 cm
Libor Milota - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):



TOPlist